Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auditeq
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-03 12:18
Hallo tweakers,

Het probleem: als ik 1 geheugen kaart in Slot A1 of A2 doe dan boot de pc zonder problemen als ik beide sticks hier tegelijk in stop werken ze ook maar zodra ik er 1 of 2 of allebei in B1 en B2 doe dan boot de pc gelijk niet meer

Mijn specs:
1 x Cooler Master G750M, Voeding TN7M41
1 x ASUS DRW-24F1ST, DVD-brander CEBA61
1 x Crucial BX100, 250 GB SSD IMIMCQ
1 x Crucial 16 GB DDR3-1600 Kit, Werkgeheugen
1 x Intel® Core i7-6700K, 4,0 GHz (4,2 GHz Turbo Boost), Processor
1 x HGST Travelstar Z7K500, 500 GB Harde schijf
1 x be quiet! Pure Rock, CPU-koeler
1 x ASUS GTX980TI-6GD5, Grafische kaart
1 x Cooler Master CM 690 III, Behuizing
1 x ASUS Z170-P D3, Moederbord

opties die ik gelezen en geprobeerd heb zijn:

Bios updaten/flashen
geheugen kaartjes om en om erin doen of in combinatie
alle drivers up to date

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of anders zit er toch niks anders op dan het moederboord terug sturen.

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auditeq
sorry mijn fout in de titel ik bedoelde eigenlijk A1 en A2 werken en B1 en B2 werken niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb de titel even voor je gefixt.

Maar je hebt dus 2 reepjes geheugen begrijp ik, waarom zou je dan de B1 en B2 sloten willen gebruiken?

Kan best zijn dat die alleen werken als je 3 of 4 reepjes geheugen gebruikt. Wat zegt de handleiding van je moederbord daarover?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Manual says:

1 dimm -> slot a2
2 dimms -> slot a2 en b2
4 dimms -> alle sloten

Dus b1 en b2 in gebruik nemen gaat inderdaad niet lukken, tenzij je de a1 en a2 ook gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Paragraaf 1.4.2 van deze PDF zegt inderdaad hetzelfde als Hippocampus in "DIMM sloten B1 en B2 werken niet"

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auditeq
Hippocampus schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:59:
Manual says:

1 dimm -> slot a2
2 dimms -> slot a2 en b2
4 dimms -> alle sloten

Dus b1 en b2 in gebruik nemen gaat inderdaad niet lukken, tenzij je de a1 en a2 ook gebruikt.
Maar wat mijn doel is en wat ik gelezen heb om dual channel mogelijk te maken moet je de kaarten in sloten A2 en B2 drukken of in A1 en B1 en sinds de B sectie niet werkt kan ik alleen single channel :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Auditeq schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:24:
[...]

Maar wat mijn doel is en wat ik gelezen heb om dual channel mogelijk te maken moet je de kaarten in sloten A2 en B2 drukken of in A1 en B1 en sinds de B sectie niet werkt kan ik alleen single channel :-(
Ah, dat was niet uit je startpost op te maken.
Dus de aangegeven a2 & b2 werkt helemaal niet, of geeft ie dan alleen maar 1 module aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auditeq
Hippocampus schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:30:
[...]

Ah, dat was niet uit je startpost op te maken.
Dus de aangegeven a2 & b2 werkt helemaal niet, of geeft ie dan alleen maar 1 module aan?
nee zodra ik ook maar 1 stickje in de B sectie druk boot de pc direkt niet meer
alles in de A sectie werkt correct en ik heb zelfs 3 en 4 sticks erin geprobeerd van men oude pc maar dan boot die ook niet meer en dan als je alles uit B er weer uithaalt doet die het weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Gaat het om een nieuw moederbord, want dan zou ik voor een RMA kiezen (terug sturen dus).
Zou je je geheugen hier even uit de pricewatch kunnen linken, misschien dat daar nog iets niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
- Heb je toevallig je CPU koeler heel erg strak aangedraaid? Kan zijn dat er dan een lichte buiging in je moederbord ontstaat en dit geeft veelal geheugenslot problemen.

- Heeft je moederbord socket 1 of meerdere verbogen pinnetjes?

Als het bovenstaande niet het geval is, dan het moederbord RMA sturen aangezien je ram wel gewoon werkt in andere slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auditeq
Hippocampus schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:43:
Gaat het om een nieuw moederbord, want dan zou ik voor een RMA kiezen (terug sturen dus).
Zou je je geheugen hier even uit de pricewatch kunnen linken, misschien dat daar nog iets niet klopt.
pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU

alstublieft
stin00 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:45:
- Heb je toevallig je CPU koeler heel erg strak aangedraaid? Kan zijn dat er dan een lichte buiging in je moederbord ontstaat en dit geeft veelal geheugenslot problemen.

- Heeft je moederbord socket 1 of meerdere verbogen pinnetjes?

Als het bovenstaande niet het geval is, dan het moederbord RMA sturen aangezien je ram wel gewoon werkt in andere slots.
geen verbogen pinnetjes en dat van de cpu koeler zal ik dan nu ff gauw nagaan

EDIT: heb gekeken de cpu koeler zit niet te strak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Hmmm, ik zat zo nog eens koek te loeren op de Asus site, en het viel me op dat er volgens hun ddr3 en ddr3L ondersteund is, maar hier lees ik dat de cpu alleen ddr3L zou ondersteunen.
Both the Skylake processors will support DDR4 and DDR3L memory in order to ease the transition to DDR4 for the mainstream segment, although it should be said that DDR3L is implemented here due to its lower than standard DDR3 operating voltage of 1.35 volts. This more closely aligns with DDR4’s standard voltage of 1.20 volts or the high end DDR4 kits at 1.35 volts, and as a result we are told that motherboards that support DDR3L will typically only be qualified to run DDR3L kits, rather than DDR3 kits.
Het verschil in voltage zou misschien het probleem kunnen zijn dan, al geeft Asus op de QVL dus aan dat het zou moeten werken. (al heb ik zo m'n twijfels bij het up to date zijn van zulke lijsten)

Misschien dat een mede tweaker hier uitsluitsel over kan geven.

[ Voor 28% gewijzigd door Hippocampus op 28-08-2015 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auditeq
Hippocampus schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 19:06:
Hmmm, ik zat zo nog eens koek te loeren op de Asus site, en het viel me op dat er volgens hun ddr3 en ddr3L ondersteund is, maar hier lees ik dat de cpu alleen ddr3L zou ondersteunen.

[...]

Het verschil in voltage zou misschien het probleem kunnen zijn dan, al geeft Asus op de QVL dus aan dat het zou moeten werken. (al heb ik zo m'n twijfels bij het up to date zijn van zulke lijsten)

Misschien dat een mede tweaker hier uitsluitsel over kan geven.
ik heb het gevoel dat je die tabel van die i7 verkeerd gelezen heb want er staat ddr3/L
dus ik denk dat ze dan bedoel ddr3 of ddr3L

maar misschien weet een andere tweaker hier meer over :) ik denk dat ik dan straks toch ff alternate bel waar ik de moederboord weg heb dus basicly RMA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Auditeq schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 19:32:
[...]

ik heb het gevoel dat je die tabel van die i7 verkeerd gelezen heb want er staat ddr3/L
dus ik denk dat ze dan bedoel ddr3 of ddr3L

maar misschien weet een andere tweaker hier meer over :) ik denk dat ik dan straks toch ff alternate bel waar ik de moederboord weg heb dus basicly RMA
Inderdaad verkeerd gelezen, zou sowieso vreemd zijn als Asus dat niet zou weten.
Maar voor zover mijn kennis gaat over ramsloten, misschien is het beter om het bord terug te doen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auditeq
Hippocampus schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:28:
[...]

Inderdaad verkeerd gelezen, zou sowieso vreemd zijn als Asus dat niet zou weten.
Maar voor zover mijn kennis gaat over ramsloten, misschien is het beter om het bord terug te doen idd.
ik heb dan eerder vnv nog met alternate gebeld waar ik het mobo heb daar zeggen ze van retour doen samen met de cpu en de ram dan gaan ze daar testen en krijg dan zoiezo een werkend setje retour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auditeq
toch even deze topic tot leven brengen ik heb nu net bericht gehad van de winkel

er zijn gebogen pinnetjes gevonden van de cpu socket is dit echt 100% zeker de oorzaak van de niet Werkende DIMM sloten?

en hiervoor moeten ze deze moederboord naar de fabrikant sturen ter reparatie wat dus 3-4 weken duurt en 50 euro of meer kan kosten. is het dan waard om een nieuwe te kopen voor 100 of zal ik dan toch ff geduld op moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik praat misschien voor mijn beurt maar aangezien het spul redelijk nieuw lijkt te zijn, mag/kan een leverancier niet zomaar meteen zeggen dat het weken kan gaan duren naar de fabrikant en dat het minstens 50 Euro gaat kosten.

Heb jij foto's gemaakt van het socket voordat je het spul opstuurde/teruggaf? Ik kan ook wel zeggen: het is kapot en u moet betalen maar zo werkt dat niet. Er is nu weinig tot geen bewijs dat het jouw schuld is of dat het board zo geleverd is. Gezien je topic, heb je er vanaf moment 1 last van gehad en dat klinkt gewoon als een DOA. Of heb je dit topic gestart weken nadat je de PC al werkend had en "ineens" werkten er zaken niet meer.

Alternate moet dit oplossen op een nette manier; lees & kijk ook even GOED in Shopping Forum

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auditeq
MAX3400 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 12:47:
Ik praat misschien voor mijn beurt maar aangezien het spul redelijk nieuw lijkt te zijn, mag/kan een leverancier niet zomaar meteen zeggen dat het weken kan gaan duren naar de fabrikant en dat het minstens 50 Euro gaat kosten.

Heb jij foto's gemaakt van het socket voordat je het spul opstuurde/teruggaf? Ik kan ook wel zeggen: het is kapot en u moet betalen maar zo werkt dat niet. Er is nu weinig tot geen bewijs dat het jouw schuld is of dat het board zo geleverd is. Gezien je topic, heb je er vanaf moment 1 last van gehad en dat klinkt gewoon als een DOA. Of heb je dit topic gestart weken nadat je de PC al werkend had en "ineens" werkten er zaken niet meer.

Alternate moet dit oplossen op een nette manier; lees & kijk ook even GOED in Shopping Forum
Ik heb foto's van voor op sturen en foto's van die hun gemaakt hebben en die komen overheen met het aantal gebogen pinnetjes deze verbogen pinnetjes zag ik niet met het bevestigen van de processor en toen ik hem er af haalde zaten ze er.

+ ik heb er vanaf moment 1 dat ik hem aan de stroom zette al problemen mee dat die dimmsloten niet werkten en ik heb eens verder gekeken naar forums en dan zie ik mijn werkgeheugen niet in de support list staan ik neem aan dat dit ook invloed heeft helaas :( mocht ik een nieuwe kopen wil ik weten of dit van belang is of anders moet ik ASRock Fatal1ty Z170 Gaming K4/D3 kopen (duurdere) want daar staat mijn geheugen wel in de support list

bedankt voor de forum link ik zal daar eens even doorheen bladeren :)

[ Voor 5% gewijzigd door Auditeq op 02-09-2015 13:35 . Reden: missende info ]

Pagina: 1