Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerronimo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 15:08
Hoi, heb al wat rond gezocht maar kon geen actueel topic vinden.

Een plaatselijke kroeg wil voor op het terras onder 3 grote parasols graag LED verlichting.
Ze hebben al wat rond gekeken (sligro) maar schrokken van de prijzen.

Nu heb ik aangeboden (paar biertjes op ;) ) om eens te kijken wat er mogelijk is.
Ik ben helaas niet zo thuis in het hele LED gebeuren dus hoop dat er hier mensen zijn die me kunnen helpen.

Het volgende heb ik mij uitgedacht:

12V 6A batterij per parasol (heb ik nog liggen)
4x RGBW LED strip IP65 (60 led's p/m) van 50 cm per parasol (kruislings geplaats voor betere lichtverdeling)
3x splitter voor 1 controller naar 4x ledstrip
4-zone RGBW ledstrip touch RF controller SETlink
Zodat ik iedere zone kan aansturen via 1 afstandsbediening.
Ik kom dan uit op een totaalbedrag van ongeveer 150,- incl. BTW

Lijkt dit ergens op?

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 14:39
Per parasol een batterij en dan 1 controller? De stroom bron sluit je op de controller aan en die stuurt het dan door naar de led strip. Je hebt aan 1 batterij dus voldoende.

Met 6A gaat het niet zo heel lang branden ben ik bang. De kroegbaas gaat de batterijen ook iedere dag opladen? Is er geen 230 aanwezig voor een heater die je kan gebruiken om een voeding op aan te sluiten?

Is de led strip een analoge of digitale? Digitaal kan (moet?) je onderling doorlussen.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Aan de prijs te zien gaat het om klassieke LED-strip.

Belangrijkste: zorg dat het goed vast zit. Je hebt er weliswaar plakstrip onder zitten, maar dat blijft alleen plakken als je een schone en droge omgeving hebt. Dat is bij de meeste parasols niet het geval, dus voor je het weet, dondert hij uit je parasol.
Zo'n parasol moet open en dicht kunnen, dus zorg dat je met je bekabeling uit komt.
Stroomvoorziening: tenzij die kroegbaas weet waar hij aan begint, is het niet praktisch om er een accu in te hangen en daarmee de strip te voorzien. 5 meter RGBW-strip trekt al snel een Ampère of drie bij volle belasting. Een 6A accu doet het dus maximaal 2 uur in zo'n scenario, daarna is hij leeg.
Het is beter om een voeding te monteren en het daarmee gebruiksvriendelijk te houden. Het weegt ook een stuk minder. ;)

• Jerronimo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 15:08
Ja klopt heb het ook eens een beetje nagerekend kwa stroomverbruik.
Ga ik niet redden met een 6A batterijtje, en een vrachtwagen batterij in een parasol.... :/
Maar het probleem is dat hij geen stroombron in de buurt heeft daar komt nog bij dat er dan per parasol dus een apparte kabel gelegd moet worden voor de voeding, en om iedere keer 3 verlengkabels uit te gaan rollen, tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dan wordt het denk ik toch een uitdaging. Je zou nog een pakketje LiPo kunnen overwegen: daar zit meer energie in per kilo, maar dan zit je nog steeds met een kroegbaas die de discipline op moet brengen om die dingen dagelijks op te laden met een goede lader, en dan zit je eigenlijk ook al vast aan twee of drie laders.
Ook wil je dan een beveiliging in dat accupakketje hebben zitten om te voorkomen dat de boel in rook opgaat.