Netwerk bouwen, verschillende vraagjes!

Pagina: 1
Acties:

• Techknow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11-2022
Hey,

Ik ga binnenkort een klein bedrijfsnetwerkje bouwen maar ik heb nog wat problemen met de opzet. Het is de bedoeling dat er een server komt voor een werkgroep bestaande uit twee pcs en een laptop en mogelijke uitbreiding van dit aantal in de toekomst naar drie pcs en twee laptops.

De twee cliënt pcs moeten nog worden aangeschaft en de laptop is er al. Het is de bedoeling dat voor alle drie de systemen Windows 2000 prof het besturingssysteem wordt.

De server is ook nog niet aangeschaft. Ik zat te de denken aan een Windows NT 4.0 of 2000 server. Is het verstandig W2k clients te gebruiken op een NT4 server? Of is in dat geval een w2k server beter?

De bedoeling is dat de server gebruikt wordt voor het delen van bestanden, printers, internet en mail server. Tevens moet de antivirus software vanaf de server instaat zijn automatisch de virusdefinities te updaten.

Hier een aantal vraagjes waar ik graag iemands mening over zou willen cq. advies:

-Voor de verbinding met internet wordt er gebruik gemaakt van MxStream en eventueel ISDN als back-up hiervoor wou ik de Vigor 2200x gebruiken die tevens meteen als hub/switch zou moeten dienen. Is dit verstandig of is het beter een programma als WinRoute te gebruiken? Heeft WinRoute de mogelijkheid een ISDN back-up in te bouwen?
-Binnen een groot netwerk gebruik ik Norton Anti-Virus enterprise edition dat alles automatisch regelt vanaf de server. Dit pakket is vrij kostbaar, is er een alternatief dat ook automatisch vanaf de server de virusdefinities op de clients onderhoud en wat minder geld kost? Het liefst ook een pakket van Symantec/Norton?
-Op alle clients wordt gebruik gemaakt van de zelfde mailaccount en er is ook maar een e-mail adres tevens wordt het adresboek gedeeld. Dit gaat allemaal vanuit outlook, het gaat om een normaal pop3 account maar hoe is het mogelijk deze mail ook op de laptop te krijgen en is het mogelijk dat je dezelfde mapinhoud hebt op alle clients? Dus het komt er eigenlijk op neer dat je een *.pst bestand hebt dat tegelijk door meerdere computers wordt gebruikt. Kan dat wel?
-Bestanden worden centraal opgeslagen op de server via een gedeeld station, is het mogelijk deze map te synchroniseren met de laptop?
-Last but not least: mijn oog is gevallen op Onstream back-up apparatuur omdat deze relatief goedkoop is. Is deze apparatuur geschikt om als back-up te dienen voor de server?

Even dit: ik doe veel met computers maar het opzetten van netwerken met een NT server is vrij nieuw voor mij vandaar deze vragen

Super bedankt!

Techknow

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
mail: laat het gewoon op de server staan (dus in outlook uitzetten: na ophalen van de server verwijderen..) dan kunnen meerdere pc's dezelfde mail ophalen.

backup: koop een dat-streamer ofzo. geen onstream. ik meende dat die techniek wel erg goed is, maar dat ze een beetje falliet zijn.. (of gaan) dus lijkt het me niet handig een tapestreamer te kopen waar over een jaar geen tapejes meer voor zijn.. nogmaals. koop een DAT-streamer.. de unit is redelijk prijzig, maar de tapejes kosten geen drol :P

sux6 met het netwerk. die virus-updates weet ik helaas nix van. en ook ISDN ben ik geen kei in :)

Have a wheelie good weekend!

• vanwegen
  • Laatst online: 09-06 11:42

vanwegen

-:|:-

Hey, das mijn vakgbied :)

Nee serieus dit doe ik al jaren voor diverse kleine bedrijven (>75 werkplekken)

Wij hebben hier een soort standaard pakket van Hard en software voor wat wij vaak implemnteren

(shit mijn vorige reactie is weg ik ga niet alles weer tikken ik vat effe samen)

* Denk _heel_ erg goed over soft en hardware, beter iets meer uitgeven nu dan later terug moeten komen voor onnodig onderhoud.

*Als server zou ik in zo'n omgeving Windows NT 4.0 server nemen, deze is nog een beetje lief wat betreft hardware eisen. En is Redelijk eenvoudigook te beheren door de gebruikers (tapje wisselen gebruikertje aanmaken etc) En je kan gelijk een domain maken (waarna je weer het een en ander weg kan automatisren met login scripts)

* Als je niet wil loggen via proxy kan je direct via de vigor het internet op , bedenk je wel dat er dan maar een schakel (de sort of Firewall van de vigor) tussen het internet en het LAN zit (file en print sharing) Winroute kan je ook doen icm ISDN backup maar je wil geen semi permanente verbinding met het internet direct op je server beschermd door software (software kan crashen)

* NAV Enterprise is _DUUR_ Vergeet niet dat je elk jaar voor elke client nog een x bedrag moet betalen als abbonement. MCafee heeft hele mooie oplossingen voor distributie van definities. Gebruik anders voor een hele kleine site NAV 2001

* Wat je wil kan alleen met een MAPI interface (=onder andere Exchange $$$) Ik zou het doen met IMAP Mdeamon (602lansuite of mercure32 trouwens ook) is een hele betrouwbare mailserver voor dit werk. Een PST kan je niet delen. Adresboek kan je niet delen tenzij je deze als interne nieuwsgroep beschikbaar stelt

* Synchronisren kan met of line folders (w2000)

* ONstream lijkt heel mooi spul (FL/GB) Ik heb er geen ervaring mee. Vaak kan je bij je server een DAT tape kopen. Koop je die van het zelfde merk als je server dan valt hij vaak binnen de garantie van de server (on site 3 jaar lang ofzo) Garantie kan vervallen bij het inbouwen vanapparatuur van derden

Heb je al nagedacht over backup software? (scripts met NTbackup werkt ook goed hoor ;)

Mail me anders voor meer info, ik kan je er wel effe bij helpen :)

En toen was m'n signature weg :(

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat mag het allemaal kosten?

• Techknow
Op dinsdag 19 juni 2001 00:38 schreef blender het volgende:
Wat mag het allemaal kosten?
Dat is niet het grootste probleem, stabiliteit en gebruikersgemak staan voorop dus server (dacht aan Dell server ong. 6000 ex btw, twee pc's (dell optiplex a 4000 en 3000 ex btw), software, extra hardware (router, netwerk kaart laptop, kabels...).

Totaal dus ongeveer 15000 tot 20000 ex btw, evt iets meer weet ook niet zeker of voor elk paket nog licentie wordt/ moet worden gekocht.

Wat zouden de arbeids kosten eigenlijk zijn als dit in elkaar zou worden gezet door een IT-prof? Dus gewoon via een serieus bedrijf?

Gr,

M@rk

• vanwegen

vanwegen

Zonder bekabeling mag hier niet meer dan 2 a 3 dagen over gedaan worden door iemand van 175.- per uur. Ongeveer Fl. 3250.-

• Techknow
Op donderdag 21 juni 2001 01:57 schreef vanwegen het volgende:
Zonder bekabeling mag hier niet meer dan 2 a 3 dagen over gedaan worden door iemand van 175.- per uur. Ongeveer Fl. 3250.-
Is dit inclusief het bedrijfs klaarmaken en alle instellingen op de clients?

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:53
ik vindt al knap als je het in meer dan een dag moet doen.
Als je een beetje standaard spul neemt wat iedere IT man/vrouw ooit al een keer heeft gezien heeft, mag zo'n config niet langer duren als een dag (uitgaande van 3 werkplekken).

• vanwegen

vanwegen

Op donderdag 21 juni 2001 14:38 schreef Techknow het volgende:

[..]

Is dit inclusief het bedrijfs klaarmaken en alle instellingen op de clients?
Lijkt mij inclusief uitpakken, installeren , configureren, instellingen , alles er op en er aan. Moet dit goed kunnen

Pagina: 1