Hallo waarde medeTweakers,
Na veel casemods hier op Tweakers gevolgd te hebben werd het maar eens tijd dat ik zelf eens aan de slag ging. (dit word mijn eerste casemod)
Al een tijd zit ik te denken om een licht systeempje te bouwen als NAS en waar ik SQL databases
op kan draaien waar ik (test)sensordata van mijn embedded systemen in kan pompen.
Hoewel het al veel vaker gedaan is, ga ik het hele systeem in een oude buizenradio inbouwen.
Het slachtoffer is een Erres KY537: (foto van http://www.vanderheem.info)

ik heb deze op de kop getikt bij een lokale 2e handszaak voor 2,5 euro.
Hij was al kapot toen ik heb kocht en werd verkocht als "hobbyproduct".
Dit Project gaat als volgt verlopen:
- Strippen van de radio
- Radio in oude glorie herstellen (aan de buitenkant)
- Inbouwen NAS (m-itx + 4* Hdd + PSU)
- (in)bouwen Embedded Systeem
- Afwerking
Misschien hebben jullie nog leuke ideeën? (verzin het maar, mag zo gek zijn als je wilt)
Aangezien ik in de afgelopen jaren een redelijk arsenaal aan gereedschap gespaard heb (van 3d printers tot bandschuurmachines) kan ik de meeste bewerkingen op de meeste materialen zelf uitvoeren.
Tevens heb ik de mogelijkheid om een lasercutter te gebruiken, aangezien Fablab praktisch naast mijn huis zit (3 min fietsen).
Laten we maar eens beginnen
ps. sta er niet vreemd van te kijken als je ziet dat ik maar 1 hand gebruik in de foto's, ik mis namelijk mijn linkerhand
Deel I : Strippen van de radio en bepalen welke onderdelen opnieuw gemaakt moeten worden
Veel engineers zijn helemaal gek zijn van buizenradio’s en alles daaromheen, zelf heb ik er eigenlijk niets mee (hoewel ik de techniek en vindingrijkheid zeker kan waarderen).Het is misschien voor sommigen een doodzonde om een radio te slopen die 62 jaar oud is, maar ik aangezien het mij alleen om de kast gaat, heb ik de radio volledig gestript.
(echte Audiofielen graag nu even je ogen dichtknijpen

Altijd mooi om te zien hoe ze systemen maakten zonder pcb's en microcontrollers.
Ik zal deze verder strippen om te kijken of ik nog hier nog bruikbare onderdelen uit kan halen.

Onderdelen die vervangen moeten worden
Zoals te zien is op de onderstaande foto is na 62 jaar de achterplaat van de radio compleet verbogen, deze moet dus vervangen worden door een nieuwe achterplaat die ik zal maken met behulp van de lasercutter. Aan de onderkant van de radio zat een dun plaatje die de elektronica afschermde. Zoals te zijn is op de foto's hierboven zit er nu een gat in de onderkant van de radio. Een vervangende bodemplaat zal ook gemaakt worden met de lasercutter.

Toen ik deze radio kocht viel het al direct op dat het glas gebroken was. Deze glazen plaat zal ik vervangen voor een plexiglazen plaat die gesneden en gegraveerd word op de lasercutter. (met een eigen design)

Dat was het dan voor deze post, de volgende stap is het herstellen van deze radio in zijn oude glorie
nisi credideritis non intelligetis