Riolering vervangen in een appartement zonder kruipruimte.

Pagina: 1
Acties:
  • 8.833 views

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-06 13:58
Sinds het begin van de zomer hebben we last van (blijkt nu) riool vliegjes in de gang. Vorig jaar waren er tijdens warme dagen soms ook een paar, maar niets opvallends. Deze zomer was het echter ineens mayhem.
Via de VvE heb ik hier melding melding van gemaakt, en is er een bedrijf komen kijken.

Vandaag is er door een rioleringsexpert (tweede van het bedrijf die kwam) met een camera gezien dat er een ernstige verzakking in de riolering is, en dat de riolering onder het appartement zelfs helemaal kapot is, en dat er in de ruimte onder het appartement rioolwater staat.

Vreemd genoeg ligt de hoofdleiding in de achtertuin, en zit de badkamer redelijk ver voor in huis. Volgens deze man zou dat kunnen betekenen dat in principe alles (helft woonkamer, deel slaapkamer, deel keuken, berging, de hele gang en een stuk tuin) open zouden moeten en dat er een nieuwe riolering gelegd moet worden.

Ons appartement staat op het moment te koop (sinds een week of 3) en we hebben al erg lang gewerkt aan opknappen om het verkoopbaar te maken. Dat alles nu potentieel open moet is een best heftige klap. Of er eventueel financiële gevolgen voor mij aan zitten weet ik niet, maar het gooit wel een beetje roet in het eten mbt de verkoop.

Wat losse feitjes:
  • Appartement begane grond uit 1964 (totaal maar één laag er bovenop).
  • Bestaande riolering was van gress en lijkt volledig kapot (gebroken etc).
  • We hebben een laminaat vloer die naadloos door het gehele appartement loopt.
  • De badkamer heeft een mozaiek vloer. De riolering vlak onder het toilet was erg verzakt, dus die vloer zal er vrijwel zeker uit moeten.
  • We hebben geen last van stankoverlast, maar wel van wat bubbelen in de douche als er bij ons of bij de bovenburen doorgetrokken wordt, en zoals gezegd een absurde hoeveelheid vliegjes in de gang bij erg warm weer.
Heeft iemand hier ervaring met een riolering vervangen als er geen kruipruimte is? Ik heb namelijk geen enkel idee hoe lang zoiets gaat duren, of er iets aan verzekerd is, of dat zoiets bijvoorbeeld 100% door de VVE gedekt zou worden, aangezien de bovenburen volgens mij op dezelfde buis uitkomen.

Het liefste zou ik gewoon verkopen en verhuizen, en met een koper (we mikken op dit moment op beleggers die gaan verhuren) afstemmen dat de reparatie in de overbruggingsperiode gaat plaatsvinden. In mijn vragenlijst van de makelaar heb ik al aangegeven dat de riolering gerepareerd moet worden (dus absoluut geen verborgen gebreken), maar toen wist ik nog niet hoe ernstig het was.Ik heb wel aangegeven dat dit zonder kosten voor de koper zou gebeuren (wat ook zo lijkt te zijn).

Ik heb alleen totaal geen idee of extra kosten voor bijvoorbeeld een nieuwe vloer en badkamervloer gedekt gaan worden, of hoe dit zit bij eventuele overige kosten zoals het bad / douche vervangen mocht dat kapot gaan bij beton uithakken (meer dan realistisch).
De vloer is in prima staat, maar ligt er al 15 jaar en ik twijfel er sterk aan of die eruit kan en netjes terug kan worden gelegd. Zeker omdat het dan echt een puzzelstuk wordt.

Een plan van het rioleringsbedrijf en VVE zal in de komende weken wel volgen, maar we hebben de komende week best een paar bezichtigingen gepland staan dus ik weet niet echt wat ik daar nu al aan openheid over moet geven.

Sorry voor de lange post, ook een beetje ei-kwijt misschien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

Onder de muur door graven vanuit de tuin. Geen fijne klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Man, man, wat een rotsituatie voor je zeg. Kunnen ze niet een leiding door de grond boren?

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:32
Obelink schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:18:
Man, man, wat een rotsituatie voor je zeg. Kunnen ze niet een leiding door de grond boren?
Dan zal die toch binnen ook open moeten om de aansluitingen vast te maken lijkt mij?

De optie die ik bedenk is inderdaad ook uitgraven, maar weet niet of dat zomaar kan zonder dat er dingen verzakken etc.

Wel echt een klote situatie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
In mijn omgeving zag ik een tijdje terug ook een woning zo gebouwd worden. Sleuven in de grond gegraven, buizen er in en beton er overheen. Dacht ik ook al, als er wat mee is kan je er niet bij. En dat beton zo op de koude grond, zal lekker stoken worden binnen.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het openbare rioolstelsel wordt soms gerenoveerd door er een soort plastic buis (heel flexibel) met hete stoom doorheen te blazen. Door die hete stoom gaat die buis aan de originele buis "plakken".

Dat is natuurlijk geen oplossing voor de verzakking, en ik weet überhaupt niet of dat in huis mogelijk is. Maar misschien dat je daar eens naar moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368013

Weet je zeker dat er geen kruipruimte is, of dat er misschien geen toegang toe is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

En hoe zit het met je verzekering of die van de VVE? Toen de mof was losgeschoten bij mijn schoonouders door een verzakking werd alles vergoed door de verzekering.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Bedankt voor de ideeën en het medeleven :)

Hoe het VVE- of verzekeringstechnisch gaat zitten weet ik niet, maar ik ben er redelijk zeker van dat de bulk van de reparatie niet door mij persoonlijk betaald moet worden. Uiteindelijk is de VVE ook opdrachtgever van het riool onderzoek geweest en heb ik niet rechtstreeks met die mensen te maken (enkel als contactpersoon voor het plannen van de inspectie).
Waar ik me meer zorgen om maak is dat ALS het zo ver komt dat alles open moet, daar hoogstwaarschijnlijk meerdere bedrijven bij betrokken gaan zijn, en zoiets lastig te plannen gaat worden. Er zal waarschijnlijk een aannemer voor het slopen en afvoeren van het beton moeten komen, de drek die hieronder zou staan moet waarschijnlijk ook weggepompt ofzo worden, de riolering moet geplaatst worden, en vervolgens moet er nieuw beton in komen. Dat zijn waarschijnlijk al drie bedrijven, en het leggen van een nieuwe vloer (kan ik niet echt zelf) is waarschijnlijk ook een apart bedrijf.

Daarom hoop ik ook een beetje dat dit in de overdrachtperiode zou kunnen plaats vinden. Dan kan de nieuwe eigenaar bij wijze van spreken zelf een vloer uitzoeken en ik het formeel opleveren met afgestreken beton als vloer.
Over de diverse alternatieven als van buitenaf een nieuwe leiding leggen ben ik niet heel erg optimistisch. Voornamelijk het ontbreken van een kruipruimte zal het toch wel erg uitdagend maken om e.e.a. aan elkaar vast te zetten.

Hopelijk hoor ik begin volgende week iets van het rioleringsbedrijf en/of de VVE. Onzekerheid is in dit geval vervelend omdat je allerlei aannames op basis van de opmerkingen van de rioleringsinspecteur aan het maken ben. Het schetst wel een beetje de situatie dat die man het ook erg naar voor ons vond... die zien toch wel wat heftige shit (*no pun) in hun dagelijks werk.

Ik hou jullie op de hoogte. Mochten jullie iemand kennen met een vergelijkbare situatie, dan hoor ik dat graag. Schijnbaar komt het vrij veel voor dat gress leidingen uit de jaren '50 - '60 breken, en veel appartementen zijn in die tijd ook gebouwd op beton zonder verdere kelders of kruipruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:22
Zorg in elk geval voor een rechtsbijstandsverzekering. Met een wachttijd van 2 maanden kan dat wellicht nog net.

De VVE zal als opdrachtgever er gewoon voor moeten zorgen dat het netto hetzelfde blifjt en dat je dus geen schade lijdt. Een paar duizend euro herstelkosten voor je vloer/badkamer/etc hoort gewoon bij de totale kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06 08:57

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Een rechtsbijstand doet niks in lopende zaken, en dit is al aan de gang.

Wij hebben een vergelijkbare zaak gehad in het huis waar ons appartement in Duitsland in zit. De riolering (uit de jaren 60) zat vergoten in het betonnen casco. De woning op de begane grond kreeg last van lekkage wat uit de riolering bleek te komen. Onderzoek met een camera wees uit dat de volledige buis kapot was, effectief was de betonnen ruimte om de buis het riool.

Naast dat het riool gerepareerd moest worden, wat betekent dat er gebroken moet worden in de wand en de vloer, moesten de woning en de wand in het huis ook gedroogd worden.

Het hele traject is 100% door de verzekering gedekt (mits we de riolering lieten vervangen wat op +- 6000,- kosten uitkwam). De werkzaamheden hebben wel zo'n 5 maanden in beslag genomen inclusief drogen, uitbreken, repareren, nieuw storten en de woning weer bewoonbaar maken.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:22
DGTL_Magician schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:31:
Een rechtsbijstand doet niks in lopende zaken, en dit is al aan de gang.
Er is nog geen conflict of probleem. Het gaat met name voor als het misloopt met de uitvoering of met een eventuele koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06 08:57

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Rukapul schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 19:45:
[...]

Er is nog geen conflict of probleem. Het gaat met name voor als het misloopt met de uitvoering of met een eventuele koper.
Proberen kan altijd maar ik zou er van uit gaan dat de rechtsbijstand niets hier mee gaat doen zodra ze horen dat dit al langer speelt.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Heb dit ook al eens bij de hand gehad bij een appartement wat nog onder bouwgarantie was.
Omdat er geen kruipruimte was, is er in de woonkamer een gat in de betonvloer gemaakt en de meeste grond onder het huis weggezogen. Daarna is de riolering opgehangen en het gat in de vloer weer dichtgemaakt.

Ik zou er druk op zetten dit zsm te laten herstellen. Als er een verstopping optreedt komt het in jouw wc-pot naarboven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-07 16:34
francoski schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:09:
Het openbare rioolstelsel wordt soms gerenoveerd door er een soort plastic buis (heel flexibel) met hete stoom doorheen te blazen. Door die hete stoom gaat die buis aan de originele buis "plakken".
Dat zal dan wel zo'n kousmethode zijn met epoxyhars, relining heet dit geloof ik. Weet alleen niet of dit bij kleine diameters kan, misschien is die techniek inmiddels al wel zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-07 16:12
Ik begrijp niet helemaal waarom de kosten voor jou zijn. Dit is toch 100% VvE werk aangezien de bovenburen hier ook op aangesloten zitten. Jouw verantwoordelijkheid houdt op buiten jouw muren dacht ik altijd. Misschien hangt het ook af van de kennis van jullie beheerder (als die er al is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Helaas nog geen concrete nieuwere informatie. Het lijkt er wel op dat de kosten voor de riool reparatie bij de VVE komen te liggen. Ik begreep dat er daar inmiddels een offerte ligt, en een rapport over de situatie er al is of nog onderweg is. Morgen nog maar eens achteraan bellen hoe ver het allemaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb je ondertussen je rechtsbijstandverzekering geregeld/gecontroleerd?

Want die 2 maanden wachttijd kan je anders gaan nekken.
En NEE dit incident valt niet buiten je verzekering, anders zou namelijk ALLES wat je hebt gedaan voor je de verzekering afsluit buiten je verzekering vallen (je werkt al bij je werknemer, je woont al in je huis, je hebt je auto al, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik heb een rechtsbijstandsverzekering. Bij het verkopen van mijn appartement en aankopen van de volgende woning leek me dat sowieso wel een goed idee om die de komende 2 jaar ofzo te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 21:22

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik denk dat de kosten nog wel eens bij jou terecht kunnen komen. Jij bent eigenaar van jouw appartement. Daarin vallen ook alle leidingen in de vloer (simpelweg horizontale leidingen). De buitenkant behoort de VVE te beheren. De gemeenschappelijke leidingen lopen doorgaans in de muren (verticale leidingen). Die kosten vallen daarom aan de VVE toe. Ik zou de splitsingsakte erbij pakken om te kijken hoe het beschreven is. Is het niet beschreven, dan is het meestal deze situatie..

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
BadpunK schreef op maandag 14 september 2015 @ 16:42:
Ik denk dat de kosten nog wel eens bij jou terecht kunnen komen. Jij bent eigenaar van jouw appartement. Daarin vallen ook alle leidingen in de vloer (simpelweg horizontale leidingen). De buitenkant behoort de VVE te beheren. De gemeenschappelijke leidingen lopen doorgaans in de muren (verticale leidingen). Die kosten vallen daarom aan de VVE toe. Ik zou de splitsingsakte erbij pakken om te kijken hoe het beschreven is. Is het niet beschreven, dan is het meestal deze situatie..
Daar kun je helemaal niets van zeggen als je niet kennisgenomen hebt van de inhoud van de splitsingsakte en het splitsingsreglement (als daarnaar in de splitsingsakte verwezen wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 06:32
Ik weet dat dit een oud topic is, maar @TweakMDS hoe is dit afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Een necro-kick van 9 jaar is niet helemaal de bedoeling. Als TS wil reageren, graag, stuur mij dan even 'n DM.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.