Het kiezen van een receiver

Pagina: 1
Acties:

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-09 21:56
Hey Tweakers,

Als nieuweling in de audiowereld zie je door het overweldigende aanbod van AV Receivers/Versterkers al snel door de bomen het bos niet meer. Inmiddels ben ik op de hoogte dat Denon/Marantz/Onkyo de betere merken zijn en je vooral bij Onkyo bij de oudere modellen wat moet opletten voor HDMI Oververhittingsproblemen.

Dat je de aangegeven wattages bij Versterkers met een korreltje zout moet nemen en je voor 150w speakers helemaal geen 150w per kanaal vermogen nodig hebt.

Het probleem is, des te meer ik te weten kom.. Des te minder ik begrijp waar ik nou wel op moet letten. 8)7

Waar ik naar op zoek ben is een eenvoudige AV Receiver met op zijn minst 3 HDMI aansluitingen waar niet al te veel opties op zitten. Spotify, airplay en al die andere opties zijn voor mij overbodig. Het is puur nodig voor het aansluiten van speakers op de PC/TV/PS.

Er gaan hoogstwaarschijnlijk een setje Jamo S426 of S606's op aangesloten worden en anders Boston Acoustic A25's en A360's.

Ben me al gaan richten op de 2e hands markt op recievers zoals..
V&A aangeboden: Onkyo TX-NR509 Zwart
V&A aangeboden: Denon AVR-X3000 receiver zwart compleet *300 euro*
V&A aangeboden: Onkyo TX-NR609 Zwart

Maargoed! Tips zijn erg op prijs gesteld. Iemand wellicht voorkeuren?

[ Voor 3% gewijzigd door Valandin op 27-08-2015 12:54 ]

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Receiver en speaker merken of combinatie is natuurlijk heel persoonlijk. Zelf ben ik weg van Klipsch, maar vanwege de hoorntweaters zullen sommigen 'horenddol' worden :)

Maar de merken die je noemt, en de prijs van bv de Denon geeft een beetje een beeld van wat je wil uitgeven? Let op, over 10 uur start een mooie uitverkoop bij hifi corner..
En ook in de outlet hebben ze nu een TX-NR 609 voor € 319,- nieuw. Alleen beschadigde verpakking :)
http://hificorner.nl/outl...yo-tx-nr609-zilver-outlet

NRG

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

AUD >> CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 16:50
Volgens mij zag ik je voorbij komen op het iBooddraadje...
Misschien een idee om de Denon X3100 te proberen te krijgen: http://producthistory.eu/zoek/denon/# Voor €399,- echt een koopje!
Voor speakers zou ik eens op de site van http://www.teufelaudio.nl/ kijken. Ik heb de Ultima 40 Surround "5.1-Set" in de winkel in Berlijn mogen horen: GEWELDIG! Hij komt regelmatig in de aanbieding voor €799,- en als je vaak genoeg op de site van ze kijkt, komt er vanzelf ergens een keer een kortingcode van €50,- voor bij.
Je mag de set 8 weken proberen en je hebt tot 12 jaar garantie op de set.

Succes met de keuze. Die van mij is al gemaakt, maar vrouwlief blokkeert de hele zooi :X 8)7

[ Voor 57% gewijzigd door BvZwolle op 27-08-2015 14:17 ]

• Valandin
Heb een Jamo s606 hcs3 setje op de kop getikt tijdens de hunt. Mijn resterende budget is eigenlijk +-200 euro voor een receiver..

Dus het wordt sowieso 2ehands.
Of er moet echt een goede deal op hificorner komen.

Iemand wellicht nog tips naar serienummers die ik 2ehands rond de 200 kan vinden?

• Spin1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08-2024
Valandin schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 22:44:
Heb een Jamo s606 hcs3 setje op de kop getikt tijdens de hunt. Mijn resterende budget is eigenlijk +-200 euro voor een receiver..

Dus het wordt sowieso 2ehands.
Of er moet echt een goede deal op hificorner komen.

Iemand wellicht nog tips naar serienummers die ik 2ehands rond de 200 kan vinden?
Top keuze! Heb dat Jamo set ook voor €300 voorbij zien komen, mooie prijs!

Receiver kan je 2e hands iets leuks kopen, hoewel je ook nieuw kunt kopen... vaak zit het verschil tussen ultieme budget en een stapje hoger tussen netwerkmogelijkheden,streaming enz. dit kan je ook opvangen door een airplay/draadloos apparaatje met coax/optische aansluiting los aan te schaffen.

2e hands zou je kunnen kijken naar een Marantz SR5003 of SR4003.

• Valandin
Spin1 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 22:57:
[...]

Top keuze! Heb dat Jamo set ook voor €300 voorbij zien komen, mooie prijs!

Receiver kan je 2e hands iets leuks kopen, hoewel je ook nieuw kunt kopen... vaak zit het verschil tussen ultieme budget en een stapje hoger tussen netwerkmogelijkheden,streaming enz. dit kan je ook opvangen door een airplay/draadloos apparaatje met coax/optische aansluiting los aan te schaffen.

2e hands zou je kunnen kijken naar een Marantz SR5003 of SR4003.
Al die airplay functies zijn voor mij allemaal overbodig. Gaat puur om een receiver te hebben voor de tv/pc/ps. Draadloos spotify doe ik gewoon via spotify remote. Zal even naar die Marantz! Thanks.

Is voor die 5003 €175 een goede prijs?

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Als je op de outlet pagina kijkt zie je ook de veel nieuwere tx nr 535 voor 245!

NRG

• Spin1
Valandin schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 23:04:
[...]

Al die airplay functies zijn voor mij allemaal overbodig. Gaat puur om een receiver te hebben voor de tv/pc/ps. Draadloos spotify doe ik gewoon via spotify remote. Zal even naar die Marantz! Thanks.

Is voor die 5003 €175 een goede prijs?
Is een redelijke/normale prijs...

Mocht je de €50 meer overhebben, de Onkyo heeft wel een lan aansluiting voor firmware updates.. verder ben ik niet zo thuis in de Onkyo. Met de Marantz koop je wel een goed model van een paar jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Spin1 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 23:34:
[...]

Is een redelijke/normale prijs...

Mocht je de €50 meer overhebben, de Onkyo heeft wel een lan aansluiting voor firmware updates.. verder ben ik niet zo thuis in de Onkyo. Met de Marantz koop je wel een goed model van een paar jaar terug.
Hoe staat een Pioneer VSX-921 en een onkyo tx-nr609 tegen een Marantz sr5003? Kan de pioneer en de onkyo namelijk ook voor 200 kopen..

Zit nu heel internet af te speuren naar reviews over welke van de 3 de beste keus is maar ik word er niet veel wijzer van.

Bedankt voor de reacties so far jongens! Word erg gewaardeerd?

[ Voor 18% gewijzigd door Valandin op 28-08-2015 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
Valandin schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:11:
[...]

Hoe staat een Pioneer VSX-921 en een onkyo tx-nr609 tegen een Marantz sr5003? Kan de pioneer en de onkyo namelijk ook voor 200 kopen..

Zit nu heel internet af te speuren naar reviews over welke van de 3 de beste keus is maar ik word er niet veel wijzer van.

Bedankt voor de reacties so far jongens! Word erg gewaardeerd?
Het zijn alle 3 mid/high end modellen uit +-2011.

Voor mij voelt dit als appels met peren vergelijken.. je hebt wel kleine verschillen in aansluitmogelijkheden, menu interfaces. Op het eerste gezicht hebben alle 3 de receivers een auto kalibratie functie en THX certificering. (de Onkyo springt het meeest naar voren in netwerkmogelijkheden). Mooiste zou zijn om te kunnen luisteren icm je aangeschafte speakers...

Ikzelf zou in jou geval naar de kalibratie opties kijken:
Marantz: Audyssey
Pioneer: MCAC
Onkyo: ?

Verder is het een beetje zoals een msi, asus of gigabyte moederbord vergelijken...

Vaak koop je een duurdere receiver voor bepaalde aansluitingen of net even iets meer power te hebben voor moeilijk aanstuurbare speakers/chip welke net iets voller/mooier geluid geeft. De Jamo S606 zijn daarin vrij mainstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Spin1 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:58:
[...]

Het zijn alle 3 mid/high end modellen uit +-2011.

Voor mij voelt dit als appels met peren vergelijken.. je hebt wel kleine verschillen in aansluitmogelijkheden, menu interfaces. Op het eerste gezicht hebben alle 3 de receivers een auto kalibratie functie en THX certificering. (de Onkyo springt het meeest naar voren in netwerkmogelijkheden). Mooiste zou zijn om te kunnen luisteren icm je aangeschafte speakers...

Ikzelf zou in jou geval naar de kalibratie opties kijken:
Marantz: Audyssey
Pioneer: MCAC
Onkyo: ?

Verder is het een beetje zoals een msi, asus of gigabyte moederbord vergelijken...

Vaak koop je een duurdere receiver voor bepaalde aansluitingen of net even iets meer power te hebben voor moeilijk aanstuurbare speakers/chip welke net iets voller/mooier geluid geeft. De Jamo S606 zijn daarin vrij mainstream.
Nogmaals dank voor de reacties. Nog een laatste vraag voordat ik een keus maak - wat is een banaan luidsprekeraansluiting? Ik ben puur gewent om speakerkabels gewoon vast te klikken.

Wat voor kabels heb ik bier voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
Valandin schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:34:
[...]

Nogmaals dank voor de reacties. Nog een laatste vraag voordat ik een keus maak - wat is een banaan luidsprekeraansluiting? Ik ben puur gewent om speakerkabels gewoon vast te klikken.

Wat voor kabels heb ik bier voor nodig?
Een banaanaansluiting is om het heel simpel te zeggen eigenlijk een plug/schroef welke je op het einde van je snoer vastmaakt.. het staat mooi en je kunt makkelijk je kabels in en uit de speakers/receivers doen, qua kwaliteit draagt het niets bij aangezien het puur een eindhulpstuk is op je kabel.

De grote knoppen om een speaker aan te sluiten zijn banaanaansluitingen, door het middenstuk te verwijderen kan je de plug erin steken, maar alsnog kun je het speakerdraad ertussen steken en de knop aandraaien. (ik heb wel banaanaansluitingen puur voor de handigheid/geen gedoe op de achterkant van de receiver.

Afbeeldingslocatie: https://d1tqc0m69rhker.cloudfront.net/forarticles/bananaplugs/large/bananaplugs014_lg.jpg
Hier zie je dat het puur een opzetstukje is voor je kabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Spin1 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:49:
[...]

Een banaanaansluiting is om het heel simpel te zeggen eigenlijk een plug/schroef welke je op het einde van je snoer vastmaakt.. het staat mooi en je kunt makkelijk je kabels in en uit de speakers/receivers doen, qua kwaliteit draagt het niets bij aangezien het puur een eindhulpstuk is op je kabel.

De grote knoppen om een speaker aan te sluiten zijn banaanaansluitingen, door het middenstuk te verwijderen kan je de plug erin steken, maar alsnog kun je het speakerdraad ertussen steken en de knop aandraaien. (ik heb wel banaanaansluitingen puur voor de handigheid/geen gedoe op de achterkant van de receiver.

[afbeelding]
Hier zie je dat het puur een opzetstukje is voor je kabel...
Ziet er inderdaad een stuk netter uit! Heb je nog enige aanraders m.b.t. speakerkabels zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
Valandin schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:09:
[...]

Ziet er inderdaad een stuk netter uit! Heb je nog enige aanraders m.b.t. speakerkabels zelf?
Ik heb gewoon de rood/zwarte van de gamma 25meter (is middeldikte koperdraad). Je hebt zwaardere,duurdere... misschien is daarvan de buitenkern iets beter beschermd (daarnaast heb je 1 mindere variant zelfs nog). Maar in feite is het beiden koperdraad met een hulsel eromheen. Bij een coax kabel heb je wel te maken met meerdere lagen en ga ik wel voor Hirschmann bijv.

De banaanstekker opzetstukjes heb ik van aliexpress (chinese ebay), hoewel je deze misschien zelfs ook bij de Gamma kan kopen.

Voor Audiofielen is dit vloeken in de kerk... maar zie audio als het kopen van een beeldscherm met de fijnste/mooiste/meest heldere kleuren... Als de bron slecht is, gaat je receiver wel kunnen upscalen, maar het gaat never nooit als Flac/24 bit klinken.. De bron moet in orde zijn om al deze details/kleuren weer te kunnen geven (flac/24 bit of 320kbps mp3 bijv.), je speakers, receiver en kabels, daarna wordt het allemaal erg pielen om de kwaliteit om hoog te krijgen (misschien nog speakers welke iets meer detail aankunnen, receiver met iets meer vermogen en dan komt bedrading eventueel om de hoek kijken). Wel is het aan te raden natuurlijk je laptop, pc etc. allemaal optisch of coax aan te sluiten...

Nu lijkt het allemaal koek en ei, maar vergeet niet dat een standaardsetje (sony, samsung, philips) naar losse componenten een mega stap is in detailniveau vooruit. Eenmaal in de losse componenten worden de verschillen omhoog kleiner en kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Spin1 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:30:
[...]

Ik heb gewoon de rood/zwarte van de gamma 25meter (is middeldikte koperdraad). Je hebt zwaardere,duurdere... misschien is daarvan de buitenkern iets beter beschermd (daarnaast heb je 1 mindere variant zelfs nog). Maar in feite is het beiden koperdraad met een hulsel eromheen. Bij een coax kabel heb je wel te maken met meerdere lagen en ga ik wel voor Hirschmann bijv.

De banaanstekker opzetstukjes heb ik van aliexpress (chinese ebay), hoewel je deze misschien zelfs ook bij de Gamma kan kopen.

Voor Audiofielen is dit vloeken in de kerk... maar zie audio als het kopen van een beeldscherm met de fijnste/mooiste/meest heldere kleuren... Als de bron slecht is, gaat je receiver wel kunnen upscalen, maar het gaat never nooit als Flac/24 bit klinken.. De bron moet in orde zijn om al deze details/kleuren weer te kunnen geven (flac/24 bit of 320kbps mp3 bijv.), je speakers, receiver en kabels, daarna wordt het allemaal erg pielen om de kwaliteit om hoog te krijgen (misschien nog speakers welke iets meer detail aankunnen, receiver met iets meer vermogen en dan komt bedrading eventueel om de hoek kijken). Wel is het aan te raden natuurlijk je laptop, pc etc. allemaal optisch of coax aan te sluiten...

Nu lijkt het allemaal koek en ei, maar vergeet niet dat een standaardsetje (sony, samsung, philips) naar losse componenten een mega stap is in detailniveau vooruit. Eenmaal in de losse componenten worden de verschillen omhoog kleiner en kleiner.
Ben nieuwschierig hoe erg het verschil in geluid zal zijn! Enige waar ik bang voor ben is dat ik de bass ga missen omdat ik nu geen subwoofer heb (kan later wel) maar misschien is de bass weergave van die zuilen wel goed.

Had tijdens de Hunt nog een optische kabel op de kop getikt om de receiver op de pc aan te sluiten!

De keus is trouwens de Onkyo geworden. Niet een keus die ik kan onderbouwen, meer dat ze alle drie best gewaagd aan elkaar zijn en ik me heb laten vertellen dat de garantieservice van Onkyo heel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
Valandin schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 01:15:
[...]

Ben nieuwschierig hoe erg het verschil in geluid zal zijn! Enige waar ik bang voor ben is dat ik de bass ga missen omdat ik nu geen subwoofer heb (kan later wel) maar misschien is de bass weergave van die zuilen wel goed.

Had tijdens de Hunt nog een optische kabel op de kop getikt om de receiver op de pc aan te sluiten!

De keus is trouwens de Onkyo geworden. Niet een keus die ik kan onderbouwen, meer dat ze alle drie best gewaagd aan elkaar zijn en ik me heb laten vertellen dat de garantieservice van Onkyo heel goed is.
Gefeliciteerd! Het verschil is inderdaad miniem/Onkyo is ook top!

Zou niet weten hoe laag die zuilen van de s606 gaan, wel kan je vooral op de details in muziek letten/genieten in het begin of een simpele subwoofer van marktplaats halen (let op dat dit een actieve subwoofer moet zijn).

Passief = aansluiten als speaker (vooral voor huis tuin en keuken setjes)
Actief = aansluiten via coax met volumeknop/crossover op de subwoofer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom wordt er alleen naar "laag" gekeken? Een goed stukje muziek heeft vaak veel meer behoefte aan een goede weergave van 't "hoog" en "midden" gedeelte (én een passende versterker) :)

Ik kwam hier laatst een post tegen waarbij de TS een setje, nét aangeschafte, Yamaha NS-777 zuilen ging vervangen omdat ze te weinig "laag" weergaven in combinatie met een "el-cheapo" HK 135 AVR :S

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 29-08-2015 01:57 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
wimmel_1 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 01:52:
Waarom wordt er alleen naar "laag" gekeken? Een goed stukje muziek heeft vaak veel meer behoefte aan een goede weergave van 't "hoog" en "midden" gedeelte :)

Ik kwam hier laatst een post tegen waarbij de TS een setje, nét aangeschafte, Yamaha NS-777 zuilen ging vervangen omdat ze te weinig "laag" weergaven in combinatie met een "el-cheapo" HK 135 AVR :S
Er word zeker niet alleen naar lage tonen gekeken hoor! De z5500 geeft juist veel bass, met een verschrikkelijke weergave van de tonen maar alles staat wel te schudden. De reden voor overstap is buiten dat ik een set wil voor meer dan alleen de pc dus ook de betere mids en highs.

Maargoed, de meeste mensen willen gewoon een diepe bass hebben, daar wordt tevens door de gemiddelde gebruiker ook de kwaliteit van een set door beoordeelt. "Wow zoveel bass, wat een goede set"

Zelf ben ik daar ook deels schuldig aan, maar ik vind het vooral bij films erg fijn om wat meest 'kracht' in de lage tonen te hebben.

Nu dus 2.5 gehyped zitten afwachten tot ik de jamo's in huis zijn en dan zien hoe goed ze zijn! Ze zullen de eerste maandjes tot mijn verhuizing in een slaapkamer staan dus ze zullen nog niet helemaal in hun element zijn.. Haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Spin1 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 01:39:
[...]

Gefeliciteerd! Het verschil is inderdaad miniem/Onkyo is ook top!

Zou niet weten hoe laag die zuilen van de s606 gaan, wel kan je vooral op de details in muziek letten/genieten in het begin of een simpele subwoofer van marktplaats halen (let op dat dit een actieve subwoofer moet zijn).

Passief = aansluiten als speaker (vooral voor huis tuin en keuken setjes)
Actief = aansluiten via coax met volumeknop/crossover op de subwoofer
Ik zal het eerst denk ik even afwachten! Denk dat ze voor nu wel voldoen aan mijn behoeftes en dat ik dan over een aantal maanden er een subwoofer bij zet. Tenzij het echt voor een prikkie aangeschaft kan worden.

Denk dat ik het beste een sub kan aanschaffen van de serie die gelijk staat aan de jamo's. Lijkt me dat dat een meer gebalanceerd geluid geeft maar dat is maar een assumptie. (Sowieso de meest betaalbare optie)

Oeps, edit knop vergeten. Zit op mn telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
Valandin schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 02:05:
[...]

Ik zal het eerst denk ik even afwachten! Denk dat ze voor nu wel voldoen aan mijn behoeftes en dat ik dan over een aantal maanden er een subwoofer bij zet. Tenzij het echt voor een prikkie aangeschaft kan worden.

Denk dat ik het beste een sub kan aanschaffen van de serie die gelijk staat aan de jamo's. Lijkt me dat dat een meer gebalanceerd geluid geeft maar dat is maar een assumptie. (Sowieso de meest betaalbare optie)

Oeps, edit knop vergeten. Zit op mn telefoon
In dat geval kan je voor een Jamo sub210 kijken, wordt vaak gebruikt bij dit set.

Het nadeel is dat subwoofers moeilijk verzonden kunnen worden en mensen op een of andere manier vaak bijna de nieuwprijs zowat vragen 8)7 ... een sub nieuw is ook zonde (duur).
Andere goede subwoofers:
Rel (wel erg duur)
B&w
Kef
Klipsch
Yamaha (hoewel deze ook wat zwakkere ertussen heeft welke bij muziek perfect uitkomen maar in films punch mist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Ik ben bang :) dat je die subwoofer helemaal niet nodig hebt. "The 606 has a frequency range of 45Hz to 20Khz, and can handle 130-210 watts with a sensitivity of 89dB. The impedance is 6 Ohms."
45Hz geeft op de 8 inch woofers in de Jamo best een goede bass gok ik. Onkyo op wide of large instellen, oftewel gehele range van laag naar hoog op de zuilen weergeven.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Valandin schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:09:
[...]
Let op dat je geen CCA (Copper-clad aluminium) pakt, dat is aluminium met een koperlaagje.

Qua banaanpluggen: naast dat het mooier staat (al zal achter de receiver daar weinig persoon wakker van liggen) gebruik ik vooral banaanpluggen om zekerder te zijn dat de kabels echt goed vast zitten. Vooral op de receivers zitten de aansluitingen zo dicht op elkaar dat het haast niet meer te doen is om de kabel goed vast te zetten. Gebruik je dan wat dikkere en/of stuggere kabel ben je al snel weg. In mijn geval was het dan ook eerder pure noodzaak om banaanpluggen te gebruiken, verder heeft het - zoals gezegd - hoorbaar geen enkele meerwaarde.
Valandin schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 01:15:
[...]
...en ik me heb laten vertellen dat de garantieservice van Onkyo heel goed is.
Wellicht wat cru nu je de Onkyo al gekocht hebt. Maar de garantieservice van Onkyo is zo goed omdat de uitval van hun receivers behoorlijk hoog ligt. Waarvan negen van de tien gevallen het HDMI-board is wat overlijdt. Er wordt dan een nieuw HDMI-board ingezet wat het probleem weer tijdelijk oplost. Tijdelijk, want de opbouw van de receivers zorgt dat ze behoorlijk warm worden en dat blijft. In het Onkyo-topic hier staat iemand waarvan de receiver al drie keer terug is geweest...
GerardVanAfoort schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 09:16:
Ik ben bang :) dat je die subwoofer helemaal niet nodig hebt. "The 606 has a frequency range of 45Hz to 20Khz, and can handle 130-210 watts with a sensitivity of 89dB. The impedance is 6 Ohms."
45Hz geeft op de 8 inch woofers in de Jamo best een goede bass gok ik. Onkyo op wide of large instellen, oftewel gehele range van laag naar hoog op de zuilen weergeven.
Ik ben nog steeds van mening dat er voor elke set een passende subwoofer te vinden is. Er is altijd wel een subwoofer die de set aan zal vullen. Een subwoofer is er niet alleen om het frequentiebereik aan te vullen naar beneden vanaf waar de speakers stoppen. Die 45 Hz die aan wordt gegeven is al gemeten bij een verzwakking van 3 dB ten opzichte van de rest van het bereik, dus het gat is iets groter dan zo op papier staat. Daarbij heeft een subwoofer veel meer punch dan een speaker zal leveren. De grootte van de woofers aan de zijkant van een Jamo S (en nog meer merken) ziet er imposant uit, maar het is absoluut geen subwoofer.

Het is alleen dat een goede subwoofer, dus eentje die niet lomp staat te bonken en overheerst, behoorlijk aan de prijs is. De vraag is of je dat over hebt voor iets wat deel aanvulling is en een deel belevenis.

Ikzelf was eerst ook van mening dat mijn speakers meer dan genoeg presteerden en een subwoofer was niet nodig. Toen voor de "grap" eens een Velodyne SPL op de kop getikt en aangesloten. En dan het inzicht krijgen hoe verkeerd je het wel niet had. Moet er wel worden gezegd dat ik behoorlijk wat films kijk en game en daarmee de subwoofer ook echt waardeer. Met muziek is de aanwezigheid van de subwoofer minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
FeaR schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 11:49:
[...]

Let op dat je geen CCA (Copper-clad aluminium) pakt, dat is aluminium met een koperlaagje.

Qua banaanpluggen: naast dat het mooier staat (al zal achter de receiver daar weinig persoon wakker van liggen) gebruik ik vooral banaanpluggen om zekerder te zijn dat de kabels echt goed vast zitten. Vooral op de receivers zitten de aansluitingen zo dicht op elkaar dat het haast niet meer te doen is om de kabel goed vast te zetten. Gebruik je dan wat dikkere en/of stuggere kabel ben je al snel weg. In mijn geval was het dan ook eerder pure noodzaak om banaanpluggen te gebruiken, verder heeft het - zoals gezegd - hoorbaar geen enkele meerwaarde.

[...]

Wellicht wat cru nu je de Onkyo al gekocht hebt. Maar de garantieservice van Onkyo is zo goed omdat de uitval van hun receivers behoorlijk hoog ligt. Waarvan negen van de tien gevallen het HDMI-board is wat overlijdt. Er wordt dan een nieuw HDMI-board ingezet wat het probleem weer tijdelijk oplost. Tijdelijk, want de opbouw van de receivers zorgt dat ze behoorlijk warm worden en dat blijft. In het Onkyo-topic hier staat iemand waarvan de receiver al drie keer terug is geweest...

[...]

Ik ben nog steeds van mening dat er voor elke set een passende subwoofer te vinden is. Er is altijd wel een subwoofer die de set aan zal vullen. Een subwoofer is er niet alleen om het frequentiebereik aan te vullen naar beneden vanaf waar de speakers stoppen. Die 45 Hz die aan wordt gegeven is al gemeten bij een verzwakking van 3 dB ten opzichte van de rest van het bereik, dus het gat is iets groter dan zo op papier staat. Daarbij heeft een subwoofer veel meer punch dan een speaker zal leveren. De grootte van de woofers aan de zijkant van een Jamo S (en nog meer merken) ziet er imposant uit, maar het is absoluut geen subwoofer.

Het is alleen dat een goede subwoofer, dus eentje die niet lomp staat te bonken en overheerst, behoorlijk aan de prijs is. De vraag is of je dat over hebt voor iets wat deel aanvulling is en een deel belevenis.

Ikzelf was eerst ook van mening dat mijn speakers meer dan genoeg presteerden en een subwoofer was niet nodig. Toen voor de "grap" eens een Velodyne SPL op de kop getikt en aangesloten. En dan het inzicht krijgen hoe verkeerd je het wel niet had. Moet er wel worden gezegd dat ik behoorlijk wat films kijk en game en daarmee de subwoofer ook echt waardeer. Met muziek is de aanwezigheid van de subwoofer minder.
Hey Fear,

Thanks voor de reacties. Als ik het goed begrijp raad je dus af van het aanschaffen van de Onkyo? Ik ben nog niet tot aankoop over gegaan dus ik kan natuurlijk nog nee zeggen en dan kijken of degene die de Pioneer aanbood deze nog heeft staan.

Ik zal nu direct wel wat banaan plugs bestellen uit china zodat ik die dan daarop kan aansluiten.

Het verhaal met de woofers zal ik voor nu nog uitstellen, eerst maar eens van de set zelf genieten. Moet nog wel wat speaker standaards gaan vinden voor de surround speakers aangezien ik er verder ook geen opgang systeem voor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Valandin schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 11:54:
[...]
Als ik het goed begrijp raad je dus af van het aanschaffen van de Onkyo? Ik ben nog niet tot aankoop over gegaan dus ik kan natuurlijk nog nee zeggen en dan kijken of degene die de Pioneer aanbood deze nog heeft staan.
Dat zeg ik niet ;) Ik zeg alleen dat de goede garantieservice de ene kant van het verhaal is. Het is dat je een SR5003 aanhaalde van Marantz, als je een SR6004 aan had gehaald had ik je op de beruchte P.O.D. gewezen. Er is altijd wel iets met een receiver wat niet lekker is, maar Onkyo heeft gewoon net wat meer issues dan andere merken. Het kan ook zo zijn dat je tien jaar met de Onkyo doet zonder een centje pijn.
Ik zal nu direct wel wat banaan plugs bestellen uit china zodat ik die dan daarop kan aansluiten.
Kijk eens naar Nakamichi. Heeft niets meer met het high-end merk van vroeger te maken, is nu een simpel plak-merk geworden maar ze hebben wel leuke spullen. Ze zijn ook in Nederland te koop, betaal je alleen wel wat meer. Kwaliteit kan per batch verschillen aangezien het dus een plakmerk is en de leverancier niet altijd dezelfde. Maar welke ik ooit in mijn handen heb gehad waren leuk.
Het verhaal met de woofers zal ik voor nu nog uitstellen, eerst maar eens van de set zelf genieten. Moet nog wel wat speaker standaards gaan vinden voor de surround speakers aangezien ik er verder ook geen opgang systeem voor heb.
Dingen als subwoofers zijn ook een aanvulling die je niet moet overhaasten. Niets leuker dan eerst genieten van een set en wetende dat er nog makkelijke aanvulling is voor een extra dimensie. Speaker stands zou ik tweedehands doen of als je handig bent zelf bouwen. Persoonlijk vind ik speaker stands behoorlijk aan de prijs namelijk en ze worden relatief vaak aangeboden. Ikzelf gebruik de Norstone Esse stand waar ik wel content mee ben, maar dat is ook mijn eerste stand ooit gekocht dus weinig vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

FeaR schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 11:49:
Ik ben nog steeds van mening dat er voor elke set een passende subwoofer te vinden is. Er is altijd wel een subwoofer die de set aan zal vullen.
Mee eens
Zelf was ik niet van mening dat mijn Klipsch RB-41 II voldoende bass weergaven (vanaf 85 of 95 Hz ofzo) maar ik miste het niet, dacht ik. Na een weekje een Rockford Fosgate RFP 412 onder het stof vandaan gehaald, aangesloten op mijn LG 2.1, passive sub (binnenwerk Pioneer BCS FS 5xx). Gesloten ingebouwd in een lekker zwaar Ikea tv meubel. Amázing... maar vooral subtiele/niet hard klappende bass weergave met voldoende punch. Zet 'm nooit erg hard, maar doe je dat wel genereer je behoorlijke lucht verplaatsing, zonder trillen van het meubel :)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Valandin schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 11:54:
[...]
Hey Fear,

Thanks voor de reacties. Als ik het goed begrijp raad je dus af van het aanschaffen van de Onkyo? Ik ben nog niet tot aankoop over gegaan dus ik kan natuurlijk nog nee zeggen en dan kijken of degene die de Pioneer aanbood deze nog heeft staan.
Minimaal 3 HDMI en verder niet te veel tierlantijnen zei je in je startpost.. Pioneer VSX 323 nieuw voor € 155,- bij de eerder door mij gelinkte shop!

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
FeaR schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:00:
[...]

Dat zeg ik niet ;) Ik zeg alleen dat de goede garantieservice de ene kant van het verhaal is. Het is dat je een SR5003 aanhaalde van Marantz, als je een SR6004 aan had gehaald had ik je op de beruchte P.O.D. gewezen. Er is altijd wel iets met een receiver wat niet lekker is, maar Onkyo heeft gewoon net wat meer issues dan andere merken. Het kan ook zo zijn dat je tien jaar met de Onkyo doet zonder een centje pijn.

[...]

Kijk eens naar Nakamichi. Heeft niets meer met het high-end merk van vroeger te maken, is nu een simpel plak-merk geworden maar ze hebben wel leuke spullen. Ze zijn ook in Nederland te koop, betaal je alleen wel wat meer. Kwaliteit kan per batch verschillen aangezien het dus een plakmerk is en de leverancier niet altijd dezelfde. Maar welke ik ooit in mijn handen heb gehad waren leuk.

[...]

Dingen als subwoofers zijn ook een aanvulling die je niet moet overhaasten. Niets leuker dan eerst genieten van een set en wetende dat er nog makkelijke aanvulling is voor een extra dimensie. Speaker stands zou ik tweedehands doen of als je handig bent zelf bouwen. Persoonlijk vind ik speaker stands behoorlijk aan de prijs namelijk en ze worden relatief vaak aangeboden. Ikzelf gebruik de Norstone Esse stand waar ik wel content mee ben, maar dat is ook mijn eerste stand ooit gekocht dus weinig vergelijk.
Haha, nu zit ik weer te twijfelen. Ik heb het niet enorm breed dus ik moet wel de garantie hebben dat het ding het een tijdje volhoud. De garantie is verder wel 100% op de hdmi board issues ook buiten garantietijd toch?
GerardVanAfoort schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:33:
[...]
J
Minimaal 3 HDMI en verder niet te veel tierlantijnen zei je in je startpost.. Pioneer VSX 323 nieuw voor € 155,- bij de eerder door mij gelinkte shop!
Is ook het overwegen waard maar ik weet niet hoe dezebzich staande houd tegen modellen als de denon 1912 of de onkyo 609 die toch wel een klasse hoger lijken te zijn voor nagenoeg dezelfde prijs

[ Voor 12% gewijzigd door Valandin op 29-08-2015 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Valandin schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:50:
[...]

Haha, nu zit ik weer te twijfelen. Ik heb het niet enorm breed dus ik moet wel de garantie hebben dat het ding het een tijdje volhoud. De garantie is verder wel 100% op de hdmi board issues ook buiten garantietijd toch?

[...]

Is ook het overwegen waard maar ik weet niet hoe dezebzich staande houd tegen modellen als de denon 1912 of de onkyo 609 die toch wel een klasse hoger lijken te zijn voor nagenoeg dezelfde prijs
Nieuw is dan wel met volledige termijn fabrieksgarantie. Maar eens de anderen die je noemt zijn een klasse hoger. Heb je dat nodig? Misschien nog een tip van de expert, FeaR.. :)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb ndes nog wel een tip. Hificorner heeft momenteel een opruiming en daar staat leuk spul voor hele leuke prijzen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Inderdaad daar refereerde ik ook al aan.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
De opruiming op hificorner had ik inderdaad ook al bekeken, alleen lagen de prijzen helaas toch wat hoger dan het budget dat ik op dit moment heb. 2e hands is dus echt de enige optie.

Verder over de stands, de afmeting van de surround speakers zijn 240 x 133 x 210.. Zijn redelijk klein.
Denk dat massieve stands er dus niet mooi bij zullen staan. Kan iemand me een beetje in de richting duwen waar ik naar moet gaan kijken?

Als de 609 zijn garantie ook buiten fabrieksgarantie kostenloos de HDMI board issues verhelpt waag ik de kans wel (Kan iemand aangeven of dit zo is?) anders wacht ik wel af of er aankomende weken een Denon AVR-1912 op marktplaats verschijnt.

[ Voor 57% gewijzigd door Valandin op 29-08-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Valandin schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:50:
[...]
De garantie is verder wel 100% op de hdmi board issues ook buiten garantietijd toch?
Tot (of tot en met, dat weet ik even niet) 2018 garantie. Zelfs modellen die er officieel niet onder vallen wordt gemakkelijk mee omgesprongen. Vriend van me had een Integra pre/pro met een defect HDMI-board en die is ook gemaakt terwijl dat model niet op de lijst stond welke eigenlijk in aanmerking kwam. Op dat punt zit je door die garantie wel safe.

Ik heb mijn Denon AVR-2809 vervangen voor een AVR-4520, de 2809 heeft het acht jaar goed gedaan maar dat geeft geen enkele garantie dat hij het bij de nieuwe eigenaar ook zo lang vol houdt. Altijd een risico met tweedehands, al is het apparaat van een liefhebber geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
FeaR schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 16:22:
[...]

Tot (of tot en met, dat weet ik even niet) 2018 garantie. Zelfs modellen die er officieel niet onder vallen wordt gemakkelijk mee omgesprongen. Vriend van me had een Integra pre/pro met een defect HDMI-board en die is ook gemaakt terwijl dat model niet op de lijst stond welke eigenlijk in aanmerking kwam. Op dat punt zit je door die garantie wel safe.

Ik heb mijn Denon AVR-2809 vervangen voor een AVR-4520, de 2809 heeft het acht jaar goed gedaan maar dat geeft geen enkele garantie dat hij het bij de nieuwe eigenaar ook zo lang vol houdt. Altijd een risico met tweedehands, al is het apparaat van een liefhebber geweest.
Nu zie ik héél toevallig dat de Jamo J12 in de aanbieding is voor 169,- nieuw.

https://www.avtrader.nl/s...o_j12sub&utm_nooverride=1

Is dit een goede (krachtige?) subwoofer die goed bij de S606 past of kan ik beter een ander 2e hands sub aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het ding hoor bij de Jamo S serie dus dat is op zich een match.
Over AVtrader echter heb ik zo mijn bedenkingen. Het is een handelsnaam van Stassen en die staan in mijn boekje nou niet echt zo heel goed bekend.
Then again, voor 169 euro kun je dat ding ook gewoon bestellen, een week testen en dan indien nodig onder de WKA terugsturen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
The Eagle schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:18:
Het ding hoor bij de Jamo S serie dus dat is op zich een match.
Over AVtrader echter heb ik zo mijn bedenkingen. Het is een handelsnaam van Stassen en die staan in mijn boekje nou niet echt zo heel goed bekend.
Then again, voor 169 euro kun je dat ding ook gewoon bestellen, een week testen en dan indien nodig onder de WKA terugsturen.
Alleen is het jammer dat de set pas in de week van 13 september binnenkomt en ik nog geen receiver heb staan! :)

Maar vind 169 euro wel echt een prikkie voor de sub. Zie dat hij overal eigenlijk wel voor 300+ staat.
Kan er alleen totaal geen reviews over vinden.

*edit*

Keuze van de receiver is uiteindelijk een Marantz S7002 geworden. Ga deze morgen ophalen.
Nu is het afwachten op de Jamo en dan is alles compleet! Hartelijk dank voor alle informatie..
Tijd om zelf met de receiver en de set te spelen en google om van alles en nogwat raadplegen >:)

[ Voor 17% gewijzigd door Valandin op 31-08-2015 19:05 ]

Pagina: 1