Hoe mijn ubuntu server indelen?

Pagina: 1
Acties:

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-01 14:05
Ik draai zo'n 2 jaar nu mijn eigen ubuntu server. Deze dient voornamelijk als media opslag. Hier draait ook een plex server op zodat mijn vrienden thuis kunnen streamen vanaf mijn server. Dit draait allemaal prima maar ik zit met 1 probleem. Ik heb weinig kaas gegeten van indelingen van harde schijven en de verschillende formaten. Op het moment zit er een 320gig hdd in waar ubuntu server op geinstalleerd is. Daarnaast zit er een 3TB WD Green in als data disk. Nu heb ik deze bij het installeren van de schijf al verkeerd geformatteerd volgens mij. Ik heb namelijk maar 2 TB beschikbaar van de 3TB.

Deze 2 TB begint nu vol te raken. Ik wil graag een extra 3TB schijf kopen om mijn opslag te vergroten. Nu is mijn vraag, hoe moet ik mijn schijven formatteren en mounten(?) zodat ik hem kan benaderen als 1 groot volume en dat ik de volle 3TB(dus in totaal 6TB als 1 volume) kan gebruiken ipv maar 2TB?

Backup is niet van belang voor deze situatie, er staat alleen maar wat media op en de belangrijke files worden extern gebackuped.

Verwijderd

Je moet hem als GPT formatteren. Dat kun je gewoon doen via Ubuntu, of desnoods via GParted.

Met MBR - het ouderwetse partitieschema - kun je hooguit tot 2TiB (2.2TB) partitioneren bij een normale hardeschijf.

Beantwoordt dit je vraag?

• Biite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 22:10
Verdiep je eens in LVM (Logical Volume Manager), dat maakt je systeem op storage gebied heel flexibel.

Ideetje:
- Gebruik voor je nieuwe (extra) 3TB schijf LVM. Deze schijf komt dan in een zg. Volume Group (VG). Er komen binnen deze VG uiteindelijk Logical Volumes (LV), waarop je een filesystem kan zetten en die je kan mounten.
- Kopieer je data van je filesystemen op je andere schijf naar de nieuwe fileystemen op de nieuwe schijf.
- Unmount de filesystemen van je oude schijf
- Gebruik je oude schijf om de Volume Group waarin je nieuwe schijf al zit uit te breiden. Hierna heb je dus in je Volume Group in totaal 6TB beschikbaar, waarna je je Logical Volumes kan uitbreiden of eventueeel bijmaken.

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-01 14:05
Bedankt voor de reacties. Als ik dus LVM gebruik kan ik dus de twee schijven als 1 groot volume laten zien? Dat is wel de planning in ieder geval, zodat alle data bij elkaar staat. Moet ik dan nog steeds als GPT formatteren eerst of is LVM een soort GPT?

• Biite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 22:10
Inderdaad als je LVM gebruikt dan kun je diverse schijven 'bij elkaar harken' als één groot volume.

Met LVM hoef je niet te formatteren, het mag wel. Als je software RAID in combinatie met LVM wil gebruiken is het wel handig om te partitioneren. Maak dan op elke disk een partitie aan van het type LVM (8e geloof ik).