Zwart scherm echt door defecte VGA-kaart?

Pagina: 1
Acties:

• Moriar
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-01-2025
Beste Tweakers,

Ik weet niet waar ik precies dit onderwerp op het forum moet plaatsen, dus ik poog het hier.

Een tweetal weken is mijn laptop gecrasht en startte hij niet meer op. Na een dag wachten deed hij het plots weer. Helaas, na een aantal uur crashte de laptop weer en bleef het uit.

Het probleem wat zich voor deed was dat de laptop wel "aan ging", maar het niet eens tot aan de BIOS kwam. Verder gingen de fans maximaal draaien en bleef het scherm zwart.

Na meer opzoeken op internet bleek dat dit soort defecten zich vaak voordeden als het RAM of het moederbord defect was. De enige optie die erop zat was mijn 3 sticks RAM één voor één uittesten in de verschillende slots.... helaas tevergeefs. De enige conclusie die ik hierna kon trekken was dat het moederbord defect was en dat ik deze niet zelf kon repareren. Ik koos ervoor om het op te sturen ter reparatie.

Nadat ik mijn laptop opgestuurd had, kreeg ik een e-mail terug met de prijsopgave.De defecten die opgelijnd werden waren "defecte accu" en "defecte VGA-kaart".

Het eerste vind ik vreemd, omdat mijn laptop aan de kabel(zonder accu) gewoon functioneerde. Daarnaast vroeg ik mij af of dit type storing ook wel mogelijk is door een VGA-kaart. Zou ik dan niet op zijn minst in de BIOS moeten komen en een minimaal beeld moeten krijgen door de chip op het moederbord?

Kan iemand mijn gedachtegangen en mijn twijfels ophelderen?

Bij voorbaat dank ik jullie allen!

Groetjes,
Maiko

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:20

Nemesizz

Untouchable

Zonder te weten om welke laptop het gaat (specificaties, om wélke GPU het gaat enz) is het moeilijk te zeggen.

Maar als je laptop bijvoorbeeld maar 1GPU heeft, en die is kapot, tja, dan krijg je geen beeld :P

En laptops willen soms anders reageren dan gewone desktops bij bepaalde defecten.
Sommige geven (net als desktops) foutcodes via piepjes, anderen starten helemaal niet op (zelfs de fans niet, noppes), weer anderen gaan wel aan (fans draaien, HDD draait wel enz) maar start verder niet door (geen POST, geen piepjes, noppes).

Dus nee, zo raar is het niet ;)

• Moriar
Nemesizz schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:34:
Zonder te weten om welke laptop het gaat (specificaties, om wélke GPU het gaat enz) is het moeilijk te zeggen.

Maar als je laptop bijvoorbeeld maar 1GPU heeft, en die is kapot, tja, dan krijg je geen beeld :P

En laptops willen soms anders reageren dan gewone desktops bij bepaalde defecten.
Sommige geven (net als desktops) foutcodes via piepjes, anderen starten helemaal niet op (zelfs de fans niet, noppes), weer anderen gaan wel aan (fans draaien, HDD draait wel enz) maar start verder niet door (geen POST, geen piepjes, noppes).

Dus nee, zo raar is het niet ;)
Mijn laptop is Medion X7813, met de Nvidia GTX560M als GPU. Dit zou dan al de tweede keer zijn dat een GTX560M defect raakt in mijn laptop. Wellicht slimmer om hem te laten repareren met een recentere (GTX 970M) kaart?

Dankjewel voor je reactie. Ik was in de veronderstelling dat ook zonder GPU het systeem kon opstarten met een bepaalde chip op het moederbord. Weer wat geleerd!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:20

Nemesizz

Untouchable

Omdat je in je openingspost geen model aangaf, kon het ook zijn dat het een laptop betrof met een enkel video chip.
Het model wat je aangeeft zou er inderdaad 2 moeten hebben, de ingebouwde Intel chip in de CPU zelf, en de Geforce chip.
Wat overigens niet altijd wil zeggen dat de Intel GPU bruikbaar is, bij sommige modellen moederborden kan/word deze niet gebruikt (komt bijna niet voor, maar af en toe wel).

Ook zijn sommige videochips (Geforce/Radeon) op het moederbord zelf gesoldeerd, als deze dan defect raakt doet de laptop verder weinig meer.
Zover ik kan zien heeft je Medion wel een MXM module, dus zou je de GPU eruit kunnen halen.

Als de Geforce chip defect is, en je laat deze in de laptop zitten kan het zijn dat het systeem niet start.
Zou je de Geforce verwijderen (de MXM eruit) en de Intel GPU is daadwerkelijk intern aangesloten, zou de laptop wel moeten starten én beeld geven (al zijn de prestaties dan niet om naar huis te schrijven :P ).

Vervangen voor een ander model videochip is vaak erg moeilijk bij laptops.
MXM modules klinken leuk, "yeey, ik kan er een andere videokaart inzetten", maar in de praktijk geeft het vaak veel problemen.
Vaak is de koeling er niet op berekend op een andere videokaart (qua koelvermogen, maar ook qua vormgeving), de voeding is er niet altijd op berekend, en vaak geen support in de BIOS, komt bij dat bepaalde OEM's ook nog eens een aparte videobios in de videokaart inproppen zodat ze alleen werken met laptops van hetzelfde merk (vaak de duurdere merken doen dit, Sony, Asus deden dat vaak). Wat upgraden of uitwisselen van zelfs hetzelfde type videokaart soms moeilijk maakte.
(daarom hebben sommige merken ook zoveel moeite met iets simpels als drivers updaten, ze pakken de drivers van AMD/nVidia's eigen site niet, en de OEM zelf doet er geen moeite meer voor om de drivers up-to-date houden).

• Moriar
Bedankt voor de info! Dit heldert wel het een en ander op.