• LBbuilderXL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-11-2018
Hallo,

Ik rommel al een tijdje met elektronica. Dit doe ik niet thuis, ik heb de spullen niet. Ik wil wat spullen gaan aanschaffen, voor thuis gebruik. Wat kan ik het best kopen? Ik heb onder andere nog een soldeer station nodig.

Alvast bedankt! :)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:54

Onbekend

...

De post is wel heel erg mager.
Waar rommel je dan wel met elektronica, en welke spullen gebruik je daar wel?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat je het beste kunt kopen is afhankelijk van wat je gaat doen, aangezien je dat niet duidelijk vermeld moeten wij het gaan raden? en wat heb je zelf al gevonden aan informatie etc , niet zo moeilijk om dingen op te zoeken...

39

• LBbuilderXL
Ik zal het wat beter proberen uit te leggen. Ik doe vooral veel met automatisering van bestaande, of zelfgemaakte dingen. Ook doe ik veel met remote control. Sorry voor de onduidelijkheid.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat bedoel jij met rommelen? En wat bedoel je met elektronica? En wat voor budget heb je?

Is dat digitale elektronica of analoge? Is dat zelf schema's uit dokteren of een arduino programmeren?

Een mogelijk lijstje:
* desoldeer tool (lint/pomp)
* ets-apparaat
* hete lucht station
* labvoeding (zelf in elkaar te rommelen?)
* multimeter (incl. halfgeleider tester?)
* oscilloscoop
* µC programmeer en/of demo bordje
* ...

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Hangt er helemaal van af welke kant je op wilt.

Als je bijvoorbeeld wilt gaan solderen is het volgende handig
Soldeerbout welke niet te zwaar is, optioneel temperatuur geregeld.
Soldeer tin, niet te dik als je fijner werk wilt kunnen doen
Fijn elektronica zijkniptang
Litze/tinzuiger
Experimenteer print, diverse opties

Als je in de experimenteer fase makkelijk te werk wilt gaan kan je ook kijken naar een breadbord.
Een regelbare voeding is vaak ook makkelijk net als een multimeter.
Beiden hoeven niet veel te kosten, Let alleen bij de aanschaf van de voeding op wat je ongeveer zelf verwacht nodig te hebben (meestal voldoet een 0-30V 0-3A)

Verwijderd

kijk even naar zijn geboortejaar voor dat je scopes ed aanbeveelt

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 09:35
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 22:50:
kijk even naar zijn geboortejaar voor dat je scopes ed aanbeveelt
Dat zegt natuurlijk niets, met 13 soldeerde ik allang en als iemand in mijn familie electronica kennis had gehad was ik vast ook al met een scope bezig.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Jim423 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 23:29:
[...]

Dat zegt natuurlijk niets, met 13 soldeerde ik allang en als iemand in mijn familie electronica kennis had gehad was ik vast ook al met een scope bezig.
ik bedoel natuurlijk qua budget van een gemiddelde 13 jarige .. snap je me nu wel ? 8)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:50

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Leuk 2e hands soldeerstation, of een nieuwe van Aoyue via Eleshop.nl. Investeer in een paar maten puntjes, vooral een dikke, medium en een zeer dunne.

Multimeter, bv van Voltcraft, 30 euro aan uitgeven voor een redelijke instapper.

Supplies zoals desoldeer-litze (merk bv Servisol, dat gebruik ik), flux (FL88 van Edsyn), soldeertin in 2 maten (regulier en extra dun, loodhoudend). 99% alcohol en een ZACHTE tandenborstel of twee. Dubbelzijdig tape, kaptan tape (optie), alu tape. Draadjes in alle soorten en maten komen altijd van pas.

Hobbymesjes
Tangetjes
Een goede pincet of twee
Goede schroevendraaierset met vele soorten

Eventueel later investeren in een stereo-microscoop. Een scoop: leuk maar kan zeker later. Afhankelijk van wat je doet.

Hier doe ik 95% van mijn reparaties mee! De rest doe ik met een hetelucht-soldeerstation en een ikea-lamp als standaard.

[ Voor 6% gewijzigd door sebastius op 27-08-2015 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LBbuilderXL
Iedereen bedankt! Ik inderdaad niet echt een budget, aangezien ik met de tijd nieuwe dingen wil aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:33
LBbuilderXL schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:56:
Iedereen bedankt! Ik inderdaad niet echt een budget, aangezien ik met de tijd nieuwe dingen wil aanschaffen.
Je hebt al de goede instelling! Ik zou beginnen met het aanschaffen van een studieboek. Leer de basis, en mocht je na een tijdje nog steeds enorm geïnteresseerd zijn, vraag aan jouw ouders of ze jou willen sponsoren. Denk aan een basispakketje (multimeter, breadboardje met kabeltjes, arduino of iets in die richting). Je kunt jouw ouders overtuigen (mochten ze moeilijk doen tegenwerken) door te zeggen dat dit een vakgebied is waar je ook écht wat aan hebt (denk aan reparatie van dingen, eventueel voor een toekomstige studie) en dat jij je graag zo vroeg mogelijk wilt ontplooien.

Ik hoop dat je wat hebt aan al de tips in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LBbuilderXL
WK100 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 19:08:
[...]

Je hebt al de goede instelling! Ik zou beginnen met het aanschaffen van een studieboek. Leer de basis, en mocht je na een tijdje nog steeds enorm geïnteresseerd zijn, vraag aan jouw ouders of ze jou willen sponsoren. Denk aan een basispakketje (multimeter, breadboardje met kabeltjes, arduino of iets in die richting). Je kunt jouw ouders overtuigen (mochten ze moeilijk doen tegenwerken) door te zeggen dat dit een vakgebied is waar je ook écht wat aan hebt (denk aan reparatie van dingen, eventueel voor een toekomstige studie) en dat jij je graag zo vroeg mogelijk wilt ontplooien.

Ik hoop dat je wat hebt aan al de tips in dit topic ;)
Ik heb toevallig een Arduino met een aantal accessoires liggen. Helaas is het hierbij gebleven. Ik heb zeker veel aan de tips. :)
Pagina: 1