Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:13

Saven

Administrator

Topicstarter
Hola,

Weet iemand hoe het zit met de geldigheid van een (B2B/zakelijke) overeenkomst wanneer een van de partijen 1 punt uit die overeenkomst structureel nalaat? In dit geval draait het om een betaaltermijn die vrijwel nooit wordt nagekomen.

Is de hele overeenkomst dan wankel, en kan die ontbonden worden? Of is een zo'n clausule niet genoeg om de overeenkomst ongeldig te verklaren?

Vind het best wel een interessant vraagstuk en kan er eigenlijk niets over vinden. Ik neig al gauw naar het eerste, maar goed ik heb misschien een beetje een blinde vlek omdat ik dat natuurlijk ook graag wil horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat staat erover in de algemene (leverings)voorwaarden ?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Fietsbel schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:50:
Wat staat erover in de algemene (leverings)voorwaarden ?
Niets eigenlijk. Er is een kleine overeenkomst voor een aantal werkzaamheden met o.a. een concurrentiebeding binnen een straal van X km. Daarnaast is afgesproken dat er een betaaltermijn is van XX dagen.

Misschien weet je nu een beetje welke kant ik op wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 21:30
Hmm, eigenlijk zou je in de overeenkomst ook maatregelen tegen dit soort praktijken moeten introduceren, zoals een ontbindingsclausule. Ik ben er niet zeker van hoe dit geregeld is als je dit niet opneemt in de overeenkomst.. veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Stephanvr schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 07:14:
Hmm, eigenlijk zou je in de overeenkomst ook maatregelen tegen dit soort praktijken moeten introduceren, zoals een ontbindingsclausule. Ik ben er niet zeker van hoe dit geregeld is als je dit niet opneemt in de overeenkomst.. veel succes!
Ja dat dacht ik eigenlijk ook, was benieuwd of iemand hier wat meer duidelijkheid over kon geven :)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vraagstelling is te vaag; ik snap dat het lastig is om een duidelijker beeld te geven zeker als "de ander" ook mee kan lezen hier.

Ik ben dan geen ZZP'er of anderszins maar als er een betaaltermijn niet wordt nagekomen, heb je een aantal mogelijkheden via een advocaat/rechtzaak om je gelijk te halen. Als na een uitspraak van een rechter de andere partij alsnog geen gehoor geeft, kan je nogmaals een zaak aanspannen en kan er een strengere uitspraak (zoals hechtenis) worden uitgesproken. Deze gang geldt voor iedereen in NL zowel tussen consumenten als bedrijven.

Omdat ik denk dat het hier om peanuts gaat oftewel facturen van honderden of enkele duizenden Euros', zou ikzelf mijn verlies pakken, de "wanbetaler" 1 allerlaatste aangetekende brief sturen en als daar niet binnen termijn X op wordt gereageerd, de boel de boel laten en ergens anders wat gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 29-08-2015 13:03 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Heb je het er al met je klant over gehad? Meteen naar juristen stappen is meestal niet de oplossing... Ga de discussie aan en laat ze weten dat dit niet acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ga er eens met je klant over in gesprek, werkt dat niet dan kan je deze persoon in gebreke stellen.
Dan kan je dus ook aangeven dat als hij zich niet aan de overeenkomst houd dat jij dan de gehele overeenkomst als ontbonden ziet.
Hij houd zich niet aan de afspraken en als hij dat niet wil gaan doen kan jij dus aangeven dat de afspraken dan dus niet meer gelden voor beide partijen.

Aan overeenkomst is niet meer of minder dan een aantal afspraken die je samen maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

IANAL, maar als er telkens wel uiteindelijk betaald wordt, dan kun je niet zomaar zondermeer onder die overeenkomst uit.

Maar ga idd eens in gesprek. Misschien kun je een ruimere betaaltermijn afspreken icm een soepeler concurrentiebeding.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Thanks voor jullie reacties :) ! Appreciate it.

Juridische stappen zie ik voorlopig inderdaad ook niet zitten omdat er uiteindelijk wel altijd betaald wordt. Ik erger me gewoon mateloos aan het (expres) te laat betalen van rekeningen, dus ik zoek liever mijn heil bij een ander die wel netjes zijn afspraken nakomt :P Vandaar dat ik benieuwd was of door zoiets een overeenkomst ontbonden kon worden. Maar goed dat is dus een beetje een grijs gebied begrijp ik.

Natuurlijk heb ik (voor dat ik het topic maakte) al contact opgenomen met het bedrijf per mail. Best wel een 'to the point' mail, maar met elke herinnering werd gewoon laconiek omgegaan. Ik verwacht dat ze de komende periode wel op tijd (of een dag te laat) gaan betalen, maar dat het na verloop van tijd weer langer gaat duren.
MAX3400 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:02:
Vraagstelling is te vaag; ik snap dat het lastig is om een duidelijker beeld te geven zeker als "de ander" ook mee kan lezen hier.

Ik ben dan geen ZZP'er of anderszins maar als er een betaaltermijn niet wordt nagekomen, heb je een aantal mogelijkheden via een advocaat/rechtzaak om je gelijk te halen. Als na een uitspraak van een rechter de andere partij alsnog geen gehoor geeft, kan je nogmaals een zaak aanspannen en kan er een strengere uitspraak (zoals hechtenis) worden uitgesproken. Deze gang geldt voor iedereen in NL zowel tussen consumenten als bedrijven.

Omdat ik denk dat het hier om peanuts gaat oftewel facturen van honderden of enkele duizenden Euros', zou ikzelf mijn verlies pakken, de "wanbetaler" 1 allerlaatste aangetekende brief sturen en als daar niet binnen termijn X op wordt gereageerd, de boel de boel laten en ergens anders wat gaan doen.
Ja sorry kan inderdaad niet té veel kwijt :P Gaat inderdaad om een paar honderd euro per week dus niet zo heel spannend, en ik kan ook wel meteen incassokosten in rekening brengen (dit mag tegenwoordig bij b2b transacties zonder aanmaningen en herinneringen etc.), maar daar wordt de relatie ook niet bepaald beter op idd. Dus ben benieuwd hoe ze hier nu in de toekomst mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-09 16:59

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb bij mijn freelance-activiteiten ook een tijd lang een vaste klant gehad die wat laks omging met betalingstermijnen. Maar er werd tenminste wel altijd betaald - anders zouden ze natuurlijk geen vaste klant zijn gebleven. Uiteindelijk heb ik die klant een ruimere betalingstermijn gegeven dan andere klanten waarna de betalingen wel altijd netjes binnen die ruimere termijn binnenkwamen. Probleem opgelost. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

Sommige bedrijven hebben gewoon bepaalde dagen dat ze de rekeningen betalen. Ik weet natuurlijk niet wat je als betaaltermijn hanteert, maar als dit bijv 14 dagen is, kan het zijn dat het net te krap is.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-09 21:45
.

[ Voor 96% gewijzigd door TTMJ! op 04-06-2018 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik vind de columns van Rob de Haan op Nu.nl, erg interessant op het gebied van vorderingen.

Dit is misschien goed leesvoer:
http://www.nu.nl/zakelijk...doen-niet-ze-beloven.html

IANAL, maar ik denk dat consequent te laat betalen wel een grond kan zijn voor ontbinding. Je zal dan je klant wel eerst in gebreke moeten stellen, en een redelijke termijn moeten bieden om zijn gedrag te verbeteren.
Dat zal ongetwijfeld funest zijn voor je zakelijke relatie, dus in overleg gaan met de klant lijkt mij de eerste, constructievere optie.

iRacing Profiel

Pagina: 1