Router met vpn

Pagina: 1
Acties:

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-02 14:01
Beste mede tweakers

Ik zoek een?
Router met veilige vpn out of the box

Wat is je budget?
€150

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AVM, netgear of asus

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
rijtjeshuis

Ik heb niet erg veel verstand van netwerken,vandaar dat ik hulp nodig heb. We stappen binnenkort over naar ziggo zakelijk alles in 1 200 mb. Ik ben van plan het ziggo modem in bridgemodus te zetten en er een goede router achter te hangen. Op diverse sites kwam de netgear r7000 voornamelijk heel goed naar voren met betrekking tot bereik en overdracht van bestanden maar ook de andere merken doen niet echt onder als ik kijk naar de vele reviews. Een belanrijke feature is voor mij vpn en deze moet out of the box veilig zijn. Wat ik niet goed kon vinden was of de certificaten die bv de r7000 maakt veilig zijn nogmaals ik heb hier niet veel verstand van. Als ik nu een keuze zou moeten maken zou ik kiezen voor de r7000 maar wat me tegenhoud is of de openvpn out of the box veilig genoeg is. Verder heb ik een kennis met een fritzbox alleen heb de UI gezien en dit leek mij lastiger dan die van de netgear.

Groet Stef

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:37
OpenVPN is in principe gewoon veilig. OpenVPN maakt gebruikt van SSL-certificaten, vergelijkbaar wat bv websites doen. De certificaten moeten wel aan beide kanten van de verbinding bekend zijn. De gegenereerde certificaten zonder private key moeten dan overgebracht worden naar de andere zijde.

Mocht je je verder wel willen verdiepen in netwerken hoor ik het graag.

• stefjuh
Bedankt voor het antwoord! Dus als ik het goed begrijp genereerd deze router zelf zijn certificaten en zijn dan dus out of the box veilig? Ik had gelezen dat de r7000 niet werd ondersteund door IOS met openvpn, is dit bij de asus wel zo?

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:37
Ik heb niet zoveel ervaring met iOS als het gaat om VPNs opzetten, maar wellicht wordt er in iOS een officieel ondertekend certificaat vereist of dat je deze in elk geval op één of andere manier het zelfondertekende certificaat op het device geïnstalleerd krijgt zodat deze het gaat vertrouwen.

De certificaten zijn feitelijk out-of-the-box wel veilig, zolang je de zogenoemde "private keys" niet het internet over zend. Je hoeft alleen de certificaten zelf uit te wisselen.

Als je precies wil weten hoe PKI (Public Key Infrastructure) werkt, zou je wellicht deze blog door kunnen lezen: Equablog: PKI (Deel 1) - daarmee word volledig uit de doeken gedaan hoe dat zit met certificaten, private keys etc en dus het principe hoe o.a. SSL en ook OpenVPN certificaten gebruikt.

• stefjuh
Super, dit maakt het voor mij duidelijk. Ik heb besloten voor de asus te gaan. Bedankt voor de hulp. Wat betreft Ios zal dit waarschijnlijk gaan met openvpn app.

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Stef,

Om even nieuw leven in dit draatje te blazen

Ben benieuwt wat je van je Asus vind. Ik zit met ongeveer een gelijk probleem, router met VPN server mogelijkheden. Op dit moment aan het kijken naar de RT-AC66U van Asus eventueel met DD-wrt of een mikrotik.

[ Voor 43% gewijzigd door JMS 450 op 20-10-2015 21:12 ]

Pagina: 1