Ik draai zo'n 2 jaar nu mijn eigen ubuntu server. Deze dient voornamelijk als media opslag. Hier draait ook een plex server op zodat mijn vrienden thuis kunnen streamen vanaf mijn server. Dit draait allemaal prima maar ik zit met 1 probleem. Ik heb weinig kaas gegeten van indelingen van harde schijven en de verschillende formaten. Op het moment zit er een 320gig hdd in waar ubuntu server op geinstalleerd is. Daarnaast zit er een 3TB WD Green in als data disk. Nu heb ik deze bij het installeren van de schijf al verkeerd geformatteerd volgens mij. Ik heb namelijk maar 2 TB beschikbaar van de 3TB.
Deze 2 TB begint nu vol te raken. Ik wil graag een extra 3TB schijf kopen om mijn opslag te vergroten. Nu is mijn vraag, hoe moet ik mijn schijven formatteren en mounten(?) zodat ik hem kan benaderen als 1 groot volume en dat ik de volle 3TB(dus in totaal 6TB als 1 volume) kan gebruiken ipv maar 2TB?
Backup is niet van belang voor deze situatie, er staat alleen maar wat media op en de belangrijke files worden extern gebackuped.
Deze 2 TB begint nu vol te raken. Ik wil graag een extra 3TB schijf kopen om mijn opslag te vergroten. Nu is mijn vraag, hoe moet ik mijn schijven formatteren en mounten(?) zodat ik hem kan benaderen als 1 groot volume en dat ik de volle 3TB(dus in totaal 6TB als 1 volume) kan gebruiken ipv maar 2TB?
Backup is niet van belang voor deze situatie, er staat alleen maar wat media op en de belangrijke files worden extern gebackuped.