Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 21:59
Heren,

Aangezien ik zelf nog al dubio zit, hoop ik gebruik te mogen maken van jullie expertise.

Voor mijn vakantie heb ik een Fuji X-A2 gekocht, ter vervanging van mijn Fuji X-M1.

De reden van deze aankoop was des tijds:
  • Een kantelbaar selfie scherm
  • Classic chrome mode
  • De fotokwaliteit bleek enorm goed te wezen
  • Fuji werd me altijd aangeraden en de X-M1 beviel super goed
Ik ben wat ze zeggen nog een "Amateur Fotograaf".
Dus ik zet mijn Camera in SR+ (vol automaat) en laat de camera de scenes en alle instellingen bepalen.
In de toekomst wil ik dit veranderen, alleen voor nu lijkt me deze modus de beste oplossing.

Naar een prachtige vakantie, zat ik gister avond mijn foto;s te bekijken en dat viel toch wel wat tegen. Beter gezegd: Ik had er enorm de "K" in. :(

Wat blijkt nu, de Camera heeft zacht gezegd zijn "scene" selectie, niet altijd helemaal "Accuraat" gedaan. (Lees: dat *piep* ding zat er 3/10 keer enorm naast). Dit heeft er toe geleid dat foto's van bijzondere momenten enorm slecht belicht of vaag zijn.

Daarnaast zat ik de hele vakantie tussen de XC16-50mm en XC50-230mm lens te wisselen, en bleek de camera geen mogelijkheid tot panorama's te hebben.

Dit alles heeft er toe geleid dat ik momenteel liever de camera kapot gooi, als dat ik hem nog een keer mee op vakantie neem. oké ik gooi hem niet echt kapot, maar ik ben een stijfkop. dus weg gaat die sowieso

Mijn vraag dus: waar kan ik de X-A2 het beste voor vervangen?

Speerpunten bij deze keus:
  • De Camera moet gewoon top foto's nemen als ik op de knop druk
  • Panorama modus is een vereiste
  • Een selfie scherm is een pre
  • Prijs maakt niet uit, er is budget. (oké tot circa 2000 euro.)
  • Het liefst vervang ik alleen de body, maar als de lenzen niet verstandig zijn bij de nieuwe camera. kan ik deze ook best vervangen.
Zelf zit ik aan de Panasonic Lumix G DMC-G7 te denken. Is dit verstandig?

Daarnaast de vraag: is er een lens die ik kan kopen, die er voor zorgt dat ik zo wel insect, portret als landschap foto's kan maken?

Ik kijk uit naar jullie adviezen.

Certified Google Teacher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Wat ik uit je verhaal op maak is dat je de scene selectie niet vertrouwd... Ik schiet zelf op full manual/Aperture priority en in RAW doorgaans waardoor ik hier weinig ervaring mee heb bij Fuji. Maar zelf wat bijleren en keuzes leren maken in plaats van vertrouwen op je camera levert je veel betere platen op, elke camera maakt maar een gok wat dat betreft. Al is niet elk algoritme wat ze gebruiken uiteraard het zelfde.

Daarnaast... Het wisselen van je lenzen, het klinkt als of je weinig zin had om te moeten wisselen. Een oplossing hiervoor is bijvoorbeeld een all-in-one lens of een Bridge camera. Fuji heeft een 18-135mm waarmee je veel bereik hebt en vermoedelijk niet meer naar de 200mm van je telelens pakt (ik weet niet of je die veel gebruikt hebt op die afstand). Wil je gewoon een vaste lens? Dan zou een Sony RX10( of MkII) wat voor je zijn.

Wil je enkel de body vervangen? De XT-10 is het nieuwste paardje uit de stal van Fuji, er staat net een review op de frontpage). Deze heeft op het Selfie-scherm vrijwel alles wat je nodig hebt denk ik... Hoewel het leren omgaan met je camera en zelf ook keuzes kunnen maken je denk ik uiteindelijk meer op kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:04
in plaats van de beperkingen bij de camera neer te leggen zou je het probleem bij jezelf moeten zoeken. Gebrek aan kennis kan niet door apparatuur (zelfs niet van 2000 euro) gecompenseerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:01
Ten eerste, natuurlijk super vervelend dat er zo veel foto's mislukt zijn.

Daarnaast kunnen we niet zien hoe je camera ingesteld stond (aangezien de belichting niet goed was lijkt het bijvoorbeeld of de metering mode verkeerd stond). Kan van alles zijn. Als ik mijn Fuji X-E1 helemaal automatisch zet pakt het bij mij altijd prima uit.

Als 'ie de deur uit moet zou ik gewoon een eenvoudigere camera kopen, ik zou dan geen nieuwe Fuji Body of M43 mirrorless camera kopen.

Ik zou je een bridge camera als een Sony RX10 of Panasonic FZ1000 aanraden. Zit een goede auto modus op, kun je macro mee schieten maar ook ver inzoomen, je kunt er goed mee filmen, nooit lenzen wisselen. Geen gedoe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Pat-Juh schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:48:
Wat ik uit je verhaal op maak is dat je de scene selectie niet vertrouwd... Ik schiet zelf op full manual/Aperture priority en in RAW doorgaans waardoor ik hier weinig ervaring mee heb bij Fuji. Maar zelf wat bijleren en keuzes leren maken in plaats van vertrouwen op je camera levert je veel betere platen op, elke camera maakt maar een gok wat dat betreft. Al is niet elk algoritme wat ze gebruiken uiteraard het zelfde.
Ik vertrouw inderdaad niet meer op de scene selectie. Ik deel de mening helemaal met je, dat ik beter zelf moet bijleren en dit is dan ook wat ik doe. Alleen buiten de cursussen / oefenfoto's, zet ik hem graag nog op automaat. Puur omdat ik mezelf nog minder vertrouw als de camera op zulke momenten.

Waar mijn vorige X-M1 in automaat mij niet teleurstelde, verbaasde ik me er dan ook over dat de X-A2 dat wel deed. De scene herkenning is gewoon erg traag ben ik achter gekomen. Zit er nu mee te spelen en hij doet erg lang over gezichtsherkenning bijvoorbeeld.
Daarnaast... Het wisselen van je lenzen, het klinkt als of je weinig zin had om te moeten wisselen. Een oplossing hiervoor is bijvoorbeeld een all-in-one lens of een Bridge camera. Fuji heeft een 18-135mm waarmee je veel bereik hebt en vermoedelijk niet meer naar de 200mm van je telelens pakt (ik weet niet of je die veel gebruikt hebt op die afstand). Wil je gewoon een vaste lens? Dan zou een Sony RX10( of MkII) wat voor je zijn.
Het was niet de moeite die ik erg vond aan de lens wissel, maar het gevaar wat er bij komt kijken. Zo reed ik bijvoorbeeld met een jeep, waar ik keurig eerst uit de voeten kon met mijn 16-50mm. Alleen toen we eenmaal bij het hoogste punt aan kwamen, wou ik graag wisselen naar mijn 50-230mm. Helaas durfde ik toen niet in de stoffige omgeving deze wissel uit te voeren.
De volledige 200mm gebruikte ik inderdaad niet. Dus was inderdaad op zoek naar een lens met een groter gebied. Alleen door het "grote" aanbod, was ik de draad kwijt welke perfect voor mij zou wezen. bedankt voor het advies.
Wil je enkel de body vervangen? De XT-10 is het nieuwste paardje uit de stal van Fuji, er staat net een review op de frontpage). Deze heeft op het Selfie-scherm vrijwel alles wat je nodig hebt denk ik... Hoewel het leren omgaan met je camera en zelf ook keuzes kunnen maken je denk ik uiteindelijk meer op kan leveren.
Heb deze review inderdaad met veel belangstelling gelezen. Twijfel dan ook of de DMC-G7 niet beter geschikt voor me is dan de X-T10. Het voordeel van de G7 is namelijk het selfie scherm
Sluw schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:15:
Ten eerste, natuurlijk super vervelend dat er zo veel foto's mislukt zijn.

Daarnaast kunnen we niet zien hoe je camera ingesteld stond (aangezien de belichting niet goed was lijkt het bijvoorbeeld of de metering mode verkeerd stond). Kan van alles zijn. Als ik mijn Fuji X-E1 helemaal automatisch zet pakt het bij mij altijd prima uit.
De verkeerde foto's kwamen voornamelijk door verkeerde Scene herkenning. Een goed voorbeeld hier van: Mijn vriendin stond op een punt dat we prachtig over Lissabon uitkeken. In plaatst van dat de camera op haar gezicht focuste, focuste die op een gebouw wat 200 meter verder op stond.
Sluw schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:15:
Als 'ie de deur uit moet zou ik gewoon een eenvoudigere camera kopen, ik zou dan geen nieuwe Fuji Body of M43 mirrorless camera kopen.

Ik zou je een bridge camera als een Sony RX10 of Panasonic FZ1000 aanraden. Zit een goede auto modus op, kun je macro mee schieten maar ook ver inzoomen, je kunt er goed mee filmen, nooit lenzen wisselen. Geen gedoe ;)
In de toekomst wil ik wel minder in automaat gaan schieten, vandaar dat ik toch graag een camera met wat meer mogelijkheden wil. Eigenlijk zoek ik dus een camera die de perfecte combo levert tussen: Mogelijkheden voor in de toekomst, maar ook een goede automaat voor het heden.

Daarom kwam ik zelf in mijn zoektocht uit op de:
pricewatch: Panasonic Lumix G DMC-G7 + 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart

Dit omdat:
  • Heeft een scherm om te kantelen voor selfies
  • Schijnt een snelle autofocus te hebben
  • De Kit lens lijkt me ideaal voor al mijn huidige doeleinde
Voor de mensen die zich afvragen: "waarom wil je zo graag selfies maken?". Simpel: ik word al bang dat er stof op mijn sensor komt bij een lens wissel. Mijn camera afgeven, is bij mij gelijk aan: instant paniek aanval :9

[ Voor 6% gewijzigd door flipkipse op 28-08-2015 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:52
Slecht belicht kan doordat je misschien de metering niet juist hebt ingesteld voor de scene.

Een vage foto kan doordat je sluitertijd niet snel genoeg was (te weinig licht of veel beweging) of dat de focus te traag reageerde of het verkeerde subject pakte.
De verkeerde foto's kwamen voornamelijk door verkeerde Scene herkenning. Een goed voorbeeld hier van: Mijn vriendin stond op een punt dat we prachtig over Lissabon uitkeken. In plaatst van dat de camera op haar gezicht focuste, focuste die op een gebouw wat 200 meter verder op stond.
Dit is een mooi voorbeeld waar een auto stand het lastig zal hebben . De camera kan in bovenstaande geval niet weten of jij graag je vriendin, de achtergrond of beide in focus wil hebben.

Je kunt hem prima in de auto stand laten alleen zou ik dan altijd even snel checken wat het resultaat is en als deze niet wenselijk is zelf bij sturen. Met een mirrorless camera heb je een legio aan mogelijkheden om previews vooraf of achteraf te tonen.

Wel is het zo dat het Fuji systeem niet erg snel is met zijn auto focus in vergelijking met de andere leveranciers.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Furfoot schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:42:

Een vage foto kan doordat je sluitertijd niet snel genoeg was (te weinig licht of veel beweging) of dat de focus te traag reageerde of hetverkeerde subject paktee.

Wel is het zo dat het Fuji systeem niet erg snel is met zijn auto focus in vergelijking met de andere leveranciers.
Dit bovenstaande is dan denk ik ook een groot probleem voor mij. De X-A2 is niet 1 van de lichtste camera's, om vervolgens dan de camera lang gestrekt voor je uit te houden is dan ook best zwaar.

Daarom zoek ik dan de oplossing ook in een snellere autofocus camera. En hoop dan ook dat jullie hier advies in kunnen geven. Dit omdat mijn ervaringen met een snelle autofocus X-M1 goed waren.
Furfoot schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:42:

Je kunt hem prima in de auto stand laten alleen zou ik dan altijd even snel checken wat het resultaat is en als deze niet wenselijk is zelf bij sturen. Met een mirrorless camera heb je een legio aan mogelijkheden om previews vooraf of achteraf te tonen.
Kan mezelf ook wel voor de kop slaan dat ik niet altijd ingezoomed heb op de foto's. In het klein (camera display) lijken het goede foto's. Alleen op grotere schermen vallen de missers pas echt op.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 18% gewijzigd door flipkipse op 28-08-2015 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

flipkipse schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:31:

Ik vertrouw inderdaad niet meer op de scene selectie. Ik deel de mening helemaal met je, dat ik beter zelf moet bijleren en dit is dan ook wat ik doe. Alleen buiten de cursussen / oefenfoto's, zet ik hem graag nog op automaat. Puur omdat ik mezelf nog minder vertrouw als de camera op zulke momenten.

Waar mijn vorige X-M1 in automaat mij niet teleurstelde, verbaasde ik me er dan ook over dat de X-A2 dat wel deed. De scene herkenning is gewoon erg traag ben ik achter gekomen. Zit er nu mee te spelen en hij doet erg lang over gezichtsherkenning bijvoorbeeld.
Dat is altijd de traagste functie van een camera in mijn beleving ;). Gewoon proberen is de remedie... Lukt het niet: Auto (X-T10 heeft een auto-switch, evenals enkele andere camera's).
Het was niet de moeite die ik erg vond aan de lens wissel, maar het gevaar wat er bij komt kijken. Zo reed ik bijvoorbeeld met een jeep, waar ik keurig eerst uit de voeten kon met mijn 16-50mm. Alleen toen we eenmaal bij het hoogste punt aan kwamen, wou ik graag wisselen naar mijn 50-230mm. Helaas durfde ik toen niet in de stoffige omgeving deze wissel uit te voeren.
De volledige 200mm gebruikte ik inderdaad niet. Dus was inderdaad op zoek naar een lens met een groter gebied. Alleen door het "grote" aanbod, was ik de draad kwijt welke perfect voor mij zou wezen. bedankt voor het advies.
Zolang je de camera omlaag houdt en er handig in bent val het meestal wel mee. Ik heb er zelfs op stranden nog nooit problemen mee gehad. Gewoon uit de wind houden en naar beneden richten. Uiteraard niet in te gekke situaties proberen ;).
Heb deze review inderdaad met veel belangstelling gelezen. Twijfel dan ook of de DMC-G7 niet beter geschikt voor me is dan de X-T10. Het voordeel van de G7 is namelijk het selfie scherm
Ik wil geen Fuji-Fanboy zijn maar sommige camera's waaronder de nieuwere X-T1 en 10, vast ook m4/3 camera's kan je via Wi-Fi bedienen. Zo kan je ook selfies maken als je een plekje hebt om je camera even neer te zetten :). Op vakantie ook enkele keren gebruikt. Je telefoon gebruiken als viewfinder en sluiterknop, eventueel als het nodig is instellingen aanpassen (hoewel het eerst instellen op de camera en daarna enkel focussen en afdrukken makkelijker is in de praktijk).
Is er een optie om zelf een focus-punt te kiezen op de X-A2? Stel dit in, en probeer een dergelijke situatie te recreëren. Ik vertrouw ook niet snel op de AF-keuze van de camera, ik kies het liever zelf...
In de toekomst wil ik wel minder in automaat gaan schieten, vandaar dat ik toch graag een camera met wat meer mogelijkheden wil. Eigenlijk zoek ik dus een camera die de perfecte combo levert tussen: Mogelijkheden voor in de toekomst, maar ook een goede automaat voor het heden.

Daarom kwam ik zelf in mijn zoektocht uit op de:
pricewatch: Panasonic Lumix G DMC-G7 + 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart

Dit omdat:
  • Heeft een scherm om te kantelen voor selfies
  • Schijnt een snelle autofocus te hebben
  • De Kit lens lijkt me ideaal voor al mijn huidige doeleinde
Voor de mensen die zich afvragen: "waarom wil je zo graag selfies maken?". Simpel: ik word al bang dat er stof op mijn sensor komt bij een lens wissel. Mijn camera afgeven, is bij mij gelijk aan: instant paniek aanval :9
Ook een mooi apparaat :). Qua bereik ga je er weinig op achter/vooruit (wijd laat je wat, tele krijg je wat, schiet je veel op 16mm op je X-A2?).

Voordat je veel geld gaat uitgeven probeer het volgende eens:

1. Kijk of je zelf focuspunten kan instellen, de grootste crime als ik het zonet goed begreep.
2. Probeer buitenom je cursus ook zelf veel te klieren met de camera... Val je huishouden lastig met foto's :+
3. Zet alles op een rijtje wat je mist/wilt

Aanvulling nu ik je voorbeeld foto's zie:
1. Lijkt bewogen, het gezicht van je vriendin is toevallig minder bewogen en lijkt scherper, als ik het zo zie.
2. Te veel diepte, selfies/groepen: naast elkaar proberen te houden om onscherpte te voorkomen.
3. Jullie steken goed af tegen de achtergrond en daardoor makkelijk(er) voor elke camera om op te focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 22:22

Quakie

quakelen

Bij het kantelen schakelt je fuji in een speciale selfie stand.. Hij zou dan in auto stand moeten gaan en schakelt eye detection in. Waarschijnlijk heeft camera moeite om meerdere ogen te scannen..

Je zou de P stand nog kunnen proberen.. Op zich ook redelijk automatisch maar dan zonder scene bepaling.
Daarin zou je kunnen zien om zelf focus punt te bepalen.. Op Q drukken en dan zie je AF en moet vierkantje in het midden staan.. Op een A2 zit een AF knop (bovenste van de 4 druk knoppen) dan kan je zelf punt kiezen.

En als je dan bijv een foto van je vriendin maakt (portret) dan zet je hem gauw op het gezichtje...

Het is je eigen keuze natuurlijk, maar ik zou wat meer oefenen met de camera.. Ik heb een paar keer in mijn handen gehad en gaf me toch een goed gevoel. En ik vond hem wel snel. Ik heb zelf een X-E1...

Ik teken nergens meer voor

Pagina: 1