Gaming/Allround systeem €1000~

Pagina: 1
Acties:

• NielsjeNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-12 21:51
Beste Tweakers,

Mijn huidige PC is ondertussen 6+ jaar oud, en dit laat ie ook merken. Daarom wil ik een nieuw systeem gaan bouwen. Onderstaande opzet heb ik voor nu voor elkaar gekregen, ik sta natuurlijk open voor feedback.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 305,50€ 305,50
1Asus Z97-A€ 144,-€ 144,-
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 373,95€ 373,95
1NZXT H440 Zwart€ 111,95€ 111,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 79,-€ 79,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.108,30

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC ga ik veel gebruiken voor games en allround (school) zooi. Ik heb voor een i7 gekozen omdat ik altijd erg veel tegelijk aan het doen ben; meerdere virtuele machines druk bezig laten terwijl ik aan het gamen ben is niet meer dan normaal. Het systeem moet ook lang meegaan; met mijn huidige heb ik 6 jaar kunnen doen (keertje vidkaart vervangen, SSD'tje toegevoegd en andere HDD erin), en ik verwacht dat dat met dit systeem ook geen probleem zal zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor budget heb ik ongeveer 1000 euro beschikbaar, iets hoger kan wel maar het moet niet te gek worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een SSD en een HDD die ik uit mijn oude PC zal meenemen. Scherm, toetsenbord e.d. heb ik al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor zover ik zelf weet heb ik eigenlijk het benodigde. Waar ik wel over twijfel is het moederbord: de Z97-A is 50+ euro duurder dan de Z97-K en komt met features waarvan ik niet zeker weet dat ik die nodig ga hebben. Dit ben ik op het moment zelf nog aan het uitzoeken. Ook ga ik Windows 7/8.1 kopen om vervolgens te upgraden naar Windows 10.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb hele goede ervaringen met NVIDIA videokaarten en ASUS moederborden, dus daarom blijf ik ook het liefst bij deze merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem staat in de woonkamer, dus hij moet niet te luidruchtig zijn. Ik denk dat dat met de huidige opzet geen probleem zal zijn.

Ga je overklokken?
Misschien de videokaart wel, maar de processor ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Het zou fijn zijn als jullie mij feedback kunnen geven op dit systeem. Zoals hierboven aangegeven ben ik nog aan het kijken naar het moederbord. Ook de kast weet ik niet zeker. Gaat de temperatuur binnen de kast niet te warm worden? Voor de rest ben ik vooral benieuwd naar enige compatibiliteitsproblemen. Zelf ben ik niet heel goed bekend met hardware, maar ik heb voor mijn gevoel wel een systeem gemaakt wat geen problemen zou moeten geven.

Verwijderd

Niet overklokken? Kijk dan eens naar een B85 bord voor rond de €80,-. pricewatch: ASRock Fatal1ty B85 Killer Doet hetzelfde als een H97, je moet alleen de RAID functies missen die je, naar ik verwacht, niet zal gebruiken.
Er zijn nog goedkopere en nauwelijks langzamere i7's zonder igpu, die gebruik je immers toch niet. De pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed is er zo één en zou goed in jou setup passen en is behoorlijk wat goedkoper.
Behuizing vind ik aan de dure kant maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

• kgd92
  • Laatst online: 04-11 11:20
Aangezien je niet gaat overklokken heb je denk ik geen Z97-bordje nodig. Met een leuk B85-bordje kom je er ook ;)

Kijk eens naar de Xeon CPU's, die doen hetzelfde als de i7's maar dan zonder iGPU en zijn vaak toch een paar tientjes goedkoper.

Verder las ie echt stil moet zijn zou je naar de PCGH-versie van de scythe mugen kunnen kijken. Deze loopt net wat stiller, maar koelt nog steeds goed.

Edit: ACB was me voor :P, maar dat dus ;)

[ Voor 5% gewijzigd door kgd92 op 27-08-2015 15:57 ]

• n0isH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 14:05
Ik sluit me aan bij ACB en misschien kan je je ram veranderen voor een met een leuk rood kleurtje zodat het mooi staat achter je window.

Zoiets misschien: pricewatch: Kingston HyperX Savage HX316C9SRK2/16

Edit: en in vervolg daarop misschien deze versie van de gtx 970 pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

[ Voor 23% gewijzigd door n0isH op 27-08-2015 15:59 ]

• NielsjeNL
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:54:
Niet overklokken? Kijk dan eens naar een B85 bord voor rond de €80,-. pricewatch: ASRock Fatal1ty B85 Killer Doet hetzelfde als een H97, je moet alleen de RAID functies missen die je, naar ik verwacht, niet zal gebruiken.
Er zijn nog goedkopere en nauwelijks langzamere i7's zonder igpu, die gebruik je immers toch niet. De pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed is er zo één en zou goed in jou setup passen en is behoorlijk wat goedkoper.
Behuizing vind ik aan de dure kant maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.
RAID zat ik stiekem in mijn achterhoofd wel naar te kijken, de huidige HDD is ondertussen ook al weer 3 jaar oud (pricewatch: Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB), en met de berichten die ik heb gelezen dat sommige schijven na 1,5 jaar al uit kunnen vallen weet ik nog niet zeker wat ik ermee ga doen. Waarschijnlijk uiteindelijk twee losse 2TB schijven kopen en de data overzetten, maar dat zien we dan wel weer.
kgd92 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:56:
Aangezien je niet gaat overklokken heb je denk ik geen Z97-bordje nodig. Met een leuk B85-bordje kom je er ook ;)
Kijk eens naar de Xeon CPU's, die doen hetzelfde als de i7's maar dan zonder iGPU en zijn vaak toch een paar tientjes goedkoper.
Verder las ie echt stil moet zijn zou je naar de PCGH-versie van de scythe mugen kunnen kijken. Deze loopt net wat stiller, maar koelt nog steeds goed.
Edit: ACB was me voor :P, maar dat dus ;)
De PCGH-versie heb ik op het moment in mijn huidige PC zitten. Bevalt niet slecht opzich, maar het installeren van die fans, wat een drama was dat ;(
Waarschijnlijk gaat het inderdaad gewoon de PCGH-editie worden. Voor de rest is het gewoon een goede koeler inderdaad, niks mis mee.
n0isH schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:58:
Ik sluit me aan bij ACB en misschien kan je je ram veranderen voor een met een leuk rood kleurtje zodat het mooi staat achter je window.

Zoiets misschien: pricewatch: Kingston HyperX Savage HX316C9SRK2/16

Edit: en in vervolg daarop misschien deze versie van de gtx 970 pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
Ziet er inderdaad leuk uit. Ik ga het meenemen voor in de volgende opzet, moet nog even kijken naar de kast.
De MSI heb ik ook al zitten bekijken, heb ook al veel reviews en benchmarks gelezen over de G1 en de MSI. Misschien ga ik toch de MSI halen omdat ie korter is.

Allemaal heel erg bedankt voor de tips!

• n0isH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 14:05
In het kort is het verschil tussen de G1 en de MSI dat de G1 net die ene fps meer gaat halen door een iets hogere factory clock en de MSI is stiller en ziet er wat schappelijker uit.

reviews: GeForce GTX 970: vier zuinige Maxwells vergeleken

[ Voor 32% gewijzigd door n0isH op 27-08-2015 16:37 ]

• NielsjeNL
n0isH schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:32:
In het kort is het verschil tussen de G1 en de MSI dat de G1 net die ene fps meer gaat halen door een iets hogere factory clock en de MSI is stiller en ziet er wat schappelijker uit.

reviews: GeForce GTX 970: vier zuinige Maxwells vergeleken
Daar ben ik ook achter gekomen. Uiteindelijk ga ik toch voor de MSI omdat deze net iets korter is en ik dus geen drive bays weg hoef te halen. Dat ding kan ik eventueel nog overklokken, schijnt ook best goed te kunnen op de MSI.

Hier mijn tweede opzet. Ik ga toch voor de ASUS H97-PLUS, aangezien ik waarschijnlijk toch wel RAID wil gaan gebruiken en omdat de B85 Killer een Killer netwerkkaart heeft waar ik (en ook vrienden) slechte ervaringen mee heb gehad.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 256,50€ 256,50
1Asus H97-PLUS€ 97,50€ 97,50
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 359,95€ 359,95
1NZXT H440 Zwart€ 111,95€ 111,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Kingston HyperX Savage HX316C9SRK2/16€ 84,49€ 84,49
1Seasonic M12II Evo 520W€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.004,29
Pagina: 1