Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

heb sinds vorige week een nieuwe game-rig bestaande uit:

Intel I7 5820k (niet overclocked), cooler is een thermalright HR02 macho
16 GB DDR4 RAM 2400 mhz
ASUS X99A mobo
Inno 3D 980 GTX
Toren: CoolerMaster Silencio RC-550 Black

Nu heb ik gisteren eens prime 95 gedraaid. Ik zag na een kwartier al via realtemp dat mijn CPU 95 graden werd! Dit vond ik uiteraard veel te hoog waardoor ik in de BIOS het cooling system van de fan op turbo heb gezet en niet meer op standard..

Nu draai ik opnieuw Prime 95 en nog steeds haal ik een temp van 95 graden (max.) stabiel na 4 uren ongeveer 85 graden...

De fans van mijn case zijn in orde, 1 intake vooraan, 1 fan van de CPU cooler en 1 fan achteraan outtake...

Kunnen jullie mij mss helpen wat eventueel het probleem zou kunnen zijn? Of zijn deze temperaturen bij een stresstest aanvaardbaar?

Groeten

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Lijkt me zeker aan de hoge kant. Heb je een centimeter dikke laag koelpasta tussen de CPU en koeler gedaan :P ?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En check eens of het voltage goed staat.

En wat wordt de temp met bijv. cinebench 15? De laatste prime versies maken het soms wel bijna onrealistisch warm.

specs

• ToFast
Richttemperatuur is zo'n 60-70max schat ik op lucht met die cooler?

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 22:25:
Richttemperatuur is zo'n 60-70max schat ik op lucht met die cooler?
Inderdaaad, als ik reviews lees van de cooler zou het toch echt wel beter moeten kunnen..

Voltage is gewoon stock voltage, heb deze cpu niet overclocked, is momenteel nog nergens voor nodig...

Temp is af te lezen met Realtemp, ik vermoed dat dit ook de werkelijke temps zijn?

Heb de toren zo aangekocht, de cooler zat reeds op de CPU. Gezien ik deze in een PC-winkel gehaald heb vermoed ik dat deze wel de juiste hoeveelheid koelpasta hebben gebruikt?

Groeten

• ToFast
Dan zal dat wel goed zitten. Gebruik eens wat andere programma's om de temperatuur uit te lezen, kan best een bug zijn. Realtemp kan er met een vrij nieuw type ook naast zitten..

Wat is de temperatuur onder een heftige game? En Idle?

[ Voor 14% gewijzigd door ToFast op 26-08-2015 22:46 ]

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-01 15:05
Probeer de schoeven van de koeler ietsje aan te draaien meschien zijn ze die vergeten

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 22:45:
Dan zal dat wel goed zitten. Gebruik eens wat andere programma's om de temperatuur uit te lezen, kan best een bug zijn. Realtemp kan er met een vrij nieuw type ook naast zitten..

Wat is de temperatuur onder een heftige game? En Idle?
Volgens Bios is de temp idle ongeveer 45 graden, wanneer ik een game speel (GTA V, The witcher 3, schommelt de temp tussen 65-70 graden...
bumtroll schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 22:49:
Probeer de schoeven van de koeler ietsje aan te draaien meschien zijn ze die vergeten
Hmm, zal dat morgen eens controleren.. Thx voor de tip!

• ToFast
Idle lijkt me ook net iets aan de hoge kant, of het moet goed zijn in de ruimte waarin de PC staat. Idle zou ik denken aan 35, max 40 graden.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Silentio kasten worden wel warmer. Komt door de isolatie. Zorg er dus voor dat de warme lucht er uit kan en koude lucht erin. Test het ook eens met de kast los

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-02 22:47

M2M

medicijnman

ik zou eens beginnen met het voelen aan het koelblok van je processor. Als je 'm niet langer dan twee seconden aan kunt raken dan is je koeler zelf 60C+. Dan kan je kast de warmte niet kwijt. Als je koeler koud is, is de koeler verkeerd gemonteerd (scheef) of is zijn de tempertuursensoren in je processor wonky.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Net zijpanel van kast eens eraf gedaan.

Tot mijn verbazing merk ik dat de fan die tegen het koelblok van de Thermalright HR-02 Macho bevestigd is de lucht van het koelblok wegblaast, dus richting voorzijde van mijn case. Is dit normaal of is de fan verkeerd gemonteerd?

Mij lijkt, om een goede airflow te behouden, logischer om deze om te draaien zodat het koelblok wordt gekoeld en dus richting de achterzijde van de case blaast?

Edit: heb net op youtube een montagevideo bekeken van deze koeler. In deze instructievideo plaatsen ze de fan naar de andere zijde, dus de lucht wordt aangezogen vanaf de voorzijde case en naar de achterzijde door de koelvinnen geblazen,

Morgen even mijn cpu-cooling-fan omdraaien! >:)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2015 03:23 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ah lekkere pc winkel, doe fan verkeerd om monteren... Die moet inderdaad heel rap omgedraaid worden!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Topicstarter
stin00 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:55:
Ah lekkere pc winkel, doe fan verkeerd om monteren... Die moet inderdaad heel rap omgedraaid worden!
Idd, heb daarstrax de fan omgedraaid,

ben nu prime 95 aan het draaien en na 3 kwartier is de temp niet boven de 75 graden gekomen... Ik denk dat het probleem nu wel is opgelost? :)
Pagina: 1