Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:53
Na wat geheenenweer in het Zalmanman in "[Synology] Packages" topic, was het tijd om deze vraag z'n eigen topic te geven.

Wat is nou het probleem?
Thuis staat een mooie Synology DS214play met 2x4TB (in SHR) waar een hele boel muziek op staat. Nu ik op kamers gegaan ben zou het natuurlijk fijn zijn als ik nog bij die muziek zou kunnen. Helemaal mooi zou zijn als ik die muziek ook kan bereiken met mijn Logitech Squeezebox Duet (SB) - en daar beginnen alle problemen.

De SB gebruikt de Logitech Media Server (LMS) om muziek mee af te spelen. Die twee moeten elkaar dus kunnen zien en verbonden zijn met elkaar om muziek af te kunnen spelen. En dat lukt mij niet. De led blijft blauw, wat betekent dat hij geen verbinding met mysqeezebox.com of LMS kan maken.

Oké, netwerkproblemen vereisen een uitgelegd netwerk. Legt eens uit?
Voor de duidelijkheid even het netwerk geschetst:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3uB2dazm.png
Klikbaar

Wat zien jullie hier? Thuis draait alles op IP-Range 192.168.100.*, waarin de NAS 192.168.100.3 krijgt. Hier deelt de modem 192.168.1.* adressen uit, maar omdat het wifi signaal van dat ding dusdanig bar is (oud DSL Tele2 bakkie) staat er nu boven nog een router. Deze deelt adressen in de IP-range van 192.168.8.* uit. Ik hoor jullie al vragen: Waarom laat je de 2e router als DHCP server werken? Kan dat niet beter met de modem? Ja, dat is zo. Echter kan die modem geen IP-adressen vastzetten en als ik de DHCP-server op de router uitzet raak ik 'm kwijt, dus dan maar zo. Dit is trouwens tijdelijk, binnenkort komt er een Ziggo-link te liggen en ik vermoed dat die modem wel IP-adressen vast kan laten zetten. At least, I do hope so...

Wat heb je zelf al gedaan?
Allereerst heb ik een VPN opgezet van thuis naar hier, en die werkt.
code:
1
sudo mount 192.168.100.3:/volume1/Video ~/Videos/NAS/
werkt precies zoals het moet, dus ik kan inderdaad de NAS volledig bereiken. Voor Audio, Photo etc. geldt hetzelfde.
Zoals te zien is draait de modem thuis (een FRITZ!Box 4790) als de VPN server. Als ik hier in de adresbalk 192.168.100.3:5000 invoer, kom ik op de configuratiepagina van de NAS. 192.168.100.3:9002 brengt mij op de LMS die op de NAS draait. In de NAS heb ik UDP & TCP poorten 3483 en TCP poort 9002 opengezet. In het eerder vermelde topic maakte aardvark duidelijk waar het denken bij mij mis ging:
Anoniem: 202103 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 19:42:
knip
Als ik je goed begrijp is de router thuis (de Fritz!box) VPN-server. Hoe is de Duet verbonden met het netwerk op je kamer? Want de VPN-client op je pc wordt niet ineens magischerwijze ook VPN-client voor je Duet. Of heb je op je kamer een VPN-client ingericht op de router daar (waarmee de Duet is verbonden)? Hoe denk jij dat de Duet snapt welke route deze kan volgen naar de LMS?
knip
Stom genoeg dacht ik dat als er één PC in het netwerk met de VPN verbonden was, de rest ze ook zou kunnen zien. Nou, nee dus - die vlieger gaat mooi niet op. Ik moet dus de SB kunnen laten spreken met de VPN om zo de LMS te kunnen bereiken. De schouderhamvraag is nu dus: Hoe doe ik dat? Ideaal zou, denk ik, zijn als de router zelf de connectie met de VPN maakt en het IP adres gewoon doorstuurt. Echter kan ik dat niet zo 1-2-3 in de stock firmware vinden, noch in de handleidingen van DD-WRT. Ik ben trouwens nogal huiverig voor het flashen van DD-WRT, aangezien ik v1 van de WNDR3700 heb en die is niet altijd even aardig voor DD-WRT.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij kijkt de duet alleen in het zelfde subnet voor zijn server en niet in een ander subnet. Dus dit gat niet werken want het typische van VPN dat je naar een ander subnet connect of je moet alles in een ander subnet hangen met twee DHCP ranges. Maar of dat lekker zal werken.
Als workaround kan je natuurlijk wel op je PC mediaserver draaien en de server laten connecten via VPN met de NAS en zo de muziek streamen. Tis maar een idee!

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Frogmen schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:36:
Volgens mij kijkt de duet alleen in het zelfde subnet voor zijn server en niet in een ander subnet. Dus dit gat niet werken want het typische van VPN dat je naar een ander subnet connect of je moet alles in een ander subnet hangen met twee DHCP ranges. Maar of dat lekker zal werken.
Als workaround kan je natuurlijk wel op je PC mediaserver draaien en de server laten connecten via VPN met de NAS en zo de muziek streamen. Tis maar een idee!
Ik was er inderdaad al bang voor dat ik de SB niet buiten mijn huidige subnet kon kijken. Wat ik nu aan het proberen ben is het inzetten van mijn RPi 2 als LMS en de LMS daarop wijzen naar de muziekverzameling, wederom via de VPN. We zullen zien of het werkt of niet :)

Anoniem: 202103

Zalmanman schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:58:
[...] het inzetten van mijn RPi 2 als LMS en de LMS daarop wijzen naar de muziekverzameling, wederom via de VPN. We zullen zien of het werkt of niet :)
Ben benieuwd of je al succes hebt. En of het betrouwbaar werkt met een RPi2. Ik wil mijn DS409slim misschien gaan afdanken en de DS215j die als backupmachine op een remote locatie staat (tijdelijk) op een vergelijkbare manier gaan inzetten. Op de DS215j wil ik de Synology bèta van LMS gaan draaien (voor mijn 3 Squeezeboxen 8) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zalmanman
Anoniem: 202103 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 14:12:
[...]

Ben benieuwd of je al succes hebt. En of het betrouwbaar werkt met een RPi2. Ik wil mijn DS409slim misschien gaan afdanken en de DS215j die als backupmachine op een remote locatie staat (tijdelijk) op een vergelijkbare manier gaan inzetten. Op de DS215j wil ik de Synology bèta van LMS gaan draaien (voor mijn 3 Squeezeboxen 8) ).
Helaas werkte het hier niet zo denderend. Ik denk dat de load voor de CPU als 'ie een VPN moet verwerken en een vrij grote muziekverzameling moet opvragen te groot wordt. De LMS knalde er continue uit en heeft eigenlijk nooit fatsoenlijk muziek gespeeld. Nu draait mijn desktop met Ubuntu 15.04 als de LMS. Hoewel niet ideaal, het werkt wel.

Anoniem: 202103

Hmmm, had verwacht dat het prima zou werken met een RPi2 (en had reden om eens zo'n ding aan te schaffen). Twijfel. Misschien hier eerst eens testen met mijn oude Dell E4300 laptop, zodra het zover is.

In elk geval mijn hartelijke dank voor het testen & je reactie. :)

• Zalmanman
Anoniem: 202103 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 17:38:
Hmmm, had verwacht dat het prima zou werken met een RPi2 (en had reden om eens zo'n ding aan te schaffen). Twijfel. Misschien hier eerst eens testen met mijn oude Dell E4300 laptop, zodra het zover is.

In elk geval mijn hartelijke dank voor het testen & je reactie. :)
Misschien als je niet zo'n gigantische muziekverzameling hebt als mijn pa heeft... Continue wat lopen scoren bij vrienden en zo, dus een 2-3TB heb je dan zo binnen. Ik heb 'm trouwens nog niet met OC geprobeerd. Het is daarvoor te warm in mijn kamer. Misschien tegen de winter :9

Pagina: 1