Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stax
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-02 19:53
Ik heb een desktop pc met een ASUS M5A99X EVO R2.0 moederbord met AMI BIOS 2103 en 8 Gb RAM.

Wegens overstap op een 802.11AC router heb ik een ASUS PCE-AC68 WiFi adapter gekocht. Na installatie in het PCI-express slotje en installatie van de meegeleverde drivers draaide de adapter meteen als een zonnetje... alleen ontdekte ik vanochtend ineens dat ik geen audio meer heb!

Wat heb ik al geprobeerd:
- boxen aangesloten op mijn telefoon: wel geluid. Dus aan de boxen ligt het niet.
- Andere boxen aangesloten op de luidsprekeruitgang (ja, de goede): ook geen geluid. Dus het ligt aan de PC.
- In de mixer staat het geluid aan en zijn de speakers als Playback device geselecteerd (Realtek HD audio)
- In de Realtek HD Audio Manager staat ook alles aan en actief.
- Als ik muziek afspeel, zie ik in het volumeslidertje van de mixer het groene balkje bewegen, als teken dat er geluid is.
- PCI-e adapter maar eens gedeïnstalleerd: nog geen geluid.
- In de BIOS gekeken of de onBoard audio wellicht is uitgeschakeld, maar er zijn helemaal geen instellingen voor onBoard audio te vinden in de sectie 'manage onBoard devices' (ook niet elders in de BIOS)
- Device manager: alles correct en ik heb de laatste drivers.
- Het probleem gegoogeld. Enige info die ik tegenkwam die mogelijk relevant was, was dat soms de BIOS herkent dat er een PCI-e kaartje is geïnstalleerd en dan op eigen houtje de onBoard functies uitschakelt. Maar zoals hiervoor gezegd, kon ik daar in de BIOS zelf niks van vinden.

Nu zit ik vast. Wat zou ik nog kunnen proberen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Heb je in de device manager ook onder het tabje resources gekeken of er conflicten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je al eens een ander PCIe slot geprobeerd?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Bedoel je met ''PCI-e adapter maar eens gedeïnstalleerd: nog geen geluid.'' alleen de drivers of ook het PCI-e adaptertje zelf uit je pc gehaald? Dit kan hardware matig namelijk nog een essentieel verschil zijn. Probeer de drivers eens te deinstalleren en dan ook het kaartje eruit halen.

Daarnaast kan het ook puur toeval zijn.

Wat het zou kunnen veroorzaken zijn eventuele updates van je pc die dan ineens een conflict geven dus misschien even je update geschiedenis bekijken.

Realtek drivers deinstalleren kijken of het dan werkt en dan de realtek drivers weer installeren als het wel of niet werkt en na het installeren weer kijken of het werkt.

Toevallig ook build in boxjes in je beeldscherm dat via hdmi werkt? Die zou je kunnen proberen of dat werkt en het resultaat hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stax
noguru schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:39:
Heb je in de device manager ook onder het tabje resources gekeken of er conflicten zijn?
Als ik bij 'resources by connection' (IRQ) kijk, zie ik geen conflicten, maar bij PCI staat wel twee keer 'High Definition Audio Controller'. Ik heb maar twee gebruikte PCI slots, een voor de grafische kaart en een voor de WiFi-adapter... Dit lijkt erop alsof de PC die laatste toch als een sound card ziet of zo? En hoe undo ik dat dan weer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stax
PD2JK schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:59:
Heb je al eens een ander PCIe slot geprobeerd?
Dit moederbord heeft maar één PCI-e slot helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stax
Galinsky schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:10:
Bedoel je met ''PCI-e adapter maar eens gedeïnstalleerd: nog geen geluid.'' alleen de drivers of ook het PCI-e adaptertje zelf uit je pc gehaald? Dit kan hardware matig namelijk nog een essentieel verschil zijn. Probeer de drivers eens te deinstalleren en dan ook het kaartje eruit halen.

Daarnaast kan het ook puur toeval zijn.

Wat het zou kunnen veroorzaken zijn eventuele updates van je pc die dan ineens een conflict geven dus misschien even je update geschiedenis bekijken.

Realtek drivers deinstalleren kijken of het dan werkt en dan de realtek drivers weer installeren als het wel of niet werkt en na het installeren weer kijken of het werkt.

Toevallig ook build in boxjes in je beeldscherm dat via hdmi werkt? Die zou je kunnen proberen of dat werkt en het resultaat hier posten.
  • Ik heb het kaartje eruit gehaald omdat ik dacht dat dat de BIOS zou triggeren. De drivers heb ik niet gedeïnstalleerd... ga ik zometeen nog even doen.
  • Er is geen update geweest sinds de laatste keer dat het geluid het nog deed.
  • Ik ga zo ook de realtek drivers even deïnstalleren, kijken of dat scheelt.
  • Nee, helaas geen geluid in de monitors...
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

stax schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:41:
[...]

Dit moederbord heeft maar één PCI-e slot helaas...
Ik tel er vijf, de kaart mag zelfs in het langere PCIe-slot als je zou willen.

Voor de duidelijkheid, dit is je moederbord en dit is je nieuw gekochte WiFi kaart toch?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 01:56

HKS-Skyline

Vroooom ?

Als je bij je afspeel apparaten kijkt, wat is dan het primaire afspeel apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stax
PD2JK schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 16:56:
[...]

Ik tel er vijf, de kaart mag zelfs in het langere PCIe-slot als je zou willen.

Voor de duidelijkheid, dit is je moederbord en dit is je nieuw gekochte WiFi kaart toch?
Ahhhh wist niet dat een PCI-e kaartje ook in een gewoon PCI-slot mocht. OK, ga ik proberen. Je afbeeldingen kloppen, alleen is de configuratie van mijn moederbord ietsje anders, één van de twee PCI-e slots op jouw foto is bij mij een gewoon PCI-slot. Typisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stax
HKS-Skyline schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 17:43:
Als je bij je afspeel apparaten kijkt, wat is dan het primaire afspeel apparaat?
Dat staat op 'Speakers' (Realtek High Definition Audio, Defauls Device). Lijkt me goed. Volumeindicator ernaast beweegt ook, alsof er geluid is. Maar nog steeds doodse stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 01:56

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik zou de netwerk kaart in het onderste PCI-E slot plaatsen (de lange) en kijken of dat wat oplost. Ik vermoed dat het een IRQ conflict zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stax
HKS-Skyline schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 17:56:
Ik zou de netwerk kaart in het onderste PCI-E slot plaatsen (de lange) en kijken of dat wat oplost. Ik vermoed dat het een IRQ conflict zou kunnen zijn.
OK. Heb de netwerkkaart in het onderste PCI-e slot gezet. Resultaat: wel Wifi, geen geluid. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stax
Update:
- WLAN drivers verwijderd
- WLAN kaartje verwijderd
- Reboot
- Realtek drivers nogmaals verwijderd
- Reboot
- Met standaard Microsoft sound drivers: geen audio
- Realtek drivers geherinstalleerd
- Reboot
- Nog steeds geen audio
- WLAN-kaartje en drivers weer geïnstalleerd.
- Reboot

Afijn, ik weet het niet meer. Het enige dat ik me nog kan indenken is dat de audio-sectie op het moederbord gewoon fysiek naar de knoppen is. Al had ik verwacht dat er dan wel ergens een foutmelding zou komen. Visuele inspectie heeft niks opgeleverd...

Ik neig er nu naar om voor 15 euro maar een simpel soundblaster geluidskaartje te kopen, dan is het probleem denk ik ook opgelost.
Modbreak:Niet onnodig twee keer achter elkaar posten aub :o

Het is pas na 24u toegestaan je topic omhoog te schoppen. Wil je voor die tijd iets toevoegen aan je laatste reactie, gebruik aub de wijzig-knop. Dat is wel zo sociaal tov alle andere mensen die ook graag aandacht voor hun topics willen...

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 01-09-2015 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

stax schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 17:47:
[...]

Ahhhh wist niet dat een PCI-e kaartje ook in een gewoon PCI-slot mocht.
Nee dat kan zeer zeker niet :o

Maar voor de duidelijkheid, het bord in dat plaatje heeft 5x PCIe (3 stuks 16x, 2 stuks 1x) en 1x 32b PCI slot. Ik heb het vermoeden dat jij een en ander door elkaar haalt.
OK, ga ik proberen. Je afbeeldingen kloppen, alleen is de configuratie van mijn moederbord ietsje anders, één van de twee PCI-e slots op jouw foto is bij mij een gewoon PCI-slot. Typisch...
Kun je zoals gevraagd bevestigen of typenrs voor moederbord en netwerkadapter die je in je topicstart opgaf kloppen, want dit klinkt gewoon als een ander bord. Let op bijv revisienummers. Zeker dat jij een R2.0 hebt en niet bijv een R1.0?
stax schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:41:
[...]

Als ik bij 'resources by connection' (IRQ) kijk, zie ik geen conflicten, maar bij PCI staat wel twee keer 'High Definition Audio Controller'. Ik heb maar twee gebruikte PCI slots, een voor de grafische kaart en een voor de WiFi-adapter... Dit lijkt erop alsof de PC die laatste toch als een sound card ziet of zo? En hoe undo ik dat dan weer....
PCIe sloten zijn fysiek GEEN PCI, maar qua resource management worden ze wel als zodanig behandeld.

Nogmaals, zoek aub op wat PCI is en wat PCIe. Je grafische kaart is voor 99% zeker een PCIe device :o

En je grafische kaart is vrijwel zeker je "probleem": het heeft een HDMI-aansluiting en om dat te voeden biedt het een HD audio interface aan.

Je probleem is dus dat je audio niet over je losse speakers gestuurd wordt, maar over de HDMI. Dit los je op door de andere HD Audio device te kiezen voor playback. Dus right-click op het speakertje onderin rechts, dan Playback Devices selecteren. Je ziet geheid twee HD Audio devices. Vinkje staat bij de ene. Klik op de andere, klik dan op Set Default. En waarschijnlijk hoor je gelijk je geluid waar je het wilt.

Dit is trouwens geen hardware issue maar gewoon kwestie van settings in je OS bij meerdere geluidsadapters in een systeem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stax
dion_b schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:19:

Kun je zoals gevraagd bevestigen of typenrs voor moederbord en netwerkadapter die je in je topicstart opgaf kloppen, want dit klinkt gewoon als een ander bord. Let op bijv revisienummers. Zeker dat jij een R2.0 hebt en niet bijv een R1.0?

[...]

En je grafische kaart is vrijwel zeker je "probleem": het heeft een HDMI-aansluiting en om dat te voeden biedt het een HD audio interface aan.

Je probleem is dus dat je audio niet over je losse speakers gestuurd wordt, maar over de HDMI. Dit los je op door de andere HD Audio device te kiezen voor playback. Dus right-click op het speakertje onderin rechts, dan Playback Devices selecteren. Je ziet geheid twee HD Audio devices. Vinkje staat bij de ene. Klik op de andere, klik dan op Set Default. En waarschijnlijk hoor je gelijk je geluid waar je het wilt.

Dit is trouwens geen hardware issue maar gewoon kwestie van settings in je OS bij meerdere geluidsadapters in een systeem.
Ok, dankjewel voor de uitgebreide toelichting.

Ik heb nog een keer het moederbord geïnspecteerd en het is zeker het eerder genoemde type. De grafische kaart heeft een grote fancase en met een spiegeltje en een zaklamp zag ik dat daaronder toch een tweede mini PCI-e slot zat. Het is dus wel exact het moederbord dat eerder was afgebeeld (R2.0). En de netwerkadapter klopt ook.

Bij Playback Devices vind ik:
- NVIDIA HDMI Output 0 (not plugged in)
- NVIDIA HDMI Output 1 (not plugged in)
- NVIDIA HDMI Output 2 (not plugged in)
- Speakers (default device)
- Realtek Digital Output
- Realtek Digital Output (Optical)

Er zijn geen disabled devices. En als ik een van de onderste twee kies, krijg ik ook geen geluid. De NVidia outputs kan ik niet selecteren (greyed out). De videokaart zit al een jaar in het systeem en heeft nog nooit voor problemen met audio geleid. Dat gezegd hebbende kan er door het toevoegen van een extra PCI-E kaart misschien een conflict zijn ontstaan. Maar in Device Manager staan geen waarschuwingen, alles is 'working properly', en ik kan ook geen IRQ-conflicten vinden (die dan bovendien opgelost hadden moeten zijn door het verhuizen van het kaartje naar een ander slot).

Alles wat ik qua instellingen en software kan vinden lijkt gewoon goed te staan en te werken. Maar geen audio dus. Ook niet op de headphone, ook niet met andere speakers.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

stax schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:43:
[...]

Ok, dankjewel voor de uitgebreide toelichting.

Ik heb nog een keer het moederbord geïnspecteerd en het is zeker het eerder genoemde type. De grafische kaart heeft een grote fancase en met een spiegeltje en een zaklamp zag ik dat daaronder toch een tweede mini PCI-e slot zat.
Wil niet al te mierenneukerig overkomen, maar je bent weer verwarring aan het zaaien met 'creatieve' foute namen voor sloten :o

MiniPCIe is iets heel anders dan PCIe 1x:

mPCIe
Afbeeldingslocatie: https://www.thinkpenguin.com/files/minipciefullhalfdesktopexample.jpg
PCIe (incl 1x)
Afbeeldingslocatie: http://ww2.justanswer.com/uploads/operab/2010-07-08_021703_PCI_PCIe_Slots.jpg

Graag exacte terminologie aanhouden, anders raak je zelf alleen maar verder in de verwarring en krijg je foute adviezen omdat wij afgaan op wat je zegt, niet wat je bedoelt.
Het is dus wel exact het moederbord dat eerder was afgebeeld (R2.0). En de netwerkadapter klopt ook.

Bij Playback Devices vind ik:
- NVIDIA HDMI Output 0 (not plugged in)
- NVIDIA HDMI Output 1 (not plugged in)
- NVIDIA HDMI Output 2 (not plugged in)
- Speakers (default device)
- Realtek Digital Output
- Realtek Digital Output (Optical)

Er zijn geen disabled devices. En als ik een van de onderste twee kies, krijg ik ook geen geluid.
De onderste twee werken natuurlijk alleen als je speakers ook via SPDIF/Toslink aangesloten zijn.
De NVidia outputs kan ik niet selecteren (greyed out). De videokaart zit al een jaar in het systeem en heeft nog nooit voor problemen met audio geleid. Dat gezegd hebbende kan er door het toevoegen van een extra PCI-E kaart misschien een conflict zijn ontstaan. Maar in Device Manager staan geen waarschuwingen, alles is 'working properly', en ik kan ook geen IRQ-conflicten vinden (die dan bovendien opgelost hadden moeten zijn door het verhuizen van het kaartje naar een ander slot).
Conflicten zijn onwaarschijnlijk, maar het kan prima dat door toevoegen ander kaart de volgorde van devices veranderd is waardoor je even defaults moet aanpassen.
Alles wat ik qua instellingen en software kan vinden lijkt gewoon goed te staan en te werken. Maar geen audio dus. Ook niet op de headphone, ook niet met andere speakers.....
Krijg je bij afspelen van geluid wel groene bewegende balkjes te zien naast je default device? En staat eea niet toevallig gewoon op mute?

Wel balkjes: Windows denkt dat je audio afspeelt, maar komt niet aan op boxen.
Geen balkjes: Windows stuurt niets richting boxen. Linksom of rechtsom software issue.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stax
dion_b schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:01:
[...]

Wil niet al te mierenneukerig overkomen, maar je bent weer verwarring aan het zaaien met 'creatieve' foute namen voor sloten :o

MiniPCIe is iets heel anders dan PCIe 1x:

Graag exacte terminologie aanhouden, anders raak je zelf alleen maar verder in de verwarring en krijg je foute adviezen omdat wij afgaan op wat je zegt, niet wat je bedoelt.

[...]

De onderste twee werken natuurlijk alleen als je speakers ook via SPDIF/Toslink aangesloten zijn.

[...]

Conflicten zijn onwaarschijnlijk, maar het kan prima dat door toevoegen ander kaart de volgorde van devices veranderd is waardoor je even defaults moet aanpassen.

[...]

Krijg je bij afspelen van geluid wel groene bewegende balkjes te zien naast je default device? En staat eea niet toevallig gewoon op mute?

Wel balkjes: Windows denkt dat je audio afspeelt, maar komt niet aan op boxen.
Geen balkjes: Windows stuurt niets richting boxen. Linksom of rechtsom software issue.
Wederom dank voor de uitleg! Ik met mijn termen....

Maar goed. Even terugkomen op je punten:
  • De default device staat goed. Stond voorheen ook al goed. En ik kan geen enkele andere setting vinden/bedenken die dat zou overrulen, tenzij ik iets in de BIOS gemist heb....
  • Nee, er staat helaas niks op mute en de boxen zitten ook in de goede uitgang. Voor de zekerheid heb ik natuurlijk alle uitgangen geprobeerd, net zoals ik ook alle andere playback devices geprobeerd heb (hoewel het van tevoren al wel duidelijk is dat dat niks uitmaakt...).
  • Ik heb vrolijk bewegende groene balkjes. Windows denkt inderdaad dat er wat wordt afgespeeld. Heeeel irritant. ;)
Dus softwarematig lijkt het allemaal toch OK, of mis ik iets? Is er een manier om te checken of de hardware toast is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als het softwarematig OK is en na installatie van een kaart werkt het niet meer, dan klinkt het alsof het over een andere analoge uitgang gaat dan je verwacht. Ik zou vooral muziek opzetten en even een voor een alle poorten proberen.

Oslik blyat! Oslik!

• stax
dion_b schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:48:
Als het softwarematig OK is en na installatie van een kaart werkt het niet meer, dan klinkt het alsof het over een andere analoge uitgang gaat dan je verwacht. Ik zou vooral muziek opzetten en even een voor een alle poorten proberen.
Tja. Dat is dus zo ongeveer het eerste dat ik gedaan heb ;) Maar toch bedankt! Ik ga maar eens een geluidskaartje halen...
Pagina: 1