Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Old Media

Hallo waarde medeTweakers,

Na veel casemods hier op Tweakers gevolgd te hebben werd het maar eens tijd dat ik zelf eens aan de slag ging. (dit word mijn eerste casemod)

Al een tijd zit ik te denken om een licht systeempje te bouwen als NAS en waar ik SQL databases
op kan draaien waar ik (test)sensordata van mijn embedded systemen in kan pompen.

Hoewel het al veel vaker gedaan is, ga ik het hele systeem in een oude buizenradio inbouwen.
Het slachtoffer is een Erres KY537: (foto van http://www.vanderheem.info)
Old Media
ik heb deze op de kop getikt bij een lokale 2e handszaak voor 2,5 euro.

Hij was al kapot toen ik heb kocht en werd verkocht als "hobbyproduct".

Dit Project gaat als volgt verlopen:
  1. Strippen van de radio
  2. Radio in oude glorie herstellen (aan de buitenkant)
  3. Inbouwen NAS (m-itx + 4* Hdd + PSU)
  4. (in)bouwen Embedded Systeem
  5. Afwerking
Wat het embedded systeem gaat doen ben ik nog niet helemaal over uit, hij krijgt in ieder geval een bluetooth en RF module met een connectie naar de pc.
Misschien hebben jullie nog leuke ideeën? (verzin het maar, mag zo gek zijn als je wilt)

Aangezien ik in de afgelopen jaren een redelijk arsenaal aan gereedschap gespaard heb (van 3d printers tot bandschuurmachines) kan ik de meeste bewerkingen op de meeste materialen zelf uitvoeren.
Tevens heb ik de mogelijkheid om een lasercutter te gebruiken, aangezien Fablab praktisch naast mijn huis zit (3 min fietsen).

Laten we maar eens beginnen ;)

ps. sta er niet vreemd van te kijken als je ziet dat ik maar 1 hand gebruik in de foto's, ik mis namelijk mijn linkerhand ;)
Deel I : Strippen van de radio en bepalen welke onderdelen opnieuw gemaakt moeten worden
Veel engineers zijn helemaal gek zijn van buizenradio’s en alles daaromheen, zelf heb ik er eigenlijk niets mee (hoewel ik de techniek en vindingrijkheid zeker kan waarderen).
Het is misschien voor sommigen een doodzonde om een radio te slopen die 62 jaar oud is, maar ik aangezien het mij alleen om de kast gaat, heb ik de radio volledig gestript.
(echte Audiofielen graag nu even je ogen dichtknijpen ;) )
Old Media
Old Media
Old Media

Altijd mooi om te zien hoe ze systemen maakten zonder pcb's en microcontrollers.
Ik zal deze verder strippen om te kijken of ik nog hier nog bruikbare onderdelen uit kan halen.
Old Media
Old Media

Onderdelen die vervangen moeten worden
Zoals te zien is op de onderstaande foto is na 62 jaar de achterplaat van de radio compleet verbogen, deze moet dus vervangen worden door een nieuwe achterplaat die ik zal maken met behulp van de lasercutter. Aan de onderkant van de radio zat een dun plaatje die de elektronica afschermde. Zoals te zijn is op de foto's hierboven zit er nu een gat in de onderkant van de radio. Een vervangende bodemplaat zal ook gemaakt worden met de lasercutter.
Old Media

Toen ik deze radio kocht viel het al direct op dat het glas gebroken was. Deze glazen plaat zal ik vervangen voor een plexiglazen plaat die gesneden en gegraveerd word op de lasercutter. (met een eigen design)
Old Media

Dat was het dan voor deze post, de volgende stap is het herstellen van deze radio in zijn oude glorie :)

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee, door naar CM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ben benieuwd! Kun je de achterplaat niet meer rechtbuigen oid?? :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• redryder
  • Niet online
pwillemske schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:52:
Ben benieuwd! Kun je de achterplaat niet meer rechtbuigen oid?? :)
Helaas is de achterplaat zo erg verbogen dat hij niet meer netjes recht is te krijgen, tevens zal de achterplaat gebruikt worden om het moederbord te huisvesten dus er moet sowieso een nieuwe gemaakt worden ;)

• redryder
  • Niet online
Even een kleine update tussendoor, ik heb de hele kast gestript en alle zwarte onderdelen geschuurd en met zwarte metallic lak overgespoten.

Voor:
Old Media
Old Media

Na:
Old Media
Old Media

De gouden letters "ERRES" zijn nu ook zwart, ik zal (zodra de lak is uitgehard) deze met goudverf in zijn originele staat terugbrengen
Old Media

Volgende stap: Houten behuizing ligt schuren en opnieuw lakken. (hopelijk krijg ik dan een aantal beschadigingen weg)

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 07:33
Zeer leuk idee, bij deze gebookmarked :)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:07
voor een embedded systeem is het misschien wel leuk om een webradio achtig iets in te bouwen,

is dan ook wel leuk als je de knoppen op de voorkant ook weer werkend kunt maken, misschien iets met een display bij het plexiplaatje "now playing : ???? Next: ????"

wat ik ermee bedoel te zeggen, het is een mooie radio en zou leuk zijn dit weer terug te zien in zijn nieuwe functie

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rising
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-02-2024
Super gaaf idee!!

Ik ben ook al een tijdje opzoek naar een soortgelijke old-school radio om mijn pc in te bouwen. Helaas tot zover zonder succes!

Ik kijk uit naar het eind resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 20:47
haha, leuk! Draait bij mij al enkele jaren, Oude Graetz van mijn opa (radiobouwjaar 1954)i5 met meerdere disks (2,5 inch) en een 6 kanaalsversterker

mijn mening is dat je zoveel mogelijk moet automatiseren/bedienbaar met telefoon moet houden en de knoppen niet gebruiken, doe ik ook niet en bevalt prima!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 21:29
Leuk om te zien dat er steeds meer mensen zijn die nieuwe hardware in oude radio kasten bouwen.

Ik heb een zelf Philips B4X23a waar ik een mITX in gemonteerd en gebruik hem nu met OpenElec als mediacenter.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/x3LB9PPst6VytgrjUReubULz/thumb.jpg

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 20:47
dat waren best goede stereoradio's! hoe heb je die usb zo gekregen? kun je die zo kopen?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 21:29
Op de plek waar nu de USB poorten zitten zaten 4 knoppen en het goudkleurige frame paste redelijk icm een 4 poorts USB bracket. Tussen de tweede en derde poort door gezaagd en aan de binnenkant tegen het hout gelijmd.

Waren zeker goede radio's deze was niet veel meer een verzamelaar had er al naar gekeken en wat werkte gedemonteerd. Het overgebleven deel heb ik gedoneerd gekregen.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 729965

leuk project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-05-2023
Leuk project. Zo te zien zijn er al veel 'radio pc's' gebouwd, ik ben benieuwd hoe die embedded systemen die van jou uniek gaat maken. En wat voor andere mods je gaat doen ;)

i5 6600k @ 4.6 GHz // WF 980 ti G1 // Asus Z170-A // Enthoo Evolv atx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• error 404
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-06 14:41

error 404

Gebruiker niet gevonden

En wat is nu het nut van deze comment op een topic dat al van in september stil ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-05-2023
error 404 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 23:38:
[...]

[...]

En wat is nu het nut van deze comment op een topic dat al van in september stil ligt?
oh oeps was me niet eens opgevallen... :-(

i5 6600k @ 4.6 GHz // WF 980 ti G1 // Asus Z170-A // Enthoo Evolv atx

Pagina: 1