Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[UPC/Ziggo Ubee EVW3226] Problemen met instellen DNS server

Pagina: 1
Acties:

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 14:04
Ik heb dus een Ubee EVW3226 welke in principe goed werkt.
Het probleem wat ik alleen heb is dat ik geen andere DNS server met een lokaal IP kan instellen.

Dat wil zeggen ik kan bv wel OpenDNS (208.67.222.222) instellen als primaire DNS server maar zodra ik een IP uit mijn lokale range pak dan krijg ik een error melding bij het opslaan van de instellingen: "Ongeldig primair DNS-adres. Voer opnieuw in."
Het enige IP dat ik kan instellen uit de lokale range is het IP van de de modem zelf.

Ik heb een servertje draaien in huis die mijn DNS aanvragen doet en deze wil ik dus als primaire DNS server hebben.

Modem: 192.168.1.1
Server: 192.168.1.5
DHCP range: 192.168.1.100 - .199

Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door WRT54G op 28-08-2015 09:31 ]

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:46
DHCP op je modem uitschakelen en op de server inschakelen?

• WRT54G
Zo heb ik het ook ingesteld atm.
Alleen heb ik een script draaien dat om 0.00 uur de server uit gaat en in de ochtend om 6 uur weer aan.
Dit ivm stroombesparing.
Alleen mocht je dan 's nachts een keer online willen dan heb je dus een "probleem". DHCP server kan niet gevonden worden.

Ik zou dus graag de DHCP op de modem draaien maar DNS op de server.

• WRT54G
Iemand nog een idee?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:34

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Waar probeer je die DNS instelling te doen? In het modem, of in je clients?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• WRT54G
In de modem.

Ik wil mijn modem als DHCP laten fungeren maar niet als DNS server.
In mijn netwerk heb ik dus een andere DNS server draaien.
Op het moment dat ik het IP adres van de DNS server invoer in de modem om deze aan de DHCP clients uit te geven dan krijg ik de melding dat ik dit IP adres niet kan gebruiken.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:34

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan je eens een screenshot delen van het DHCP instellingen scherm van je modem? Hoe heb je die server een statisch IP gegeven? In de server zelf en dus buiten de dhcp pool van het modem of middels een static lease in de modemconfig?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• WRT54G
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gxh1TXE.png

Ik heb mijn DNS server een static IP gegeven op de server zelf.
In de modem is (zo ver ik kan zien) geen mogelijkheid tot het toewijzen van static IP's middels een static lease.

Zodra ik dus bij DNS-server 1 het IP adres verander naar een ander lokaal IP adres, bv 192.168.1.5 (DNS server intern) dan slaat hij hem niet op en krijg ik een error.

Externe DNS servers bv 208.67.222.222 (OpenDNS) kan ik daar wel invullen zonder problemen.

[ Voor 46% gewijzigd door WRT54G op 09-09-2015 11:38 ]

• WRT54G
Heb inmiddels mijn Ubee modem eruit gegooid en gebruik nu de Horizonbox als modem.
Hier is het WEL mogelijk. Bovendien kan ik met de Samsung Horizonbox ook 2.4 en 5ghz tegelijk gebruiken.
Iets wat met de Ubee ook niet mogelijk was

• ocelimas
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-12-2021
Voor degene die met hetzelfde probleem kampen: DNS instellingen zijn geblokkeerd en worden niet ondersteund voor particuliere klanten en Klein Zakelijke Abonnementen. Ik raad dus aan om de modem in bridge mode te zetten en vervolgend een router aan te hangen waarvan aanpassen DNS-instellingen wel mogelijk is. En vervolgens daar de DHCP-server op te laten draaien. Hopelijk kan ik hier toch wat mensen mee helpen. :)
Pagina: 1