Ik heb op dit moment een server staan die op FreeBSD draait en ZFS gebruikt, maar ik wil van dit apparaat af. De server heeft 4x 3TB en 4x t.5TB HDDs, ingedeeld in twee VDEVs, beide raid-z2. Ik wil graag de server vervangen door een NAS met 4 bays, ik wil hier de 4x 3TB schijven in raid-5 in zetten.
Maar nu zit ik dus met een probleem, hoe ga ik mijn data migreren van de ZFS setup naar de NAS zonder data kwijt te raken, ik moet zo'n 6TB aan data verplaatsen, en ik heb 1 extra HD van 1.5 TB liggen die gebruikt kan worden. Dus netto moet ik dan nog zo'n 4.5TB verplaatsen.
Ik dacht zelf aan de volgende procedure:
Die 4.5TB die verplaatst moet worden is een conservatieve schatting, het is wellicht iets meer. Gevolg is dat ik nog ergens anders een schijf vandaan moet halen, op zich moet dit lukken, maar het is wel onhandig.
Is er een betere oplossing, of is het gewoon een kwestie van een week vrij nemen en doorbijten
?
Maar nu zit ik dus met een probleem, hoe ga ik mijn data migreren van de ZFS setup naar de NAS zonder data kwijt te raken, ik moet zo'n 6TB aan data verplaatsen, en ik heb 1 extra HD van 1.5 TB liggen die gebruikt kan worden. Dus netto moet ik dan nog zo'n 4.5TB verplaatsen.
Ik dacht zelf aan de volgende procedure:
- Haal 2x 1.5TB en 2x 3TB uit de server en installeer deze in de NAS in raid-5. Dit geeft netto 4.5TB ruimte.
- Kopieer alles wat nog op de server staat naar de NAS.
- Vervang de 2x 1.5TB in de NAS (een voor een) door de laatste twee 3TB schijven uit de server.
Die 4.5TB die verplaatst moet worden is een conservatieve schatting, het is wellicht iets meer. Gevolg is dat ik nog ergens anders een schijf vandaan moet halen, op zich moet dit lukken, maar het is wel onhandig.
Is er een betere oplossing, of is het gewoon een kwestie van een week vrij nemen en doorbijten