Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Zoals in de topic titel al staat, dit is de melding die ik nu krijg.

Mijn Windows 10 werkte an sich goed, met een vreemde bug. Mijn Task Manager gaf altijd 100% CPU load aan in de grafiek. Na lang graven op het internet kwam ik dit tegen op Reddit:

https://www.reddit.com/r/...hows_cpu_usage_at_100_is/

Wat exact mijn situatie is. Een Asrock Extreme 4 Gen 3 moederboard en meer mensen met dit probleem. De oplossing was om de BIOS te updaten naar de nieuwste versie (die uit 2012 stamt). Er werd ook aangegeven dat na het flashen van de BIOS de PC niet goed zou opstarten omdat je boot volgorde niet meer goed zou staan.

Ik heb de flash utility gedraaid en na een reboot ben ik eerst in de BIOS gaan kijken, maar mijn bootorder stond nog goed. Ook de modus (IDE) was correct en mijn SSD stond bovenaan. (Overigens ben ik me bewust van het ACHI voor SSD's, maar het is nu eenmaal zo).

Hierna sloot ik de BIOS af en BSOD met Inaccessible Bootdevice.

Ik heb op internet gezocht, maar elke oplossing daar is Windows her installeren. Dat wil ik niet, mijn disks zijn goed en onaangetast. Iets gaat alleen mis tijdens het booten. Helaas is de Reddit post al wat ouder en bij iedereen was het voldoende om de bootorder te herstellen.

Heeft iemand anders nog een idee? Behalve opnieuw installeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zet hem voor de grap toch eens op AHCI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
johnkeates schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 19:01:
Zet hem voor de grap toch eens op AHCI.
Al gedaan. Geen succes daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Dan heeft de BIOS update waarschijnlijk de device tree representatie zo sterk veranderd dat de bootloader of de kernel geen zinvolle manier heeft om het opgeslagen boot-device te vinden.

Je kan een Windows-refresh vanaf een installer proberen, dan wordt er niks gewist van je persoonlijke spullen maar gaat ie wel opnieuw een boot chain opslaan van begin tot eind zodat je weer kan opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je kunt proberen de recovery modus te starten vanuit usb stick, die kun je erop zetten.

Vandaar uit zou je bewijze van spreken recovery modus laten zoeken waar het probleem ligt.

Of via de cmd, bcdboot [station letter]:\Windows uit voeren, dit kopieert de boot files opnieuw en volgens mij ook overschrijving van de huidige boot configuratie entry.

Ik neem aan dat EFI windows boot management was gewist.

[ Voor 26% gewijzigd door mysterieworld op 28-08-2015 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
mysterieworld schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 19:49:
Ik neem aan dat EFI windows boot management was gewist.
Dan zou je ook geen BSOD krijgen he ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
inderdaad

Dan zou dit eventueel wel werken:

bcdboot [station letter]:\Windows

[ Voor 80% gewijzigd door mysterieworld op 28-08-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Wat er gebeurt nu als de PC boot dan komt het Windows logo in beeld en die balletjes eronder draaien rond. Dit duurt wel even een paar minuten en dan komt de melding dat er een error was en dat ik kan Googlen op INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE.
Dan krijg ik de melding Failure when attempting to copy boot files.

[ Voor 32% gewijzigd door CMD-Snake op 28-08-2015 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan boot die wel van de SSD, maar komt een fout tegen.

Heb je wel, toen je AHCI instelde eerst de reg-fix gedaan? Want anders werkt dat zeker niet. Dus eerst dat proberen zou ik zeggen

Lukt dat niet, dan moet het overnieuw. Kan je gelijk AHCI instellen. En laten we wel wezen, win10 op een ssd zetten is in een kwartiertje gepiept. Wel voor de zekerheid de andere hdd afkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Reepje schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:04:
Dan boot die wel van de SSD, maar komt een fout tegen.
Nee, ik heb de SATA modus altijd gehad op IDE. Dat is nu ook niet veranderd.

Net even gekeken, in WinRE is mijn schijf waarop Windows staat E:\

Met bcdboot E:\Windows kreeg ik wel een succesmelding alleen nog steeds geen startende Windows installatie. Zelfde ellende als altijd.

Had ik maar nooit die BIOS update gedaan. :(
Reepje schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:04:
Lukt dat niet, dan moet het overnieuw. Kan je gelijk AHCI instellen. En laten we wel wezen, win10 op een ssd zetten is in een kwartiertje gepiept. Wel voor de zekerheid de andere hdd afkoppelen.
Ik ben alleen al mijn applicaties kwijt. Ik kan wel mijn persoonlijk settings houden, maar applicaties worden verwijderd staat er.

Nou staan mijn programma's op een tweede disk, maar Windows zal ze dan niet meer herkennen zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:07:
[...]

Net even gekeken, in WinRE is mijn schijf waarop Windows staat E:\
Je bedoelt de recovery partitie staat op E ?

Want windows staat op C, lijkt me zo. Is dat niet het geval, vind ik het niet gek dat die zich verslikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Reepje schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:14:
Want windows staat op C, lijkt me zo. Is dat niet het geval, vind ik het niet gek dat die zich verslikt.
Ja, dat ben ik met je eens.

Als ik via command prompt browse op alle schijven dan lijk de E-schijf op mijn Windows disk. Let wel dat dit vanuit WinRE is.

Maar goed, ik wil nu de refresh maar doen. Ik krijg nu alleen een nieuw scherm, geen automatic repair meer. Error code 0xc0000001. Nu is het Recovery en ik mag dan kiezen voor Try Again of F8 voor opties. Alleen bij F8 zit dan geen optie

Ben nu bezig om een USB stick te maken met Windows 10 Pro x64 erop. Kijken of ik daarmee nog de boel kan redden.

[ Voor 8% gewijzigd door CMD-Snake op 28-08-2015 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als de windows op de SSD terecht is gekomen (lijkt me van wel), probeer dan daarvan op te starten. Koppel de HHD dus los en start dan op. Dan moet die wel naar de SSD.

Maar, wat mij lijkt, de install is f#cked up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Reepje schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:31:
Maar, wat mij lijkt, de install is f#cked up.
Ik ben bezig om opnieuw de DVD te downloaden en dan kijken of ik een refresh kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
of je kunt proberen de ssd partitie te verkleinen, en ongeveer 16GB vrij maken voor een nieuwe partitie.

Installeer je daar windows op, en kun je vandaar uit nog eventueel herstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
mysterieworld schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:52:
Installeer je daar windows op, en kun je vandaar uit nog eventueel herstellen
Ik heb kopieën van de belangrijkste data.

Maar even kijken, als ik eindelijk een stick heb met Windows erop kan ik kijken of nog een refresh mogelijk is.

Edit:

Een refresh is gelukt met een USB stick. Helaas al mijn applicaties "kwijt" (staan nog wel op tweede disk). De persoonlijk documenten zijn behouden gebleven.

Het probleem met task manager is wel opgelost, ik zie nu het juiste CPU verbruik. Ik denk dat dit plaatje dan gerechtvaardigd is:
Afbeeldingslocatie: http://i1.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/856/655/4bd.gif

[ Voor 35% gewijzigd door CMD-Snake op 28-08-2015 22:10 ]

Pagina: 1