• Omarion1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-11-2024
Hallo allen,

Ik ervaar problemen met onze server op kantoor. Het probleem luidt als volgt:

- Door gebruik van verschillende inboxen en oude e-mails raakt de server vol en geeft soms storingen, is erg traag of reageert slecht.

Weet zelf niet waar het probleem in zit, en zou graag aan de tweakers gemeenschap willen vragen wat het kan zijn? en mogelijk tot een goedkope oplossing komen.

De server wordt gebruikt door Max. 4 personen en gemiddeld 1-2 personen per dag.
Het gaat om een Dell PowerEdge T110 II (Perc S100/S300 SCSI):

8GB RAM
500Gb schijfruimte
Intel(R) Xeon(R) cpu E31230 @ 3.20GHz
64-bit Windows service@08 R2

Alle hulp is welkom :)

[ Voor 10% gewijzigd door Omarion1 op 27-08-2015 16:23 ]

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:21
Dit is wel heel beperkt kwa info.
Server OS? Verdere specs?
Welkeserver/client?
wat heb je al geconstateerd?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31

Tazzios

..

Je TS is erg beperkt
-Welke Software?
-Configuratie?-
-Mailbox grotes?
-Foutmeldingen, log al bekeken?
-Wat heb je zelf al gevonden?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een professional naar laten kijken. Als jij al niet snapt waar je het moet zoeken: wij hebben op dit moment een glazen bol nodig om te kunnen zien waar het issue zit, simpelweg vanwege te weinig info.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Omarion1
Zelfs met de informatie die ik zojuist heb aangevuld?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Storingen bestaan niet; daar zijn minstens bewijzen van zoals Eventlogs, service-logs etc.

Aangezien je inderdaad helemaal niks zelf hebt getroubleshoot, is het noodzakelijk dat je dit ZSM (!!) gaat doen; is het niet om jou te helpen, dan is het wel om de server in de lucht te houden.

Sterker nog; je hebt niet eens gemeld wat voor mailserver / mailservices je hebt, dus eigenlijk heb je ook geen mail op kantoor!
Omarion1 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:25:
Zelfs met de informatie die ik zojuist heb aangevuld?
Nee helaas

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 27-08-2015 16:25 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Omarion1
Mailbox zijn max 8GB groot, 7 mailadressen.
Verder wordt er gebruik gemaakt van software programma van 600 Mb.

• Omarion1
Welke informatie is er nodig om met deze topic verder te gaan?

Eventlogs, service-logs.
Mailserver.

verder?

• MAX3400

MAX3400

Sorry maar het zou helpen als er een technisch persoon iets over de server kan zeggen. GoT is geen "handje vasthouden" en dat we elk stapje moeten begeleiden over wat jij zou moeten posten. Ben jij de systeembeheerder op kantoor? Zo niet, zou die persoon dan even wat nuttige info willen posten?

• Omarion1
Aangezien wij gebruik maken van een extern ICT bedrijf, leek het budget-wise verstandig om dit probleem eerst via het internet aan te pakken. Het blijkt dat hierbij een expertise benodigd is, moet het wel via een expert gaan.

Het is natuurlijk lastig voor jullie om dit probleem bij het handje te nemen ja, daarom lijkt het mij verstandig als wij deze topic sluiten.

Heel erg bedankt voor de reacties en aandacht!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 14:44
office 365 is je oplossing :)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Omarion1
Wij zijn een klein bedrijf, dus proberen daarom de kosten zo laag mogelijk te houden.
Het aanschaffen van nieuwe software zou een mogelijkheid kunnen zijn als dit kostbesparend is voor een langere periode.

Office 365, Google Drive en andere online services zal ik meenemen voor mogelijke besluitvorming.

Verwijderd

Aha, jij weet dus al waar het probleem zit. Leg je het ook even aan TS uit?

• MAX3400

MAX3400

Handig! Dan lekker cached Outlook gaan draaien en zometeen 4 werkstations hebben met 0 bytes vrij.

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 07:54
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:42:
[...]

Aha, jij weet dus al waar het probleem zit. Leg je het ook even aan TS uit?
Omarion1 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:39:
Wij zijn een klein bedrijf, dus proberen daarom de kosten zo laag mogelijk te houden.
Het aanschaffen van nieuwe software zou een mogelijkheid kunnen zijn als dit kostbesparend is voor een langere periode.

Office 365, Google Drive en andere online services zal ik meenemen voor mogelijke besluitvorming.
Hij zegt dat ze een klein bedrijf zijn en de kosten zo laag mogelijk willen houden, dan is Office 365 een prima oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door da_PSI op 27-08-2015 16:45 ]

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 14:44
MAX3400 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:43:
[...]

Handig! Dan lekker cached Outlook gaan draaien en zometeen 4 werkstations hebben met 0 bytes vrij.
8gb mail en dan al je werkstation met 0 bytes.. srsly dan heeft de ts toch echt serieus een ander probleem :+

imo is office 365 juist voor de kleine ondernemer voordelig

nu moet ts een expert inhuren om zijn mailserver/fileserver/domain controller? na te kijken.. 7/8x 8gb mail is aardig wat data.

office 365 account nemen en zn mail staat in de cloud wat hij zelf of door dezelfde expert laat installeren (voordeel is dat het onderzoek wat klauwen met geld kost in de migratie gestoken kan worden en in de lange termijn ''onderhoud'' bespaard aangezien hij ms daar gewoon elke maand netjes voor betaald.

is de server nog een fileserver ? mooi je hebt nu in iedergeval al minimaal 60GB aan data bespaard door naar office 365 te gaan hoeveel data heeft de ts in totaal hangen op de server ?

hoeveel data nog vrij op de desktops ? oh wacht.. die draaide op 120gb ssd's en waren na 8gb mail al vol... hmm... ja nee dat word hem niet..

OneDrive/google drive verzin wat kijk wat voor data jullie hebben en of het nodig is.

draaien er nog applicaties op de server ? die zullen ook een stuk sneller draaien met heel exchange ? eraf en alels netjes bij office 365..

imo kan iedereen hier wel dingen gaan roepen maar zonder data over servers en de werkstations die blijkbaar gelijk vol zijn als je een halve video erop knalt.. I dunno

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Draai eerst eens een programmaatje om te zien welke bestanden er zo veel ruimte in beslag nemen.

Als het gaat om Exchange, dan kan het zijn dat de log bestanden niet verwijdert worden en dat deze daardoor "volloopt", maar dat is koffiedik kijken.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

da_PSI schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:45:
[...]

[...]

Hij zegt dat ze een klein bedrijf zijn en de kosten zo laag mogelijk willen houden, dan is Office 365 een prima oplossing.
+
AjDuLion schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:49:
[...]

nu moet ts een expert inhuren om zijn mailserver/fileserver/domain controller? na te kijken.. 7/8x 8gb mail is aardig wat data.

...

imo kan iedereen hier wel dingen gaan roepen maar zonder data over servers en de werkstations die blijkbaar gelijk vol zijn als je een halve video erop knalt.. I dunno
Echt volledig offtopic maar ik lees echt nergens dat de MDB's (uitgaande van Exchange) een issue zijn. Er staat alleen dat de server volloopt. Voor hetzelfde geldt draait het Anti-Spam filter overuren en genereert dat 500MB/uur aan logs.

Als je 64GB aan mail veel vindt, moet je VOORAL naar Office365 toe. Daar krijg je per gebruiker tot wel 250GB aan mail-opslag. Als je dan wel cached mode gaat draaien, zit je in het ergste geval aan 250GB per werkstation aan OST's.

Ik beheer mailservers op basis van Exchange 2013 die een paar TB aan mail hebben, een downtime van minder dan 5 minuten per jaar hebben (en 0 minuten voor de mail bereikbaarheid) en die server staan de hele dag "uit hun neus" te eten met nog geen 10% CPU-verbruik.

Adviezen geven uit de losse pols; goed idee maar zo oplossingsgericht als een goudvis in zout water laten rondzwemmen.

• Omarion1
Graag zou ik willen uitzoeken wat het probleem kan zijn met de server, aangezien het onderhouden van 1 software programma van circa 600mb en 7 mailboxen waar 5-8 gb aan e-mail's al te veel wordt.

Het is voor mij belangrijk om meer informatie te verzamelen en zo alle aspecten langs gaan voordat ik een besluit kan vormen. Daarom zal ik morgen even contact maken met de externe ICT-er en alle collega's benaderen om zo het probleem nog duidelijker in kaart te brengen.

Ik hoopte voor een simpele oplossing maar dit is waarschijnlijk niet het geval.

• Omarion1
Zoals ik net al las, mis ik veel informatie om het probleem duidelijk in beeld te brengen (Log's).

Morgen zal ik meer informatie hebben betreft dit onderwerp. Denk dan aan de opzet van de server (Raid's) en welke exchange server gebruikt wordt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Omarion1 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:55:
Graag zou ik willen uitzoeken wat het probleem kan zijn met de server, aangezien het onderhouden van 1 software programma van circa 600mb en 7 mailboxen waar 5-8 gb aan e-mail's al te veel wordt.
Ik geef je alvast een hint: log in op de server (desnoods via RDP) en gebruik even http://www.jam-software.com/treesize_free/ om elke disk te scannen (alleen local disks, geen FC / iSCSI / network-shares). Dan kan je zien (op basis van kleuren & getallen) waar de grootste hoeveelheid data zich bevindt en mogelijk dat dit topic en zeker de externe partij opvolging kan geven aan jouw waarnemingen.

Maar ik blijf erbij; een server met enkele mailboxen van 8GB groot is niet traag/storingsgevoelig vanwege de mailboxen maar zeer waarschijnlijk door andere issues.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 27-08-2015 16:58 ]

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33
Waarom heb je uberhaupt alle services in-house draaien, als er niemand de kennis heeft om het te onderhouden en er geen service contract met een 3rd party is.

Ik zou alle mail gewoon verhuizen naar een externe partij, zoals bv google apps ;)

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 07:54
MAX3400 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:53:
[...]

+

[...]

Echt volledig offtopic maar ik lees echt nergens dat de MDB's (uitgaande van Exchange) een issue zijn. Er staat alleen dat de server volloopt. Voor hetzelfde geldt draait het Anti-Spam filter overuren en genereert dat 500MB/uur aan logs.

Als je 64GB aan mail veel vindt, moet je VOORAL naar Office365 toe. Daar krijg je per gebruiker tot wel 250GB aan mail-opslag. Als je dan wel cached mode gaat draaien, zit je in het ergste geval aan 250GB per werkstation aan OST's.

Ik beheer mailservers op basis van Exchange 2013 die een paar TB aan mail hebben, een downtime van minder dan 5 minuten per jaar hebben (en 0 minuten voor de mail bereikbaarheid) en die server staan de hele dag "uit hun neus" te eten met nog geen 10% CPU-verbruik.

Adviezen geven uit de losse pols; goed idee maar zo oplossingsgericht als een goudvis in zout water laten rondzwemmen.
Ik ga ook niet in op het probleem, alleen over zijn punt "niet teveel geld willen uitgeven" wederom, dan is office 365 een prima oplossing.

We kunnen hier NIET echt ingaan op het probleem omdat we nieteens de informatie hebben die we nodig hebben.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
da_PSI schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 17:12:
[...]

Ik ga ook niet in op het probleem, alleen over zijn punt "niet teveel geld willen uitgeven" wederom, dan is office 365 een prima oplossing.

We kunnen hier NIET echt ingaan op het probleem omdat we nieteens de informatie hebben die we nodig hebben.
Je moet hier niet eens op in WILLEN gaan. Wanneer in dit topic na 3x vragen de TS nog steeds niet weet welke mail backend gebruikt wordt wil je je vingers hier niet aan branden.
De TS heeft blijkbaar andere kwaliteiten dan server software en moet vooral niet zelf bezig gaan met dit issue.

In een bedrijf wil je een functioneel beheerder ook absoluut niet aan de knoppen hebben. daar zijn technisch beheerders voor. De startpost in dit topic klinkt ook bijna als een functionele vraag :)

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Verwijderd

da_PSI schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 17:12:
[...]

Absoluut met je eens dat 365 een kostenbesparende oplossing kan zijn. Echter, TS ontslaan is dat ook.

Zonder wat meer informatie heeft het gewoon geen zin om zomaar te roepen dat Office 365 wel een oplossing zou kunnen zijn voor TS.

• Omarion1
Haha, de humor zit hier er wel in. Morgen heb ik meer informatie waar misschien jullie en ik mee kunnen werken. Even geduld hebben dus.

De tip die ik kreeg van MAX3400 was erg handig, maar de dag is helaas voorbij.
Heb nu een indicatie wat ik mis qua informatie, dus morgen even alles verzamelen en voeren aan diegene die er wat mee kunnen aangezien ik er een leek in ben!

Voor vandaag, tot ziens

• The Eagle
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 18:09:
[...]
Absoluut met je eens dat 365 een kostenbesparende oplossing kan zijn. Echter, TS ontslaan is dat ook.

Zonder wat meer informatie heeft het gewoon geen zin om zomaar te roepen dat Office 365 wel een oplossing zou kunnen zijn voor TS.
En toch is het dat wel. Want zelf geen kennis van zaken. En Office 365 werkt gewoon. Geen aparte partij voor nodig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zonder relevante tech info kunnen we niet meedenken. (Waar overigens de nadruk zou moeten liggen op mee denken ;) ). Plaats dus inderdaad morgenochtend uitgebreidere beschrijvingen van de situatie. Ik laat het topic open vanwege die toezegging.

Zo valt niet te helpen. Anders te adviseren het over te laten aan de inhuur tech beheerpartij, en/of een dienst af te gaan nemen zodanig dat functioneel beheer voldoet en geen in huis server meer aanwezig hoeft te zijn (althans voor deze functies).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 18:58
MAX3400 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:25:
Storingen bestaan niet; daar zijn minstens bewijzen van zoals Eventlogs, service-logs etc.
Was dat maar zo... Ik wordt vrij regelmatig bij incidenten en problemen erbij geroepen wanneer er echt niets in de logs terug te vinden is (wat het vask moeilijker maakt om gericht te troubleshooten).

Voor de rest heb je helemaal gelijk hoor.
Overigens snap ik niet dat iemand die geen verstand van zaken heeft op een server gaat klooien om kosten te drukken : in veel gevallen gaat dat uiteindelijk veel meer geld kosten : jij steekt er onnodig tijd in en de "experts" zijn door gepruts vaak langer bezig om het op te lossen : je wilt niet weten hoeveel gevallen ik tegen ben gekomen waar gepruts van een ondeskundig persoon ervoor zorgde dat ik ipv met 15 minuten klaar te zijn geweest enkele uren kwijt ben omdat ik eerst de puin zeg maar op moet ruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omarion1
Ja daar hebben jullie helemaal gelijk in, op één punt na. Ik probeer te kijken of het probleem makkelijker op te lossen is, en niet direct iemand inschakelen als het makkelijk opgelost kan worden. Het is te proberen waard om te vragen aan mensen die er verstand van hebben, zonder kosten.
Ik zal daarom niet zomaar aan iets gaan prutsen als ik er geen verstand van heb, daarom laat ik dat het liefst aan de experts over. Graag zou ik zelf (ook uit interesse) van te voren te gaan onderzoeken wat het probleem kan zijn.

Er is een budget aanwezig voor dit soort zaken, maar er is ook zoiets als onnodig geld verspillen.
Het verdiepen in de server en het zelf onderzoeken doe ik buiten mijn tijden om, zodat het bedrijf hiervoor geen kosten hoeft te maken. Puur uit interesse neem ik een kijkje achter de schermen van een server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 20:28
Om je toch eens proberen te kijken waar de ruimte naar toe gaat zou ik het volgende tooltje gebruiken :

http://www.uderzo.it/main...ace_sniffer/download.html

Is freeware.

Je krijgt dan een visuele voorstelling van de ruimte op je schijf , en je ziet min of meer de bewegingen.

Heeft mij al een paar keer van een zoektocht verlost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 20:28
Als je vreemde dingen ziet , let wel op wat je wist. Servers kunnen niet ze goed tegen foute dingen wissen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:03
klinkt als exchange logs die niet gepurged worden?

welke backup software gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omarion1
Gebruik gemaakt van TreeSize maar zag niets wat uitstak. Zal straks Space sniffer gebruiken.
Verder zat ik na te denken aan een systeem herstart aangezien de server een langere periode aanstaat.
Dit zal ik zelf niet onder handen nemen aangezien er veel factoren meespelen.
Zal eind van de middag log's ophalen desbetreffend het programma.
Verder zal ik ook dit weekend er mee zitten en maandag meer informatie kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omarion1
Hallo,

Heb zojuist de server opnieuw kunnen bekijken, dit best laat aangezien ik het druk had.

Maar ik heb dus 2 fouten opgespoord die veelvoudig voorkomen, dagelijks 4.000x. dit geldt voor beide fouten.

Hieronder heb ik een link naar de foutmelding toe, Helaas kan ik de text niet plakken.

- http://imgur.com/AAufKij,OoqcAeW

Hebben jullie hier wat aan? Zou dit Het probleem kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 18:59
Is van Apple, vreemd genoeg staat deze op de server geinstalleerd? Ik zie alleen de link niet naar de traagheid van het systeem

https://www.apple.com/nl/support/bonjour/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omarion1
Bonjour service wordt gebruikt om de printservice te verbeteren. Maar zou een printer problemen kunnen veroorzaken voor een server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als het een printserver is wel. Maar laat dit gewoon aan de professionals over, als je over systeemherstel begint omdat een systeem al lang draait en je een mogelijk issue hebt lopende kriebels al over m'n rug.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernithag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 14:08
Technisch gezien wel, maar ik verwacht niet dat dat hier het probleem is.

Lijkt mij handig om te kijken hoeveel resources er nog vrij zijn.
Hoe vol is de schijf? Exchange houdt er mee op als er nog maar ong 4 GB schijfruimte vrij is.
Hoeveel geheugen is er in gebruik (8 GB is heel erg krap met exchange)
Blijft er een proces hangen/ Hoeveel processor% is er in gebruik?
Welk proces gebruikt het meeste geheugen en/of CPU tijd?

Verder is de server al een keer opnieuw opgestart? Laatste updates geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omarion1
Haha ja nou het wordt denk ik wel erger nu. Heb een ander log uit gehaald. een best bekend log blijkbaar.
Event 6281, MW security auditing.
Hij heeft vastgesteld dat:
Code integrity determined that the page hashes of an image file are not valid. The file could improperly signed without page hashes or corrupt due to unauthorized modification. The invalid hashes could indicate a potential disk device error...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ernithag schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:09:

Hoe vol is de schijf? Exchange houdt er mee op als er nog maar ong 4 GB schijfruimte vrij is.

Verder is de server al een keer opnieuw opgestart? Laatste updates geïnstalleerd?
Waarom zou je de server herstarten als 'de server snel volloopt'? Een server dien je nooit zomaar te herstarten.
Omarion1 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:09:
Haha ja nou het wordt denk ik wel erger nu. Heb een ander log uit gehaald. een best bekend log blijkbaar.
Event 6281, MW security auditing.
Hij heeft vastgesteld dat:
Code integrity determined that the page hashes of an image file are not valid. The file could improperly signed without page hashes or corrupt due to unauthorized modification. The invalid hashes could indicate a potential disk device error...
Weet je wat de melding betekent?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2015 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omarion1
Ernithag schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:09:

Schijf C:// 8,4 van 80 GB // D:// 215 van 400 GB
Geheugen: 3,82 gb van 8 GB.
120 proccessen
CPU in gebruik: 3-5%

Processen: antimalware 200 mb, DNS server 160, chrome 150, outlook 140 MB.

Zie niets opvallends, enige wat mij opvalt is dat de C:// weinig ruimte overhoudt. Misschien dat Windows niet genoeg buffer heeft om te runnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omarion1
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:13:
[...]

Waarom zou je de server herstarten als 'de server snel volloopt'? Een server dien je nooit zomaar te herstarten.

[...]

Weet je wat de melding betekent?
Server loopt nu 20,5 dagen. En ik kreeg het advies om de server te herstarten, door een expert. Dit omdat het programma dat gebruikt wordt te groot kon zijn, doordat deze bij gebruik manifesteerd.

Wat de melding inhoudt, geen idee. Maar als die aangeeft dat er een potentiele fout kan zijn in een disc... Het zou ook kunnen zijn dat er een oplossing voor is, las ergens iets over audio format nogwat.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omarion1 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:20:
[...]

Server loopt nu 20,5 dagen. En ik kreeg het advies om de server te herstarten, door een expert. Dit omdat het programma dat gebruikt wordt te groot kon zijn, doordat deze bij gebruik manifesteerd.

Wat de melding inhoudt, geen idee. Maar als die aangeeft dat er een potentiele fout kan zijn in een disc... Het zou ook kunnen zijn dat er een oplossing voor is, las ergens iets over audio format nogwat.... :?
Welk programma precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omarion1
Visual systems, Planning software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernithag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 14:08
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:13:
[...]

Ligt eraan wat er "snel vol loopt" Als het geheugen snel vol loopt is een herstart nooit slecht. Verder kunnen er tijdelijke bestanden vastgehouden worden, virtueel geheugen wat te groot is geworden, wordt weer terug gebracht na een herstart.

Verder is nog 8 GB vrij op de hardeschijf aan de krappe kant maar moet niet direct vertragingen opleveren.

Ik heb liever dat een leek de server te vaak herstart om te kijken of dat het probleem oplost, Als je iets anders gaat doen maken ze het meestal alleen maar meer stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Omarion1 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:17:
[...]

Schijf C:// 8,4 van 80 GB // D:// 215 van 400 GB
Geheugen: 3,82 gb van 8 GB.
120 proccessen
CPU in gebruik: 3-5%

Processen: antimalware 200 mb, DNS server 160, chrome 150, outlook 140 MB...
Je hebt het over een server die uit z'n resources loopt en vervolgens ga je er Chrome en Outlook op draaien?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien is het ook een terminal server. Maar volgens mij is die externe beheerder een prima investering ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Room42 op 01-09-2015 17:02 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Omarion1 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:17:
[...]

Misschien dat Windows niet genoeg buffer heeft om te runnen?
+
Omarion1 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:20:
[...]

Server loopt nu 20,5 dagen. En ik kreeg het advies om de server te herstarten, door een expert.
Afbeeldingslocatie: http://media.giphy.com/media/F7yLXA5fJ5sLC/giphy.gif

Ik zit even te lezen wat je post en zegt en ben het eens met Tsurany in "Server loopt snel vol" (en waar we het vorige week in het algemeen over hadden): ga dit niet zelf troubleshooten. Daarnaast, maar dat had je zelf al enigszins toegegeven, lijkt het erop dat je niet zelf voldoende kennis hebt om voldoende info aan te leveren voor een diagnose over internet (zoals dit forum).

Oftewel: bel jullie leverancier/support om deze machine normaal (???) te laten draaien; vanaf deze kant zie ik er weinig mis mee en aannames over disks of halve eventlogs, zijn niet voldoende voor een 100% oplossing nu.

Sowieso, maar dat is mijn mening, horen Apple-services niet zomaar op een Windows-machine; dit is alleen geinstalleerd omdat er iemand riep "ik heb een Apple en ik moet op het netwerk" en toen heeft iemand ooit op Next/Next/Finish geklikt en dat was het. Ik zie, zeker vanaf Server 2008, geen enkel issue om Apple-devices te laten connecten op IP voor bepaalde services; daar heb je weinig extra's voor nodig. Meerdere klanten van me gebruiken MacPro's en Airs op het netwerk als werkstations; geen van mijn Windows-servers heeft 1 bitje aan boord voor extra "Apple compatible meuk".
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:01:
[...]

Je hebt het over een server die uit z'n resources loopt en vervolgens ga je er Chrome en Outlook op draaien?
Your point? Ik heb ook Chrome en Outlook en Firefox en andere applicaties geinstalleerd op bepaalde servers. En het zijn niet eens RDS/Citrix-machines waar het op staat. Sommige troubleshooting, zoals Exchange-connectivity, kan je beter troubleshooten met een client/browser op hetzelfde VLAN.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 01-09-2015 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kwenie, dit topic staat al vol met off-topic reacties
Als je ruzie met me wil maken mag dat via DM

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:10:
[...]
Kwenie, dit topic staat al vol met off-topic reacties
Als je ruzie met me wil maken mag dat via DM
Geen enkele zin in ruzie maken; vind het wel nuttig om een motivatie te lezen in het openbaar waarom jij vindt dat applicatie A of B niet op machine X of Y mag staan. Vandaar "your point?" En of dat nou hier is of elders, is om het even; maar sommige opmerkingen dragen niet bij aan het nut & oplossend vermogen van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

MAX3400 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:12:
[...]

Geen enkele zin in ruzie maken; vind het wel nuttig om een motivatie te lezen in het openbaar waarom jij vindt dat applicatie A of B niet op machine X of Y mag staan. Vandaar "your point?" En of dat nou hier is of elders, is om het even; maar sommige opmerkingen dragen niet bij aan het nut & oplossend vermogen van dit topic.
Chrome staat bekend als een memory hog.
Als je d'r mee wilt troubleshooten, OK. Maar sluit 'm daarna meteen af, zou ik zegg'n

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik zou op een server zo min mogelijk installeren, zeker als er achtergrondprocessen bijgeleverd worden, zoals Chrome en Firefox. Gebruik dan de portable versies.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omarion1
Volgens mij is het een probleem wat niet op deze manier opgelost wordt.
Het lijkt mij verstandig om de tips die jullie geven op te nemen en vervolgens een extern bedrijf in te schakelen.

Het zou zonde zijn mijn maar ook jullie tijd te verspillen hieraan.

eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Omarion1 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:37:
[...] en vervolgens een extern bedrijf [...]
Heb je niet eens een vaste IT-partner dan?
eens?
Zeker.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 01-09-2015 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Niet zozeer tijd verspillen maar een grooy risico lopen een productiesysteem om zeep te helpen. Dat wil jij ook niet lopen toch?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omarion1
Room42 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:41:
[...]

Heb je niet eens een vaste IT-partner dan?
[...]
Zeker.
Jazeker, we hebben een vaste IT-Partner hiervoor, maar die vraagt een fors bedrag per uur.

Dan lijkt het mij verstandig als we dit Topic sluiten, en als ik iets heb waarmee wel iets gedaan kan worden... dan kom ik wel terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omarion1
Tsurany schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:44:
Niet zozeer tijd verspillen maar een grooy risico lopen een productiesysteem om zeep te helpen. Dat wil jij ook niet lopen toch?
Nee dat klopt, het is daarom ook verstandig om het door de experts te laten doen. Hoopte op een oplossing waarbij geen configuratie van toepassing zou zijn. maar helaas het zit het buiten mijn veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Omarion1 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 18:48:
Jazeker, we hebben een vaste IT-Partner hiervoor, maar die vraagt een fors bedrag per uur.
De tijd die jij hier aan besteed is gratis dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omarion1
Doe het in mijn vrije tijd dus ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Laten we er inderdaad maar mee stoppen :)

offtopic:
Ik weet niet wat het tarief is, maar:
- Vraag offertes op bij een paar partijen als het echt duur is,
- http://www.snopes.com/business/genius/where.asp kan hier prima op gaan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 01-09-2015 19:28 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.