Center parcs internet blokker

Pagina: 1
Acties:
  • 7.146 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:29
Ik zit een weekend bij center parcs, nu heb ik het gevoel dat mijn internet geblokkeerd wordt. Ik heb verbinding met Telfort 3G, kan wel bellen maar niet interneten. Op mijn Nokia Lumia 630 wp 8.1. ik krijg op mijn web browser de fout melding: kan server niet vinden of DNS-fout. een andere telefoon, een Samsung Galaxy s5 krijgt ook geen verbinding. Dit is geprobeerd via het Tele2 netwerk.

De derde telefoon krijgt wel verbinding op het KPN netwerk. Nu kan je bij center parcs een wifi code kopen en dan kan je op een KPN wifi netwerk. Dan krijg je voor 25,- euro vier dagen voor vier apparaten internet.

Nu heb ik 2 vragen:
- Mag center parcs internet blokken?
- Hoe kan ik testen dat center parcs een internet blokker heeft?

Edit:
Spieken mag niet, en een jammer gebruiken evenmin
Examentijd. Veel leerlingen op de middelbare school hebben ze net achter de rug. Een tijd van spanning die de ze soms te lijf gaan met inventiviteit die niet altijd is toegestaan. Denk aan het spieken met de smartphone. Scholen op hun beurt, gaan dat soms tegen door een jammer te gebruiken. Maar dat is net zo verwerpelijk als spieken. Strafbaar zelfs!

Bron: http://www.agentschaptele....1440803069434-1952654290

[ Voor 28% gewijzigd door mc_maarten op 28-08-2015 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-05 21:53

edwinjm

Webdeveloper

In de USA mag het niet, zie dit interessante artikel van vorige week:

FCC Fines Internet Company $750,000 for Blocking Wi-Fi Hotspots at Convention Centers
http://time.com/4002879/fcc-wi-fi-blocking-smart-city/

Ik kan me niet voorstellen dat het in Nederland wel mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Onnodige paranoia. Denk je nu echt dat Center Parcs een Tele2-specifieke blokker van 3G heeft? Probeer het eens met 2G.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
Op mijn Nokia (Telfort) krijg ik ook geen verbinding met 2G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
Op het tele2 netwerk heb ik geen 3G wel 4G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waarschijnlijk gewoon geen mast in de buurt daaro.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
Jeroenneman schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:23:
Waarschijnlijk gewoon geen mast in de buurt daaro.
Op mijn Nokia heb ik vol verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

mc_maarten schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:25:
[...]

Die streepjes bedoel je?

Die zijn volstrekt onbetrouwbaar. In Oostenrijk had ik ook vaak 3 balken, maar denk maar niet dat je dan fatsoenlijk kunt internetten.

Kun je niet gewoon even een speedtest draaien?

* op festivals of grote feesten zoals de vierdaagse zijn de balkjes ook niet betrouwbaar.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik ken het artikel en kan het (gedeeltelijk) bestrijden. Natuurlijk mag je een mast van KPN die 200m verderop staat niet bestrijden/blokkeren. Maar als de school of Center Parcs een eigen WiFi aanbiedt (op basis van een week of maand prepaid), is het wel zeker een mogelijkheid dat zij bepaald traffic blokkeren of shapen.

Dit is dus allemaal op het randje van netneutraliteit (opgelegd aan ISPs en telco's) maar niet van toepassing op semi- publieke/private netwerken. Als je jammer/blocker op het eigen terrein maar dicht genoeg bij de frequentie van de publieke aanbieders zit, kan je inderdaad een bepaalde ruis of mis-ontvangst realiseren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

mc_maarten schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:25:
[...]

Jouw Nokia maakt gebruik van Telfort zeg je net. En Telfort maakt gebruik van het KPN-netwerk en de KPN-masten. Tele2 maakt gebruik van het netwerk en de masten van T-Mobile. Als er geen van die masten in de buurt is en wel een van KPN spreekt het voor zich dat je via Telfort wél internet hebt en via Tele2 niet. Waarbij het ook niet vreemd is dat je wel kan bellen, want dat gaat over een lagere frequentie dan 4G en komt dus verder.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
MAX3400 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:32:
[...]

Ik ken het artikel en kan het (gedeeltelijk) bestrijden. Natuurlijk mag je een mast van KPN die 200m verderop staat niet bestrijden/blokkeren. Maar als de school of Center Parcs een eigen WiFi aanbiedt (op basis van een week of maand prepaid), is het wel zeker een mogelijkheid dat zij bepaald traffic blokkeren of shapen.

Dit is dus allemaal op het randje van netneutraliteit (opgelegd aan ISPs en telco's) maar niet van toepassing op semi- publieke/private netwerken. Als je jammer/blocker op het eigen terrein maar dicht genoeg bij de frequentie van de publieke aanbieders zit, kan je inderdaad een bepaalde ruis of mis-ontvangst realiseren.
Ehm, wat heeft Wifi te maken met 3G? Zijn compleet andere frequenties.

En jammers/blockers zijn niet verboden vanwege netneutraliteit, maar vanwege de radiowet (geen idee hoe die exact heet, maar het is dezelfde wet die piratenradiozenders verbied) je mag niet blind van alles de ether ingooien boven een bepaald vermogen zonder een vergunning, of dat nu witte ruis (blocker) of radio (piraat) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
Jeroenneman schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:27:
[...]

Die streepjes bedoel je?

Die zijn volstrekt onbetrouwbaar. In Oostenrijk had ik ook vaak 3 balken, maar denk maar niet dat je dan fatsoenlijk kunt internetten.

Kun je niet gewoon even een speedtest draaien?

* op festivals of grote feesten zoals de vierdaagse zijn de balkjes ook niet betrouwbaar.
Speedtest kan niets meten.
PS. Wanneer ik inlog op het KPN wifi netwerk krijg ik gelijk whatsapp berichtjes binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gomez12 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:37:
[...]

Ehm, wat heeft Wifi te maken met 3G? Zijn compleet andere frequenties.
Dat weet ik. Het gaat om de situatieschets ten opzichte van de startpost. Ik probeer aan te geven dat jammers/blockers op frequentie A in sommige gevallen nabijliggende frequentie B kunnen storen. Hoeveel mensen hebben wel niet 2.4GHz WiFi thuis en zien we topics dat snelheden instorten ondanks dat dat niet zou kunnen/mogen door de SSID's, channels etc.

Anyhow, you are right ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Nee, CenterParcs is niks met 1g/2g/3g/4g/xyzG aan het doen, dat kunnen ze niet, dat mogen ze niet, en de providers hebben dat echt wel meteen door als ze het zouden proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door johnkeates op 28-08-2015 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat natuurlijk wel een mogelijkheid is (aangezien volgens mij de meeste center parks / landals etc in de natuur zeggen te liggen) is dat er gewoon geen palen in de buurt staan omdat het een te rustig gebied is waardoor je hele crappy ontvangst hebt waardoor het per toestel verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Op welke "Center Parcs" vestiging in Nederland ben je aanwezig, of zit je toevallig op een vestiging in 't "buitenland" waarbij je mobiel roaming verkeer uit hebt staan?

KPN levert inderdaad het mobiele WiFi verkeer bij Center Parcs (Hotspots) maar ze blokken d'r eigen 2G/3G/4G (Telfort) verkeer daar niet mee :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
Ik zie net dat op de derde telefoon op het KPN 4g netwerk getest heb. Nu weet ik niet hoe je op een Samsung kan overschakelen van 4g naar 3g.
wimmel_1 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:45:
Op welke "Center Parcs" vestiging in Nederland ben je aanwezig, of zit je toevallig op een vestiging in 't "buitenland" waarbij je mobiel roaming verkeer uit hebt staan?

KPN levert inderdaad het mobiele WiFi verkeer bij Center Parcs (Hotspots) maar ze blokken d'r eigen 2G/3G/4G (Telfort) verkeer daar niet mee :P
Ik zit bij de center parcs bij Eindhoven in de buurt.
Gomez12 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:45:
Wat natuurlijk wel een mogelijkheid is (aangezien volgens mij de meeste center parks / landals etc in de natuur zeggen te liggen) is dat er gewoon geen palen in de buurt staan omdat het een te rustig gebied is waardoor je hele crappy ontvangst hebt waardoor het per toestel verschilt.
Ik woon zelf in de "middle of nowhere" en mountainbike veel, en kom vaak op plekken waar geen of slecht internet is. maar dan gaat mijn telefoon nog wel zoeken naar de website. Nu krijg ik gelijk: fout:kan server niet vinden of DNS-fout
Daarom denk ik dat er een jammer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dat verklaart al veel. Eindhoven en Center Parcs ....Da's al snel België :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
wimmel_1 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 00:08:
Dat verklaart al veel. Eindhoven en Center Parcs ....Da's al snel België :P
Ik woon op loopafstand van België :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mc_maarten schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 00:14:
[...]

Misschien dat we elkaar een keer de hand kunnen gaan schudden op de grens dan. De "Base" masten zijn vaak nét even sterker dan de "KPN" masten in die regio (vooral op 4G, afhankelijk van de frequentie).

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 29-08-2015 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
Ik ga morgen proberen om een hotspot op te zetten (nog nooit gedaan). Om te kijken of deze gejammed wordt. Ik las net ergens dat er hotels waren die hot spots jammen, als dit niets is weet ik het ook niet. Maar blijf het raar vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 11:14
Man man man wat een topic...
Je gebruikt tele2 en verbaast je dat je geen goed bereik hebt.
Ooit eens de dekking van de verschillende providers vergeleken?
Voor een beetje fatsoenlijke dekking moet je bij KPN of Vodafone zijn.
En die parken zijn nou meestal niet gevestigd midden in de stad, dus kans dat je met andere providers ook niet optimaal bereik hebt.

Hier kun je het voor 4g bekijken, is voor 3g wat beter zijn maar het zegt wel wat:
http://www.4gdekking.nl/

https://www.tele2.nl/mobiel/bereik-netwerk/

[ Voor 41% gewijzigd door unfor op 29-08-2015 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhwerkman
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik woon in Groningen en heb buiten de stad zelf nauwelijks tot geen internet met Telenee, het zal me dan ook niets verbazen dat je dat zelfde probleem ook in het zuiden hebt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Ik vind het eigenlijk nog niet zo'n onzin topic hoor. Op de verschillende Roompot parken, waar ook altijd fijn KPN wifi wordt aangeboden is het verkrijgen van een data verbinding met Vodafone ook altijd een probleem.

Volgens de dekkingskaarten zou ik daar gewoon 4G moeten hebben (en volgens Vodafone klantenservice ook), maar 2G was het enige wat ik daar nog enigszins kon krijgen.

Het klinkt enorm paranoïde natuurlijk, maar in al die parken heb je wel volle bak KPN ontvangst en weinig tot geen ontvangst met Vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-06 17:53
Ik heb op dit moment ook tele 2, en mijn vriendin gebruikt KPN. Ik moet zeggen dat de dekking echt slecht is, en soms zo slecht dat tele 2 geen verbinding heeft en bij KPN gewoon 4G. Duidelijk dus dat dit hier ook aan de orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
hoeveel huisjes staan er 500 ? a gemiddeld 4 ? personen waarvan die allemaal verbinding proberen te maken met 1 gsm mast die paal is gewoon overloaded ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sorted.bits schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 07:31:
Ik vind het eigenlijk nog niet zo'n onzin topic hoor. Op de verschillende Roompot parken, waar ook altijd fijn KPN wifi wordt aangeboden is het verkrijgen van een data verbinding met Vodafone ook altijd een probleem.

Volgens de dekkingskaarten zou ik daar gewoon 4G moeten hebben (en volgens Vodafone klantenservice ook), maar 2G was het enige wat ik daar nog enigszins kon krijgen.

Het klinkt enorm paranoïde natuurlijk, maar in al die parken heb je wel volle bak KPN ontvangst en weinig tot geen ontvangst met Vodafone.
Het feit dat iemand op vakantiepark zit en verschillen in dekking ervaart en wil weten hoe dat zit is prima valide topicmateriaal. Maar dat gelijk de aanname gedaan wordt dat kwaad opzet achter dergelijke verschillen moet zitten zegt toch echt meer over persoon in kwestie dan iets anders.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerDee
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-05 15:36
mc_maarten schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:21:
Op het tele2 netwerk heb ik geen 3G wel 4G
Nog een reden waarom het gewoon aan het netwerk ligt, Tele2 maakt namelijk gebruik van T-mobile netwerk voor bellen 2g en 3g, maar voor 4g hebben ze hun eigen netwerk. Het ligt dus echt gewoon aan slecht bereik van het netwerk, verbaast me niet op die parken, ik had een jaar ook geen bereik met kpn op desbetreffende park.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

mc_maarten schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 00:14:
[...]

Dan heb je daar toevallig wél een mast in de buurt staan. In the middle of nowhere, waar die Center Parcs-parken vaak liggen, is dat een heel ander verhaal. Het is je nu al een paar keer gezegd, maar je wordt écht niet gejamd. Er staat gewoon geen mast van Tele2/T-Mobile dichtbij genoeg en dus is je dekking voor 4G en 3G niet goed. Niks aan te doen, gewoon vrolijk verdergaan met vakantie vieren of internetten op die telefoon die wél internet heeft.

Waar een school nog enigszins een case zou kunnen maken (en die alsnog zou verliezen voor een rechter) wordt een commercieel bedrijf dat alles behalve KPN zou blokkeren compleet afgemaakt. Geen enkel bedrijf gaat daaraan beginnen...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kempervennen dus. Ik ken dat park en de regio op mijn duimpje, ben dr opgegroeid en heb zelf 5,5 jaar op het park gewerkt. Dekking is daar simpelweg niet denderend. Snap dat je graag internet wilt, en daarom worden die hotspots ook aangeboden. En zoals in elk hotel kost dat meestal geld (al ben ik met je eens dat centerparcs het soms wel aardig bont maakt). Maar je zit in een wat afgelegen omgeving en dat geeft hen de mogelijkheid tot een soort van monopoliepositie voor het leveren van diensten. Kan ze commercieel gezien geen ongelijk geven dat ze er gebruik van maken ;)

TL, DR: blocken doen ze niet. Bereik is daar voor sommige providers gewoon ruk. Met name Tele2. En dat is het al jaren. Ken een hoop mensen in die regio en die gebruiken geen van allen tele2 voor mobiel. Plus je zit redelijk dicht tegen de grens. Als je ineens op een BE netwerk zit moet je ook niet verbaasd opkijken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-06 23:16

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Ik ben daar ook geweest, en had inderdaad matig mobiel internet.

doe het sommetje : slecht signaal x veel gebruikers op kluitje = slecht tot zeer slecht

Netwerk Engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weet niet hoe vol het park zit, maar het is meen ik het grootste of op 1 na grootste park. Als er veel nederlanders zitten heb je een slechter bereik dan met veel Duitsers, want die roamen niet en gebruiken dus geen bandbreedte.

Bovendien zit je daar om iets leuks te doen en niet om te internetten. Dat kan thuis ook op de bank ;)
Tip: als je vanavond wilt gaan stappen, ga naar Eindhoven of naar Lommel (belgie). Valkenswaard was ooit veel te doen maar het laatste nieuws is dat een van de grootste tenten dicht is (faillisement) en er dus niet zoveel meer is. Helaas, want in de jaren 90 (mijn jeugd) stikte het er van de kroegen en discotheken en gaven ze eindhoven het nakijken qua stappen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:41:
Kempervennen dus. Ik ken dat park en de regio op mijn duimpje, ben dr opgegroeid en heb zelf 5,5 jaar op het park gewerkt. Dekking is daar simpelweg niet denderend. Snap dat je graag internet wilt, en daarom worden die hotspots ook aangeboden. En zoals in elk hotel kost dat meestal geld (al ben ik met je eens dat centerparcs het soms wel aardig bont maakt).
Mijn ervaring is dat de onderste helft qua prijsklasse hotels nagenoeg allemaal gratis wifi aanbieden (niet altijd van geweldige kwaliteit, maar het is er wel). Het zijn de duurdere, en vooral degene die zich meer op zakelijke gasten richten, die geld voor wifi vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 13:06
Ik had er op vakantie ook last van. Kon met Ben totaal niet internetten. Alleen voor acht uur smorgens of na tien uur Savonds werd het iets beter, omdat dan veel minder van het netwerk gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 19:10
Ik zat laatst bij een centerparks in België in de buurt van peer, een vrij landelijke gebied. Ik had via het Belgische base perfecte ontvangst op dc-hspda. Ook waren er kpn wifi netwerken overal (lekker vreemd niemand kent dat bij ons).

Bij ons dus geen blokkages gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Kan ook zijn dat de mast die er wel staat voor je provider slechts met een 4Mbit microgolf straalverbinding zit en GPRS prima doet maar de rest niet. En dan bijvoorbeeld gesprekken en SMS die nog hogere prio hebben, plus C&C dat ook nog weer belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leitz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 09:51
Waarschijnlijk gewoon een overbelaste mast, iedereen heeft een smartphone tegenwoordig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:34
En ik eerst maar denken dat dit over een Centerparks actie van de Blokker ging.... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ligt het park niet gewoon in een stiltegebied of bij schotelantennes in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
Onduidelijk topic en niet zinnig.

Als je geen voldoende dekking hebt houd het op. Informeer bij je provider naar de dekking daar.

Dan maar aannemen dat hun een jammer op het park hebben is wel een hele makkelijke conclusie. Je kan zo googlen dat het gebruik van jammers niet legaal is. En dan is het snel 1+1 en kun je zelf wel bedenken dat die redenatie niet opgaat.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.