• CamelNLD
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-10-2025
Beste lezers,

Ik wil graag wat extra geheugen in mijn pc prikken omdat ik met games nu begin te merken dat 6 gig toch aan de krappe kant kan zijn.

Nu heb ik een Asus PT6 moederbord, dit moederbord heeft 6 geheugen slots waarvan er nu 3 bezet zijn (3x 2gb). Als ik er geheugen bij wil prikken moeten dat dan dezelfde reepjes zijn of kan ik ook 2x4 of 1x8 (of iets anders willekeurigs) bij prikken? Ik wilde wel hetzelfde merk / snelheid erbij prikken.

Hardware:
Asus PT6
Geheugen : Corsair XMS3 - Geheugen - 6 GB ( 3 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800
- CL7 - 1.65 V

Alvast bedankt voor het meedenken.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nu zit je in tripple channel, dan zou ik er ineens 3 bij prikken anders gaat je bord (als ik het goed heb) terug gaan naar dual channel of erger signle channel (als ik het goed heb).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ja, dat mogen gewoon grotere modules zijn.
Zelfs merk e.d. is ook niet belangrijk, zolang het maar dezelfde snelheid is.
Er zitten zogeheten SPD chips op de modules en die worden uitgelezen. Daar in staat alle snelheid informatie en er wordt door je PC gewoon gekozen voor de de hoogst haalbare snelheid die alle modules aan kunnen.

Aantallen zijn ook niet belangrijk, reken echter wel dat je moederbord mogelijk Dualchannel of Triplechannel ondersteunt (6 slots waarschijnlijk Triple).
Dat betekent dat er 2 kanalen van 3 banken (Dual) of 3 kanalen van 2 banken (Triple) zijn.
Omdat er via ieder kanaal individueel gewerkt kan worden, kunnen er dus meerdere geheugenbanken tegelijk een opdracht verwerken.
Als je dat al hebt, is het aan te raden om nu ook weer 3 reepjes bij te kopen zodat je Triplechannel kan blijven gebruiken. Die moeten namelijk wel per kanaal gelijk zijn.

In 1 kanaal mag dus wel 2GB en 8GB zitten, zelfs met verschillende snelheden. Maar dan moeten de andere twee kanalen ook een gelijke set zijn van 2GB+8GB van hetzelfde type/snelheid als de eerste set.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 29-08-2015 08:49 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• CamelNLD
Klopt ik zit nu in triple channel. Ik zag een setje op V&A voorbij komen van een setje van 2, maar als ik dat zou doen dan kan ik de pech hebben dat hij dan terugvalt naar single channel waardoor de vooruitgang dus marginaal wordt.

Ik had hier dus een discussie over met een aantal vrienden en die zeggen dat ik beter een upgrade set kan gaan kopen ipv investeren in oudere hardware.

Ik heb een
I7 920 @2.67 GHZ
ASUS P6T - Moederbord - ATX - iX58 - LGA1366 Socket
Corsair XMS3 - Geheugen - 6 GB ( 3 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800

Wat is jullie mening?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ik zou gewoon dat RAM gaan halen.

Moederbord en CPU zijn niet de nieuwste maar zijn nog prima, lijkt me.
Daarbij, je kan upgraden t/m Haswell (Socket1150, Core i*-5XXX) door er simpelweg een ander moederbord en CPU in te mikken. De rest kan je gewoon hergebruiken.

Skylake (Core i*-6xxx) is geen optie met DDR3, maar of je dat écht moet willen... Want Skylake is net nieuw, minder goed beschikbaar, vrij pittig in de prijs, etc.

Voor Triple kan je ook gewoon 3 gelijke modules opzoeken he? merk hoeft niet gelijk te zijn.
Als ze maar dezelfde snelheid zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 29-08-2015 09:01 ]

• CamelNLD
Ja dat was mijn reactie ook, hij doet nog prima en qua CPU kan hij nog meekomen. Enige wat ik in die 6 jaar geupgrade heb is mijn GFX, dat is nu een GTX770.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Je weet zelf het beste wat jij doet en eventueel zou willen met je PC.
Niet teveel naar vrienden luisteren ;) Goedbedoeld advies, maar waarschijnlijk vanuit hun eigen visie/wensen/gebruiksdoelen.
Stukje plaatsvervangende trots dat er iemand in de groep in ieder geval de dikste PC heeft ofzo :P

In jouw situatie is een upgrade prima te doen, maar als het systeem voldoet, kan je die centen beter op je spaarrekening laten staan om rente te vangen.
Gewoon n beetje RAM erbij, dan zit je goed. Je hebt ook nog een vrij open upgrade-pad die komend jaar echt nog wel beschikbaar gaat zijn (S1150 plank met i*-5xxx CPU), dus als het tegen die tijd niet genoeg meer is heb je nog zat keuze.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 29-08-2015 09:11 ]

• CamelNLD
Haha, ik kreeg inderdaad te horen dat mijn geheugen maar magertjes was en dat ik toch het 2voudige minimaal wel nodig had (terwijl mijn hardware monitor tegen de 90% aantikt in game en met laden soms wel wat tegengas geeft.

De nieuwe black ops 3 beta kan ik spelen met een framrate gelocked op 60. Dat is voldoende voor mij (als ik hem maar vloeiend en een beetje eye candy kan spelen)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Naja, tweevoudige... 8GB is vaak ook wel genoeg hoor, maar gezien je Triple Channel draait is het gewoon slim om te verdubbelen (3x2GB erbij) of om de bestaande reepjes te vervangen voor 3x4GB.
Eerste optie is in ieder geval het meest kosten effectief.

Edit:
Je kan ook kijken voor 3x1GB. Zit je op 9GB.
En nog goedkoper om te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 29-08-2015 09:34 ]

• CamelNLD
Volgens mij heb ik geluk: https://azerty.nl/0-750-2...et-e.html?channel_code=40

Dit is precies het setje wat ik al heb. Waar onze collega tweaker dan die 50 euro vandaan haalt is mij een raadsel.

V&A set: V&A aangeboden: Corsair XMS3 8 GB (2x 4 GB) DDR3 1600 Mhz (of 1333 Mhz)

[ Voor 37% gewijzigd door CamelNLD op 29-08-2015 09:35 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dat is helemaal leuk idd :)
Go for it :)

• Frubelaar
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-08-2020
McKaamos schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 09:00:
Voor Triple kan je ook gewoon 3 gelijke modules opzoeken he? merk hoeft niet gelijk te zijn.
Als ze maar dezelfde snelheid zijn.
Daar verschillen de meningen een beetje over.
Met Pricewatch kun je heel simpel filteren op setjes van 3 die zeker bijelkaar passen.
Voor e47.50 heb je 3x2GB Corsair XMS3

Pricewatch

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Frubelaar schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 11:25:
[...]
Daar verschillen de meningen een beetje over.
Met Pricewatch kun je heel simpel filteren op setjes van 3 die zeker bijelkaar passen.
Voor e47.50 heb je 3x2GB Corsair XMS3

Pricewatch
Klopt. Gaat niet altijd goed, maar vaak wel. Reepjes met compleet verschillende snelheden zijn sneller een probleem.
En ja, sommige moederborden zijn ongelofeloze mierenneukers en dan moet je een matched set kopen.

Gelukkig heb ik nog geen planken gehad die zo extreem kieskeurig waren.

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-01 22:57

Jive

MooMooMastah

Ik draai zelf momenteel (nog) op een P6t-deluxe met een i7-920 ... destijds begonnen met 3gb kingston platinum reepjes , later nogmaals 3 bijgezet. Op zich blij mee .. maar merk ook dat 6gb rap vol zit ...
Daarnaast merkte ik ook dat de 6 dicht opeen behoorlijk heet worden...

In jouw situatie zou ik eerder de 3 repen vervangen door 3 andere .. geheugen is best tricky ... als je het kan vooroorloven ... neem dan nieuw ... zelfs binnen dezelfde serie/type/merk zit nog best vaak (problematische) verschillen. Zeker als je iets elders haalt wat je bijplaatst ...

Tripple channel wil je echt houden, dat is nml wat deze config nog competitief houd op dit moment.

Jive's Box
Jive @ DNET

• ShockRaver
  • Nu online
first gen i7 9** ondersteunt zowiezo geen geheugen wat sneller is als 1066

meestal past je bios dit dus ook aan naar 1066
je kan hem wel opschroeven door XMP aan te zetten
kans bestaat dat je blauwe schermen krijgt

Dus of je er nu 1866 in prinkt of 2000mhz of 1600 is allemaal om het even hij pakt toch maar 1066
Verschil is ook niet bepaald merkbaar moet ik eerlijk zeggen.

is het verschil meetbaar? vast wel... is het merkbaar? nope...

AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

Pagina: 1