Macbook Pro 15 inch eind 2011 traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 14:49
Mijn macbook is al een tijdje zeer traag en nadat ik heel veel eraf heb gegooid is het niet beter geworden. Een deel van het probleem is de 4GB RAM maar wat opvalt is dat ongeveer 2.3GB gebruikt wordt terwijl alleen chrome geopend is. Hierdoor kan ik een aantal simpele dingen zoals chrome, spotify en word niet met gemak draaien. Zijn er een aantal cleaners voor mac eventueel en/of kan ik net zoals bij windows eens een goede schijfopruiming/defragmentatie doen?

Alvast bedankt.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
4GB ram is geen enorme bottleneck als je alleen maar spotify, word en chrome gebruikt. Zeker niet omdat je aangeeft dat er blijkbaar nog 1,7GB vrij is ;)

Weet je wat jij moet doen? Een SSD kopen. En daarna kun je eventueel nog upgraden naar 8GB ram. Die SSD is echter het belangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
Ik twijfel over upgraden aangezien ik naast mijn laptop ook nog een pc heb waar ik voornamelijk op werk. Het enige wat ik soms speel op de mac is LoL/WoW en dit is dan natuurlijk een probleem. Hierdoor twijfel ik of het wel waard is om 200-250€ in een SSD+RAM upgrade te steken. Ik vind het echter vervelend dat 2.3GB gebruikt wordt met 1 programma open en vraag mezelf dan ook af of dit normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:57
untflanked schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:14:
Ik twijfel over upgraden aangezien ik naast mijn laptop ook nog een pc heb waar ik voornamelijk op werk. Het enige wat ik soms speel op de mac is LoL/WoW en dit is dan natuurlijk een probleem. Hierdoor twijfel ik of het wel waard is om 200-250€ in een SSD+RAM upgrade te steken. Ik vind het echter vervelend dat 2.3GB gebruikt wordt met 1 programma open en vraag mezelf dan ook af of dit normaal is.
Een aantal dingen:
1. Hoeveel GB wil je op je SSD hebben?
2. Mac OS X zal altijd proberen zoveel mogelijk RAM te gebruiken. Dit is de aard van het beestje. Daarbij vraag ik me wel af: waarom gebruik je Chrome en niet Safari? Die laatste is veel efficiënter en maakt je Mac veel minder sloom.

In principe zie ik geen noodzaak om een RAM-upgrade te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
Volkan1984 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:26:
[...]

Een aantal dingen:
1. Hoeveel GB wil je op je SSD hebben?
2. Mac OS X zal altijd proberen zoveel mogelijk RAM te gebruiken. Dit is de aard van het beestje. Daarbij vraag ik me wel af: waarom gebruik je Chrome en niet Safari? Die laatste is veel efficiënter en maakt je Mac veel minder sloom.

In principe zie ik geen noodzaak om een RAM-upgrade te doen.
1. Als ik een SSD koop zou het 128 GB zijn aangezien ik de MAC niet voor veel meer gebruik.
2. Ik heb deze mac ook gekregen van mijn ouders, ben zelf geen echte fan ervan prijs/kwaliteit wise. Safari vind ik geen fijn programma om te gebruiken, maar als het zoveel scheelt zal ik het maar weer eens gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
untflanked schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:31:
[...]

1. Als ik een SSD koop zou het 128 GB zijn aangezien ik de MAC niet voor veel meer gebruik.
2. Ik heb deze mac ook gekregen van mijn ouders, ben zelf geen echte fan ervan prijs/kwaliteit wise. Safari vind ik geen fijn programma om te gebruiken, maar als het zoveel scheelt zal ik het maar weer eens gaan proberen.
1. Die kosten je (gelukkig) geen €200/ 250 maar eerder ca. €62 (zie pricewatch: Crucial BX100 120GB).
2. Je kan het wellicht proberen, al denk ik dat met de SSD de traagheid voor het grootste deel is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
Volkan1984 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:37:
[...]

1. Die kosten je (gelukkig) geen €200/ 250 maar eerder ca. €62 (zie pricewatch: Crucial BX100 120GB).
2. Je kan het wellicht proberen, al denk ik dat met de SSD de traagheid voor het grootste deel is opgelost.
Had het ook over de upgrade samen met 8GB RAM en zat eerder te denken aan 256GB toen ik het bedrag noemde. Zou het echter dan wel mogelijk worden om de 2 eerder genoemde games ietsje soepeler te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

untflanked schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:59:
Zijn er een aantal cleaners voor mac eventueel en/of kan ik net zoals bij windows eens een goede schijfopruiming/defragmentatie doen?
Je kunt een overzicht laten maken van de zaken (extra drivers, tools) die je in de loop der tijd extra geinstalleerd hebt op je Mac: http://www.etresoft.com/etrecheck
De onnodige dingen kun je daarna opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

untflanked schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:45:
Zou het echter dan wel mogelijk worden om de 2 eerder genoemde games ietsje soepeler te laten draaien?
Met een SSD zullen OS X en je programma's sneller opstarten. Als je wat zwaardere programma's gebruikt heb je zeker ook baat bij extra RAM geheugen. (Apple stopt al een tijdje standaard 16GB in de 15" MacBook Pro's, niet zonder reden.)

pricewatch: Corsair CMSA16GX3M2A1333C9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
Om het even over een andere boeg te gooien aangezien ik geen groot fan ben van Apple laptops; zou het het waard zijn om deze te verkopen en een normale laptop te kopen voor dat geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
untflanked schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:53:
Om het even over een andere boeg te gooien aangezien ik geen groot fan ben van Apple laptops; zou het het waard zijn om deze te verkopen en een normale laptop te kopen voor dat geld?
Daar zat ik ook aan te denken. Je kan eens kijken op Vraag en Aanbod/ Marktplaats wat zo'n MacBook als de jouwe nog oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
untflanked schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:45:
[...]

Had het ook over de upgrade samen met 8GB RAM en zat eerder te denken aan 256GB toen ik het bedrag noemde. Zou het echter dan wel mogelijk worden om de 2 eerder genoemde games ietsje soepeler te laten draaien?
Als je toch de MacBook houdt: recommended specs voor LoL/ WoW is qua RAM 4GB. Dus je zal er wel van profiteren als je meer RAM hebt.

Kostenplaatje voor SSD en RAM:
1. €90 voor Crucial BX100 250GB;
2. €80 voor upgrade naar 8GB RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Volkan1984 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:06:
Kostenplaatje voor RAM:
2. €80 voor upgrade naar 8GB RAM.
Voor €100 heb je 16GB. Zie eerdere link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
Optie zou dan ook eventueel zijn om 16GB te kopen, deze in mijn pc zetten die momenteel 8GB heeft. De 8GB kan ik dan gebruiken voor de Mac. Is er nog veel verschil in de 16GB RAMs die beschikbaar zijn op de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Ja je moet het goede type kopen, voor deze MBP is dat 1333MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
Pjotr schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:45:
Ja je moet het goede type kopen, voor deze MBP is dat 1333MHz.
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Zit in mijn computer en zou dus in mijn mac gaan. Is dit zelf te doen en/of levert dit geheugen problemen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-10 10:11
Dat is desktop geheugen. Gaat niet in een laptop passen.
Voor een laptop heb je SODIMM geheugen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:17
untflanked schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:58:
[...]

pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Zit in mijn computer en zou dus in mijn mac gaan. Is dit zelf te doen en/of levert dit geheugen problemen op?
Aangezien je geheugen voor desktop computers in een laptop wil stoppen, lijkt me het raadzaam zo'n upgrade niet zelf te doen. Buiten het feit dat de specs van het geheugen afwijken, heb je SO DIMM nodig voor een macbook en eigenlijk elke laptop.

Verkoop je macbook voor een redelijk bedrag, bekijk tweedehandsmac.nl, vraag en aanbod en eventueel marktplaats voor een juiste waardebepaling, en koop een PC terug.

Mocht je wel willen upgraden, dan zou ik opteren voor de SSD (iedereen raadt het je aan....) i.c.m. een schone OS X installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:29
Al een wat ouder topic, maar ik haak er graag even op in ivm de Macbook van mijn vriendin. Helaas geen enkel verstand van Apple en zijn programma's, dus daarom de vraag. Wanneer ik een SSD plaats, hoe zorg ik dan voor een nieuwe, schone en vooral legale standaard installatie van OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean37
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-10 16:16
Dit ligt een beetje aan het type macbook dat het is.

Als het een modernere machine is dan is het mogelijk om direct in recovery te booten en dan direct El Capitan te installeren. Je zult dan verbinding moeten maken met Wi-Fi en hij download en installeert het OS dan automatisch.

Als het een wat oudere machine is dan kun je via de App Store El Capitan downloaden en installeren op een USB, vervolgens hiervan opstarten en installeren. De daadwerkelijke installatie is niet verschillend van de eerdere optie. Hier is een link hoe je dit kunt doen:

http://www.macworld.com/a...itan-installer-drive.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:29
Jean37 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:11:
Dit ligt een beetje aan het type macbook dat het is.

Als het een modernere machine is dan is het mogelijk om direct in recovery te booten en dan direct El Capitan te installeren. Je zult dan verbinding moeten maken met Wi-Fi en hij download en installeert het OS dan automatisch.

Als het een wat oudere machine is dan kun je via de App Store El Capitan downloaden en installeren op een USB, vervolgens hiervan opstarten en installeren. De daadwerkelijke installatie is niet verschillend van de eerdere optie. Hier is een link hoe je dit kunt doen:

http://www.macworld.com/a...itan-installer-drive.html
Het gaat om een early 2011 13inch.... Heb ook even mijn stappenplan in een ander topic gepost, en hoop daar op bevestiging: pixels66 in "Het SSD in je Apple topic"
Pagina: 1