MBR - GPT, 1 partitie behouden?

Pagina: 1
Acties:

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:56
Ik ben gisteren overgestapt van een bios only moederbord naar een uefi only moederbord.

Mijn SSD heb ik opgedeeld in 2 partities, 1 voor windows installatie en 1 voor al het andere.
Tijdens het opnieuw installeren van windows 8.1 heb ik de eerste partitie geformatteerd, maar windows zegt nu dat hij alleen kan installeren op een GPT, en de huidige SSD indeling is MBR.

Is er een manier om de 2e partitie te behouden? Voor zover ik kan vinden kun je alleen omzetten van MBR naar GPT als alle partities verwijderd zijn...
Er staat best wel veel nuttigs op waarvan ik verder geen backup heb.

Ik heb eventueel nog een PC om de SSD even aan te hangen om alles te kopieren, maar die heeft ook een GPT indeling, gaat die een MBR schijf kunnen lezen/kopieren?

Verwijderd

Als je Windows setup (de DVD) met UEFI boot, kun je alleen op GPT installeren. Indien je via MBR boot, kun je alleen op MBR installeren. Dit zijn beperkingen van Windows.

Je zegt dat je een 'UEFI only moederbord' hebt. Ik noem dat gewoon een BIOS met UEFI ondersteuning. Sommige van deze BIOS'en kunnen enkel via UEFI booten, maar dat is vrij zeldzaam. Weet je zeker dat je niet meer middels MBR kunt booten? Soms wordt dit ook met 'legacy' aangeduid.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:56
Ik zal in de uefi even rondkijken, maar kwam zo snel niks tegen met bios/mbr benaming.
Heb tot nu toe altijd Gigabyte/Asrock mobo's gehad, dit is mn eerste Asus.

Edit: gelukt.

Heb in de uefi alles op "(first) legacy OpROM" gezet en nu herkent ie de 1e partitie als mogelijkheid om windows op te installeren, het draait nu.

Thanks.

[ Voor 41% gewijzigd door mitsumark op 27-08-2015 23:04 ]