Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online

ThisGuy

Get mad, then get over it.

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

een oproep voor advies en ervaringen!

Momenteel woon ik in de omgeving van Maastricht, en ben ik reeds geslaagd voor m'n MBO4 systeembeheerder.
Vervolgens is er hier natuurlijk niks te vinden..

Nu heb ik in Utrecht een mooi baanoffer met een jaarcontract, om ervaring op te kunnen doen en wat certificaten te kunnen scoren. Ik moet hier alleen voor verhuizen.

Ik woon samen met mijn vriendin, particulier gehuurd.
We zijn op zoek naar iets in de omgeving van utrecht (Gouda, culemborg, houten, vianen, Ijsselstein, je snapt het wel. Het lijkt echter onmogelijk om iets te vinden waar ze geen 3000,- bruto per maand loon verwachten, of van de giga-bureaus die je zoveel mogelijk geld afhandig willen maken. Heeft er iemand een mooie tip of advies zodat deze junior zijn carrière kan starten? :)

Alvast bedankt

"Don't let the fear of losing be greater than the excitement of winning."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-09 15:44
Krijg je ook een lease-wagen; je zou dan kunnen overwegen om op en neer te rijden dagelijks (ik leg zelf een soortgelijke afstand). Dan zou je vriendin ook een baan kunnen zoeken in Utrecht en dan kom je gezamelijk wel aan het bedrag van 3000,- bruto om aan de voorwaarden van de verhuurder te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48
thafusion schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:10:
Krijg je ook een lease-wagen; je zou dan kunnen overwegen om op en neer te rijden dagelijks (ik leg zelf een soortgelijke afstand). Dan zou je vriendin ook een baan kunnen zoeken in Utrecht en dan kom je gezamelijk wel aan het bedrag van 3000,- bruto om aan de voorwaarden van de verhuurder te voldoen.
Reistijd 1:45 zonder files enkele reis (180 km)? Ik zou er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, Utrecht Utrecht, maar het is natuurlijk niet hartje centrum, dus dat kan nog veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Google eens op "huren leegstandswet"; aangezien in een aantal gevallen de huren lager liggen, is ook de inkomenseis lager.

Geen idee wat jullie verzamelinkomen is, maar in sommige gevallen (niet opgenomen in de startpost) is een geregistreerd partnerschap ook een reden om een hogere huurprijs te "krijgen".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-09 15:44
Wilke schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:13:
[...]
Reistijd 1:45 zonder files enkele reis (180 km)? Ik zou er niet aan beginnen.
Ik vertrek doorgaans om 06:00 in de ochtend en kom dan meestal als eerste aan op kantoor :9, er zijn dan geen files waardoor de reistijd een stuk korter zal zijn dan de reisplanners aangeven (er zijn geen trajact-controles tussen Utrecht en het zuiden).

Voor mij was het een afweging die mij tot nu toe zowel op werk als privé gebied een hoop heeft opgeleverd, maar ik begrijp dat de meeste mensen er negatief tegenaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

thafusion schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:17:
[...]

Voor mij was het een afweging die mij tot nu toe zowel op werk als privé gebied een hoop heeft opgeleverd, maar ik begrijp dat de meeste mensen er negatief tegenaan kijken.
Ik kan even niet zo snel vinden wat jouw beroep is maar als ik anderhalf uur enkele reis heb, dan nog 8 tot 9 uur moet werken, terugrijden en ook nog moet voldoen aan studie-eisen (eigen tijd investeren), dan verwacht een werkgever best wel veel van je voor, mogelijk, een relatief laag salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Besef ook dat er werkgevers zijn die hier negatief tegenaan kijken. Als jij in Maastricht woont en twee uur moet reizen om op je werk te komen, dan is dat an sich prima als je dat wil doen. Het bedrijf is echter wel in een zwakke positie op het moment dat er een aanbod voor jou komt uit een stad in de buurt, want dan ga je natuurlijk daar werken. Voor de werkgever dus een stuk minder interessant, omdat je zo weer weg bent als je de kans krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 12:32

BLACKfm

o_O

Kurkentrekker schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:22:
Besef ook dat er werkgevers zijn die hier negatief tegenaan kijken. Als jij in Maastricht woont en twee uur moet reizen om op je werk te komen, dan is dat an sich prima als je dat wil doen. Het bedrijf is echter wel in een zwakke positie op het moment dat er een aanbod voor jou komt uit een stad in de buurt, want dan ga je natuurlijk daar werken. Voor de werkgever dus een stuk minder interessant, omdat je zo weer weg bent als je de kans krijgt.
Als je dan toch al bijv. een half jaar reist en de buren van je huidige werkgever bieden 100 euro meer per maand dan zou ik ook al switchen. Dan moeten ze maar gewoon een goed salaris bieden als ze je zo graag willen hebben. Anders is het hun verlies...

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 19:20

Bergie

Lekker belangrijk...

Andersom kunnen ze ook denken dat ze iemand gevonden hebben die tenminste iets over heeft voor zijn werk en niet loopt te zeuren over reistijd :)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Bergie schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:32:
Andersom kunnen ze ook denken dat ze iemand gevonden hebben die tenminste iets over heeft voor zijn werk en niet loopt te zeuren over reistijd :)
Totdat je 2x in een week te laat bent vanwege file; dan krijg je de wind van voren... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
thafusion schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:17:
[...]

Ik vertrek doorgaans om 06:00 in de ochtend en kom dan meestal als eerste aan op kantoor :9, er zijn dan geen files waardoor de reistijd een stuk korter zal zijn dan de reisplanners aangeven (er zijn geen trajact-controles tussen Utrecht en het zuiden).

Jij zal wel een ander traject rijden dan OP want als je om 6:00 vanuit Maastricht naar Utrecht moet kom je rond 7:00 bij de ring Den Bosch aan en dat staat toch met regelmaat ramvast op dat tijdstip.

En voor de terugweg na 16:30 staat er sowieso file bij Waardenburg vaak begint deze al bij Best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:57
Zelfs hier in Amersfoort, op goeie afstand van Utrecht, zijn de huren ook vrij hoog en stellen particuliere verhuurders ook hoge eisen aan inkomen. Meestal iets van 4,5 keer de huur ofzo.

Je kan kijken bij een bureau als Vesteda, die hebben wel redelijk veel in die regio. Daarnaast snel inschrijven voor sociale woningbouw in de regio zou ik zeggen. https://www.woningneteemvallei.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bergie schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:32:
En iemand aan wie ze een hoop geld aan reiskosten kwijt zijn en die veel gevoeliger zal zijn voor bijvoorbeeld een burnout omdat hij nauwelijks vrije tijd over houdt.

Ik weet dat er mensen zijn die het doen zonder problemen, dus het blijft persoonlijk, maar ik weet ook dat ik binnen een week overspannen thuis zou zitten als ik 4 uur minder vrije tijd heb elke dag weer. (Oftewel dat je een werkweek van 60 uur hebt als je verder exact 40 uur werkt).

In principe zal je houden dat in dat gebied huren hoger zijn. Heb je gekeken of je in Eindhoven omgeving wat kan vinden? Scheelt iig een uur aan reistijd, en als je er daarna naartoe wil verhuizen zal het ook significant goedkoper zijn dan een Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wil je persé particulier huren? Rond Gouda is nog aardig wat te vinden wat rond de 30-35k per jaar ligt (bruto), maar veelal via corporaties/stichtingen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de vele reacties.

Vanuit mijn nieuwe werkgever moet ik centraal wonen, en mag ik 1 tot 1,5 uur rijden/reizen om bij mijn klanten of projecten te komen. Maastricht is hierbij dus absoluut niet centraal :P

Ik heb deze baan + contract, aangezien dit detachering is is dit nog geen vet pot. 3000 bruto per maand zit er voorlopig nog niet in. Mijn partner is momenteel bezig met een baan in de regio, dit zal rond de 1000-1200 part time zitten. We komen net wel net niet aan die 3000 wat vele bedrijven eisen.

Ik kan overigens wel een lease-auto met tankpas krijgen als ik een kleine hoeveelheid salaris inlever, dus de afstand maakt me verder niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ThisGuy schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:39:

Ik kan overigens wel een lease-auto met tankpas krijgen als ik een kleine hoeveelheid salaris inlever, dus de afstand maakt me verder niet uit.
:? Salaris inleveren om een lease-auto te mogen gebruiken? Tenzij je het over eigen bijtelling hebt of andere zaken omtrent prive-gebruik, zou ik toch even heel goed nadenken of je wel een auto wil "lenen" om bij de klanten te komen en daar jouw salaris voor moet gaan beperken.

/edit: al zou jouw vriendin 900 bruto gaan verdienen, biedt jouw nieuwe werkgever dus minder dan 2100 bruto aan salaris, "eist" dat je centraal woont en anderhalf uur enkele reis naar klanten gaat realiseren, wil jou geld "aftroggelen" voor een niet-gespecificeerde leasebak en voor zo'n "mooi baanoffer" wil je vanuit Maastricht naar Utrecht verhuizen?

Tja, je zal wel jong zijn en er zin in hebben; zoals ik het nu samenvat zou ik nog niet eens naar Venlo verhuizen vanuit Maastricht. Mogelijk dat ik het volledig mis heb, maar dat kan ook komen omdat een aantal arbeidsvoorwaarden niet helemaal bekend zijn aan ons. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door MAX3400 op 28-08-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46
Mijn idee. Binnen dit segment op de arbeidsmarkt moet je niet zomaar willen verhuizen voor een baan. Dat doe je alleen voor een exceptionele kans of bij werkloosheid.

Begrijp me niet verkeerd hoor. Ben zelf na een WO-studie ook verhuisd voor een baan. Dat was echter wel een heel ander segment en een baan en carriere die anders niet binnen bereik lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Nou ja, verhuizen voor een baan vanuit een 'kansarme' regio naar de randstad is natuurlijk ook een soort van investering in de toekomst. Als je eerste baan toch niet is wat je hoopte dat het zou zijn, is het een stuk makkelijker om vanuit Utrecht iets nieuws te zoeken dan vanuit Maastricht.

Vraag anders eens of je potentiële nieuwe werkgever misschien hierin een rol kan spelen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

naitsoezn schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:57:
Nou ja, verhuizen voor een baan vanuit een 'kansarme' regio naar de randstad is natuurlijk ook een soort van investering in de toekomst. Als je eerste baan toch niet is wat je hoopte dat het zou zijn, is het een stuk makkelijker om vanuit Utrecht iets nieuws te zoeken dan vanuit Maastricht.

Vraag anders eens of je potentiële nieuwe werkgever misschien hierin een rol kan spelen.
Ben met je eens dat de werkgever allicht een gebaar zou kunnen doen om iets te betekenen in verhuiskosten of eventueel wil bemiddelen bij een huisvesting. Maar aangezien er een jaarcontract is geboden, kan ik me ook voorstellen dat de werkgever zich hier niet aan wil wagen. Simpe gezegd; in Utrecht e.o. kunnen nog wel 20 MBO4-kandidaten vinden.

Daarnaast, maar dat is iets waar je voor sommige carrieres niet over na wil/moet denken: last in, first out. Als de werkgever volgend jaar ineens 40% omzetverlies zit, zal topicstarter een van de eersten zijn die ontslag wordt aangezegd. Zit je dan, met 1 maand ontslagvergoeding in de WW in een (te duur) huis.

Wat nog niet benoemd lijkt te zijn: je zit zometeen in Utrecht zonder vrienden & familie. Alleen met je vriendin. Mogelijk dat jullie beiden ontzettend sociaal zijn en snel nieuwe mensen leren kennen maar "even" een avondje naar de kroeg of "even" naar de verjaardag van oma, zit er zometeen niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
Die navraag heb ik al gedaan, zij kunnen helaas niets voor mij betekenen. Het is echter niet erg als de startdatum een of meerdere maanden verplaatst omdat ik niet tijdig een nieuwe woning heb gevonden.

@rukapul
Het voelt zeer zeker als een exceptionele kans. Meerdere sollicitaties liepen op niets uit, en juist dit bedrijf geeft mij het gevoel in mij te willen investeren zodat ik over een aantal jaar meer mogelijkheden heb.
Tevens willen wij graag weg uit Limburg, dus vroeg of laat waren we toch richting Brabant of hoger gekomen, dus wat dat betreft is het niet 100% puur en alleen voor de baan.

Wat de lease auto betreft; ze geven je de keuze. Je kan een ns business card gebruiken, kilometer vergoeding krijgen, of een auto met tankpas inclusief een groot aantal privé kilometers. Ik sta maar een klein bedrag af, ik vind het in alle gevallen een zeer net aanbod. Mij hoor je niet klagen..

@Max, binnen een maximaal 2 uur zijn we in het weekend om even op oma's verjaardag langs te gaan. Gelukkig zijn wij geen personen die familie wekelijks ziet, en sociale contacten leggen is geen probleem. Echter willen wij beide deze jaren investeren in onze toekomst, waardoor we veel vrije tijd opgeven. Ik heb ook nog tijdrovende hobbies, dus dat is allemaal geen probleem. Nogmaals, de keuze wil ik niet zo zeer bespreken. Al is het maar voor een jaar, de ervaring die ik heb mogen opdoen en die 2 certificaten die ik heb kunnen halen, helpen mij in ieder geval alweer op weg.

[ Voor 24% gewijzigd door ThisGuy op 28-08-2015 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Op zich heel positief om te lezen dat je er zin in hebt, dat je al verder hebt nagedacht dan alleen "ik ga dit verdienen" etc. Ik kan je in ieder geval niet betrappen op inzet & carriere-focus. Blijkbaar ben je een aanwinst voor de werkgever en wordt er flexibel omgegaan met startdatum etc.

Hopelijk zijn onze adviezen niet voor niets; denk er het weekend even rustig over na en dan is het maandag volle bak aan de slag om woonruimte te vinden. Laat je ons in ieder geval even weten of jouw vriendin (jonger/ouder??) het ook eens is met onze adviezen en met jouw ideeen en hoe het je verder vergaat bijvoorbeeld in Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 12) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
Nee ik begrijp zeker iedereens "concerns" hier betreft het loon en dergelijke, maar je moet ergens beginnen. en dit lijkt tot nu toe mijn buitenkans, na 2 maandjes afwijzingen.

Het bedrijf komt mij ook tegemoet met het jaarcontract waar dat normaal 7 maanden is, en zorgen in de week van verhuizing dat ik meteen mijn eerste werkdag heb, bestempeld als studieweek waar ik dus wel al inkomen heb maar ook rustig de tijd krijg om te wennen, uit te pakken en te settelen, waar verwacht wordt dat ik al een aantal uur per dag aan mijn certificering besteedt.

Ze zijn er ook open in, en geven keihard aan; wij helpen jou als junior je opstart te maken, en wij verdienen aan je. Ik wil op dit moment ervaring en verder leren, en rondkomen. ik hoef nu geen 2000 bruto per maand. Momenteel werk ik full time bij Apple en verdien ik 200 bruto minder dan wat ik daar ga krijgen, dus het is in alle opzichten een vooruitgang.

Het is zeker een risico, het kan mis gaan en kan voor niks zijn, maar dan hoef ik in ieder geval nooit spijt te hebben dat ik het niet geprobeerd heb. En mogelijk heb ik in de randstad veel meer kansen dan hier in het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:47

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

"Momenteel werk ik full time bij Apple en verdien ik 200 bruto minder dan wat ik daar ga krijgen, dus het is in alle opzichten een vooruitgang."
Hmmm dat hangt van de achteruitgang in huurprijs af, maar over het algemeen liggen de huren in de Randstad een stuk hoger. Het aanbod is beperkt en de vraag groot, vandaar ook de absurde loon-eisen, want er zijn genoeg huurders. Ik zou het zelf rustig aan doen, kijken naar een betere kans, of een interessant huis, en pas dan overstappen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
FreezeXJ schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:29:
"Momenteel werk ik full time bij Apple en verdien ik 200 bruto minder dan wat ik daar ga krijgen, dus het is in alle opzichten een vooruitgang."
Hmmm dat hangt van de achteruitgang in huurprijs af, maar over het algemeen liggen de huren in de Randstad een stuk hoger. Het aanbod is beperkt en de vraag groot, vandaar ook de absurde loon-eisen, want er zijn genoeg huurders. Ik zou het zelf rustig aan doen, kijken naar een betere kans, of een interessant huis, en pas dan overstappen.
Tegenwoordig betaal je je overal blauw voor een paar vierkante meters, die 200,- wat ik erop vooruitga duwen we inderdaad ook in de huur erbij. Uiteraard begin ik pas op het moment dat er ook een geschikte woning is.

Pagina: 1