Potmeter zelfgemaakte fancontroller veel te heet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Beste medetweakers,

Ik zit met een probleem, ik wilde zelf een fancontroller maken door middel van een fan hub en een spoel potmeter maar dit gaat niet helemaal goed.

Ik heb van een kennis 5 spoel potmeter gekregen (dus een potmeter met een spoel er in ipv koolstof) om hem te maken, en heb de kabels aangesloten op de 12 volt lijn van mn voeding (verloopstekkertje) Het gaan om een NZXT Gid Ten Port Fan Hub met daarop 7 fans aangesloten van tussen de 0.16 en 0.40 AMP + die grid. Ik ga uit van 0.25 per fan dus in totaal 1.75 Amp

Kabel 1 leid de 12 volt naar de potmeter, kabel 2 (de middelste) is de uitvoer naar de fan controller en kabel 3 is aarde en loopt terug naar de aarde.

Nu heb ik een potmeter die naar mijn mening perfect was maar deze wordt veel te warm (10R) Op deze potmeeter staat het volgende op:

10R +/- 10%
3W + 40 graden
A1ME

Dus 10% afwijking, 3W er overheen en max 40 graden maar die A1ME kom ik echt niet uit en google levert ook niks op. Naar mijn mening is dit het ampère wat logisch is als hij te warm wordt.

En deze wordt dus veel te heet en brande ook door, dan maar een andere proberen.

2k2 - +/- 5%
3W -- 40 graden
A6MA

Maar deze is volgensmij veel te zwaar. want deze potmeter kan alleen ''max (of min)'' draaien, als ik met deze potmeter draai gaan de fans uit en als hij helemaal op max/min staat blazen alle fans op ''max''

Maar is deze potmeter wel te zwaar of doe ik iets fout ?

Bij voorbaat dank.

[ Voor 12% gewijzigd door rickboy333 op 28-08-2015 15:14 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:07
Heb er niet heel veel verstand van maar als je het ene einde aan de 12V hangt en de andere kant aan de 0V dan laat je dus de spoel continu vermogen wegwerken, en dat is bij 10Ohm knap veel. Volgens mij is het genoeg één kant aan de 12V te hangen en het midden naar de fan te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 18:55

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Je stuurt nu ook een hoge stroom door een potmeter, naar mijn weten is dat niet de bedoeling. Ik gebruik zelf potmeters alleen om een signaal te genereren, en afhankelijk van dat laat je overige elektronica dingen doen. Dan gaat er <10 mA doorheen

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Zo te zien maak je een aansluit fout.
Wat al word aangegeven de weerstand is nu continu vermogen aan het verstoken.

Je zou de pot zo kunnen aansluiten.
Pin 1 aan de 12V
Pin 2 en 3 aan de plus van de fan.

Let wel op, des te meer spanning over de pot komt te staan (dus de fan langzamer laten draaien) des te meer vermogen de pot moet verstoken. Het beste is wat schulmpie al aangeeft, de pot als regelaar te gebruiken en een electronica schakeling de daadwerkelijke aansturing. Eventueel via PWM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-07 16:05

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

PWM is inderdaad het beste.Zie hier eens http://www.overclockers.com/pwm-fan-controller/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-10 00:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
Dat is dus exact als wat ik heb, alleen heb ik de 3e pin op de aarde gezet en gaat alles dus naar de fanhub. De 3e pin heb ik er af gehaald maar de potmeter wordt nog steeds veel te warm.

Hieronder zijn wat foto's van de potmeter

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/a08axl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/bip7nl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/znq9za.jpg

Ook nog een vraag, waarom kan ik met de 2e potmeter niks regelen, de fans kunnen alleen op max draaien en als ik de meter lager zet gaan ze helemaal uit zonder tussenvorm, ook als ik de 3e pin niet aansluit.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:07
Die 2e potmeter heeft met 2200Ω waarschijnlijk een te hoge weerstand.

/edit: Bedoel je met 2e degene die je noemt in je TS of die in de afbeelding hierboven, die is namelijk 22Ω zo te zien.

[ Voor 46% gewijzigd door Nielson op 28-08-2015 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

rickboy333 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:09:
Beste medetweakers,

Ik zit met een probleem, ik wilde zelf een fancontroller maken door middel van een fan hub en een spoel potmeter maar dit gaat niet helemaal goed.

Ik heb van een kennis 5 spoel potmeter gekregen (dus een potmeter met een spoel er in ipv koolstof) om hem te maken, en heb de kabels aangesloten op de 12 volt lijn van mn voeding (verloopstekkertje) Het gaan om een NZXT Gid Ten Port Fan Hub met daarop 7 fans aangesloten van tussen de 0.16 en 0.40 AMP + die grid. Ik ga uit van 0.25 per fan dus in totaal 1.75 Amp

Kabel 1 leid de 12 volt naar de potmeter, kabel 2 (de middelste) is de uitvoer naar de fan controller en kabel 3 is aarde en loopt terug naar de aarde...
Als je een potmeter van 10 Ω zo aansluit, loopt er minimaal 12 V / 10 Ω = 1,2 A door.
Er wordt dus 12 V x 1,2 A = 14,4 W aan warmte ontwikkeld, wat veeeel meer is dan de 3 W die hij kan hebben. Eerlijk gezegd verbaast het me dat-ie niet in de fik is gevlogen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
Nielson schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:48:
Die 2e potmeter heeft met 2200Ω waarschijnlijk een te hoge weerstand.

/edit: Bedoel je met 2e degene die je noemt in je TS of die in de afbeelding hierboven, die is namelijk 22Ω zo te zien.
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:14:
[...]

Als je een potmeter van 10 Ω zo aansluit, loopt er minimaal 12 V / 10 Ω = 1,2 A door.
Er wordt dus 12 V x 1,2 A = 14,4 W aan warmte ontwikkeld, wat veeeel meer is dan de 3 W die hij kan hebben. Eerlijk gezegd verbaast het me dat-ie niet in de fik is gevlogen
Ik had hem vast en binnen 10 seconden werd ie 80 graden, als ik niks gedaan had was dat denk ik ook gebeurd. Gelukkig experimenteer ik op een MS-tech voeding dus dat geeft rust......... uhhm het feit dat ie aan een scheidingstrafo hangt dan......

Maar nu is het duidelijk 2k2 betekend dus letterlijk 2002 Ω . Nu gaat opeens het lampje branden. Ik dacht namelijk dat ze allemaal rond de 100/200 Ω waren (dat had diegene gezegd die ze aan mij heeft gegeven, het zullen wel de verkeerde zijn geweest) en met 100 Ω zit ik wel binnen die 3 Watt. Die van 2002 Ω si natuurlijk veel te veel :)

Maar wat is in dit geval het beste om te doen ? Er een weerstand van 100 Ω aan hangen (dus in totaal 122 Ω want die 10 ohm is kapot) of zal ik dan hetzelfde resultaat krijgen als met die 2002 Ω potmeter ?

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zoals al meer gezegd in dit topic: ga PWM-en
Voor een fan-controller is het niet slim om er een kacheltje naast te zetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

2k2 is 2.2 kohm ofwel 2200 ohm, geen 2002

Met die 2k2 kan je dit doen:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/fancontroler.GIF

Gebruik als transistor een BD243

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:12:
Zoals al meer gezegd in dit topic: ga PWM-en
Voor een fan-controller is het niet slim om er een kacheltje naast te zetten
PWM zat ik na te kijken maar dat ga ik niet doen want mijn fans zijn blue led fans (ja hier had ik eerder mee moeten komen, excuus), en ik heb geen zin om langs een knipperlicht te zitten.

Ik wil sowieso mijn fans controleren door middel van een potmeter en het liefst gewoon met de 22 Ω potmeter controleren aangezien ik met mijn blue led fans zit en ik wil hem zelf harder kunnen zetten als ik begin te laggen of zo.

Ik snap het ''kachelte'' gedeelte niet helemaal. Wordt die weerstand dan zo heet ? Daarbij hangt hij de potmeter ''los'' achter een plaatje aan (met een krimpkous om de blode delen natuurlijk) dus hij zal niet ingepakt worden of zo.
memphis schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:13:
2k2 is 2.2 kohm ofwel 2200 ohm, geen 2002

Met die 2k2 kan je dit doen:

[afbeelding]

Gebruik als transistor een BD243
Ik snap die schakeling niet helemaal, (zal wel aan mij liggen) De collector krijg je van de 12 volt maar de basis dan van de potmeter ? Hoe kan ik met de potmeter dan de 12 volt precies regelen ?

Bij voorbaat dank _/-\o_

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Met een potmeter van 2k2 en een weerstand van 2k2 kan je in de schakeling met de potmeter tussen 6 en 12v regelen.

De transistor fungeert als een emittervolger. De emitter volgt de spanning op de basis (minus 0.6v) maar de stroom door de basis is stukken lager (HFe factor)

De BD243 zal bij jouw 1.75A een HFe van iets van 20 hebben dus zal er een basisstroom van max 100mA lopen wat de potmeter wel kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
memphis schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:22:
Met een potmeter van 2k2 en een weerstand van 2k2 kan je in de schakeling met de potmeter tussen 6 en 12v regelen.

De transistor fungeert als een emittervolger. De emitter volgt de spanning op de basis (minus 0.6v) maar de stroom door de basis is stukken lager (HFe factor)

De BD243 zal bij jouw 1.75A een HFe van iets van 20 hebben dus zal er een basisstroom van max 100mA lopen wat de potmeter wel kan hebben.
Ahh okey. Maar dan moet ik de basis dan aansluiten op de middelste pin ? (uitloper) of moet ik die dan aan pin 1/3 vastmaken ?

Daarbij is de potmeter die ik heb 2k2 en niet 2k5. Dus moet ik er dan een 2k5 ipv een 2k2 weerstand gebruiken of maakt dat niet uit ? Of anders nog een 300 Ohm weerstand gebruiken ?

Sorry, maar ik ben niet zo'n rekenheld :P

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zeg het maar, je hebt helemaal geen verstand van elektronica want dit is heel erg basic. OK, je wist de aansluitingen van de transistor te benoemen ;)

Ja, de loper van de potmeter is de middelste pin en die moet aan de basis. De waarde van de potmeter en de weerstand samen bepalen het regelbereik. (spanningsdeling over 2 serie geschakelde weerstanden).

De waardes zijn gekozen voor een ongeveer 5 tot 11.5v regelbereik, met jouw potmeter in de plaats zal dat een 5.5 tot 11.5 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
memphis schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:19:
Zeg het maar, je hebt helemaal geen verstand van elektronica want dit is heel erg basic. OK, je wist de aansluitingen van de transistor te benoemen ;)

Ja, de loper van de potmeter is de middelste pin en die moet aan de basis. De waarde van de potmeter en de weerstand samen bepalen het regelbereik. (spanningsdeling over 2 serie geschakelde weerstanden).

De waardes zijn gekozen voor een ongeveer 5 tot 11.5v regelbereik, met jouw potmeter in de plaats zal dat een 5.5 tot 11.5 zijn.
Ik doe het sinds ander-half jaar, dus ik ben een redelijke beginner ja :')

Maar nu valt het kwartje omdat de pijl van het schema de verkeerde kant op staat en ik even het meest basic van het basic vergeten was, stroom komt via de basis in ipv uit. :F

Maar goed, er zullen wel ergere dingen zijn om te vergeten. Ik denk dat ik hem volgende week vrijdag in elkaar kan zetten

In elk geval bedankt voor de hulp :9

TIME TO UPGRADE !!!

Pagina: 1