Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Help] Drop in snelheid bestand uitwisseling over LAN

Pagina: 1
Acties:

• Tyoi
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-08 21:19

Tyoi

Beddytear

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik zit met de volgende situatie: Ik heb een desktop en laptop met elkaar verbonden via een bekabelde LAN. Beide hebben een 1Gbps ethernet kaart, en via cat 5e kabels zijn ze alle twee aan een TPlink TL-WR1043NDv2 router verbonden.

Als ik nu een enkel bestand van 2GB upload vanaf mn desktop > laptop dan begint deze bij 105MBps maar na c.a. 5sec dropt deze snelheid naar 24MBps.

Afbeeldingslocatie: http://www.entyoiable.nl/xfer%20desk2lapt_desk.png

Als ik het bestand dan vanaf mn laptop weer terug download naar exact dezelfde locatie op mijn desktop dan download ik hem met een constante snelheid van 42MBps.

Afbeeldingslocatie: http://www.entyoiable.nl/xfer%20lapt2desk_desk.png

Bij een directe verbinding tussen beide systemen (uitsluiten van de router) is er een verschil in de situatie: Als ik het bestand van de laptop x-fer naar mn desktop: Dan heb ik een constante snelheid van 111MBps :D. Als ik echter de test probeer te herhalen dan gaat het weer mis, de drop na c.a. 5sec is dan weer terug |:(. Wel is er daarna een miniem verschilletje te zien: zowel de 'upload' als 'download' naar beide systemen is steeds bij starten 105MBps, en na 4-5 sec de drop naar 24MBps. (dus de x-fer van laptop naar desktop is niet meer 42MBps).

De tests heb ik meerdere malen met verschillende kabels uitgevoerd, om slechte of kapotte kabels uit te sluiten. Alle kabels zijn tevens ook 'zo gekocht', ofwel, niet met de hand een RJ45 stekkertje er op gezet.

Mijn overduidelijke vraag: Waarom de performance drop? Een 1Gbps verbinding zou 125MBps moeten kunnen halen, nu snap ik dat er een aantal variablen zijn die deze ideale snelheid verpesten, maar de 111MBps eerder gehaalde snelheid is wat mij betreft prima. De 24MBps drop en 42MBps 'download' zijn te langzaam.

Ik hoop dat er super slimme medetweakers zijn die mij kunnen helpen met dit euvel!

Specs
Desktop
Windows 8.1 Pro
Asrock P67 pro3 met onboard Realtek gigabit ethernet kaart

Laptop
Windows 7 Ultimate
Compaq 6910p met onboard gigabit kaart

Netwerk
TPlink TL-WR1043ND router (versie 2, de blauwe) met dd-wrt firmware
Alles bekabeld met cat 5e, lengtes niet langer dan een meter. Geen enkele kabel is 'hand gemaakt' (dus allemaal met 'gegoten' stekker)

Overig
Ethernet kaart drivers geupdated voor beide systemen

" Hmmm... engelse drop! :9~ "

1) You are on the internet.
2) You are on Tweakers.net.
3) You are reading my signature.
5) You didn't notice that there is no 4.
6) You just checked it.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Wat voor disken gebruik je?

U+

• MrOizo2005
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-11 00:01
Probeer eens als test je real-time virus scanner uit te zetten op je laptop. (niet dat dit een oplossing is, maar even voor het testen)

Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers

• Tyoi

Tyoi

Beddytear

Topicstarter
Wow, snelle reactie _/-\o_

De HDD's bedoel je? In de desktop een raid 0 met 2x1TB sata drives van Samsung. Model HD103SJ 1000GB/7200rpm/32M.

De laptop heeft ook een sata schijfje, een Hitachi travelstar 7200rpm 1TB 80GB schijfje. Model HTS721080G9SA00. 8mb cache.

Virusscanner op de laptop staat uit (zelfs gedeinstalleerd).

[ Voor 18% gewijzigd door Tyoi op 27-08-2015 20:31 ]

6) You just checked it.

• MrOizo2005
Heb je al eens gekeken naar een benchmark op je laptop HDD ? kijken of de snelheden beduidend sneller zijn en blijven?

• Tyoi

Tyoi

Beddytear

Topicstarter
Een benchark met CrystalDiskMark bijvoorbeeld? Neej niet gedaan, maar kan er wel een paar uitvoeren.

Edit:
Desktop: Seq Q32T1: 234.2/229.8 - 4K Q32T1 1.424/1.866
Laptop: Seq: Q32T1: 35.73/31.30 - 4K Q32T1 0.457/0.555

[ Voor 37% gewijzigd door Tyoi op 27-08-2015 20:46 ]

6) You just checked it.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Je laptop schijf is dus de bottleneck. Daarom is ie voor 5sec snel daarna is de buffer vol en zakt de snelheid terug.

U+

• MrOizo2005
Laptop: Seq: Q32T1: 35.73/31.30 - 4K Q32T1 0.457/0.555
Vind het wel erg langzaam voor een 2,5" HDD, als je het helemaal uit wil sluiten zou ik eens een Ubuntu boot CD / USB maken en dan de snelheid nogmaals testen met een benchmark of network transfer. (dat zou de makkelijkste manier zijn). Misschien staat Microsoft Defender nog wel vrolijk mee te scannen onder windows :)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hoeveel geheugen heeft die laptop?
Voorlopige analyse: file transfer begint op "volle" snelheid, maar na ca. 600 MB is het geheugen van de laptop vol en moet er dus naar disk gesaved worden. Dan wordt er over hetzelfde busje zowel met de NIC als met de disk gecommuniceerd en loop je tegen de fysieke beperkingen van je laptop aan

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:19
Laptops zijn wat betreft echte snelheid gewoon kreupel.
Trage disken (tenzij je er een ssd in stopt), gedeelde bus, cpu die bij lage belasting snel terugschakelt (om batterij te sparen) etc.

Als het een antivirus of microsoft defender was zou het constant zijn en niet ineens in elkaar zakken.

Conclusie is zoals al gezegd als de cache vol is zakt de perfomance in elkaar.

Je kunt nog eens proberen om het virtueel geheugen op te krikken. Windows gebruikt dat als cache en doet dat efficienter dan naar het filesystem te schrijven.
Als het virtueel geheugen groter is dan het bestand dat je overzet gaat het sneller.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 28-08-2015 17:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Tyoi

Tyoi

Beddytear

Topicstarter
Medetweakers, excuus voor de late reactie. Laptop was inderdaad de bottleneck, met een andere PC gaat het wel goed. Ik weet nu ook gelijk waarom het xferen van bestanden naar mijn NAS ook op zich laat wachten. Mss maar eens een andere oplossing zoeken daarvoor...

Heren (dame(s)?) dank u voor uw reacties!

Nu ff kijken hoe ik de Help naar Solved kan veranderen...

6) You just checked it.

Pagina: 1