Domeinnaam scams weer actief

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sinds 2015-08-03 is "Nederlands Internet Beheer" actief met acquisitie fraude.

Enig jurist hier die een formele brief kan opstellen om de "opdracht" die onwetenden kunnen gebruiken om niet €200 (ex. btw) te hoeven betalen voor een "domeinregistratie"?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:32
Je kunt beter een melding maken bij https://www.fraudehelpdesk.nl/ . Brief verder negeren. Het is een offerte en geen factuur (Lees de kleine letters). Je hoeft te reageren op een offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Het is geen offerte, het is een "opdrachtbevestiging" die hij telefonisch ontfutseld bij klanten.
Bekend patroon waar wij niet intrappen, maar onze hosting klanten wel.
Geachte heer/mevrouw [ACHTERNAAM],

Naar aanleiding van ons telefonisch contact ontvangt u hierbij de
opdrachtbevestiging voor de registratie van uw domeinnamen ;

- www.[DOMEINNAAM].com

Wij zullen dit domein voor u doorlinken naar;

- www.[DOMEINNAAM].nl

De registratie van uw domeinnaam is nu voltooid. Vanaf dit moment kan
het nog maximaal 24 uur duren tot dat de doorlink wijzigingen volledig
verspreid zijn op het internet en de domeinnaam vanaf elke plek
bereikbaar is.

De derde partij die de aanvraag heeft ingediend is afgewezen.

Goed om te weten:

- U heeft Nederlands Internet Beheer opdracht gegeven tot het leveren
van de dienst;

- de factuur wordt binnen 1 week per post naar u verzonden.

- U ontvangt een eenmalige factuur van 197,50 exclusief BTW voor de
gehele looptijd van 10 jaar.

Als u verder nog vragen heeft, kunt u contact opnemen met onze
klantenservice.

Met vriendelijke groet,

[NAAM FRAUDEUR]
Gelukkig kon ik op tijd de ".com" registreren om oplichting aan te tonen.

[ Voor 77% gewijzigd door DJMaze op 28-08-2015 16:14 . Reden: Email toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Als het goed is opgesteld en in elkaar zit (dus er is echt telefonisch contact geweest en hun hebben echt een bandopname dat ze een opdracht mogen bevestigen) dan valt er vrij weinig juridisch aan te doen.

Het is over het randje heen, maar juridisch zo goed als niet te stoppen want iedereen mag overal naartoe overstappen.

Maar in principe lijkt me dit een fatsoenlijke hoster geen klanten te kosten, of je moet meer dan 20 euro per jaar vragen voor het beheren en registreren van een domein-naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
negeer die berichten toch gewoon?
nu heb je zelf een .com gekocht die je allicht niet nodig had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het is een oud en bekend verhaal; domeinnaamfraude. :'(
https://www.fraudehelpdes...amfraude-blijft-populair/
http://www.active24.nl/ni...d-verstuurd-spookfactuur/
valt onder de noemer acquisitiefraude.

Al dit soort dingen; telefonische phishing, ongevraagde zogenaamde facturen, interessant uitziende opdrachtbevestigingen, zogenaamde waarschuwingen om schade te voorkomen, etc, etc. Allemaal crap en oplichterij die uit de grote digitale toverhoed van de inventieve S&M piepeltjes komt rollen om maar te proberen een ander een paar pegels afhandig te maken! :( :(

Je moet je gewoon niet laten opfokken. Als je niet geïnteresseerd bent in die .com, dan doe je het toch gewoon niet? Nu heb je je laten forceren om 'm toch vast te leggen. (weliswaar via een ander, maar toch).

;) tip: de enige verstandige cursus is wellicht een training in gezond boerenverstand voor menigeen :+
Helaas is het tijdperk van de eerlijkheid al lang naar de digitale jachtvelden vertrokken. :-(

[ Voor 38% gewijzigd door ehtweak op 01-09-2015 08:55 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 13:44
Zojuist heb ik een poging tot domeinnaamfraude meegemaakt die erg lijkt op bovenstaande methode.
Ik werd (anoniem) gebeld, omdat een concurrent mijn domeinnaam zou willen registreren, maar dan met het .com topleveldomein. Ik zou echter als bezitter van het .nl-domein het eerste recht hebben op het .com-domein.
Mij werd verteld dat ik het .com-domein zelf kon registreren, maar als ik het via "hun" zou doen, zou mijn domeinnaam automatisch voor alle TLD's afgeschermd worden.
Toen ik vroeg vanuit welke instantie deze persoon belde, noemde de beller erg snel en onduidelijk een naam. Die probeerde ik meteen te googlen, omdat ik het een onlogisch verhaal vond. Maar toen werd meteen de verbinding verbroken, waarschijnlijk omdat mijn toetsaanslagen aan de andere kant te horen waren. Daarna is ook niet opnieuw geprobeerd mij te bellen.
Ik heb er melding van gemaakt via fraudehelpdesk.nl

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:42

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Mijn vriendin werd net ook gebeld met zo'n zelfde verhaal...

Zij heeft www.haarbedrijf.nl (*) als website. Een bedrijf in een aangrenzende gemeente zou www.haarbedrijf.com hebben willen registreren. Maar voor €19,75 per jaar zou zij www.haarbedrijf.com kunnen registreren om dat te voorkomen.

Ze heeft dat oplichtertje gevraagd om mij te bellen omdat ik meer technische kennis heb. Tegen mij stak hij dus het zelfde verhaal af. Ik heb hem verteld dat ik er even over na zou denken en hij gaat me volgende week terugbellen. Daarna heb ik eens wat lopen googelen en kwam ik dit topic tegen, wat mijn vermoeden lijkt te bevestigen dat het een scam is. Bovendien is er in de genoemde buurgemeente helemaal geen bedrijf met een naam die ook maar lijkt op "mijnbedrijf".

Maar hij gaat dus volgende week terugbellen... Dan ga ik hem in ieder geval met een kluitje het riet insturen. Maar misschien weet iemand hier iets leuks om die scammer terug te trollen? >:)

(*) dat is niet de echte naam van de site natuurlijk haha

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
Mx. Alba schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:13:
Mijn vriendin werd net ook gebeld met zo'n zelfde verhaal...

Zij heeft www.haarbedrijf.nl (*) als website. Een bedrijf in een aangrenzende gemeente zou www.haarbedrijf.com hebben willen registreren. Maar voor €19,75 per jaar zou zij www.haarbedrijf.com kunnen registreren om dat te voorkomen.

Ze heeft dat oplichtertje gevraagd om mij te bellen omdat ik meer technische kennis heb. Tegen mij stak hij dus het zelfde verhaal af. Ik heb hem verteld dat ik er even over na zou denken en hij gaat me volgende week terugbellen. Daarna heb ik eens wat lopen googelen en kwam ik dit topic tegen, wat mijn vermoeden lijkt te bevestigen dat het een scam is. Bovendien is er in de genoemde buurgemeente helemaal geen bedrijf met een naam die ook maar lijkt op "mijnbedrijf".

Maar hij gaat dus volgende week terugbellen... Dan ga ik hem in ieder geval met een kluitje het riet insturen. Maar misschien weet iemand hier iets leuks om die scammer terug te trollen? >:)

(*) dat is niet de echte naam van de site natuurlijk haha
Je zou het adres zelf kunnen claimen en vervolgens de scammer aan zijn contract houden. Maar dan moet je wel een lange adem hebben. Ik heb zelfs ergens gelezen dat iemand het betreffende domein gedurende het gesprek claimde. Waarna hij de scammer vroeg hoe zij een domein konden aanbieden, waarvan zij niet de rechten hadden.

In jouw geval vind ik het bedrag aan de lage kant trouwens

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:42

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

€19,75 per jaar is het zelfde als €197,50 voor 10 jaar, toch? Hij heeft het alleen maar over €19,75 per jaar gehad. Waarschijnlijk moest hij nog toekomen aan het "alleen als u het nu voor 10 jaar vastlegt - ken ik effe vange?" :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
De variant die ik heb ervaren mbt .nl en .com domein scam :

Mail gekregen van een domeinhoster in Azië (in het Engels) met de mededeling dat een klant van hun het identieke TLD .com en nog een paar extensies wilt gaan registreren. Tevens de vraag of dit akkoord is, want ze gunnen mij eerste keuze om deze via hen ook te kopen.

Vervolgens krijg je een tijdje later een mailtje (als CC) van een ander Aziatisch bedrijf (zogenaamd de fictieve klant) dat deze toch alle TLD's gaat registreren.

Hierna krijg je van het eerste bedrijf nog een mailtje dat zij je de laatste kans geven om deze TLD's te registreren voor een bepaald bedrag als je binnen 24 uur beslist.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Pagina: 1