• Frubelaar
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-08-2020
Ik ben een CPU aan het kiezen en 1 v/d keuzes die ik moet maken is het aantal CPU lanes (28 of 40)

Ik weet onvoldoende om een verantwoorde keus te maken. Ik heb gegoogled en heb een beetje info gevonden maar lang niet voldoende. Vandaar dit draadje.

Ik heb nog geen moederbord en videokaart (dat is een beetje afhankelijk v/d reacties).

Wat ik denk te weten:
- 16 lanes voor mijn GeForce videokaart -> Ik wil CUDA gaan gebruiken.
- 4 lanes voor een M.2 NVMe SSD --> Enkele moederborden hebben 2 M.2 slots
- ? lanes per SATA 600 poort
- ? lanes naar SATA express
- ? lanes voor audio, LAN etc
- ? lanes voor USB

Wat ik verder begrepen heb is dat alleen de 3.0 lanes direct naar de CPU lopen en de overige 2.0 lanes naar de (SATA) chipset lopen. Indien correct denk ik dat veel lanes niet meetellen voor de keuze v/d CPU

Mijn PC
- M.2. SSD
- 3 interne SATA schijven
- 1 SATA DVD brander
- 3 USB drives die niet zo vaak actief zijn.
- 6 core CPU die vaak zwaar belast is. Video encoding, RARren en allerlei andere taken en taakjes.

Enlighten me, please! :-)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:00

Dark

who tweaked the light?

kort (en niet volledig accuraat) antwoord:

28 lanes -> 1 GPU
40 lanes -> meerdere GPU's

sata, usb enzovoort loopt meen ik allemaal via DMI dus kost geen extra lanes

edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/images/diagrams/rwd/x99-chipset-block-diagram-rwd.jpg/jcr:content/renditions/intel.web.720.405.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Dark op 31-08-2015 10:37 ]

• Frubelaar
Bedankt voor je antwoord Dark.

Meer ideeën?

• Frubelaar
Bedankt voor de update Dark!

Videokaart + M.2 + misschien een tweede M.2 brengt het totaal PCI-e lanes op 16+4(+4) op 20 of 24 lanes.
Zelfs als de DMI 2.0x4 ook als lanes tellen heb ik nog voldoende aan een 28 lane CPU :-)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:00

Dark

who tweaked the light?

Je kan kan ook naar skylake/z170 kijken, die heeft weer een andere layout, welliswaar niet zo veel directe lanes naar de cpu, maar de chipset heeft wel tot maximaal 20 extra pcie 3.0 lanes en DMI 3.0 tussen chipset en cpu.