Hulp met SSD uitzoeken voor laptop (hardware leek)

Pagina: 1
Acties:

• krosis
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-11-2025
Hallo beste mensen. Ik heb al een tijdje een hele fijne laptop maar er zit een normale HDD in en ik begin het toch wel te merken vooral na met de laptop van mijn neef gespeeld te hebben waar een SSD inzit... Jelly.

Probleem is dat ik een redelijke hardware leek ben. Ik hoop daarom dat jullie mij misschien kunnen helpen. Mijn vraag gaat vooral om of de SSD wel in mijn laptop gaat passen.

Mijn laptop is een HP Elitebook 8540W en er zit nu een 500GB HDD in, kon alleen niet de afmeting vinden... Hier is een foto: https://i.imgur.com/1Tcr9Do.jpg

Ik zoek een?
Ik zoek een SSD van minimaal 128GB maar ik denk dat 250GB het ideale is. Het is voor mijn school laptop dus er zullen niet veel spellen opstaan behalve Elder Scrolls Online (40GB~) en Football Manager (15GB~). Ik dual boot Arch en Windows. Nu ik erover nadenk denk ik dat 250GB wel minimaal is maargoed.

Wat is je budget?
Maximaal 100 - 130 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alles. Heb zelf ook even rondgekeken natuurlijk maar ik durf niets te bestellen als ik niet zeker weet of het past. Deze pricewatch: Crucial BX100 250GB zag er in ieder geval wel goed uit!

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

HP Elitebook 8540w. Windows 8.1 en Arch Linux dual boot. Voor school (informatica).

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:23

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
krosis schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 12:38:
Mijn laptop is een HP Elitebook 8540W en er zit nu een 500GB HDD in, kon alleen niet de afmeting vinden... Hier is een foto: https://i.imgur.com/1Tcr9Do.jpg
Je harde schijf is gewoon te vinden in de pricewatch: pricewatch: WD Blue WD5000LPVX, 500GB, het typenummer staat rechtsboven op je foto: 'WD5000LPVX'. Het is dus een 7mm harde schijf.
Deze pricewatch: Crucial BX100 250GB zag er in ieder geval wel goed uit!
Dat is een prima SSD die ook gewoon in je laptop zal passen. Wordt ook vaak aangeraden bij desktop builds.

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-10-2025
Mijn ervaring met de BX100 en laptops is extreem slecht, ik heb iedere keer weer gezeik wanneer ik windows probeer te installeren, bespaar je zelf een hoop ellende en koop een andere, bijvoorbeeld:
pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB
of
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-02 09:43

Pjotr

Altijd van je af snijden

rens-br schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 12:45:
Dat is een prima SSD die ook gewoon in je laptop zal passen.
+1.

De BX100 zit hier in meerdere laptops, en die draaien allemaal als een zonnetje.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
Azerion schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 12:46:
Mijn ervaring met de BX100 en laptops is extreem slecht, ik heb iedere keer weer gezeik wanneer ik windows probeer te installeren, bespaar je zelf een hoop ellende en koop een andere, bijvoorbeeld:
pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB
of
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB
Welke foutmeldingem etc kreeg je dan? Want gewoon ik had meerdere malen gezeik om windows te instaleren is nogal vaag. Ik heb nu een tijdje een bx-100 en nooit gezeur mee gehad. Tevens vraag ik mij af het verschil met een laptop en desktop is wat voor die problemen zorgt.

• Azerion
loki504 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:33:
[...]

Welke foutmeldingem etc kreeg je dan? Want gewoon ik had meerdere malen gezeik om windows te instaleren is nogal vaag. Ik heb nu een tijdje een bx-100 en nooit gezeur mee gehad. Tevens vraag ik mij af het verschil met een laptop en desktop is wat voor die problemen zorgt.
Ik heb geen flauw idee wat het verschil is, met mijn desktop kon ik er zonder problemen vanaf booten en dus ook installeren op de laptop had ik driver problemen, Windows 7 kon er niet op (weet de foutmelding niet meer, kwam er op neer dat Windows een partitie niet kon aanmaken) Windows 8.1 en 10 zagen gewoon simpelweg de drive niet als ik ging installeren (Drive kwam in de BIOS wel netjes naar voren), ook na het installeren van de AHCI Driver chipset werkte het niet, dit is me overkomen bij 3 verschillende BX100's en 3 verschillende laptops.

Ik ben redelijk klaar met BX100's.

EDIT: Ik weet dat het bekende problemen zijn en dat er veel verschillende oplossingen zijn, welke ik allemaal ben afgelopen toen.

[ Voor 6% gewijzigd door Azerion op 27-08-2015 13:43 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:23

Esumontere

Floep, banaan.

Azerion schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:39:
[...]

Ik heb geen flauw idee wat het verschil is, met mijn desktop kon ik er zonder problemen vanaf booten en dus ook installeren op de laptop had ik driver problemen, Windows 7 kon er niet op (weet de foutmelding niet meer, kwam er op neer dat Windows een partitie niet kon aanmaken) Windows 8.1 en 10 zagen gewoon simpelweg de drive niet als ik ging installeren (Drive kwam in de BIOS wel netjes naar voren), ook na het installeren van de AHCI Driver chipset werkte het niet, dit is me overkomen bij 3 verschillende BX100's en 3 verschillende laptops.

Ik ben redelijk klaar met BX100's.

EDIT: Ik weet dat het bekende problemen zijn en dat er veel verschillende oplossingen zijn, welke ik allemaal ben afgelopen toen.
Ik vind 3 gevallen geen goede afspiegeling van de werkelijkheid. Misschien is je SATA-aansluiting in je laptop(s) een beetje rot. Of die op de BX100. Of is het een maandagmorgen-geval. Of heb je hem er scheef in gestoken. Of is je laptop niet geschikt voor een SSD.

Al met al, jouw paar gevalletjes is echt absoluut geen reden om de TS een veel duurdere SSD aan te raden als een BX100 net zo goed is.

[ Voor 4% gewijzigd door Esumontere op 27-08-2015 13:51 . Reden: Ik moet beter lezen :+ ]

• Azerion
Esumontere schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:49:
[...]

Ik vind 3 gevallen geen steekproef. Misschien is je SATA-aansluiting in je laptop(s) een beetje rot. Of die op de BX100. Of is het een maandagmorgen-geval. Of heb je hem er scheef in gestoken. Of is je laptop niet geschikt voor een SSD.

Al met al, jouw paar gevalletjes is echt absoluut geen reden om de TS een bijna 2 keer zo dure SSD aan te raden als een BX100 net zo goed is.
Ik dacht bij de eerste keer ook dat het aan de laptop zou liggen, bij de tweede laptop was het misschien nog de installatie, na veel proberen een werkende manier gevonden, maar de derde laptop heeft me zoveel tijd gekost dat ik geen BX100's meer koop, ook het feit dat je met een simpele google search meerdere mensen met gelijke problemen tegenkomt, is voor mij een teken dat ik niet gewoon pech had.

[ Voor 26% gewijzigd door Azerion op 27-08-2015 13:59 . Reden: na edit van Esumontere ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:23

Esumontere

Floep, banaan.

Azerion schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:51:
[...]

Zoals ik aangeef betreft het 3 verschillende laptops, met 3 verschillende BX100's en daarnaast 2x zo duur? ik wist niet dat een MX200 €180 was, laatste keer dat ik keek was die €99 en dus 10% duurder.
Ook 3 gevallen is geen goede afspiegeling, als je bedenkt dat er honderdduizenden mensen een BX100 wel prima werkend krijgen in een laptop. Ik heb hier op 't werk 50 laptops draaien met in allemaal een BX100 250GB die zonder enig probleem geinstalleerd zijn.

Prijs klopte idd niet, liep ik een beetje in achter. Is aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door Esumontere op 27-08-2015 13:53 ]

• Azerion
Esumontere schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:53:
[...]

Ook 3 gevallen is geen goede afspiegeling, als je bedenkt dat er honderdduizenden mensen een BX100 wel prima werkend krijgen in een laptop. Ik heb hier op 't werk 50 laptops draaien met in allemaal een BX100 250GB die zonder enig probleem geinstalleerd zijn.

Prijs klopte idd niet, liep ik een beetje in achter. Is aangepast.
Ik persoonlijk ga niet meer voor BX100's maar iedereen kan hier zelf toe een beslissing nemen.
Pagina: 1