Videokaart koeler

Pagina: 1
Acties:

• Yourta
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-02 14:53
Ik zoek een?
Een aftermarket cooler, deze setup heb ik sinds twee maandjes, maar tijdens het gamen klinkt het alsof er een vliegtuig opstijgt. Ik krijg temperaturen tot 85 graden (videokaart), ik heb gezocht of het het waard is om een aftermarket cooler er op te zetten. In de meeste gevallen was dat het waard. Ik heb gevonden dat het modifyen je garantie laat verlopen (ik heb nog 20 maanden). Ook wil ik misschien binnen een paar maanden updaten naar de GTX 970. Dus mijn vraag is ook of het het allemaal wel waard is, misschien dat de koeler die op de R9 280X past ook wel op de GTX 970 kan.

Wat is je budget?
Rond de 50€ vind ik meer dan genoeg voor een koeler.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb veel gelezen over Arctic, maar dan positief en negatief, hierdoor heb ik werkelijk geen idee welk merk echt goed is.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 € 178,95€ 178,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 82,95€ 82,95
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 TOXIC€ 0,-€ 0,-
1Seagate ST500LM021, 500GB€ 54,75€ 54,75
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Corsair SP120 Quiet Edition Twin Pack, 120mm€ 28,12€ 28,12
2Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 20,50€ 41,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon WPM700 Bronze€ 60,95€ 60,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.136,05

Mijn PC wordt voornamelijk gebruikt voor gamen.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
of hij mee kan naar de 970 ligt er aan welke je neemt. (bekijk of die er op kan).
als is de temps zo bekijk lijkt mij 85 wat aan de hogen kant(uitgaand van gaming ipv furmark bv).

en kijk eens bij fanspeed hoe snel de koeler draait. want ik zie hem volgens reviews niet extreem veel geluid maken. tenzij hij 100% moet draaien om die 85 graden te behouden.
Bron: http://www.anandtech.com/...re-r9-280x-toxic-review/4

in mijn ogen kunnen het 3 dingen zijn.

1. je gpu is niet helemaal en moet extreem hard werken om hem rond de 85 te houden (grootste kans).

2. de airflow in de kast is bagger en wil loopt de koelen met warmen lucht(wat zijn de temps van je cpu? deze zal er dan ook last van krijgen).

3. of je stort je sneller aan het geluid als andere(niet vervelend nog erg).

een andere koeler op een 970 doen is in mijn eigen ogen zonden. (je verliest 9/10 keer garantie).
en die 970 zijn al aardig stil.

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:58
Als je toch de koeler wil verwijderen, vervang dan eerst eens de standaard koelpasta prut met iets van Arctic Silver pricewatch: Arctic Silver 5 - 3,5 gram
Misschien dat je hiermee al voldoende lager komt.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:10
Misschien de fan profile aan passe? mijn GTX660 werd ook altijd 70-75 graden en met een simpel profieletje in MSI Afterburner geen 60 graden en was ook nog eens stil..

• Yourta
Ik heb MSI Afterburner geïnstalleerd, en merkte direct al verschil, van 85 naar 63 graden tijdens het gamen (of uitvoeren van FurMark). De fan draait dan ongeveer 66% volgens FurMark (en 44 volgens MSI Afterburner). Het geluid is aanzienlijk minder dan eerst, mijn cpu wordt maximaal 42 graden en mijn moederbord rond de 35. Ook heb ik nog Arctic Silver 5 thuis liggen die ik morgen is op mijn GPU zal plaatsen (wist niet eens dat een GPU koelpasta heeft :p ).

En als ik zo lees dat het op de GTX 970 onnodig zou zijn, dan is het erg zonde om voor die paar maanden een aftermarket cooler te halen. Houd ik mijn garantie trouwens wel als ik de koelpasta vervang?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:37
Die Sapphire R9 280X Toxic heeft al een heel goede koeler, met een aftermarket luchtkoeler ga je geen of nauwelijks een verschil merken. Je tweakt beter de fan curve, doe eventueel iets aan de luchtstroom van je behuizing. Als het geluid je echt stoort, kun je de kloksnelheid wat lager zetten, ook al is dat een beetje tegen wat je wilt in waarschijnlijk. Die Toxic variant is een heel stuk hoger geklokt dan een standaard R9 280X en die is al een stuk hoger geklokt dan de oorspronkelijke HD 7970, dus het is wel een redelijk heethoofd, ook al zou die eigenlijk niet zoveel lawaai mogen maken (ben jij heel gevoelig, of heb je een defecte videokaart).

Gewoon MSI Afterburner installeren zou ik eigenlijk helemaal niets mogen doen, of bedoel je daarmee dat je al een andere fancurve ingesteld hebt?

Hypothetisch gezien, als je echt een betere koeler wou, moet je kijken naar waterkoeling. Met een custom block voor die videokaart lijkt me moeilijk, Sapphire heeft een eigen PCB gebruikt voor Toxic videokaarten en meeste waterblocks zijn voor reference PCB's, maar zoveel ken ik ook niet van waterkoeling. Een iets meer universeel toepasbare methode is de pricewatch: NZXT Kraken G10 Zwart, die je kunt combineren met een AIO CPU koeler (bv een pricewatch: Corsair Hydro H55) maar dan zit je een stuk boven budget, en echt nuttig lijkt het me niet.

• Yourta
Ik had inderdaad al een andere fancurve ingesteld, hij wordt nu 80 graden tijdens gamen en maakt wel iets minder geluid (ik denk dat dat door het warme weer van vandaag komt). Waarschijnlijk zal ik me er te veel aan ergeren, ik heb geprobeerd de koelpasta te vervangen. Maar ik kreeg het niet voor elkaar, ik durfde niet te veel kracht te geven bij het uit elkaar halen. Ik laat het denk ik dan maar voor wat het is, tot ik overstap naar de GTX 970. Want waterkoeling wordt me inderdaad te duur, toch heel erg bedankt voor alle gegeven info van iedereen!
Pagina: 1