Schijven trekken krom, garage geeft velgen de schuld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Al 2,5 jaar rij in naar tevredenheid rond in mijn Peugeot 107. Direct na aanschaf heb ik hier een (nieuwe) set simpele lichtmetalen velgen op laten monteren:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BWbBrXa5esBHd2N6jXtSZWnR/full.jpg

Dit is een hele tijd goed gegaan (+/-15.000km). Een klant bood aan om wat onderhoud aan de auto te plegen in plaats van een contante betaling. Omdat het niet om heel veel geld ging, heb ik de remschijven laten vervangen. Ze waren toch bijna aan vervanging toe dus ik dacht what the hell.

Binnen 5000km stond ik weer bij de garage voor weer nieuwe schijven omdat deze waren kromgetrokken. Deze garage waarschuwde mij toen dat kromme schijven vaak veroorzaakt worden door het op de voet van de rem houden na remacties. Ik heb er dus specifiek opgelet dat dit niet meer met de nieuwe schijven gebeurde.

Nu ben ik krap 10.000km verder en heb ik weer kromme schijven :/ De garagist geeft de schuld aan deze velgen. Die zouden "de warmte niet goed afvoeren". Ik ben ook zojuist bij de Peugeot dealer geweest en die vond dit flauwekul en had er nog nooit van gehoord. Hij vermoed dat de garagist juist goedkope schijven heeft gemonteerd (goed mogelijk, maar op zich heb ik wel veel vertrouwen in de beste man).

Ik heb nu een aantal opties:

• Nieuwe schijven en stalen velgen monteren. Voor mij geen optie want ik vindt het geen gezicht die wieldoppen (en ja, het is maar een 107, maar met wat lichtmetalen velgjes ziet het er IMO allemaal net wat minder goedkoop uit :)). Buiten dat betwijfel ik of het aan de velgen ligt..
• Nieuwe schijven laten monteren door deze garagist, kost me rond de 200 euro met de garantie dat het probleem terug gaat komen :o
• Voor 300 euro nieuwe schijven laten monteren door de Peugeot dealer (originele onderdelen). Deze dealer durfde geen 100% garantie te geven dat het probleem niet terug zou komen, maar het was hem nog nooit eerder gebeurd. Een diagnosestelling (kijken of er iets krom is of er bijv. speling op de wiellagers zit was niet nodig).
• Zelf schijven en nieuwe blokken aanschaffen (veruit het goedkoopste natuurlijk). Maar welke schijven zijn kwalitatief nou goed? Het is natuurlijk makkelijkste om gewoon maar de duurste te kopen, maar zijn die ook goed?

De garagist heeft de remklauwen nagekeken en aangegeven dat ze niet plakken. De wielen draaien ook vrij rond als de auto opgekrikt wordt, dus dat geloof ik wel. Maar waar ligt de oorzaak dan wel? Ik vindt het zo irritant dat het probleem begonnen is toen die beunhaas klant ermee aan de gang is gegaan. Dat versterkt me in mijn mening dat het probleem niet bij de velgen ligt, want daarvoor had ik geen problemen.

Het is wel zo dat het erop lijkt dat de wielen niet helemaal goed zijn uitgebalanceerd. Bij +/- 74km/h voel je de auto licht hobbelen en ook bij filerijden (10km/h) kan je dit lichtelijk voelen. Kan dat ermee te maken hebben?

Ik heb gewoon geen zin om honderden euro's uit geven zonder te weten waar het probleem ligt. Iemand ervaring met terugkerende kromme schijven?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Je wast je auto toevallig niet nadat je een noodstop hebt gemaakt met 160km/h? :P

Even zonder gekheid, het lijkt me een geval van slechte schijven, bestel anders zelf goede schijven van b.v. Bosch of Brembo en laat de monteur deze op je auto zetten.

Kijk hier eens tussen: http://www.mister-auto.nl...-68pk_v18586_g900007.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het beste is de OEM/dealer schijven er onder te (laten) zetten.
Ik weet niet hoe het bij Peugeot is maar bij enkele Duitse merken zijn de OEM schijven merkbaar beter dan alle anderen.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Juup schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 18:02:
Het beste is de OEM/dealer schijven er onder te (laten) zetten.
Ik weet niet hoe het bij Peugeot is maar bij enkele Duitse merken zijn de OEM schijven merkbaar beter dan alle anderen.
*insert merk* bestelt hun onderdelen ook gewoon bij een fabrikant. Geen enkel merk maakt hun eigen onderdelen. Meestal is dit ivm remmen bosch of brembo afaik.

*insert merk* steekt de onderdelen dan in een mooi doosje en zet er hun logo op en doen de prijs x2 of meer.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja dat dacht ik ook en ik heb verschillende schijven op m'n BMW geprobeerd (ATE, Brembo) en toch trekken alleen schijven van de dealer niet krom.
Misschien is het placebo effect omdat ik weet dat ze van de dealer zijn ;)

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-06 10:21
Ik kan niet terugvinden of je ook je remblokken laat vervangen, lijkt me wel maar zo niet dan heb je daar al een grote fout te pakken.
Vervolgens moet je nieuwe schijven inremmen, met droog weer. Niet te veel door plassen water rijden als je veel hebt geremd.
Misschien is de montage niet goed gegaan maar dit lijkt me de minst logische eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

ik heb met mijn skoda fabia dit gezeik gehad in krap 25.000km 5x nieuwe remschijven maar bij de vw groep is het een bekend euvel dat ze kromtrekken door kromme wielnaven. Of peugeot dit ook heeft geen idee maar google zal daar vast wel wat over kunnen vinden als dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:50

Tomatoman

Fulltime prutser

Als de wielen niet goed zijn uitgebalanceerd, kan dat tot trillingen leiden die je vooral voelt tijdens het remmen. Het lijkt dan alsof er iets met de remschijven aan de hand is, terwijl het eigenlijk komt door de wielen. De oplossing is dan simpel: uitbalanceren.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kromme schijven als in meetbaar (µm en aan je wiel draaien)

1. je wielen terug laten uitbalanceren, kan zo maar zijn dat er een loodje is gaan vliegen of gewoon slecht uitgebalanceerd
2. PSA gebruikt voornamelijk Valeo producten dus de originele schijven zullen ook wel van hun komen, moest je bij de dealer dit laten vervangen laat het dan bij op het factuur zetten dat ze garantie geven op krom trekken tot de volgende onderhoudsinterval (20kkm).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:18

-tom-562

Oliesjeik

Alleen is het eerder toyota en geen PSA. Hoe staat het met je remklauwen? Als die vast zitten kunnen je schijven ook heel snel krom trekken.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:14

steveman

Comfortabel ten onder

M'n vader heeft dit met meerdere sets schijfremmen gehad op z'n 406 destijds. Volgens mij waren niet-standaard schijven uiteindelijk de oplossing.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Juup schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 18:34:
Ja dat dacht ik ook en ik heb verschillende schijven op m'n BMW geprobeerd (ATE, Brembo) en toch trekken alleen schijven van de dealer niet krom.
Misschien is het placebo effect omdat ik weet dat ze van de dealer zijn ;)
Ik heb juist weer hele goede ervaringen met ATE onder mijn BMW e46, ATE is dan gewoon een genuine supplier van BMW.

En idd. vast zittende remklauwen zijn een veel voorkomende veroorzaker van kromtrekkende remschijven.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

-tom-562 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:36:
Alleen is het eerder toyota en geen PSA. Hoe staat het met je remklauwen? Als die vast zitten kunnen je schijven ook heel snel krom trekken.
Peugeot 107 word in een fabriek in Tsjechië gemaakt samen met Citroen C1 en Toyota Aygo.

Wikipedia: B-Zero

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:22
Wat voor bijzondere uitvoering is dit, dat die schijven 200 of 300 euro kosten? Schijven trekken krom omdat ze hun warmte niet gelijkmatig kwijt kunnen.

Je velgen kunnen daar wel degelijk een rol in spelen, maar meer gebruikelijk is het een kwestie van verkeerd (teveel, niet hard genoeg en daarom te lang) remmen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:43
Sluit ook de remblokken niet uit. Had bij de Ibiza van m'n vriendin ook vrij snel te kampen met kromme schijven. Bleek dat de gemonteerde remblokken niet de juiste maat waren, maar iets te groot. Deze waren als 'part of the deal' vervangen omdat de auto bij de proefrit slecht remde. De eerste maanden ging dit goed, maar toen trokken de schijven toch krom met sterk trillen bij remmen tot gevolg.

Je zult sowieso je remschijven moeten vervangen, en bij nieuwe remschijven horen nieuwe remblokken. Zelf bestel ik ze altijd op ebcbrakeshop.co.uk, gewoon echte EBC's voor een scherpe prijs en snelle levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho206
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-02 12:36
Het zou ook nog een simpele montagefout kunnen zijn.
Soms worden de naven waar de schijven tegenaan liggen niet schoongemaakt of ontroest hierdoor kunnen ze net een beetje scheef liggen met natuurlijk alle gevolgen.

Dit gebeurd bij elke goede dealer of reparateur standaard maar bij de beunhaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties :)

De eerste keer dat de schijven zijn vervangen (door de beunheus) zijn de blokken vervangen (vast door goedkope rommel :( ). Bij de tweede wissel zijn de blokken niet vervangen want dat was volgens de garage niet nodig.

Moet eerlijk zeggen dat waar ik bang voor was, ook gebeurd, en dat is dat iedereen wel een andere mening heeft :P En daardoor weet ik eigenlijk nog steeds niet zo goed wat ik ermee aan moet..

Wel ben ik zaterdagmiddag bij een andere Peugeot dealer geweest en op dit moment ben ik aan het overwegen om de 107 gewoon in te ruilen voor een (zo goed als nieuwe) 108. De reden hiervoor is dat ik eigenlijk binnen nu en een half jaar toch van de 107 af wil omdat de kilometerstand voor dit soort auto's wat aan de hoge kant gaat zitten (nu bijna 85k). En eigenlijk vindt ik de 108 toch een stuk volwassener dan de 107.

En wat de vraag van StevenK betreft: die 300 euro zijn dealerprijzen. Een hoop woeker.

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 30-08-2015 21:59 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

https://www.winparts.nl/r...05-06/c632-583-14531.html
Je hebt al schijven van 22 euro per stuk voor die karretjes, waarschijnlijk gemaakt van peperkoek dus niet zo gek dat ze kromtrekken :P

Ik heb zelf ook goede ervaringen met ATE schijven en blokken, die zijn dus ook merkbaar duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Glashelder schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 21:43:
Iedereen bedankt voor de reacties :)

De eerste keer dat de schijven zijn vervangen (door de beunheus) zijn de blokken vervangen (vast door goedkope rommel :( ). Bij de tweede wissel zijn de blokken niet vervangen want dat was volgens de garage niet nodig.

Moet eerlijk zeggen dat waar ik bang voor was, ook gebeurd, en dat is dat iedereen wel een andere mening heeft :P En daardoor weet ik eigenlijk nog steeds niet zo goed wat ik ermee aan moet..

Wel ben ik zaterdagmiddag bij een andere Peugeot dealer geweest en op dit moment ben ik aan het overwegen om de 107 gewoon in te ruilen voor een (zo goed als nieuwe) 108. De reden hiervoor is dat ik eigenlijk binnen nu en een half jaar toch van de 107 af wil omdat de kilometerstand voor dit soort auto's wat aan de hoge kant gaat zitten (nu bijna 85k). En eigenlijk vindt ik de 108 toch een stuk volwassener dan de 107.

En wat de vraag van StevenK betreft: die 300 euro zijn dealerprijzen. Een hoop woeker.
Dat is ook een manier :p

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik dacht al Toyota? Haja zelfde fabriek, de Aygo is meer een PSA dan een Toyota ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Er is heel veel rotzooi aftermarket, vooral sinds alibaba en china om de hoek komt kijken. Fabrikanten als bosch of,brembo die hum fabrieken daar neer zetten is,nooit zo een probleem. Maar wel chinesen die het kopieeren.

Dus bosch, 2e plek brembo. Remblokken trw altijd mijn eerste keus geweest

Rubbers lemforder daarna moog (is federal mogul, valt trw, champion etc etc onder).

Febi is in draagrubbers redelijk slecht, vooral motorophanging. Had 2 gescheurde motorrubbers binnen 20k, de oude hadden 350k gedraaid en waren niet gescheurd maar alleen uitgehard, dus de demping was een beetje weg.

Iig ligt t niet aan je lm velgen haha, dan ligt t nog eerder aan de ZOAB elfjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 14:56
Damic schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 15:06:
[...]
Ik dacht al Toyota? Haja zelfde fabriek, de Aygo is meer een PSA dan een Toyota ;)
Hij is ontworpen door daihatsu(=toyota) en vervolgens gemaakt door psa/toyota met een iets ander front/achterkant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Over twee weken staat de vervanger voor de deur :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RPlfZCiqUjKgKPbKbhf1V7f5/full.jpg

Hopelijk gaat het dan weer 4/5 jaar goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho206
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-02 12:36
Glashelder schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:17:
[...]

Over twee weken staat de vervanger voor de deur :P

[afbeelding]

Hopelijk gaat het dan weer 4/5 jaar goed :)
Mooi ding, gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:54

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

ik heb mijn aygo leasautotje echt als kart gebruikt en na 100.000km geen last gehad van kromme schijven. Natuurlijk is dit maar 1 verhaal maar heb mijn collega´s tzt er ook niet over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

het is wel geen peugeot, citroen of ander europees auto. maar het is een Mercury (Ford USA).
bij mij waren na vervangen van de remschijven na ca 5000 tot 10000 kilometer ook aan vervanging toe na idem kromtrekken van de remschijven. tijdens het remmen sterk trillen in het stuur en voelbaar in het rempedaal.
volgens de garage waar ik die onderdelen haalde komt het inderdaad doordat ik mijn voet op de rem houd. logisch want het is een automaat.
na twee keer dit te hebben gehad gezocht naar alternatieven. orginele motorcraft remschijven maakten plaats voor Brembo remschijven en sindsdien remt alles perfect.

*schijnt dat ford al gauw last van kromme remschijven heeft......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 97348 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:04:
het is wel geen peugeot, citroen of ander europees auto. maar het is een Mercury (Ford USA).
bij mij waren na vervangen van de remschijven na ca 5000 tot 10000 kilometer ook aan vervanging toe na idem kromtrekken van de remschijven. tijdens het remmen sterk trillen in het stuur en voelbaar in het rempedaal.
volgens de garage waar ik die onderdelen haalde komt het inderdaad doordat ik mijn voet op de rem houd. logisch want het is een automaat.
na twee keer dit te hebben gehad gezocht naar alternatieven. orginele motorcraft remschijven maakten plaats voor Brembo remschijven en sindsdien remt alles perfect.

*schijnt dat ford al gauw last van kromme remschijven heeft......
Sowieso moet je hem eigenlijk voor het stoplicht in zijn neutraal of P zetten. Niet met je voet op de rem.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 21:20
Ik weet dat de Opel Kadet die we jaaaren geleden hadden ook last had van remschijven die krom trokken na niet al te veel kilometers.
Dealer kon het nooit oplossen maar blijkbaar was het gewoon een kwaal van die auto omdat er slechte koeling was voor de schijven.

Tijdje terug had een vriendin van me die veel rijdt voor haar werk in Kaapstad omgeving ook last van kromme schijven op haar Polo Vivo. Ze kwam net terug van een lange trip op een warme dag (30 graden) en vond het een goed idee om ff haar auto te wassen 8)7
Ze waren zo krom dat de wielen vast zaten...

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marinusvw schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:35:
[...]

Ik weet dat de Opel Kadet die we jaaaren geleden hadden ook last had van remschijven die krom trokken na niet al te veel kilometers.
Dealer kon het nooit oplossen maar blijkbaar was het gewoon een kwaal van die auto omdat er slechte koeling was voor de schijven.

Tijdje terug had een vriendin van me die veel rijdt voor haar werk in Kaapstad omgeving ook last van kromme schijven op haar Polo Vivo. Ze kwam net terug van een lange trip op een warme dag (30 graden) en vond het een goed idee om ff haar auto te wassen 8)7
Ze waren zo krom dat de wielen vast zaten...
herkenbaar, garage zei bij de tweede keer dat het kwam doordat ik door een plas met water reed (na dagen lang regen)
mijn vraag aan hem was dan ook, dus ik mag als het regent niet met de auto rijden????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik moet zeggen dat ik met interesse dit topic volg: [serieus] Kunnen remschijven krom raken?

En de post van MAX3400 bevat een interessante link :)
MAX3400 in "[serieus] Kunnen remschijven krom raken?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Glashelder schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:37:
• Voor 300 euro nieuwe schijven laten monteren door de Peugeot dealer (originele onderdelen). Deze dealer durfde geen 100% garantie te geven dat het probleem niet terug zou komen, maar het was hem nog nooit eerder gebeurd. Een diagnosestelling (kijken of er iets krom is of er bijv. speling op de wiellagers zit was niet nodig).

Kost dat maar 300 euro op een 107?

/me Mocht vorig jaar 1200 afrekenen voor 4 schijven en 4 sets blokken, wel iets groter maar toch.. ;)

Misschien nog een alternatief is om iets robuuster materiaal te monteren, AP Racing ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Tsja, het is maar waar je genoegen mee neemt om in te rijden ;)
Niet iedereen heeft de behoefte om in grote dure bakken te rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Touchdomex schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:35:
[...]

Sowieso moet je hem eigenlijk voor het stoplicht in zijn neutraal of P zetten. Niet met je voet op de rem.
Is dat zo? Volgens mij is het niet zo dat je auto continu staat te duwen als je hem in D op de voetrem zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:59:
[...]

Is dat zo? Volgens mij is het niet zo dat je auto continu staat te duwen als je hem in D op de voetrem zet.
het continue in zijn neutraal en drive zetten IS juist schadelijk voor de bak. en rem loslaten betekend dat de auto begint te rollen. automaat kan wel in neutraal worden gezet als met een langer tijd blijft stilstaan zoals bij een brug of spoorweg. vergeet alleen niet dat er verrekt veel kracht zit op de remklauwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

461943 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:59:
[...]

Bij een CVT niet, die heeft een magnetische ontkoppeling en kruipt niet, een normale automaat met koppelomvormer kruipt wel dus dan moet je wel op de rem trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Bierkameel schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:13:
[...]

Bij een CVT niet, die heeft een magnetische ontkoppeling en kruipt niet, een normale automaat met koppelomvormer kruipt wel dus dan moet je wel op de rem trappen.
De Prius II kruipt gewoon naar voren als je je voet niet op de rem hebt en hem in D hebt staan..

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-06 14:04
Ik moet direct na het afrijden van de snelweg vaak voor een stoplicht wachten. Ik zorg dat ik bij de eerste stop wat meer afstand hou met de voorligger en laat de auto daarna met korte tussenpozen naar voren rollen (remmend met de handrem) zodat de schijven wat gelijkmatiger afkoelen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Renault EDC kruipt ook naar voren zonder voet op de rem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een willekeurige diesel ook, ongeacht handbak of automaat ook. Dat zijn zelftrekkers. Genoeg mensen die hun voet op de rem en de koppeling houden als ze stilstaan voor het stoplicht ;) Is mij zelfs zo geleerd bij de rijles (als je de achterste bent in de rij, zien ze je beter).
Dus imho moet een rem daar gewoon tegen kunnen. Het kreng is gemaakt om een auto stil te laten staan, ongeacht de snelheid of koppel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik ben toch reuze benieuwd waarom een diesel met handbak in neutraal zonder voet op de rem naar voren gaat kruipen :P

Afgezien van zwaartekracht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

GWBoes schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:31:
Ik moet direct na het afrijden van de snelweg vaak voor een stoplicht wachten. Ik zorg dat ik bij de eerste stop wat meer afstand hou met de voorligger en laat de auto daarna met korte tussenpozen naar voren rollen (remmend met de handrem) zodat de schijven wat gelijkmatiger afkoelen.
Wat een moeite. Goede remschijven kunnen dat gewoon aan, hoef je helemaal niet moeilijk voor staan te doen.

Als remschijven krom trekken dan moet je je wielen / naven controleren. Als een velg niet recht is dan kan die onevenheid gaan uitoefenen en de zwakste schakel (je schijven dus) gaan hier onder lijden.

Remschijven krom met echt hard rijden en veel remmen lukt je pas zodra ze roodgloeiend zijn. Maar dat haal je in NL niet, op sommige stukken in Duitsland wel waar je veel berggebieden hebt waar je moet remmen.

Dus... Ga eens naar een bandenboer en leg het probleem bij hem eens voor. Zij zullen denk ik je velgen gaan checken en zodoende een oplossing kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 16:34

dodo79

witte dikke tonnie

Bierkameel schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:13:
[...]

Ook een cvt kruipt als je de rem loslaat, iig een Honda Civic en Insight wel.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
Een CVT kruipt indd, want hij heeft ook gewoon een koppelomvormer.

Ik snap niet waarom mensen zeggen dat rem blijven trappen in een automaat schadelijk is als je stil staat. Je schijven staan stil dus schuren ze helemaal niet langs de blokken en komt er ook vrijwel geen warmte vrij.
Waar wel weerstand is is in de (bij een CVT vaak) vloeibare koppelomvormer. Dat is ook totaal geen issue want de olie die erin zit word gekoeld.
Je automaat steeds in P(Park) zetten zou ik niet doen want in Park mode blokkeer je juist je transmissie met een pin. Dus sta je op een helling dan heb je juist veel kracht op je transmissie ipv je remmen die er wel voor ontworpen zijn.

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-06 14:04
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 10:15:
[...]

Wat een moeite. Goede remschijven kunnen dat gewoon aan, hoef je helemaal niet moeilijk voor staan te doen.
Ach, moeite is een groot woord, ik doe het al op de automatische piloot. En ik werk ook part time als monteur en heb al regelmatig zwaardere auto's (met 1300kg is mijne ook niet licht) voorbij zien komen met kromme remschijven en een collega die de remmen van z'n a-klasse op het zelfde punt heeft vernacheld.
Marinusvw schreef op woensdag 02 september 2015 @ 10:59:
Een CVT kruipt indd, want hij heeft ook gewoon een koppelomvormer.

Ik snap niet waarom mensen zeggen dat rem blijven trappen in een automaat schadelijk is als je stil staat. Je schijven staan stil dus schuren ze helemaal niet langs de blokken en komt er ook vrijwel geen warmte vrij.
Een cvt heeft normaal geen koppelomvormer maar er is bij stilstand altijd wat weerstand tussen de band en de schijven waardoor hij kan gaan rollen.
En het warmte vrijkomen is het probleem ook niet, het niet wegkunnen van de warmte is de oorzaak, door het niet gelijkmatig afkoelen van de schijf kan hij kromtrekken.

[ Voor 81% gewijzigd door GWBoes op 02-09-2015 11:23 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
GWBoes schreef op woensdag 02 september 2015 @ 11:20:
[...]
Een cvt heeft normaal geen koppelomvormer maar er is bij stilstand altijd wat weerstand tussen de band en de schijven waardoor hij kan gaan rollen.
En het warmte vrijkomen is het probleem ook niet, het niet wegkunnen van de warmte is de oorzaak, door het niet gelijkmatig afkoelen van de schijf kan hij kromtrekken.
Sorry, ik zeg t indd verkeerd. Er zijn wel veel CVT's met een koppelomvormer. De modellen waarop ik heb gewerkt hadden wel allemaal een torque converter. Hangt er maar gewoon vanaf hoeveel geld een fabrikant aan hun transmissie wil besteden.
Interessant artikel hierover: http://amt.nl.s3-eu-centr...ent-001_1403621056827.pdf

Als je net van de snelweg afkomt dan kan ik me bijna niet voorstellen dat je remmen ontzettend warm zijn. Maar kom je net uit een bergpas waar je heel veel moest remmen dan zou ik indd zorgen dat ik minder rem.
Goede remblokken en schijven moeten gewoon het normale verkeer van snelweg en binnenwegen aankunnen. Ook als je al remmend voor een stoplicht komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

t_captain schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:46:
[...]

Kost dat maar 300 euro op een 107?

/me Mocht vorig jaar 1200 afrekenen voor 4 schijven en 4 sets blokken, wel iets groter maar toch.. ;)

Misschien nog een alternatief is om iets robuuster materiaal te monteren, AP Racing ofzo.
Da fuck? Schijven samen met blokken voor een 107 zullen iets van een 75€ kosten (enkel voorkant)

Voor mijn 1600kg wegende Accord heb ik ze samen voor iets van een 150€ betaald.

Dure garage denk ik dan.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:45
Vreemde verhalen hier over een CVT icm en remmen. Het voordeel van aan CVT is juist dat alles makkelijker gaat doordat je niet zelf hoeft te schakelen. Ik zet de auto alleen in de P bij een geopende brug.
Voor het stoplicht en het spoor houd ik gewoon de voet op de rem. Daar moeten de remmen wel tegenkunnen anders is het wel erg slecht gesteld met de remmerij van de auto.

En dat af en toe remmen als je vanaf de snelweg naar een stoplicht toe gaat vind ik ook wat vreemd. Het is toch geen sportwagen die net lange tijd op topsnelheid op de snelweg gereden heeft?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mijn nekharen gaan hiervan recht staan. Elke automatische versnellingsbak heeft de mogelijkheid tot kruip.
Koppelomvormer heeft ook nadelen net zoals meerplaatskoppelingen (nat of droog).
GWBoes schreef op woensdag 02 september 2015 @ 11:20:
Bedoel je hierbij de duwband / ketting tussen de polies?
Indien ja -> Dit kan en mag nooit gebeuren. De band moet ten alle tijden gekneld zitten tussen de polies want anders zou deze strepen trekken waardoor het polie oppervlak beschadigd wordt en het schakelen niet meer goed verloopt. Daarom dat deze altijd onder voldoende knijpkracht staan om de band gekneld te houden. Bij stilstand zal de bak normaal in LOW moeten staan waarbij de primaire polie drukloos is en tegen de mechanische aanslag zit en de secundaire de knijpkracht maakt met ongeveer 20 bar oliedruk.

Indien er 2 of 3 bar in de primaire polie zit dan krijg je de bak niet in LOW met 50 bar secundair...

En hier dan ook de reden waarom een koppelomvormer bij een CVT meestal geen goed idee is, de koppelvergroting aka "the jump" bij het wegrijden waarbij er nagenoeg geen oliepomp vermogen hele hoge secundaire drukken moeten gemaakt worden om de band gekneld te houden.

Maar omdat je deze koppelversterking niet hebt moeten meerplaatskoppelingen een heel korte eerste hebben om de koppeling zo snel mogelijk te sluiten en om de motor het trek werk te laten doen.

* Chevy454 heeft in de ontwikkeling van CVT's gezeten.

Maar bij een automaat eventjes de rem loslaten na het remmen is niet slecht omdat je anders met volle remdruk op 1 specifiek punt van de remschijf staat te drukken. En de remschijven zijn heet dus ook iets "weker". Maar de remschijven van een automaat zijn normaal groter uitgevoerd om beter met deze hitte ontwikkeling om te kunnen gaan.

Maar zijn het echt de remschijven die krom zijn of is het eerder "bremsenrubbeln"? (heerlijk dat die Duitsers zo specifieke termen hebben).

Ik zou vooral eerst kalm blijven en logisch blijven nadenken in plaats van hier om allerhande hulp te vragen waar het plots op kruipen van de bak komt.

Zeker dat de remschijven krom zijn? HEEL heel zeker? Of is het een 5 minuten conclusie?

Is er geen speling op de ophanging of onbalans in de wielen?
Als een klauw blijft hangen, is de schijf aan die kant dan ook blauw?
Heeft hij het bij koude remschijven ook of is het pas bij warme schijven merkbaar?
Indien de schijven krom zijn, is de naaf vlak? Zo ja, gewoon afdraaien de remschijven en nieuwe blokken.
Vaak is dat voldoende omdat de remschijf zich thermisch heeft kunnen zetten.

Indien de naaf niet vlak is: remschijf opmeten op voldoende dikte en afdraaien op de naaf. Elke oneffenheid is dan weg gevlakt.

Rubbeln is een zeer uitgebreid iets maar gewoon logisch denken en kalm blijven.

[ Voor 29% gewijzigd door Chevy454 op 02-09-2015 13:32 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:43
The Eagle schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:59:
voet op de rem (...) als ze stilstaan voor het stoplicht (...) als je de achterste bent in de rij, zien ze je beter).
offtopic, maar in het donker en met name bij ietwat hellende oppervlakken vind ik dit regelmatig verblindend en bijzonder irritant ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
zzattack schreef op woensdag 02 september 2015 @ 14:23:
[...]

offtopic, maar in het donker en met name bij ietwat hellende oppervlakken vind ik dit regelmatig verblindend en bijzonder irritant ;(
Ik doe het ook omdat als iemand niet op let en achterop je rijdt je niet het kruispunt opschiet en daarmee net voor die aanstormende vrachtwagen terecht komt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Pagina: 1