Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08-2024
Wanneer ik vacatures bekijk, schrijven veel it dienstverleners informeel te zijn. Uit mijn vorige stage kon ik opmaken dat dit niet de informaliteit betreft welke ik in mijn horeca bijbaan (strandtent) gewend was (lol met collega's, collega's werden vrienden werden, maar toch was het bij bruiloften en partijen aardig rennen en op jezelf aangewezen).

Ik zoek deze gemoedelijkheid nu ook in mijn afstudeerstage/startersbaan (consultancy)... hard werken, maar ook veel afleiding, veel verschillende individuen met elk een eigen verhaal en lol in het leven.

Mijn vorige stage was een periode waar veel mensen in een sleur zaten, de zaken niet heel vlot draaide en daarnaast ook weinig budget beschikbaar was voor leuke dingen. De mensen welke er zaten rende het kantoor uit om 17 uur en er was erg een cultuur van hiërarchie en eigen haggie beschermen. Vanzelf werd ik ook blij als het vrijdag 17 uur was i.p.v. met plezier de week starten.

Is dit nu het einde van mijn horeca/studententijd ;w ? Of zijn er daadwerkelijk wel bedrijven waar work hard & play hard de norm is en je met een grote poule van mensen/uitdagingen te maken hebt.

Daarnaast ben ik iemand welke graag iedereen naar z'n zin wil maken, veel wil weten en kennis uitdragen leuk vindt. Ik zou na een paar jaar ook willen doorgroeien naar iets van coach consultant voor andere net starters.. hoe dit aankaarten? (hoewel het nu in eerste instantie om een afstudeerplek gaat)

[ Voor 11% gewijzigd door Spin1 op 29-08-2015 04:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je het te rooskleurig ziet..
Ja je moet het net treffen met collega's en de sfeer op de werkvloer..
Ik zit nu bij een bedrijf waar de gemiddelde leeftijd van techneuten redelijk jong is (33-34 jaar).
Er wordt veel gedold en gelachen, maar om 17:00 is het gewoon ieder voor zijn eigen..
Bijna bij elk bedrijf waar ik tot nu toe heb gezeten laatste 12 jaar is het op deze manier, collega's zullen bijna nooit je vrienden worden (uitzonderingen daargelaten). Ik zit nu bij mijn 4e werkgever en heb maar 1 vriend overgehouden die ooit mijn directe collega was.. Puur vanwege dezelfde hobby die we samen konden uitvoeren..

De rest heb ik nooit meer gezien of gesproken sinds ik de deur achter me dicht heb gedaan..

En als ik jou ambitie zie (consultancy) dan denk ik niet eens dat je veel in aanraking komt met collega's maar dat je steeds bij klanten komt te zitten..

Wil je echt een band hebben met je collega's en ermee kunnen stappen, vrienden worden etc, dan moet je denk ik denken om te gaan werken bij een start-up, je bent hier echt op elkaar aangewezen en hier draait het vaak om collegialiteit.. Het team gevoel is bij dit soort organisaties toch wat beter dan bij een grote toko waar je vaak maar een nummertje bent.. Of dat je net geluk moet hebben..

Vergeet niet dat je 40 uur per week bij je collega's zit, na 8 uur per dag ben je elkaar soms wel zat en ben je blij dat je weer naar huis toe kunt..
Ik moet er niet aan denken om 40 uur per week door te brengen met me echte vrienden :) Dan zal de lol er ook snel af zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09 16:19
Spin1 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 04:32:
Is dit nu het einde van mijn horeca/studententijd ;w ?
Ja, waarschijnlijk wel. Een fulltime baan bij een IT dienstverlener is nu eenmaal heel iets anders dan een bijbaan in de horeca.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Spin1 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 04:32:Of zijn er daadwerkelijk wel bedrijven waar work hard & play hard de norm is en je met een grote poule van mensen/uitdagingen te maken hebt.
Op het moment dat je stage wil gaan lopen op/bij een bepaalde functie en zegt daarna coach/consultant te willen worden, dan is het daadwerkelijk zaak dat je het flierefluiten (ongenuanceerd) achter je laat en eens flink aan de bak gaat.

Bij elk bedrijf is er natuurlijk wel eens tijd voor een grapje en op sommige afdelingen heb je de hele dag lol want gemoedelijk etc. Maar hier staat echt wel tegenover dat je je kennis & functioneren op orde moet hebben. En je krijgt dit alleen maar op orde door er hard genoeg aan te trekken en ook tijd in jezelf te investeren door net even een stapje harder te lopen, door net even een stukje meer aandacht te besteden aan een situatie en door voldoende actuele kennis tot je te nemen (oftewel voortdurend opleiden).

Misschien schop ik nu mensen tegen de benen maar zelfs een bedrijf als een PeakIT waar de recruitering vaak gericht is op jonge mensen met weinig werkervaring en vaak net van school, zou je dus denken dat het een leuke, gezellige, dolle boel is. Uitzonderingen daargelaten, ook die personen moeten gewoon vol aan de bak en, omdat het veelal detachering is, zich conformeren aan de eisen van de klant. Ik zeg niet dat elk personeelslid van Peak uit de onderlagen van het voor-onderwijs komt maar je zal dus in een maand je "MBO met je matties rondhangen" attitude moeten omvormen naar "goedenmiddag met Jaap, welkom bij onze servicedesk, kan ik U ergens mee helpen".

Ik werk gelukkig in een vast team en met een vaste groep klanten. We hebben het ook wel over leuke dingen en hebben soms ook wel informele gesprekken met klanten zoals "Ben je aan het lunchen of klink je gewoon ver weg op de GSM?". Maar ondertussen ben ik wel verplicht SLA's te halen voor ze. Data-integriteit te waarborgen en dat ook met mijn geheimhoudingsverklaringen te combineren. En ervoor te zorgen dat hun (duurbetaalde??) infra 24/7 bereikbaar is. Hang zelf de percentages work hard / play hard er maar aan; ik zit nu ook in mijn storingsdienst t/m maandagochtend.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 29-08-2015 09:41 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In de horeca werk je op tijden dat andere mensen vrij zijn, je hebt zelf geen sociaal leven meer buiten werktijd, misschien is dat de reden dat je makkelijker vrienden wordt met collega's?
Bij een 9-5 baan is er minder noodzaak om je collega's lastig te vallen met gezellige uitstapjes, je bent immers vrij als de rest van je familie/vrienden ook vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

Ik ken bedrijven waar dit wel gebeurde maar dan was het echt collega's onderling waarbij het extreem goed klikte. Dit had dus niks met het bedrijf te maken maar men had ongeveer dezelfde leeftijd dus dat paste gewoon goed.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Ik denk dat de begrippen "informeel" en "play hard, work hard" niet elkaar uitsluiten. Sterker nog, op de Zuidas zitten genoeg jonge yuppen die overdag bij een chique, formeel bedrijf werken (advocatuur of management consulting) en 's avonds geregeld met collega's volop borrelen. Want ja, 60+ uur werken, geen gezin dus waarom maar niet na lang werken in de kroeg afsluiten. ;)

Een start up is ook een goede optie zoals iemand al postte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
Dank voor de reacties, toch ben ik wat teleurgesteld.. Je hoort soms hele goede verhalen over vernieuwende werkopzetten bij Google bijv. of dat mensen zeer blij waren eenmaal bij een bedrijf weg te zijn en eindelijk eens in een gezellig team te komen.

Tevens zie je in restaurants ook zeer tegenovergestelde manieren van bedienen, de ene star en steurs het andere passie/beleving.

Ik snap dat het lastig is namen direct op te ratelen, maar zoek toch een soort van aanbeveling/aankooppunten aangezien ik weet wat ik wil, maar in de it dienstenwereld geen doorgrondende kennis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Spin1 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 21:45:
Dank voor de reacties, toch ben ik wat teleurgesteld.. Je hoort soms hele goede verhalen over vernieuwende werkopzetten bij Google bijv. of dat mensen zeer blij waren eenmaal bij een bedrijf weg te zijn en eindelijk eens in een gezellig team te komen.
Tuurlijk is het gras groener bij de concurrent als je al maanden/jaren tegen dezelfde kop van die ene stomme collega zit aan te hikken. Maar Google is ook niet groot geworden door op hun reet te blijven zitten. Het internet staat bijvoorbeeld ook vol met (anonieme) verhalen van ex-werknemers van Apple, Google etc. die soms een angstaanjagende cultuur schetsen. Wat je met die meningen wil doen, moet je zelf weten.
Tevens zie je in restaurants ook zeer tegenovergestelde manieren van bedienen, de ene star en steurs het andere passie/beleving.
Zal wel te maken hebben met de lokatie, het eten en het type bezoek wat je wil krijgen? Als ik uit eten ga en daar 40 Euro voor een steak moet neerleggen of 6 Euro voor een glas cola, dan verwacht ik zeker enige uitstraling/professionaliteit. Er is niks mis met passie maar dat betekent niet dat je zwevend en zingend je werk gaat doen. Heb je ooit een sommelier gezien die niet een nette uitstraling heeft en je aanspreekt met "U" en alles weet van de fles wijn op tafel? Dat is iemand met passie maar wel professioneel bezig.

Hou passie en professionaliteit goed uit elkaar.
Ik snap dat het lastig is namen direct op te ratelen, maar zoek toch een soort van aanbeveling/aankooppunten aangezien ik weet wat ik wil, maar in de it dienstenwereld geen doorgrondende kennis heb.
Ik weet niet wat je wil. Sterker nog, en dat merk je aan mijn reaktie; iets zegt me dat je een enorm roze bril op hebt over bepaalde beroepen, bedrijven of vormen van omgang met klanten/collega's. Maar stel me vooral niet teleur en corrigeer me op alle vlakken, waar nodig: wat wil je precies, wat moet/wil je als eerste functie, wil je intern/extern zitten, hoeveel uur wil je investeren in werk (work hard or play funny) etc.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 29-08-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het bedrijf waar ik nu werk (ICT-adviesbedrijf, met cultuur waar zonodig ook na 17u en in weekenden hard werken de norm is) heeft wel ook veel contact op het sociale vlak. Ik ben bij alle bruiloften geweest van collega's en enkele ex-collega's, housewarming parties, wie de verjaardag viert ben ik er vaak bij, af en toe met wat collega's uit eten / biertje doen / bios / etc.

Maar het is dan ook een bedrijf waar de gemiddelde werknemer er vele jaren zit. En iedereen (incl meeste secretariaat redelijk gelijksoortig is: WO-opleiding, >30 en =<40, etc.) En dat gaat enkel op voor wie het wil, een enkele oud-collega heb ik nooit sociaal gezien.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
MAX3400 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 21:52:
Ik weet niet wat je wil. Sterker nog, en dat merk je aan mijn reaktie; iets zegt me dat je een enorm roze bril op hebt over bepaalde beroepen, bedrijven of vormen van omgang met klanten/collega's. Maar stel me vooral niet teleur en corrigeer me op alle vlakken, waar nodig: wat wil je precies, wat moet/wil je als eerste functie, wil je intern/extern zitten, hoeveel uur wil je investeren in werk (work hard or play funny) etc.
Max, enerzijds heb ik een roze bril op over werken in de consultancy, anderzijds zijn er bepaalde waarden waar ik geen afstand van wil doen. Dit zijn waardes zoals:
- Werken dient zwaar en prestatiegericht te zijn, dit dient ook beloond te worden.
- De sterkste binnen het team is de leider, de zwakste moet zich eerst bewijzen (op mijn stage was de manager meer een deadlinebewaker als iemand welke echt het opperhoofd van de it was en alle kennis en kunde bezit)
- Binnen het bedrijf dien je professioneel te gedragen en via de bedrijfscode. Toch moet er ruimte zijn om je eigen draai aan een project te geven en hoort druk gedrag en/of eigen opvattingen niet ingedamd te worden (diversiteit is afleiding/nieuwe prikkels, als het maar niet overdreven wordt).
- Hiërarchie dient niet te verlopen via aparte werkgroepjes waarbij de een alles uitdenkt en de ander ermee wegloopt, maar platte hiërarchie waarbij afdelingen volop uitwisselen van informatie.
- Een wij gevoel waarbij het bedrijf/collega's initiatief nemen in verschillende activiteiten om het wij gevoel te versterken. Ik snap ook wel dat er mensen denken "joh, ben hier om mijn geld op te halen, tis 17 uur doei". Bij een bedrijf waar iedereen passie voor het vak heeft, de sfeer goed is en het juiste uitje wordt uitgekozen hoort dit niet te gebeuren.

Daarnaast heb ik weleens nagedacht hoezo bedrijven niet opereren als sport teams. de sterkste is de aanvoerder en mocht iemand snel verbeteren wordt dat de nieuwe man. Ook zijn er periodes dat mensen in vorm zijn en dus een piekperiode hebben in het jaar (60 uur per week maken) en andere momenten hun rust kunnen pakken (36/40 uur per week). Daarnaast is het in een sportteam natuurlijk van belang optimaal samen te werken en een goede verstandhouding met elkaar te hebben.

Intern/extern verwacht ik dat er alsnog veel uren extern doorgebracht worden en dat het ook weer erg van de klant afhangt waar je op dat moment bevindt hoe de bedrijfscultuur is.Toch wens ik graag bovenstaande waardes terug te zien.

Ik snap dat dit eigenwijs overkomt en ik nu misschien een eigenwijs lijk om mee te werken, toch kan je iets in mijn optiek beter uitspreken/analyseren als je het anders wenst te zien dan met wrok/negatieve energie rondlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Spin1 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:31:
[...]

Max, enerzijds heb ik een roze bril op over werken in de consultancy, anderzijds zijn er bepaalde waarden waar ik geen afstand van wil doen. Dit zijn waardes zoals:
- Werken dient zwaar en prestatiegericht te zijn, dit dient ook beloond te worden.
Correct en waar. Niet elke werkgever houdt zich eraan. Zeker overheid (met glijdende CAO-schalen) kan de ene consultant meer betalen dan de andere voor exact hetzelfde werk. Maar ja, ik ben het hier met je eens.
De sterkste binnen het team is de leider, de zwakste moet zich eerst bewijzen (op mijn stage was de manager meer een deadlinebewaker als iemand welke echt het opperhoofd van de it was en alle kennis en kunde bezit)
Zit een kern van waarheid in maar ook weer niet. De sterkste is ook vaak degene die zich het meest "verschuilt" achter parate kennis die nog niet bij de zwakste bekend/paraat is. Verder is jezelf kwetsbaar opstellen de beste manier om je collega's te leren kennen & vertrouwen en tot een goed team te komen.
Binnen het bedrijf dien je professioneel te gedragen en via de bedrijfscode. Toch moet er ruimte zijn om je eigen draai aan een project te geven en hoort druk gedrag en/of eigen opvattingen niet ingedamd te worden (diversiteit is afleiding/nieuwe prikkels, als het maar niet overdreven wordt).
Niets op aan te merken :)
Hiërarchie dient niet te verlopen via aparte werkgroepjes waarbij de een alles uitdenkt en de ander ermee wegloopt, maar platte hiërarchie waarbij afdelingen volop uitwisselen van informatie.
Soms wel, soms niet. Als jij HR-consultant bent bij de ABN, is het onmogelijk om jouw hierarchische manager van 2 lagen hoog "zomaar" te spreken te krijgen of ff binnen te lopen. En bij sommige bedrijven mag je dan wel hoofd systeembeheer zijn maar dat geeft je nog niet het recht om zomaar bij de CTO aan te kloppen. Maar ben het wel eens dat hierarchie in een aantal gevallen de ontwikkeling tegenhoudt.
Een wij gevoel waarbij het bedrijf/collega's initiatief nemen in verschillende activiteiten om het wij gevoel te versterken. Ik snap ook wel dat er mensen denken "joh, ben hier om mijn geld op te halen, tis 17 uur doei". Bij een bedrijf waar iedereen passie voor het vak heeft, de sfeer goed is en het juiste uitje wordt uitgekozen hoort dit niet te gebeuren.
Eens met dien verstande dat je nog steeds met mensen werkt. Iedereen heeft wel eens een dag zijn dag niet. En dan zal je net zien dat die dag er een groot project landt of moet worden afgerond. Is die persoon dan ineens passiever of sfeerverpestend? Het antwoord is helaas ja maar daar kan je op dat moment niets aan doen.
Daarnaast heb ik weleens nagedacht hoezo bedrijven niet opereren als sport teams. de sterkste is de aanvoerder ... optimaal samen te werken en een goede verstandhouding met elkaar te hebben.
Groot gedeelte met je eens. Zie ook mijn antwoord ff hierboven. Sterkste is niet per definitie de beste. En, kijk vooral naar de natuur; elke sterkste wordt na een paar jaar automatisch uitgefaseerd / verbannen / doorgebeten door iemand die net nog niet de sterkste was. ;)

Jouw punten en zienswijze zijn me een stuk duidelijker. Zeker als je dit soort waarden/normen, die je jezelf hebt aangeleerd/aangepraat, nog concreter weet te maken, kan je ze in sommige gevallen ook uiten bij een sollicitatie maar ook misschien als "peptalk" als iemand even niet meer weet hoe hij/zij in het team functioneert. Probeer, maar dat is een tip, je desondanks wel in te leven in de persoon tegenover je; als hij/zij in jouw ogen niet optimaal presteert, is dat zeker geen excuus om eroverheen te walsen maar soms jezelf ondergeschikt te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
MAX3400 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:43:
[...]
Jouw punten en zienswijze zijn me een stuk duidelijker. Zeker als je dit soort waarden/normen, die je jezelf hebt aangeleerd/aangepraat, nog concreter weet te maken, kan je ze in sommige gevallen ook uiten bij een sollicitatie maar ook misschien als "peptalk" als iemand even niet meer weet hoe hij/zij in het team functioneert. Probeer, maar dat is een tip, je desondanks wel in te leven in de persoon tegenover je; als hij/zij in jouw ogen niet optimaal presteert, is dat zeker geen excuus om eroverheen te walsen maar soms jezelf ondergeschikt te tonen.
Dank voor de uitgebreide reactie.. toch is het inleven soms lastig. Bij mijn vorige stage werd verlies gedraaid maar de interim manager reed wel een nieuwe Jaguar en verdiende volgende de geruchten >€100.000 per jaar. Hij verzamelde bepaalde mensen rondom zich om gesterkt te zijn en kennis te vergaren (aangezien hij uit het onderwijs/psychologie kwam was zijn it kennis miniem).

In dit soort situaties kan ik nog weleens uit het elastiek schieten, als zo'n iemand aan het roer staat of er een misplaatste hiërarchie wordt opgebouwd. Vaak ben ik dan ook de enige klokkenluider.

Ik heb dit besproken met vrienden en hun zeggen: "je moet wel desperate zijn om in zo'n bedrijf/voor zo'n iemand te werken"/ als stagair dien je toch de tijd uit te zitten..

Ik hoop niet meer zoiets mee te maken en ook niet meer in een bedrijf te werken waar politiek spel voorop staat i.p.v. eerlijk spel. Vandaar ook de (semi)reden van dit topic. Toch kan ik uit je reactie veel punten pikken die weer inspiratie geven voor het volgende avontuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Spin1 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:58:
[...]

Dank voor de uitgebreide reactie.. toch is het inleven soms lastig. Bij mijn vorige stage werd verlies gedraaid maar de interim manager reed wel een nieuwe Jaguar en verdiende volgende de geruchten >€100.000 per jaar. Hij verzamelde bepaalde mensen rondom zich om gesterkt te zijn en kennis te vergaren (aangezien hij uit het onderwijs/psychologie kwam was zijn it kennis miniem).

In dit soort situaties kan ik nog weleens uit het elastiek schieten, als zo'n iemand aan het roer staat of er een misplaatste hiërarchie wordt opgebouwd. Vaak ben ik dan ook de enige klokkenluider.
Klinkt nogal jaloers..wat maakt het jou uit als stagiair! wat de baas verdient. Hij heeft het blijkbaar goed voor elkaar en de directeur vindt dat die persoon het waard is. En dat noemt men echt geen klokkenluiden, roddelen over inkomsten van een manager.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
St@m schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:55:
[...]

Klinkt nogal jaloers..wat maakt het jou uit als stagiair! wat de baas verdient. Hij heeft het blijkbaar goed voor elkaar en de directeur vindt dat die persoon het waard is. En dat noemt men echt geen klokkenluiden, roddelen over inkomsten van een manager.
Als stagiar dien ik me ook niet met zulke zaken bezig te houden, hoewel ik het wel schofterig vindt wanneer je niet de best presterende bent alsnog het meest opstrijkt en groot probeert te houden tegenover anderen. En tevens de sfeer verpest om een politiek spinnenweb rondom je te creëren. (sorry, even frustratie uiten :X )

Natuurlijk zal hij ook bepaalde verantwoordelijkheden hebben...welke ongezien ook voor meerwerk zorgen. Maarja verder heeft het geen nut er bij stil te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Spin1 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 00:22:
[...]

Als stagiar dien ik me ook niet met zulke zaken bezig te houden, hoewel ik het wel schofterig vindt wanneer je niet de best presterende bent alsnog het meest opstrijkt en groot probeert te houden tegenover anderen. En tevens de sfeer verpest om een politiek spinnenweb rondom je te creëren. (sorry, even frustratie uiten :X )
je bent het niet eens met de inkomsten (die geeneens bevestigd zijn) van iemand, je weet niet precies waar hij voor verantwoordelijk is en schiet daarover wel eens uit het elastiek. (leermoment?) Ben jij dan niet diegene die de sfeer verpest binnen het team door de nadruk te leggen op een feit dat van minder belang is?

Je moet andere niet willen beoordelen die jij niet behoort te beoordelen. Vergelijkingen gaan vrijwel nooit op, geeneens binnen een team omdat niet iedereen dezelfde taken/verantwoordelijkheden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:53
[...]
- De sterkste binnen het team is de leider, de zwakste moet zich eerst bewijzen (op mijn stage was de manager meer een deadlinebewaker als iemand welke echt het opperhoofd van de it was en alle kennis en kunde bezit)
Waarom moet de leider alle kennis en kunde bezitten? Als je met een team werkt, lijkt het mij veel beter om een leider te hebben die iedereen op waarde weet te schatten. En dus ieder inzet op taken waar zijn/haar vaardigheid het beste tot uiting komt. Een leidinggevende hoeft daarom in mijn optiek lang niet alle details van het werk te kennen, laat staan degene met de meeste inhoudelijke kennis te zijn.
De beste werker hoeft zeker niet de beste leidinggevende te zijn, en andersom. Ik heb zelf een paar keer in het onderwijs gewerkt, en daar genoeg omhooggevallen docenten in het management meegemaakt. Had daar liever mensen gezien die weten hoe je een organisatie moet aansturen, en die de inhoud het onderwijs aan de specialisten (de docenten dus) hadden overgelaten...
Mijn huidige leidinggevende weet vrijwel niets inhoudelijk van mijn werk, en dat is prima.
(...)
- Hiërarchie dient niet te verlopen via aparte werkgroepjes waarbij de een alles uitdenkt en de ander ermee wegloopt, maar platte hiërarchie waarbij afdelingen volop uitwisselen van informatie.
Een bedrijf is geen democratie. Ik heb voorbeelden meegemaakt van bedrijven waarvoor een tamelijk bureaucratische werkwijze heel goed werkte, en bedrijven waar het omgekeerde goed werkte. Ik kan me voorstellen dat je je in 1 van die 2 beter thuisvoelt, dat doe ik ook. Maar zoals je het hier stelt, klinkt het alsof je de wijsheid in pacht denkt te hebben. Misschien kan je beter eerst eens een tijdje gaan werken voordat je bepaalt hoe bedrijven hun organisatie moeten inrichten...
(...)
Daarnaast heb ik weleens nagedacht hoezo bedrijven niet opereren als sport teams. de sterkste is de aanvoerder en mocht iemand snel verbeteren wordt dat de nieuwe man. Ook zijn er periodes dat mensen in vorm zijn en dus een piekperiode hebben in het jaar (60 uur per week maken) en andere momenten hun rust kunnen pakken (36/40 uur per week). Daarnaast is het in een sportteam natuurlijk van belang optimaal samen te werken en een goede verstandhouding met elkaar te hebben.
(...)
Even los van bovenstaand door mij genoemde: Ik denk dat voor de continuïteit van een bedrijf, een zekere mate van rust in de tent ook belangrijk is. Wel voor 200% met z'n allen voor het resultaat gaan, maar niet continu op het beste baantje in het team azen. Iedereen in het team moet zijn eigen rol hebben, en ook de ruimte krijgen om fouten te maken. Als je die ruimte niet hebt, kun je nooit op de top van je kunnen presteren. Dat geldt net zo goed voor de benjamin, als voor de teamleider. Die ruimte is er niet wanneer je continu moet vrezen om je positie in het team kwijt te raken.

Ook in een sportteam denk ik dat dat trouwens zo werkt. Ik ben vroeger gestopt met voetballen, juist omdat er nauwelijks sprake was van teamspirit. Als er tegen gescoord werd, was dat altijd de fout van de keeper, en nooit van de verdediging, om maar een voorbeeld te noemen. En er zit altijd wel iemand in een team die altijd zelf voor het doelpunt gaat, boven het geven van een goede voorzet.
Als iedereen daarentegen bereid is om te doen wat het beste is voor het team (en niet noodzakelijk het beste voor zijn eigen imago/carriëre), dan krijg je uiteindelijk betere resultaten. Dat heeft Guus Hiddink bijvoorbeeld al een aantal keren bewezen door met middelmatige voetballers een team te vormen dat onverwacht ver in een kampioenschap kwam.
Bij wielrennen zie je dit al veel meer, daar zijn gewoon teamleden "knechten" om te zorgen dat hun kopman in de eindfase nog voldoende energie heeft om mee te doen voor de winst.

Belangrijk is uiteindelijk wel dat leiding van zo'n team ervoor zorgt dat ook de mensen die minder in de schijnwerpers staan, ook beloond worden voor hun aandeel in het geheel. En zelfs de mensen die door omstandigheden een keer minder gepresteerd hebben, verdienen aandacht om te zorgen dat ze er de volgende keer wel staan, wanneer iemand anders zijn mindere moment heeft.
En degene die dat allemaal goed doorziet, en goed organiseert, dat is de beste leidinggevende! En daarvoor heb je andere kwaliteiten nodig dan de specialist op de werkvloer.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09 20:13
Wellicht moet je het eens buiten de consultancy gaan zoeken, maar bij een bedrijf dat een eigen product maakt. Iedereen heeft daar dezelfde focus, je bent nooit de externe, successen kan je samen vieren, en stress samen wegdrinken. Ik heb drie jaar bij funda gewerkt, toen 50 man werkzaam, en je kent iedereen, gaat samen de kroeg in op vrijdag, slappe verhalen aan het koffiezetapparaat. Ga nu (4 jaar na vertrek) nog regelmatig met oud-collega's om.

Daarnaast kan je natuurlijk ook zelf actie ondernemen. Toen ik bij funda wegging en bij een startup terecht kwam was er nauwelijks een borrelcultuur, en dat miste ik behoorlijk. Maar zorgen dat het bier koud staat, interesse tonen in je collegae, en je kan die cultuur zelf toevoegen aan het bedrijf. Uiteindelijk een toptijd gehad (op persoonlijk vlak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchitectOfDoom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-03-2023
Spin1 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 21:45:

Tsja.... bij de grote consultancy hutten zul je het niet zo snel vinden. Ligt natuurlijk ook aan de afdeling, maar bij deze bedrijven ben je druk bezig jezelf intern te verkopen. Als dat laatste het geval is, dan valt een groot deel van het 'dollen' en 'lol' maken af. Een grap af en toe hoort er natuurlijk bij, maar mijn ervaring is dat iedereen vooral druk is met indruk.

Wil je wat meer informeel, dan zul je toch naar de wat jongere organisaties moeten gaan (zowel demografisch als de rechtspersoon zelf). Een bedrijf wat z'n startup fase voorbij is, maar waar iedereen nog wel elkaar kent (max 250 man). Dat zijn in mijn ogen de meest gezellige bedrijven, omdat je niet bezig hoeft te zijn met jezelf verkopen. Dan kan je makkelijker jezelf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Spin1 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:58:
[...]
Ik hoop niet meer zoiets mee te maken en ook niet meer in een bedrijf te werken waar politiek spel voorop staat i.p.v. eerlijk spel.
Spin1 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 00:22:
[...]

En toch zal het zo zijn. School is voorbij. Welkom in de echte wereld.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Laatst online: 17-09 22:44

DancePlaza

ninja

Zoals je studententijd zal het nooit meer worden, maar je kan wel een organisatie vinden die past bij je wensen. Ik dacht ook dat de grote consultancy clubs het grote einddoel was voor mij. Uiteindelijk een club gevonden waar ik inmiddels 7+ jaar werk.

Waar je vaak ziet dat er bij verplichte bijeenkomsten nooit iemand ziet komen opdagen, maar bij ons is het blijkbaar altijd een feestje! Zakelijk en informeel, ben ook blij dat mijn baas er zo overdenkt. Tuurlijk hard werken, maar ook genieten met je collega's. Samen naar het einddoel werken!

ps. we zoeken nog mensen ;)

Van het kastje naar de muur lopen...

Pagina: 1