Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

welke backup type gebruik je?

Pagina: 1
Acties:

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-11 15:36
Ik ben wel benieuwd welke backup type de meeste Tweakers gebruiken.

Ik gebruik zelf de diffirientele backup, maar ik denk dat ik over ga stappen naar de incrementele backup met wekelijk een full backup.

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Om eerlijk te zijn is die van mij vrij 'gammel'
Ik heb 1 hardeschijf waar alles op staat.
-muziek
-foto's
-games
-bewaarde setups die handig zijn na frisse installatie of andere dingen. Denk hierbij aan office handige tooltjes etc.
-Documenten

Op de C schijf staan alle setups geïnstalleerd en Windows dit is een ssd. (onbelangrijk als ssd kapot gaat gezien ik dan Windows gewoon kan het installeren en de setups ook.

Documenten worden gesynchroniseerd met de cloud (onedrive) en daardoor direct met mijn laptop die voor mijn studie is. Dus indirect heeft mijn laptop ook een goede backup.

Al mijn muziek staat ook op mijn telefoon dus dat is de backup voor mijn muziek.

De setups staan ook in de cloud (one drive) (Ik heb in totaal 30GB cloud storage die bijna vol zit overigens maar ik red mij er prima mee.

Foto's zijn gesplitst in vakantie foto's en privé foto's alle foto's die ik maak met mijn telefoon gaat automatisch naar one drive (lumia telefoon vandaar ik de 30gb cloud storage) dit is privé foto's. Vakantie foto's staan op Google drive die gedeeld is met familie zodat zei er ook bij kunnen.

Dit is mijn backup van alles en het werkt prima! :)

Edit: Schijf 2 de d schijf waar dit alles op staat bevat ook nog games hiervan heb ik geen backup maar gezien dit allemaal steam en origin games zijn maakt dit niet uit gezien je ze zo opnieuw kunt installeren. Daarnaast worden de save games in documenten opgeslagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Galinsky op 27-08-2015 08:32 ]

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-10 19:45

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Ik moet mijn back-upverhaal ook nog eens uitwerken.

Momenteel staat 90% van alle data op een Synology NAS.
Deze wordt om de week geback-upt naar een 2e Synology NAS op externe locatie.

Die andere 10% van "belangrijke" data staat nog los op een HDD, dus crasht de boel, is die weg.

Beyond Photographs | Flickr | 500px

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Niet direct een type. Ik gebruik de Cloud Sync van Synology als backup die weer een Rsync backup maakt naar mijn ZFS server. Daarnaast nog via Crashplan een backup naar een dedicated server.
Beide programma's ondersteunen real time backup en versioning.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik gebruik de "Kopieer en plak" methode naar mijn externe HD. Ik doe dit wel samen met het programma Syncbreeze zodat alleen nieuwe of aangepaste bestanden worden gekopieerd ;)

Ja dit is gammel maar ik heb geen geld om een uitgebreid netwerk aan te leggen voor alle backups :P

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik gebruik CrashPlan. Zeer tevreden van.

Meerdere computers doen een backup online, dus ongeveer 200GB stored in de cloud.

Dan gebruik ik CrashPlan nogmaals voor een backup naar een externe drive, die ik om de zoveel tijd in mijn laptop plug.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Eric_1993
Duidelijk!

wat vinden jullie van de "kopieer en plak" oftewel mirror methode?

Ik doe momenteel steeds een differientele backup, maar twijfel nog of de mirror backup misschien handiger is..

[ Voor 41% gewijzigd door Eric_1993 op 27-08-2015 13:23 ]

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Eric_1993 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:21:
Duidelijk!

wat vinden jullie van de "kopieer en plak" oftewel mirror methode?
Werkt prima, tot je een cryptolocker virus ofzo te pakken heb, dan worden je corrupte bestanden natuurlijk ook vrolijk gekopieerd.

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-11 20:22
Momenteel draai ik dagelijks incrementele back-ups met elke 10 dagen een volledige back-up. Deze worden via SFTP in een niet gedeelde map op mijn thuisserver gezet. Dit om cryptolockers te voorkomen.

De thuisserver zelf (Waar natuurlijk ook vele foto's, documenten etc. op staan) hangt aan crashplan om dit alles ook nog eens in de cloud te zetten.

• Eric_1993
garriej schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:23:
[...]

Werkt prima, tot je een cryptolocker virus ofzo te pakken heb, dan worden je corrupte bestanden natuurlijk ook vrolijk gekopieerd.
Welke methode is dan beter vind je? differentiële backup of incrementele backup met wekelijks full backuP?

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 00:20
Ik gebruik Fbackup 4.6 (oude versie, want die kan shadow copies doen). De belangrijkste data wordt 2 maal daags naar mijn USB sticks gebackupped (incremental backup)
Tevens gaat alle data naar een paar externe offline HDD's en zelfs CD's

Voor de rest slingert er her en der data op cloud accounts. Adrive, OneDrive, Gdrive, Mega. Ik let er wel op dat er geen gevoelige of copyright materiaal in de cloud terecht komt.

De 1e lijn van backup disaster recovery zijn de systeem herstel copies, en de bestands versioning in de cloud accounts. Maar eventueel kan ik een paar jaar terug in de tijd gaan, met name vanwege mijn CD's/DVD's en harde schijven (ik heb nogal veel schijven)

[ Voor 23% gewijzigd door oheng op 27-08-2015 14:15 ]

Verwijderd

Mijn C:\partitie Windows (Heb er ook Linux op staan) wordt wekelijks automatisch gebackupt door Acronis en op mijn D:\schijf (data) geplaatst.
Mijn data wordt twee keer per dag automatisch gebacupt door MyDitto in raid 0

Handmatig backup ik mijn C:\partitie voor ik de updates van Microsoft installeer.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 22:11

DarkSide

theres no place like ::1

Mijn windows partitie maakt mij niets uit.
Mijn documenten, fotos en andere bestanden wel. Die heb ik dan ook nooit op mijn C schijf staan.
Zodat ik altijd makkelijk de C kan formatteren zonder data van de D kwijt te raken.

Alle belangrijke data staat verder op mijn NAS. En wordt met Crashplan gebackupped.
Daarnaast staan nog veel documenten in OneDrive als extratje.
En heb ik mijn foto's ook nog op een externe USB Staan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 22:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier een combinatie. Crashplan doet hier de hoofdmoot. Ik maak backups vanaf mijn laptops naar mijn NAS. Mijn NAS naar server 1 en server 1 weer naar mijn NAS. En alles gaat ook naar Crashplan central.

Mocht dus een machine kapot gaan dan heb ik lokaal een backup, brand mijn huis af dan haal ik de data vanaf Crashplan central.

Verder maak ik 1x per jaar een DVD backup van onder andere mijn foto's en documenten en verder af en toe maak ik een zipfile van mijn documenten en projecten die weer op Dropbox gaat. Oja en mijn werkprojecten staan op een SVN server.

Complex? Ja.. Maar ik ben als de dood dat ik data verlies. Dat is me 1x overkomen, nooit weer!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-11 23:57
Ik heb ongeveer 1.2 TB aan belangrijke data, van documenten tot foto's tot softwareprojecten, etc.

Mijn computer is uitgerust met een extra interne 2 TB harde schijf die ik enkel gebruik voor backups. Met Macrium Reflect worden hier dagelijks incrementele en eens per week differentiële backups op gezet. Ook maak ik eens per week een image van mijn besturingssysteem. Al deze backups zijn versleuteld met AES-256 en gesplitst in bestanden van ongeveer 24 GB.

De versleutelde backup bestanden worden automatisch geupload naar Livedrive (€4/maand, onbeperkte opslag). Ik ben er van overtuigd dat niet alle backup services qua beveiliging te vertrouwen zijn, maar omdat mijn backup bestanden al versleuteld zijn hoef ik me hier geen zorgen om te maken.

Eens per week, meestal nadat de image en differentiële backups zijn gemaakt, sluit ik mijn externe harde schijf aan en is het een kwestie van simpelweg éénrichtingssynchronisatie van interne naar externe harde schijf door middel van Synkron.

Elke één à twee maanden haal ik een tweede externe harde schijf op die ik offsite bewaar. Deze synchroniseer ik dan en brengt ik waar mogelijk meteen naar de offsite locatie terug.

Als laatste brand ik jaarlijks enkele backups op blu-ray. Omdat mijn backups in bestanden van 24 GB zijn gesplitst is dit een makkelijke klus.

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Ik maak zelf gebruik van de volgende methode voor mijn foto's en bestanden (absoluut niet perfect wat bijvoorbeeld bij brand heb ik alsnog vette pech):

Ik heb 2 backups welke ik allebij meteen bijwerk zodra ik vind dat het nodig is

verder maak ik nog 1 een weekelijkse backup en als laatste heb ik twee backupschijven welke ik om de twee maanden bijwerk bijv. Januari backup schijf A, Februari backup schijf B Maart backup schijf A en enz.

Met deze methode hoop ik redelijk veilig te zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Zeehond op 27-08-2015 21:30 ]

200 fish found!

• Eric_1993
Ik gebruik ongeveer dezelfde methode als dat jullie gebruiken!

Ik heb thuis een NAS. op die NAS heb ik 3 mappen, ieder voor 1 computer (dus 2 desktops en 1 laptop). Ik ga elke zondag een full backup maken, en dan dagelijks incrementele backups. De bestanden op de NAS worden dan elke dag tussen 21:00 en 2:00 gebackupt naar de backdrive server.

Kunnen jullie advies geven over hoelang ik die backups moet bewaren? 1 maand of 2 maanden?

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 19:01
Elke dag een incremental backup van mijn OS SSD (data schijven staat niks belangrijks op) met Acronis naar een NAS, om de zoveel tijd (bekijk ik zelf regelmatig) wordt de backup gewist en begin ik opnieuw. Werkt als een tiet.

Systeem Specs

Pagina: 1