Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-08 20:02

TheAncientDovah

Meester in de kunsten van...

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben me de laatste tijd gaan verdiepen in wat ik later voor werk wil gaan doen. Ik zit nu op 5 Gymnasium en ik zal langzamerhand een richting moeten gaan kiezen.

Belangrijk aan mijn werk later vind ik dat het gevarieerd is en dat ik me er (maatschappelijk) nuttig in voel. Bij voorkeur geef ik leiding.

Nu heb ik zitten overwegen om aan de KMA (Koningklijke Militaire Academie) een opleiding voor officier Marechaussee te gaan doen.
Dit past in alle aspecten bij mijn wensen.

Ex-militairen schijnen erg gewild te zijn in het bedrijfsleven wegens hun ervaring. (Kan iemand dit bevestigen?)

Marechaussee is natuurlijk een soort politie, en dat sprak me erg aan. Helaas zit hier ool nog eem addertje onder het gras. Je kan uitgezonden worden...wat als ik naar de toekomst kijk onvermijdelijk is.

Het loon als officier is ook best redelijk (2200 bruto p/m ex. Toeslagen na opleiding)

Ik heb echter twijfels.

Zijn er voldoende doorgroei mogelijkheden?
Is het het risico waard?
Zal mijn werk daadwerkelijk gevarieerd zijn?
Is het zonde van mijn Gymnasium diploma?
Zou ik ooit in staat zijn een goed en stabiel gezin te onderhouden?

Is dit een interessante keuze of kan ik beter bij de politie gaan. Of zijn er nog andere beroepen die jullie te binnen schieten?

Ik zit nu dus trouwens op 5 Gymnasium met Latijn, en NT en NG, met economie en geschiedenis.
Kortom, breed georienteerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een van je eerste argumenten is dat je als ex-militair gewild zou zijn. Wanneer wil je precies ex-militair worden? Want als je nu al denkt over een opleiding waarvan je ook overweegt om met het eindresultaat, snel wat anders te doen, dan zou ik heroverwegen.

Voor het geld zou ik het ook niet doen, als 2200 euro bruto per maand je wat lijkt, zou ik me eens oriënteren op wat je ja een universitaire studie in een beetje gewilde richting kunt gaan verdienen.

Defensie als werkgever moet wel echt een roeping zijn. Je moet tegen de hiërarchie kunnen, je moet niet bang zijn om uitgezonden te worden, en als je nu al twijfelt of je wel een stabiel gezin kunt hebben met zo'n toekomst, dan vraag ik me af of dit wel echt je ding is. Heb je wel eens een beroepskeuzetest gedaan? Heel truttig, maar ook erg waardevol, mits serieus ingevuld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-09 21:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Kijk of je niet afgekeurd word.
Je zou afgekeurd kunnen worden omdat je te grote sterkte bril/lenzen nodig heb.

Trein?

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:18
Startsalaris na HBO of universiteit is zo'n 2000-3000 bruto per maand. Na 5 tot 10 jaar kun je op 5000 per maand zitten, beetje afhankelijk van je kunnen en de sector. Elke doorgroei richting is mogelijk. Leidinggeven is iets waarvoor je eerst wat meer ervaring moet hebben... Zeg 5 tot 10 jaar werkervaring. Leidinggeven is niet bevelen uitdelen die blind opgevolgd moeten worden :) En niemand van 30+ neemt een snotneus van 23 serieus als leider (no offense). Als het je ligt en je wilt het is het zeker mogelijk maar verkijk je er niet op: leiding geven en de baas spelen zijn echt heel verschillende zaken. Bepaalde persoonlijkheden zijn er goed in, anderen willen of kunnen het absoluut niet. Groei en ontplooi jezelf zou ik zeggen :)

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:02
TheAncientDovah schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 23:18:
Hallo Tweakers,

Ik ben me de laatste tijd gaan verdiepen in wat ik later voor werk wil gaan doen. Ik zit nu op 5 Gymnasium en ik zal langzamerhand een richting moeten gaan kiezen.

Belangrijk aan mijn werk later vind ik dat het gevarieerd is en dat ik me er (maatschappelijk) nuttig in voel. Bij voorkeur geef ik leiding.

Nu heb ik zitten overwegen om aan de KMA (Koningklijke Militaire Academie) een opleiding voor officier Marechaussee te gaan doen.

Ex-militairen schijnen erg gewild te zijn in het bedrijfsleven wegens hun ervaring. (Kan iemand dit bevestigen?)

Marechaussee is natuurlijk een soort politie, en dat sprak me erg aan. Helaas zit hier ool nog eem addertje onder het gras. Je kan uitgezonden worden...wat als ik naar de toekomst kijk onvermijdelijk is.

Het loon als officier is ook best redelijk (2200 bruto p/m ex. Toeslagen na opleiding)

Ik heb echter twijfels.

Zijn er voldoende doorgroei mogelijkheden?
Is het het risico waard?
Zal mijn werk daadwerkelijk gevarieerd zijn?
Is het zonde van mijn Gymnasium diploma?
Zou ik ooit in staat zijn een goed en stabiel gezin te onderhouden?

Is dit een interessante keuze of kan ik beter bij de politie gaan. Of zijn er nog andere beroepen die jullie te binnen schieten?

Ik zit nu dus trouwens op 5 Gymnasium met Latijn, en NT en NG, met economie en geschiedenis.
Kortom, breed georienteerd....
Lijkt mij enorm zonde. De marechaussee staan voor het grootste gedeelte van de tijd op wacht bij oa de koninklijke familie. Bewaking dus. Het is een baan op mbo niveau. Ik kan me niet voorstellen dat iemand met jouw capaciteiten daar een uitdaging vindt. Het startsalaris tussen mbo en universiteit scheelt inderdaad niet zoveel, maar je groeipotentieel wel.

Als het leger echt je roeping is zou ik ook wel wat anders overwegen. Denk bijv. aan straaljagerpiloot :9~

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 13:37
Ph4ge: Dan denk ik dat jij je eens wat meer mag gaan verdiepen in wat de Marechaussee doet. Ja het klopt, een hoop personeel staat op wacht bij paleizen(Beveiligers) maar de wachtmeesters en daarboven functioneren als opsporingsambtenaar en dan heb je een ander takenpakket als beveiliger

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

Als je doet wat je leuk vind, dan is niks zonde :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als politie / beveiliging / opsporing je interesse heeft, en je doet nu gymnasium, zou je ook eens kunnen denken aan het NFI. Wat meer technische studie zul je daarvoor nodig hebben, maar daar kun je terecht in een verscheidenheid aan functies. Niet alleen laborant ofzo, maar ze hebben daar bijvoorbeeld ook mensen werken aan big data en software schrijven.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
MedionAkoya schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 23:57:
Kijk of je niet afgekeurd word.
Je zou afgekeurd kunnen worden omdat je te grote sterkte bril/lenzen nodig heb.
Heb ik al eens naar gekeken, juiste lengte en ogen zijn prima.
Ook de conditie zit volgens mij wel goed.
Afkeuren zouden ze bij mij alleen maar doen als ze een beter iemand vinden.

• TheAncientDovah

TheAncientDovah

Topicstarter
naitsoezn schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:27:
Als politie / beveiliging / opsporing je interesse heeft, en je doet nu gymnasium, zou je ook eens kunnen denken aan het NFI. Wat meer technische studie zul je daarvoor nodig hebben, maar daar kun je terecht in een verscheidenheid aan functies. Niet alleen laborant ofzo, maar ze hebben daar bijvoorbeeld ook mensen werken aan big data en software schrijven.
Software interesseert mij ook erg, maar het werk lijkt me minder gevarieerd en ik betwijfel of ik ook in de toekomst nog wel baanpotentieel zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
TheAncientDovah schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:54:
[...]

Software interesseert mij ook erg, maar het werk lijkt me minder gevarieerd en ik betwijfel of ik ook in de toekomst nog wel baanpotentieel zou hebben.
Verwacht je dat we dat we op een punt gaan komen dat software niet meer nodig is?

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:33

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

TheAncientDovah schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:54:
[...]

Volgens mij hebben instanties als het NFI altijd banen :) En als er iets veilig is voor de toekomst dan is dat wel software ontwikkeling.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:18
Op dit moment is er een zeer groot tekort aan hooggeschoolde ITers (HBO+universiteit). Goed voor mij als freelancer, maar als het nog even doorgaat gaan bedrijven juist weg omdat hier gewoon te weinig banen ingevuld kunnen worden. Dat is ook weer niet goed...

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-09 19:55
Als je jong begint bij de marechaussee met een goede vooropleiding kun je het er ver schoppen. Intern en extern leiden ze je verder op als je de ambitie hebt.

Mijn neef heeft zijn leven lang bij de marechaussee op Schiphol gewerkt. En is geëindigd als generaal An de marechaussee.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Van mijn ex weet ik dat het ook enorm saai kan zijn, 4 jaar lang rondjes lopen rond beveiligde objecten in Den Haag was niet heel gevarieerd en leuk...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:11

Theo

moederbord

Een salaris van 2200 euro bruto per maand klink momenteel voor jou als een leuk bedrag (en geloof mij, dat is het ook voor een scholier), maar om daar later van rond te komen wordt lastig; je hebt het dan over een 29.000 euro per jaar, en dat is onder modaal.. Om aan te geven, van dit salaris kun je geen huis kopen, hoogstend een klein flatje.

Een beetje HBO'er of WO'er heeft een startsalaris van 2.500 euro per maand wat na een paar jaar (binnen 5 jaar) tussen de 3.000 en 3.500 euro ligt. Een salaris van 2.200 euro per maand is meer weggelegd voor een MBO'er of zelfs een ongeschoold iemand. Ik verdiende in de supermarkt als bijbaantje dit salaris (omgerekend naar fulltime verband)

Als je dus de opleding tot marechaussee wil doen dan moet je er dus rekening mee houden dat het een heel slecht betaalde baan is; 2.200 euro per maand voor een WO'er is namelijk geen redelijk salaris. Integendeel zelfs...

7400 Wp op het dak

Verwijderd

ph4ge schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:06:
[...]

Lijkt mij enorm zonde. De marechaussee staan voor het grootste gedeelte van de tijd op wacht bij oa de koninklijke familie. Bewaking dus. Het is een baan op mbo niveau. Ik kan me niet voorstellen dat iemand met jouw capaciteiten daar een uitdaging vindt.
Sorry dat ik het zeg maar het bovenstaande is echt onzin. Zie onder andere:

https://www.defensie.nl/o...marechaussee/inhoud/taken

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

DennusB schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:17:
Van mijn ex weet ik dat het ook enorm saai kan zijn, 4 jaar lang rondjes lopen rond beveiligde objecten in Den Haag was niet heel gevarieerd en leuk...
Maar hij was dan ongetwijfeld geen officier :) Als je op een hoger niveau instapt lijkt me het niet dat je dezelfde taken toebedeeld krijgt. De Marechaussee is inhoudelijk echt een stuk breder dan simpelweg objecten beveiligen.

Al ben ik uiteraard geen kenner.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Cloud schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:33:
[...]

Maar hij was dan ongetwijfeld geen officier :) Als je op een hoger niveau instapt lijkt me het niet dat je dezelfde taken toebedeeld krijgt. De Marechaussee is inhoudelijk echt een stuk breder dan simpelweg objecten beveiligen.

Al ben ik uiteraard geen kenner.
Eens, hij is nu bezig op Schiphol ook, dus je groeit wel, maar verwacht niet dat het mega snel gaat. Ze zijn flink gekort op hun budget, en dat merk je!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Salaris is een leuke discussie. Het is laag ja, maar zover ik weet krijg je dit vanaf dag 1, idem met de politie.
Dus waar een 'gewone' student na 4 jaar de eerste loonstrook krijgt, heb jij er al 4 jaar aan inkomsten opzitten.
Als je dat met elkaar verrekend, moet een afgestudeerde serieuze loonsprongen maken om dat verschil in vermogen (als je niet blind alles direct uitgeeft) in te lopen.

Heb het met mijn broertje ook gezien. Ja, ik verdien (aanzienlijk) meer, maar die 4 jaar studie tegen 4 jaar inkomsten geeft nog steeds een gat van 60-80k netto als je het in die 4 jaar spaart (want een gewone student komt nergens in de buurt van dergelijke inkomsten). Gaat dus heel wat jaartjes duren voordat ik hetzelfde netto vermogen resultaat bereik.

Wat betreft zaken als 'is het het risico waard' moet je geheel voor jezelf afwegen. Wat vindt je er zelf van als je voor dat salaris in Afghanistan, Irak of middle-of-nowhere Afrika terecht komt?

Leidinggeven is trouwens niet iets wat je echt kunt leren. Dat is vaak veel meer een natuurlijk iets - mensen luisteren naar je en zijn bereid je te volgen, of ze denken... iets anders ;) . Hoe goed je ook les krijgt, boeken leest en trucjes aanleert, als anderen niet achter je staan dan houdt het heel erg snel op.
Dus je kunt je beter inhoudelijk richten op wat je wilt en leuk lijkt om te doen. Als er dan kans rondom leidinggeven op je pad komt is dat mooi, maar het eisen/afdwingen is niet de juiste insteek.

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 27-08-2015 10:37 ]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Xanaroth schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:36:
[...]
Leidinggeven is trouwens niet iets wat je echt kunt leren. Dat is vaak veel meer een natuurlijk iets - mensen luisteren naar je en zijn bereid je te volgen, of ze denken... iets anders ;) . Hoe goed je ook les krijgt, boeken leest en trucjes aanleert, als anderen niet achter je staan dan houdt het heel erg snel op.
Dus je kunt je beter inhoudelijk richten op wat je wilt en leuk lijkt om te doen. Als er dan kans rondom leidinggeven op je pad komt is dat mooi, maar het eisen/afdwingen is niet de juiste insteek.
Dit is wel een belangrijk punt inderdaad. Je kunt de officiersopleiding doen en dat impliceert natuurlijk enige mate van leiderschap maar of je écht leiderschap in je hebt zitten zal later moeten blijken :) Als je de kans krijgt en je werkgever ziet dat ook echt zitten, is dat natuurlijk erg fijn maar ga er niet blind vanuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Overigens worden wat startsalarissen hier wel te hoog ingeschat. Ik zou zeggen HBO + WO is 2000-2500 startsalaris, waarbij je uitschieters heb naar hoger en naar lager. Gemiddeld zal WO hoger zitten dan HBO, maar grotendeels moeten die het ook hebben van sneller omhoog gaan.

2200 is niet veel, maar inderdaad wel vanaf dag 0, en dan ben je wel even bezig voor je dat als HBO'er/WO'er hebt ingelopen. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe dat zich verder ontwikkeld.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Als ik eerlijk ben twijfel ik een beetje over de motivatie van TS. Het lijkt erop dat hij opzoek is naar een veilige route naar een stabiele (financiele) toekomst.
Als je voor bepaald werk kiest, moet je juist uitstralen dat je voor de inhoud kiest. Niet dat je de inhoud van het werk (in dit geval dus ook uitgezonden worden) eigenlijk maar als nadeel ziet en het vooral om de schaduwagenda gaat. Daarmee kom je denk ik in de gesprekken niet eens door de selectie procedure.

alles kan off-topic

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk dat je diploma en je vraagstelling echt niet op elkaar aansluiten. Je hebt een redelijke partij kennis aan boord en bent blijkbaar slim genoeg om gymnasium af te ronden. Niet dat je niet een baan mag zoeken waar je je interesseert maar kijk even 5 tot 10 jaar vooruit.

- wil je later kinderen en daar sowieso de eerste paar levensjaren regelmatig bij zijn en van genieten?
- wil je na je school verder leren/studeren (zeg, nog 2 jaar) voordat je echt 40+ uur gaat werken?
- past het bij je sociale omgeving? Rare vraag maar het is vaak "makkelijker" om een traject te volgen wat ook bij je ouders/vrienden bekend is.

Tja, over het salaris ga ik het even niet hebben; er zijn mensen die graag vrijwilliger zijn, mensen die willen graaien aan de top dus dat is iets wat je zelf moet beoordelen. Je zou natuurlijk wel kunnen bekijken/bedenken wat een flatje, een autootje etc. allemaal kost in je huidige stad/dorp of eventueel in een stad/dorp in de buurt van de KMA.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 19:52
Ik heb een kennis die na het VWO bij de marechaussee is gegaan.
Daar heeft hij een aantal jaar gezeten.
Maar na enkele jaren is hij een avondstudie gaan doen en werkt nu als controller (/boekhouder).
Dus een andere richting.
Overigens zeiden we ook dat het zonde was van zijn opleiding. Maar hé, het is zijn leven en hopelijk heeft hij er wat van geleerd.

Het is handig om verder vooruit te kijken, maar denk niet dat je huidige keuzes niet ongedaan te maken zijn. Met (avond)studie kun je weer voor iets nieuws leren.
Ik denk wel dat je moet kijken naar welk vak je nu leuk vindt en of je daar niet verder mee kan gaan.

let the past be the past.

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 22:10

Seraphin

Meep?

De eerste vraag die je jezelf imo zou moeten stellen is: "wil ik bij defensie / naar de KMA, en waarom?". Zodra je daar voor jezelf een helder antwoord op hebt, is de vervolgvraag: "Bij welk onderdeel van de krijgsmacht zou ik me het beste thuisvoelen, en waarom?"

De reden "geliefd in het bedrijfsleven na afzwaaien" zou ik daarbij niet als goed motief bestempelen. (dat is hooguit een geruststellende factor mocht je 2-3 jaar ná de KMA tot de conclusie komen dat het toch niet is wat je had verwacht).

Defensie (ook Marechaussee) is in eerste plaats een roeping, geen beroep. Je mag er dan ook van uit gaan dat je bij de selectie / sollicitatie aan de tand wordt gevoeld over je motivatie. Overigens; ik heb zelf geen ervaring met/bij defensie, en wil ook niet een al te negatief beeld schetsen. Ik heb een redelijk aantal vrienden / kennissen die officier zijn (geweest), en ben wel onder de indruk van de kwaliteit van de opleiding en het daaropvolgende ontwikkeltraject dat ze achter de rug hebben.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Allereerst wordt hier in de opmerkingen weinig onderscheid gemaakt tussen een marachaussee en een officier. Een officier heeft een heel andere taak. Maar los daarvan ga vooral bij jezelf na of je wel de juiste motivatie voor het vak. Financiele zekerheid waar je je nogal op focussed is in mijn ogen de slechtste motivator. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat geld niet gelukkig maakt kreeg 60k als facilitair medewerker maar het heeft wel mijn huwelijke en mijn levensvreugde verpest. Doe werk waar je energie van krijgt en plezier in hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:00

BTU_Natas

Superior dutchie

Theo schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:19:
Een salaris van 2200 euro bruto per maand klink momenteel voor jou als een leuk bedrag (en geloof mij, dat is het ook voor een scholier), maar om daar later van rond te komen wordt lastig; je hebt het dan over een 29.000 euro per jaar, en dat is onder modaal.. Om aan te geven, van dit salaris kun je geen huis kopen, hoogstend een klein flatje.

Een beetje HBO'er of WO'er heeft een startsalaris van 2.500 euro per maand wat na een paar jaar (binnen 5 jaar) tussen de 3.000 en 3.500 euro ligt. Een salaris van 2.200 euro per maand is meer weggelegd voor een MBO'er of zelfs een ongeschoold iemand. Ik verdiende in de supermarkt als bijbaantje dit salaris (omgerekend naar fulltime verband)

Als je dus de opleding tot marechaussee wil doen dan moet je er dus rekening mee houden dat het een heel slecht betaalde baan is; 2.200 euro per maand voor een WO'er is namelijk geen redelijk salaris. Integendeel zelfs...
29000 is idd onder modaal, maar ik denk niet dat je modaal begrijpt. heel veel mensen zitten er onder, en een klein deel er boven.

Je stelt salaris veelste riant voor.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SPee schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:27:
Overigens zeiden we ook dat het zonde was van zijn opleiding. Maar hé, het is zijn leven en hopelijk heeft hij er wat van geleerd.
Leren doe je altijd, ook wanneer je een verkeerde opleiding hebt gekozen. In dat geval heb je geleerd om bij een volgende keuze wat langer na te denken, meer te verdiepen of meer vooronderzoek te doen naar je werkzaamheden. Ook heb je meteen geleerd wat je niet wilt in je werk of studie.

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Theo schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:19:

De eerste dikgedrukte regel is natuurlijk lulkoek eerste klas.
Ik heb met een salaris van 29000 bruto heel netjes een rijtjeswoning aan kunnen schaffen met een meer dan redelijke hypotheek.

en, 2200 met een supermarktbaantje? zeker niet als niet leidinggevende... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MartijnAbel op 27-08-2015 18:32 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
BTU_Natas schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:52:
[...]

29000 is idd onder modaal, maar ik denk niet dat je modaal begrijpt. heel veel mensen zitten er onder, en een klein deel er boven.

Hoewel modaal in Nederland niet per sé het wiskundige modale is, is dit volgens mij ook niet waar, en is het wel degelijk het inkomen waar redelijk de meeste mensen rond zitten. Alleen als je ook niet werkende en part-time werkenden meeneemt wordt het een ander verhaal.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:03
Vergeet niet, de Marechaussee is niet "een soort politie". Het is in Nederland gelijkgesteld aan de normale politie en voor de burger zit daar ook geen verschil in. Dit betekent dat je als je op de snelweg rijdt je ook gewone burgers mag/moet bekeuren.

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

Kijk hier even naar. Een video gemaakt door Defensie om te laten zien hoe een dag in het leven van een marechaussee officier eruit ziet.

YouTube: Officier Marechaussee

De marechaussee bevindt zich in een geweldsspectrum hoger dan de politie waarbij je, als officier, meer variëteit bij je werk hebt en toch ook wat gewelddadigere situaties zult kunnen meemaken. Hierbij kan natuurlijk ook gebruik worden gemaakt van (zwaardere) vuurwapens, een van de onderdelen waar je duidelijk ziet dat de marechaussee er nog een schepje bovenop doet in vergelijking tot onze nationale politie.

Je hebt dus vooral als taken beveiliging, controle en zware criminaliteit. Het ligt er dan wel weer aan waar jij je als officier in specialiseert.

YouTube: Taken Koninklijke Marechaussee

[ Voor 17% gewijzigd door caesar1000 op 27-08-2015 22:28 ]

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ik zal mij ook even in dit topic melden. Om geld te verdienen als leidinggevende moet je niet bij de kmar beginnen. Als officier heb je afhankelijk van je functie, gemiddeld 40 man onder je tegen een relatief kleine salaris (http://www.servicepuntdef...rt%202012_tcm4-855544.pdf) - zie vanaf tlnt en elnt. In het bedrijfsleven met 40 man onder je kan je om en de nabij met mooie studies het dubbele verdienen.

Doorgroei mogelijkheden zijn in een organisatie waarin bezuinigd word, lees Defensie, altijd moeilijk. Wel heeft de KMAR niet zo veel last van de bezuinigen ten opzichte van andere krijgsmacht onderdelen. KMAR is er voor de internationale en nationale veiligheid, en daar zal altijd geld voor zijn, zeker gezien ze in een hoger geweldsspectrum zitten. Ik weet dat er nog nooit een marechaussee'er met verplicht ontslag is gestuurd omdat er geen functies meer zijn.

Of het het risico waard is, is helemaal aan jezelf. Zoals andere het ook aangeven, als je enthousiast word van filmpjes zoals hierboven is het zeker wat voor jou.

Je zou de voor en nadelen van politie ten opzichte van KMAR eens naast elkaar moeten leggen, naar voorlichtingsdagen van de politie en kmar gaan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MmarkM schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:50:
Ik zal mij ook even in dit topic melden. Om geld te verdienen als leidinggevende moet je niet bij de kmar beginnen. Als officier heb je afhankelijk van je functie, gemiddeld 40 man onder je tegen een relatief kleine salaris (http://www.servicepuntdef...rt%202012_tcm4-855544.pdf) - zie vanaf tlnt en elnt. In het bedrijfsleven met 40 man onder je kan je om en de nabij met mooie studies het dubbele verdienen.
Afgezien van je overige (overigens nuttige informatie); hoe snel/makkelijk kan je met enige eigen inzet een rang van "sm" tot "kap" bereiken (eerste tabel)? Niet dat ik alleen maar naar geld kijk maar het is nogal een verschil als je vanaf 2500 bruto zou willen gaan verdienen en het kost je 3 jaar of 10 jaar voordat je daar bent. Nog afgezien van CAO-onderhandelingen vs. inflatie natuurlijk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Je kan op 3 verschillende manieren instromen op de manier zoals Defensie dat wilt zien:

- Vanaf mar4 tot mar1
- Vanaf sgt tot aoo
- Vanaf tlnt tot gen (KMA Breda, HBO)

Sommige mensen kunnen op een luitenant stoel komen zonder hbo op zak te hebben dan wel de KMA gevolgd te hebben, zij krijgen rang behorend aan functie.

Specifiek op jou vraag: dat verschilt dus nogal aan wat voor een loopbaan ( -en geluk) iemand heeft.

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

MmarkM schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:10:
Je kan op 3 verschillende manieren instromen op de manier zoals Defensie dat wilt zien:

- Vanaf mar4 tot mar1
- Vanaf sgt tot aoo
- Vanaf tlnt tot gen (KMA Breda, HBO)

Sommige mensen kunnen op een luitenant stoel komen zonder hbo op zak te hebben dan wel de KMA gevolgd te hebben, zij krijgen rang behorend aan functie.

Specifiek op jou vraag: dat verschilt dus nogal aan wat voor een loopbaan ( -en geluk) iemand heeft.
En niet te vergeten dat rangen zoals Luitenant-Generaal en Generaal (zoals in het tabelletje genoemd) maar voor een heel klein aantal is weggelegd. Het is zeker niet zo dat je door ervaring en maar lang genoeg bij Defensie werken je die rangen bereikt. Vaak zie je dat iemand die als luitenant begint en altijd (goed) blijft werken bij bv. de Landmacht in zijn laatste 10 jaar werk de functie van luitenant-kolonel/kolonel heeft bereikt. Om nog verder daarboven te komen moet je ook goed zijn in je sociale vaardigheden vanwege publiciteit en je voorbeeld functie. Natuurlijk heb je dit ook als kolonel bij je eigen troepen maar dit is niet nationaal/internationaal. 8)

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
TheAncientDovah schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 23:18:

KMA leidt op tot een officiersfunctie in de krijgsmacht. Dat is een loopbaankeuze die in veel aspecten afwijkt van een loopbaan in de burgermaatschappij. Als je daar een hart voor hebt, is het onovertroffen.

Het is in ieder geval geen keuze "voor een paar jaar en daarna zien we wel verder". Sowieso heb je de opleiding en daaropvolgend een vrij lange periode dat je moet blijven. Als ik het goed heb 5 jaar opleiding + tenmnste 7 jaar werken = 12 jaar totale contractduur.

Tegen die tijd ben je waarschijnlijk eerste luitenant, misschien kapitein? Stel dat je overweegt om niet voor altijd in dienst te blijven, dan zul je een overstap naar een burgerfunctie moeten maken. Wat zou je in de burgermaatschappij willen gaan doen?

Veel mensen hier zitten in specialistische IT functies. Voor deze functies zie ik niet teveel heil in een horizontale instroom. Je komt met een jaar of 30 binnen, en dan mis je ten opzichten van je leeftijdsgenoten een HBO/WO ICT/techniek studie en een jaar of 6 aan specialistische werkervaring. Je zou waarschijnlijk bijna terug naar start moeten in je loopbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:09
BTU_Natas schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:52:
[...]

Nou, 71% van de mensen met een inkomen verdienen modaal : (uitgegaan van 33% belasting op een modaal salaris van 30.000)

http://www.cbs.nl/nl-NL/m...tra/inkomensverdeling.htm

Maar een rijk gevoel zal je bij dit inkomen (tegenwoordig ook bekend als 'laag middeninkomen') niet snel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:00

BTU_Natas

Superior dutchie

Maar daar begin je niet mee als starter, want daar ging mijn comment over. In die groep zit veel werk ervaring.

Starter salarissen zijn veel lager, dan wat hier genoemd worden. (uitzonderingen daargelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimène
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-10-2023
Halllo Tweakers!

Ik werk momenteel aan een onderzoeksproject dat gericht is op het begrijpen van de perceptie van de Koninklijke Marechaussee, de Nederlandse militaire politie. Ik ben van mening dat het horen van de gedachten en meningen van een diverse groep mensen essentieel is om een goed afgerond beeld te krijgen, en ik zou uw inbreng zeer op prijs stellen.

Als u een paar minuten kunt vrijmaken, heb ik een enquête opgesteld om uw gedachten over de Koninklijke Marechaussee te verzamelen. Het maakt niet uit of u bekend bent met de organisatie of niet; ik ben geïnteresseerd in de mening van iedereen, aangezien uw perspectief waardevol is.

*knip* link weggehaald.

Uw antwoorden worden anoniem gehouden, en de gegevens worden uitsluitend voor onderzoeksdoeleinden gebruikt. Door deel te nemen, draagt u bij aan een beter begrip van hoe de Koninklijke Marechaussee door het publiek wordt waargenomen.

Voel u vrij om uw gedachten, meningen of eventuele ervaringen die u met de Koninklijke Marechaussee heeft gehad te delen. Uw input zal waardevolle inzichten verschaffen in hun imago en hoe dat overeenkomt met de publieke perceptie.

Alvast bedankt voor uw deelname! Als u vragen of opmerkingen heeft, aarzel dan niet om contact op te nemen. Uw input wordt zeer gewaardeerd.

We kijken uit naar uw waardevolle bijdragen!

Met vriendelijke groeten,

[ Voor 2% gewijzigd door Touchdomex op 24-10-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MartijnAbel schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 18:31:
[...]

De eerste dikgedrukte regel is natuurlijk lulkoek eerste klas.
Ik heb met een salaris van 29000 bruto heel netjes een rijtjeswoning aan kunnen schaffen met een meer dan redelijke hypotheek.

en, 2200 met een supermarktbaantje? zeker niet als niet leidinggevende... ;)
Even factchecking: nee, voor 29000 bruto koop je niet "heel netjes een rijtjeshuis".

Met 29K kun je rond de 120K lenen.

Voor een rijtjeshuis onder die prijs staan er in heel Nederland precies 22 woningen te koop....

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Jeroenneman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Even factchecking: nee, voor 29000 bruto koop je niet "heel netjes een rijtjeshuis".

Voor een rijtjeshuis onder die prijs staan er in heel Nederland precies 22 woningen te koop....
Dude. In 2015 kocht je nog een villa voor €300.000.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Jeroenneman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Mooie postkick zeg, kwam je uit de winterslaap van 8 jaar? 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:04

Coach4All

I'm a Coach 4 All

MartijnAbel schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:16:
[...]

Mooie postkick zeg, kwam je uit de winterslaap van 8 jaar? 😅
@Chimène maakte hem wakker O-)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Whoops, dit was hem inderdaad. Mogelijk kocht je in 2015 nog meer dan een kartonnen doos voor 120K. Anno 2023 wordt het knap lastig, helaas.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Een kick van zo'n oud topic is niet nodig

@Chimène Ik wil je graag verwijzen naar Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

Graag die eerst doornemen en mocht het daarna duidelijk zijn kan er eventueel een los topic worden geopend.

[ Voor 25% gewijzigd door Touchdomex op 24-10-2023 15:24 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.