Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSURLSession
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-09 21:52
Hallo,

Wanneer ik ga streamen van de NAS (Synology DS214) naar de TV (DLNA), valt na +/- 20min het hele netwerk uit. Het internet is niet meer toegankelijk en de router deelt geen IP-adressen meer uit. De films die worden gestreamd staan op de NAS en het streamen gebeurt dus binnen het netwerk.

Ik gebruik de standaard router die Tele2 levert. Onze internetsnelheid is 40mb/s (geen glasvezel), maar aangezien dit probleem niets met internet te maken kan hebben, is dit niet heel belangrijk.

Zou het kunnen dat de router het verkeer niet aan kan? De router ondersteunt alleen 100mb/s en géén 1000mb/s. Kan de router hierdoor vastlopen?
Ik stream Blu Ray films met Dolby Surround, wellicht is het te veel data?

Router ethernet: 100mb/s
Samsung TV ethernet: ? (kan ik nergens vinden, alleen op Tweakers staat 100mb/s, maar ik heb het gevoel dat dit komt omdat het nergens op internet staat en 100mb/s standaard is?)
Synology NAS ethernet: 1000mb/s

Hopelijk kan iemand helpen en wellicht bevestigen dat het aan de router ligt.

Ik hoor graag!

Maurice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Als je router 100Mb is en je hebt verder geen switches dan is je hele netwerk 100Mb ongeacht wat je er verder op aansluit.

100Mb is net voldoende om een HD video te kunnen streamen, maar daarmee houd het dus wel op.

Gevolg is dat op het moment dat je streamt, die stream alle bandbreedte inpikt en er verder niets meer door komt.

Als je een simpele Gb switch koopt, die achter de router plaatst en alles op die switch aansluit is je probleem opgelost.
Mits je bekabeling natuurlijk 1Gb aankan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Hangt er helemaal van af wat er mis gaat.

Als je router "vast" loopt, blijft de film dan wel afspelen of begin deze te haperen/hangen?
Hoe is de netwerk activiteit op dat moment, knipperen de lampjes op de router of branden ze alleen maar?
Als de film blijft doorspelen en je zet deze uit, wat gebeurt er dan?

[ Voor 12% gewijzigd door MdBruin op 29-08-2015 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ben(V) schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 10:01:
100Mb is net voldoende om een HD video te kunnen streamen, maar daarmee houd het dus wel op.
Opvallend aangezien de officiele specificaties van de huidige BD-discs op niet meer dan 51.3Mbit ligt; topicstarter zou met veel pijn en moeite 2 films tegelijk over 100Mbit kunnen streamen. Daarnaast ligt de bitrate van een gloednieuwe nieuws: 'Crackers omzeilen beveiliging en capturen 4k-stream Netflix' - update op "maar" 43Mbps terwijl de meest voorkomende rips zoals 1080p x264 vaak niet hoger dan 12Mbit zijn gecodeerd.

Vraag me af of iemand wel eens de NIC's heeft gecontroleerd; normaal staan alle devices op AutoSensing maar dat is geen best practice. Zeker niet als je maar een 100Mbit switch hebt in het modem, is het adviseerbaar om de clients (zoals het NAS) fixed op 100Mbit Full-Duplex te zetten ipv Gbit AutoSense.

Het lastige is alleen dat je dan ook NAS <----> PC gaat beperken op 100Mbit mits er geen directe kabel ligt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zou zomaar denken aan instabiele switch in de router.
Hang er eens een extra switch voor (tussen PC en NAS, en 1 draad naar router), heb je t probleem dan nog?
Een switch isoleert het verkeer tussen PC en NAS (stuurt door op basis van MAC adres van ontvanger), dus dan zou de router niet over z'n nek moeten gaan.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Neem nu maar van mij aan dat samen met de overhead die dat krappy DLNA protocol heeft die HD stream je 100Mb netwerkje dichttrekt.
Houd er maar rekening mee dat die router allleen die 40Mb garandeert en waarschijnlijk die 100Mb helemaal niet haalt.

Een paar tientje investeren voor een Gb switch en zowel je router als je devices daar op aansluiten lost je probleem op.
Het verkeer blijft dan door je switch gaan en alleen het internet verkeer gaat nog door de router.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ben(V) schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:10:
Neem nu maar van mij aan dat samen met de overhead die dat krappy DLNA protocol heeft die HD stream je 100Mb netwerkje dichttrekt.
Nee, sorry, dat neem ik niet van jou aan. Als het hele forum van aannames aan elkaar zou hangen die dan door anderen als waarheid moeten worden gelezen, dan blijft het een grote puinbak aan verkeerde informatie.

Maar aangezien jij metingen hebt; ik zie graag geverifieerde bronnen tegemoet waarin wordt aangetoond dat een gangbare film in MP4/MKV met de codec H264/AC3/AAC met een bitrate van 20Mbit of minder, daadwerkelijk zoveel overhead veroorzaakt dat DLNA "crasht" en hierdoor het hele modem/router van topicstarter onderuit trekt. Sterker nog, na goed te lezen: maak maar aantoonbaar dat DLNA ervoor zorgt dat DHCP-services stoppen.

/edit: het snelste is om even naar MM in Roermond te rijden, http://www.mediamarkt.nl/...59,237877.html?langId=-11 aan te schaffen, daar de NAS & TV in prikken en 1 touwtje tussen switch en modem/router voor DHCP en dan testen. Kost de wereld & tijd niet en kan vanmiddag nog teruggebracht worden indien niet de oplossing.

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 29-08-2015 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSURLSession
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!

Ik lees in verschillende reacties dat ik een Switch moet plaatsen. Ik vergat te vertellen dat ik al een Switch in het netwerk heb (sorry!). Ter verduidelijking heb ik een eenvoudig overzicht gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3G6FxRN.jpg

De TV zit dus niet op de Switch aangesloten en dit kan ook niet aangezien deze in een andere ruimte staat.

Zou het probleem opgelost zijn als ik een 2e router (1gb/s) achter de Tele2 router hang?

[ Voor 1% gewijzigd door NSURLSession op 29-08-2015 14:03 . Reden: Afbeelding met CAT-types toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Maurice_vB schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:35:

De TV zit dus niet op de Switch aangesloten en dit kan ook niet aangezien deze in een andere ruimte staat.

Zou het probleem opgelost zijn als ik een 2e router (1gb/s) achter de Tele2 router hang?
Nee, dan kan je beter een switch achter de router hangen (zoals ik hierboven al meldde). Maar je kan allicht testen en vragen in jouw eigen omgeving of iemand even een Cat5e kabel te leen heeft die de TV en huidige switch met elkaar kan verbinden.

Iets met deductie en de weg van de laagste prijs ;)

/edit: sterker nog, kan je de switch uit je plaatje niet verplaatsen naar de router en daar dan de TV & NAS inprikken. Er staan nergens afstanden/etages bij maar Cat5e kabels kan je tot 100m zo neerleggen en testen. Of til de TV op en zet die wel eens naast de huidige switch (dus rechts in jouw plaatje en dus naast de NAS fysiek).

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 29-08-2015 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSURLSession
MAX3400 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:37:
[...]

Nee, dan kan je beter een switch achter de router hangen (zoals ik hierboven al meldde). Maar je kan allicht testen en vragen in jouw eigen omgeving of iemand even een Cat5e kabel te leen heeft die de TV en huidige switch met elkaar kan verbinden.

Iets met deductie en de weg van de laagste prijs ;)

/edit: sterker nog, kan je de switch uit je plaatje niet verplaatsen naar de router en daar dan de TV & NAS inprikken. Er staan nergens afstanden/etages bij maar Cat5e kabels kan je tot 100m zo neerleggen en testen. Of til de TV op en zet die wel eens naast de huidige switch (dus rechts in jouw plaatje en dus naast de NAS fysiek).
Op dit moment ben ik ook nog niet erg te spreken van de WIFI snelheid (bestanden via WIFI naar de NAS bijv.). Vandaar dat ik overweeg om een nieuwe router te kopen. Dit is een duurdere oplossing maar werkt ook toch?

Je tip in de edit ga ik vanavond zeker eens proberen. Goed idee!

[ Voor 23% gewijzigd door NSURLSession op 29-08-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Maurice_vB schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:41:
[...]

Op dit moment ben ik ook nog niet erg te spreken van de WIFI snelheid (bestanden via WIFI naar de NAS bijv.). Vandaar dat ik overweeg om een nieuwe router te kopen. Dit is een duurdere oplossing maar werkt ook toch?
Toch? Tuurlijk kan het werken maar dan ga je er dus vanuit dat zowel je TV als je NAS als je switch allemaal correct werken en dat de bekabeling allemaal tip-top in orde is.

Zoals je hierboven van meerdere mensen leest; sluit je modem/router uit van het hele switching-gebeuren en probeer een opstelling te realiseren die zo min mogelijk kost om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSURLSession
MAX3400 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:43:
[...]

Toch? Tuurlijk kan het werken maar dan ga je er dus vanuit dat zowel je TV als je NAS als je switch allemaal correct werken en dat de bekabeling allemaal tip-top in orde is.

Zoals je hierboven van meerdere mensen leest; sluit je modem/router uit van het hele switching-gebeuren en probeer een opstelling te realiseren die zo min mogelijk kost om te testen.
Ga ik doen, dank je wel :)
Ik zie net trouwens dat er een CAT5 kabel ligt tussen de router en de gigabit switch. Dat is dus al een probleem.

Verder weet ik niet of mijn tv nu 100mb/s of 1000mb/s is. Wanneer deze geen gigabit aankan, kan het probleem sowieso niet opgelost worden lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Maurice_vB schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:51:
[...]

Ga ik doen, dank je wel :)
Ik zie net trouwens dat er een CAT5 kabel ligt tussen de router en de gigabit switch. Dat is dus al een probleem.
Geen probleem want als je namelijk alles rechts naast de switch kwijt kan, heb je alleen maar 100Mbit nodig tussen switch & modem/router en dat is voldoende aangezien je maar 40Mbit internet hebt en verder enkele Kbit voor DHCP/firewall gebruik.
Verder weet ik niet of mijn tv nu 100mb/s of 1000mb/s is. Wanneer deze geen gigabit aankan, kan het probleem sowieso niet opgelost worden lijkt me?
Lees even terug; ik ben er volledig niet van overtuigd dat 100Mbit een probleem kan zijn voor films streamen. Sterker nog, als je bijvoorbeeld een Netflix HD-film wil kijken (dus tot 1080p oftewel FullHD) raden ze ergens tussen de 5 en 10Mbit aan.

Ga eerst testen en combinaties uitdenken/wegstrepen; het zou raar zijn als je een "smartere" TV hebt die amper een filmpje kan streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:37
Maurice_vB schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:51:
[...]
Als het probleem puur bij de TV zou liggen, lijkt het me sterk dat die bij stress het hele netwerk platlegt, eerlijk gezegd. Je router zou toch z'n essentiele services wel moeten blijven doen, zelfs als de boel traag wordt.

Bovendien kan ik hier over WiFi (802.11n, 2,4ghz, 54mbps max) FullHD naar mijn tv streamen, dus ik ben sowieso niet echt overtuigd dat een eventuele begrenzing van 100mbit op tv echt het probleem zal wezen.
Pagina: 1