Toon posts:

digitale high end set up

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb ik ergens in de ontwikkeling van de hifi iets gemist.
Hardware:
Musical Fidelity versterker
Epos M12.2 Speakers
500Gb aan MP3
(dedicated) Laptop die ook Soundcloud etc draait.
Dragonfly DAC (up te graden)
Mediamonkey
Samsung S6

Wat ik wil is dat ik niet telkens mijn laptop aan hoef te zetten om muziek te draaien.

Ik hoor dan mensen over een squeezebox of een mediaserver. Maar ik begrijp niet oe ik dit moet opzetten.
Heb een samsung S6 en wil hiermee het liefst alles besturen of een tablet die ik dan wel ga kopen. Maar ik begrijp niet meer hoe ik moet denken. Een mediaserver kopen? Daarop mijn harde schijf aansluiten? Maar hoe bedien ik die dan?

Dus: ik hoop dat iemand mij begrijpt. Ik wil hoge kwaliteit digitale audio neerzetten. De hardware tot nog toe is top en klinkt heerlijk maar het kan volgens mij nog allemaal veel handiger.

Bij voorbaat heel veel dank voor goede raad om van een ouderwetsche hele goede hifi-set een moderne set te maken die ik goed kan besturen.

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht is het hier de verkeerde plek om te vragen. Maar wie of waar moet ik deze vraag neerleggen?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-01 12:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

Een Sonos Connect eraan en je komt een heel eind mee in de moderniteit.
En soortgelijke apparaten, zoals Heos van Denon.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Verwijderd

Topicstarter
Dank je! Hoe heet zo een ding?! En wie of wat kan ik heen om goed advies te krijgen?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat jij nodig hebt is idd een mediaserver. Het makkelijkste is om iets als een NAS aan te schaffen. Die hebben die functionliteit out of the box en dan heb je niet alleen een centrale plek voor je muziek maar ook voor je films, foto's en andere data :)
Ik kan zelf Synology ernstig aanraden, zeker als je niet weet hoe je zoiets op moet zetten. Daar is het namelijk een kwestie van een app installeren :)

[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 26-08-2015 21:44 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een NAS maar hoe dan verder? Ik heb mijn muziek allemaal centraal staan en nu?! Hoe draai ik de muziek nu? En hoe bestuur ik het? En hoe zorg ik dat het bij mijn versterker komt?
Dus het geheel. . . . Dat vind ik nog we eens lastig. . .

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Idd:
NAS -> streamer -> DAC -> versterker

De streamer zoekt in de mappen op je NAS, bedienen doe he met een app op je mobiel.

Elke HiFi zaak zou je dingen moeten kunnen laten zien. Sonos vindt je sowieso vrijwel in elke electronica zaak.

Verwijderd

Topicstarter
NAS: SYNOLOGY (= goed) waarop let ik daar?! Snelheid?
Streamer: Welke merken? En wat is de best in prijs en kwaliteit.
DAC: Zit zwaar te denken aan de Ifi

Maar daarover vind ik op deze site vast wel een hele hoop informatie?!

Verwijderd

Topicstarter
De SONOS kost dus 399. Mooi apparaatje. Wat is het alternatief?!
En wat is de investering waard? Ik denk dat een NAS in geluidskwaliteit niet veel uitmaakt . . . Maar een streamer waarschijnlijk wel of de DAC het meest?!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49
Als je niet vies bent van een beetje knutselen, is een Raspberry streamer/DAC-combo wellicht een optie?

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

NAS is inderdaad alleen opslag. Bij de streamer is vooral gemak belangrijk (verschillende apps) en de DAC bepaalt dan uiteindelijk vooral de kwaliteit.

Zit zelf te denken aan een HTPCtje om Roon te draaien voor muziek. Duur maar wel verleidelijk.

Verwijderd

Topicstarter
HTPStje van Roon?!

Verwijderd

Topicstarter
En waarschijnlijk gaat het ook om de hele keten?

• The Eagle

The Eagle

Als je zelf als laatste gereageerd hebt graag je laatste post editten ipv een nieuwe te maken :)
Verder, als je al een NAS hebt heb je dus een streamer nodig :)
Ga je hier even inlezen: Hifi streaming systemen
En even langs je hifi-winkel idd. Die hebben zonder meer streaming apparatuur staan :)

Overigens heb ik die Cocktail Audio die ik in dat topic noem zelf gehoord en das echt een briljant apparaat. Gebruik zelf een Denon DNP720 streamer, maar zoals gezegd, vrijwel ieder merk heeft dat spul tegenwoordig in het assortiment.
Wat voor jou denk ik vooral belangrijk zal zijn is dat er een goede ingebouwde DAC in zit, zodat je je reeds aanwezige DAC kunt blijven gebruiken voor je huidige apparaten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Roon is een afgeleide van de software die op Meridian draait (Sooloos) waar 'iedereen' in de hifiwereld zo gek op is/was.
Niet alleen mappen met muziek maar ook de relaties tussen nummers, bands en review etc. veelbelovend (check roonlabs.com) maar dus goed aan de prijs :(

Zo'n Dragonfly is alleen USB, maar als je andere apparaten wil gebruiken (zoals TV) is streamer met ingebouwde DAC een optie. Pioneer N50 bijvoorbeeld.

[ Voor 23% gewijzigd door mr.paaJ op 26-08-2015 22:52 ]

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-01 09:04

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Ik zeg net als Dalux pak een Sonos. Verder geef je in je Topic aan dat je High-end wil maar dan zou ik eerst eens gaan beginnen met Flac en niet Mp3. Zelf ben ik een audiophile en heb een leuke set thuis staan en ik blijf erbij dat mijn media pc, zelfbouw, nog steeds beter klinkt op mijn dac dan menig apparaat dat ik heb gehoord.

Dus mijn advies luidt:
- Sonos wanneer je geen apparaten aan wil hebben staan
- Media PC bouwen met daarop Jriver die ook de perfecte settings heeft voor de DAC die je gebruikt.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Verwijderd

Topicstarter
Oplossing ziet er nu als volgt uit: Synology NAS en die kan direct naar een DAC (Rega of TEAC).
Eventueel een ArcaM RBlink. Die gaat naar De Musical Fidelity A220 en die weer naar de EPOS M12.2/ Volgens mij heb ik dan een hele fijne set. Die per onderdeel steeds weer verbeterd kan worden.
(Of ja natuurlijk alles graag in FLAC maar de collectie is nu al zo een 10 jaar oud en sommige zaken wil ik gewoon niet wegdoen. Heb een geheel schone database in Mediamonkey.).

Dank voor alle advies!

• marcelvdk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 12:51
ik gebruik een atom boxje, met daarin een grote HD waarop mijn muziek collectie in flac staat. op een memory stick staat een linux distro "daphile". Box aanzetten, start op van af de stick, en een minuutje later is alles klaar. Daphile is dan (voor instellen of om muziek af te spelen) m.b.v. je browser te benaderen. Maar dat is na instellen niet echt nodig. Dan gebruik ik op mijn android telefoon de app squeezer om muziek af te spelen. USB vanuit de atombox naar mijn DAC, en dan naar mijn versterker.

Daphile kan ook jouw NAS benaderen. daphile is gratis te D/L en werkt "out of the box"
Waarom starten vanaf stick? Omdat op de BOX ook XBMC staat. Als ik daar mee aan de slag ga, hoef ik alleen bij opstarten even aan te geven dat ik wil opstarten vanaf de HD ipv de stick.

[ Voor 13% gewijzigd door marcelvdk op 27-08-2015 15:29 ]

met vriendelijke groeten, marcel

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Wat jij nodig hebt is een Bluesound Node. Past perfect op je audioset, gebouwd voor geluidskwaliteit en bediening dmv app op phone of tablet. Doet precies wat je zoekt.

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:17:
Oplossing ziet er nu als volgt uit: Synology NAS en die kan direct naar een DAC (Rega of TEAC).
Eventueel een ArcaM RBlink. Die gaat naar De Musical Fidelity A220 en die weer naar de EPOS M12.2/ Volgens mij heb ik dan een hele fijne set. Die per onderdeel steeds weer verbeterd kan worden.
(Of ja natuurlijk alles graag in FLAC maar de collectie is nu al zo een 10 jaar oud en sommige zaken wil ik gewoon niet wegdoen. Heb een geheel schone database in Mediamonkey.).

Dank voor alle advies!
Nee.
Een NAS heeft geen onboard geluidskaart (ben ze zeker bij Synology nog niet tegengekomen) en kan dus nooit op je DAC aangesloten worden. Je moet er een streamer tussenzetten. De streamer is het apparaat dat je bedient: die haalt de muziek van je NAS en speelt hem af. Vervolgens kun je de ingebouwde DAC van de streamer gebruiken, of een aparte DAC er tussen zetten, en dan naar je versterker.
Zo, en niet anders :)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarom zou je een geluidskaart nodig hebben om een DAC aan te sluiten? Ik weet helemaal verder niet of een Synology de software ervoor heeft, en waarschijnlijk niet echt voor bedoelt, maar bijvoorbeeld een USB DAC heeft echt geen geluidskaart nodig.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26

Jag

Nee maar ik denk dat je dat dan wel weer een geluidskaart zou kunnen noemen :)

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Als ik de TS was zou ik lekker een Raumfeld Connector kopen. Ondersteund high resolution audio, in tegenstelling tot Sonos, heeft een prima ingebouwde DAC, is super makkelijk te bedienen, en is ook nog eens een stuk gunstiger geprijsd dan de meeste andere oplossingen.

• The Eagle

The Eagle

Sissors schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 20:19:
Waarom zou je een geluidskaart nodig hebben om een DAC aan te sluiten? Ik weet helemaal verder niet of een Synology de software ervoor heeft, en waarschijnlijk niet echt voor bedoelt, maar bijvoorbeeld een USB DAC heeft echt geen geluidskaart nodig.
Dan nog heb je een stukje hardware nodig dat, zij het digitaal of analoog, van een bestand een audiosignaal kan maken. 3x raden wat een geluidskaart of -stick doet ;)
En idd, een USB DAC manifesteert zich als als een soort van geluidskaart. Maar heeft wel aansturing middels software nodig. En dat heeft Synology niet.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Maarr, de vraag is dus wat ertussen moet. TS wil bedieningsgemak en installatiegmak als ik het zo lees. We hebben nog een budget nodig lijkt mij? En dan puur voor de streamer, de NAS/tablet/dec zal wel lukken nu.

Opties tot nu toe:
- Sonos
- Zelfbouw pc met jriver/MC
- Raspberry
- Bluesound
- Sooloos
- Linux distro (kan ook onder raspberry)
- Cocktail audio
- "merk" streamers (Denon, Marantz etc)
- Raumfield

Als je dit nou eens op een rijtje zet met budget erbij, voor en nadelen, bediening, installatie etc dan moet je er volgens mij wel uitkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Ziet er allemaal mooi en interessant uit. Begin het een beetje te begrijpen. Bluesound maakt erg goede kans. Maar daarbij dan ook nog een NAS. EN als ik wil in een later stadium een aparte DAC. . .

Die DAC's zijn ook weer en sudie waard. Van de "mainstream" merken als Ifi (en dan welke?), Arcam en Peachtree tot de wat meer niche merken als Schiit. Ik heb vooral het idee dat die DAC's een korte levensduur hebben, omdat ze telkens verbeteren.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2015 13:48 ]

Pagina: 1