Nieuwe monitor gezocht, ULTRA HD of HD?

Pagina: 1
Acties:

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-02 21:33
Hallo Tweakers,

Als je een monitor aanzet en deze knippert een halve minuut alvorens die normaal beeld geeft dan is dit meestal geen goed teken. Aan de andere kant is dit wel een hele gemakkelijke manier om bij je wederhelft een nieuwe monitor goedgekeurd te krijgen ;)

Nu heb ik twee schermen de welbekende Dell U2412M, die me helemaal prima bevalt en een Samsung 22 inch (ook 16:10) welke nu dus begint te haperen.

Waarom nu dit topic?

Ik ben voornemens om volgend jaar een nieuwe computer te kopen, vermoedelijk een high end met Tweakers best buy als inspiratie. Geen idee of mijn Samsung het tot die tijd weet te redden maar als die de geest begeeft wil ik wel een nieuwe kopen. Dus ga ik nu alvast investeren in een ultra HD scherm of koop ik een tweede Dell erbij?

Voor een ultra HD scherm heb ik gekeken naar de Samsung U28D590D Zilver, qua prijs ziet het er netjes uit, het formaat spreekt me aan en tja met een groter scherm wil ik wel meteen een hogere resolutie. De 16:10 verhouding van mijn huidige scherm is een beetje te prijzig op grotere schermen en dat is dus wel jammer.

Helaas weet ik dus absoluut niet wat ik moet verwachten van gamen op ultra HD, ergens verwacht ik dat het een hype is en meer ook niet want kan je het verschil überhaupt zien? (de hele discussie wat je oog kan waarnemen). Wordt alles niet gewoon minuscuul?

Is het tevens mogelijk om fatsoenlijk een lagere resolutie te gebruiken (aangezien mijn huidige pc het absoluut niet gaat trekken) zonder dat zaken er lelijk uit gaan zien?

Is het nu al de moeite waard om ultra HD te gaan qua scherm en zo ja, bij welk schermformaat?

Stel ik koop een tweede Dell, is dat niet zonde van een high end gamesysteem?

Zoals jullie merken ben ik volledig in dubio, nu heb ik rondgekeken maar de meningen zijn zo divers dat ik toch weer bij jullie uitkom. Alle input is welkom!

Hopelijk gaat mijn Samsung nog een tijdje mee maar zo niet dan wil ik goed voorbereid zijn en geen impulsaankoop doen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• De Priester
Goed om te weten, ik speel de volgende games:

World of Warcraft
Heroes of the Storm
Starcraft 2
Diablo 3
Modern Warfare 3
The Witcher 3

Meer recente games heb ik NOG niet gespeeld simpelweg omdat ik wacht op een nieuwe pc maar ik speel dus redelijk variërende games.

• aercaen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-02 12:55

aercaen

Proud framerate whore

Wat bedoel je met een high end systeem?
Voor games goed te spelen (+- 60 FPS) op 4K, voornamelijk games zoals The Witcher 3, ga je wel een heel high end computer nodig hebben. (meerdere grafische kaarten zijn dan een must in mijn ogen)
Dus hoeveel wil je exact steken in je nieuwe computer?
Ga je het bij die games houden of ga je ook nieuwere games spelen in de toekomst?
Ben je van plan vandaag dat scherm te kopen en pas volgend jaar de nieuwe computer?
Als dat het geval is, weet je toch dat al je games slecht gaan draaien op een ouder systeem.

Ik heb persoonlijk niet gekozen voor een 4k scherm om te gamen omdat ik nogal zwaar weeg aan framerate. Daarom verkies ik zelf een 1440p scherm met 144hz. Kan je goedkoper krijgen en moet je geen monster van een PC voor bouwen.

Edit: ook denk ik dat dit topic onder CAA (componenten aankoop advies) moet, waarschijnlijk de reden waarom je pas zo laat antwoord krijgt :)

[ Voor 8% gewijzigd door aercaen op 27-08-2015 14:23 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
De Samsung heeft een TN paneel, ik zou dat dus niet doen ivm slechtere kleuren, kijkhoeken en contrast. Wat voor pc heb je nu??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• De Priester
Wat ik bedoel met een high-end gamesysteem? reviews: Desktop Best Buy Guide: mei 2015

Budget is rond de 1500 maar dat is pas volgend jaar aan de orde, ik wil namelijk nog even kijken wat er voor ontwikkelingen zijn rond de videokaarten. Ik had voorheen ook crossfire en dat beviel me niet, teveel lawaai en ik heb liever 1 goede videokaart. Tevens (maar dat was destijds) was de aansturing bij sommige games niet bijzonder goed in de zin dat de performance niet indrukwekkend was.

Ik wil een nieuw scherm kopen zodra deze het begeeft, dat kan morgen zijn, dat kan over een jaar zijn maar als het scherm het begeeft dan wil ik een nieuw scherm kiezen wat ook de komende jaren voldoende toereikend is. Ik wil niet volgend jaar die vette pc hebben en dan denken "had ik toch maar een ultra HD scherm gekocht".

Maar goed, hoeveel meerwaarde heeft ultra hd ten opzichte van full hd? Zijn tevens de ultra hd schermen nu kwalitatief net zo goed als bijvoorbeeld de door ontwikkelde full hd schermen?

Als ik nu al een ultra hd scherm koop, schaalt die dan een beetje netjes naar full hd? Mijn huidige pc heeft slechts een 1GB grafische kaart dus absoluut niet voldoende om ultra hd op te gamen. I5 cpu 3,3 ghz met 8gb ram. Mijn huidige videokaart is de MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC een nadeel is dat er naast de twee DVI is dat er enkel een mini hdmi aansluiting op zit en die Samsung U28D590D kan dan enkel op 30hz draaien = bagger.

Ik game nu op de Dell en die heeft 60HZ en ik kan niet zeggen dat dit te laag is, althans ik vind het er prima uit zien maar die 30hz is wellicht beroerd.

Ik probeer middels dit topic een beetje informatie in te winnen, mocht mijn oude Samsung de geest begeven dan wil ik een goede keuze kunnen maken. Overigens is het budget voor het scherm maximaal 500 euro en dan krijg ik het een beetje het idee dat ik voor dat bedrag beter een goed full hd scherm kan halen in plaats van een ultra hd.

Ik wil graag richting de 28 inch gaan, lijkt me gewoon vet om op een groter scherm te spelen echter heb ik liever een goed scherm wat kleiner is dan een bagger scherm wat groter is.

Het is een heel warrig verhaal maar hopelijk heb ik het een beetje duidelijk kunnen maken.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als je pas volgend jaar een systeem gaat samenstellen dan zou ik persoonlijk ook pas volgend jaar een dikke monitor halen. Er gebeurt nog een hoop op dit gebied (refreshrates, TN->IPS, G-sync, Free-sync) en er komen nu erg rap nieuwe schermen uit.

De stap van een HD resolutie naar UHD is overigens ontzettend groot; ooit een WQHD resolutie overwogen (2560 x 1440)? Ik game nu zelf zo'n 2 jaar op een 27" WQHD scherm en ben er nog steeds ontzettend blij mee vergeleken met m'n vorige Full HD schermpje.

Met een budget van 500 euro wordt een écht mooie IPS UHD monitor wat lastig meen ik, maar je kan met dat budget al wel hele mooie 27" WQHD IPS monitoren scoren :) Het mooie van WQHD is dat het ook tijdelijk prima terugschaalt naar eventueel een Full HD resolutie (mocht dit nodig zijn).

Verder vind ik 4K gaming op één videokaart momenteel nog niet mogelijk. Een Fury X en 980 TI doen het wel oké, maar bij echt maximale settings komen ze toch net nog wat tekort. De Nvidia Pascal generatie (2016) zou wel echt 4K ready moeten worden. Maar het is moeilijk nu inschatten terwijl je pas komend jaar een systeem wil bouwen.

Ik zou je daarom even goed gaan inlezen op het gebied van alle monitoren, verschillende panelen en (opkomende) ontwikkelingen.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• De Priester
Hey Stin, bedankt voor je reactie. Goed dat je begint over WQHD, daar zit ik nu dus net naar te kijken. Maar dan heb ik gelijk een mooie vraag voor je, wat is nu het grote verschil in resolutie? Uiteraard snap ik wat het verschil is in cijfers maar ik vind het lastig om zelf in te schatten hoe het eruit ziet. Is het echt zo'n verschil en zo ja in welk opzicht? Welk scherm heb jij nu?

Zag zelf deze pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-B1 Zwart

Als je research doet over panelen, monitoren en resoluties dan krijg je de koude cijfers, die ken ik nog van het moment dat ik mijn Dell u2412 heb gekozen maar nu ga ik een overstap maken in resolutie waar ik geen "beeld" bij heb wat voor effect het daadwerkelijk heeft met gamen.

Is het ubervet? :P

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
ja zou ook naar deze kunnen kijken

http://nl.hardware.info/r...-monitor-acer-g277husmidp

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• De Priester
Een Acer heb ik eigenlijk niet naar gekeken. Ik heb hier nu ook een Acer staan namelijk de h233H en dat is niet echt superkwaliteit... De eerste monitor waarbij de aan/uit knop kapot is gegaan... Overigens een bekend probleem bij die monitor. Tevens was Acer te karig om voor dat scherm te betalen voor de HDMI standaard waardoor je wel hdmi kunt gebruiken maar het scherm geeft dan ineens kaders...

Acer staat niet heel hoog aangeschreven bij mij maar de prijs ziet er wel aantrekkelijk uit. Ik zal de review eens bestuderen.

Ben nog steeds benieuwd, is er iemand die foto's heeft waarmee je het verschil kunt zien tussen full hd, wqhd en ultra HD? En ik hoor graag hoe mensen hun belevingen zijn na de overstap. Is het een "nooit meer terug" gevoel of "mwoah maakt weinig verschil uit".

Bedankt voor alle reacties.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-02 15:16
Ik ben van 1920x1200 naar 2560x1440 gegaan met de Dell U2515h en ik vond het een wereld van verschil. Zeker in spellen als WoW, HoTS die grafisch niet super hoogstaand zijn is het allemaal een stuk scherper. En dan hebben we het nog niet over de extra werkruimte die je krijg op je bureaublad :)

In eye candy games kan je de AA ook ipv 16x op 8x of zelf 4 x zetten zonder dat je verschil ziet (iig heel weinig) waardoor je met een goed systeem alle andere settings weer hoger kan zetten.

Wel denk ik dat een 560Ti een beetje aan de zwakke kant is om op high/ultra te kunnen spelen met AA uit op 1440p maar de Dell U2515h schaalt goed terug naar 1080p dus dat zou voor jouw een oplossing kunnen zijn tot je een nieuw systeem heb gekocht.

Ik zat toen ook te twijfelen tussen een nieuw 1080p scherm en 1440p scherm en zeker als je de benchmarks allemaal zo bekijkt heb je een beest van een videokaart nodig. Maar moet zeggen dat het systeem in me forumsignature weinig moeite heeft met welk spel dan ook op ultra met AA op max 4 x. Nou heb ik die van mij wel flink overklokt maar dan nog neem ik benchmarks maar met een korrel zout. Zo haal ik in BF 4 meestal toch nog zo'n 120 FPS met drops naar 90 als er op een 64 player map erg veel gebeurd. Maar aangezien je merendeel blizzard games speel zal je straks met een nieuwe pc gewoon alles full blown kunnen spelen ;)

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• AstralizeR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10-2025

AstralizeR

Foar de kofje net eamelje!

4K is dead to me! ...ja, dat zei eens iemand op internet.
Widescreen (21:9) gaming is in opkomst, want 4K is alleen maar meer pixels in het zelfde formaat scherm.
Ik gooi dit er gewoon even als optie tussen, wie weet had je hier nog nooit naar gekeken.

Zelf gebruik ik een LG 34UM95 met een resolutie van 3440x1440 en het is echt een hele andere ervaring

SW-1682-5926-5204

• De Priester
@ Joenino, helemaal bedankt. Wat ik ergens gelezen had zijn het dus inderdaad de type spellen zoals WoW en HotS die het meeste voordeel hebben van de hogere resolutie. Bij een shooter kan ik me niet indenken dat er veel verschil is omdat daar geen UI bij zit. Terugschalen zal zeker een optie/must zijn tot ik een nieuwe pc heb maar daar kijk ik juist ook naar.

@ AstralizeR, 4K lijkt me op de een of andere manier overkill een beetje hetzelfde als full hd op een 4 inch telefoonscherm :-) maar widescreen lijkt me voor games zoals bijvoorbeeld WoW totaal nutteloos, voor shooters lijkt me dit dan wel weer beter. Welke games speel jij waardoor je er zo blij mee bent?

Ik weet dat er voor de Samsung U28D590D een issue is met de refreshrate via HDMI, namelijk dat deze maar 30HZ is dan, nu heb ik dat bij andere schermen niet specifiek genoemd zien staan. Is dit echter iets om rekening mee te houden of is dit enkel bij dat scherm aan de orde?

Ter info, bedankt voor alle reacties tot dusverre de informatie en inzichten helpen enorm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-02 15:16
De Priester schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:43:

@ AstralizeR, 4K lijkt me op de een of andere manier overkill een beetje hetzelfde als full hd op een 4 inch telefoonscherm :-) maar widescreen lijkt me voor games zoals bijvoorbeeld WoW totaal nutteloos, voor shooters lijkt me dit dan wel weer beter. Welke games speel jij waardoor je er zo blij mee bent?
Widescreen is juist heel fijn voor spelen zoals WoW :D al je zooi (addons) en chatvensters (ook zooi) aan de zijkanten zodat je midden rustig is en je tenminste nog wat ziet van het spel. Ik had bv op 1080p vaak zoveel troep in me scherm dat ik niks zag van het gevecht. Nu door meer pixels in de breedte met 1440p staan al me troep spam berichten uit zicht en alleen de belangrijke poppen in het midden als me cooldowns aflopen of de baas weer een speciale aanval doet.

Vaak schalen Shooters niet goed met widescreens (21:9).

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

De Priester schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:43:

Ik weet dat er voor de Samsung U28D590D een issue is met de refreshrate via HDMI, namelijk dat deze maar 30HZ is dan, nu heb ik dat bij andere schermen niet specifiek genoemd zien staan. Is dit echter iets om rekening mee te houden of is dit enkel bij dat scherm aan de orde?

Ter info, bedankt voor alle reacties tot dusverre de informatie en inzichten helpen enorm!
Dat kan je simpel zien door te kijken naar de HDMI versie. Versie 1.4 draait op max 4K@30 Hz, waareentegen versie 2.0 4K@60 Hz ondersteund. Maar je videokaart moet dan natuurlijk ook HDMI 2.0 ondersteunen, iets wat je 560 TI niet doet. Persoonlijk zou ik ten zeerste af raden om op 30 hz te gamen of zelf op te werken, dit gaat je heel hard storen.

Zoals ook al in deze thread door andere is aangehaald zou ik gewoon geen scherm kopen tenzij het echt moet. Huidige 4k schermen in je budget zijn gewoon niet veel soeps (TN panelen, geen HDMI 2.0, enz...). En dat je nu dan tot volgend jaar op 30 Hz moet gamen, ik wens het mijn grootste vijand niet aan.

Persoonlijk zou ik als je monitor vandaag de geest geeft, kiezen voor een goed 1440p schern (of widescreen scherm, mijn volgende word een widescreen scherm als ze eindelijk 120 Hz ondersteunen :*) ). Omdat je daarmee nog goede framerates kan halen zonder meteen een beest van een computer te moeten maken. (al heb ik een beest van een computer maar dat is omdat ik alle games aan minimum 120 fps wil draaien :P)

En ik zou persoonlijk niet gokken op het feit dat de volgende generatie grafische kaarten zoveel beter gaan zijn in 4K. Beter dan deze generatie, sure. maar HBM heeft zich in mijn ogen nog niet bewezen, en ik weet ook niet of de die-shrink zoveel gaat uitmaken in performantie. En zelfs al is dat zo, ik zou nooit gokken op zoiets want als je verliest heb je een verouderd 4K scherm, waar meeste games last hebben om 60 FPS te halen.

Just my two cents.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:53
Ikzelf heb toentertijd de Dell U2713HM gekocht. Deze heeft WQHD ofwel 2560x1440 en is 27 inch.
Op dat formaat en die resolutie is gewoon erg goed. Ik kan alles tot nu toe op max spelen met die resolutie op een R9 290x Tri-x.

• AstralizeR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10-2025

AstralizeR

Foar de kofje net eamelje!

De Priester schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:43: @ AstralizeR, 4K lijkt me op de een of andere manier overkill een beetje hetzelfde als full hd op een 4 inch telefoonscherm :-) maar widescreen lijkt me voor games zoals bijvoorbeeld WoW totaal nutteloos, voor shooters lijkt me dit dan wel weer beter. Welke games speel jij waardoor je er zo blij mee bent?
In de eerste plaats gebruik ik het scherm meer voor productiviteit dan gaming, ik speel af en toe spellen zoals GTA 5, Guild Wars 2, The Crew, Project Cars, verschillende Lego spellen (vertical splitscreen is dan ideaal). en nog wel eens wat oude leuke spellen in coop, zoals b.v. Serious Sam 2nd encounter (HD remake)

Allemaal werken ze perfect, en zoals Joenino al zei, RPG/MMO spellen zijn hiervoor heel geschikt.
Let wel op dat niet altijd alle spellen perfect werken, en dan in 9 van de 10 gevallen de menu's en cutscene's gewoon op 16:9 zijn/afspelen, hierbij krijg je dus zwarte balken.

Ik had nog enkele andere spellen getest zoals Rollercoaster Tycoon 3, deze had een *.ini edit nodig om goed te werken.

Hier zie je een voorbeeld van wat spellen op 21:9 (niet mijn video overigens)
https://www.youtube.com/watch?v=nYJtdImPrsU

SW-1682-5926-5204

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-02 20:38

Deathchant

Don't intend. Do!

@topicstarter: die U2515H wat Joenino aandraagt is echt een uitstekende keuze. Mooi compromis tussen een professionele kleurenmonitor en een gaming paneel. Je krijgt mooi WQHD (mooie tussenmaat tussen fullHD en ultraHD), je icoontjes gaan er niet te klein uitzien, reactietijd van het paneel is goed genoeg voor games en je krijgt nog eens mooie kleuren ook, en je betaalt geen 700 euro. Ik zou deze serieus overwegen.

Gaming op WQHD en dan ook nog high/ultra settings heb je dan wel een stevigere videokaart voor nodig (uiteraard afhankelijk welke games je speelt). Je kunt een WQHD monitor op fullHD laten draaien, maar het is ook afhankelijk van de game of deze goed schaalt naar fullHD en niet achteruit gaat qua scherpte/beeldkwaliteit.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) blijft toch een lastige ;). Schopje naar CAA.

• De Priester
@ Brooky, excuses!

Anyway bedankt voor alle feedback ik heb nu een selectie van vier monitoren waar ik naar zit te kijken:

http://tweakers.net/price...;383650;358078/categorie/

Even kort (zover dat bij mij mogelijk is) een korte uitleg waarom.

pricewatch: Dell Ultrasharp U2913WM Zwart

Na de reactie van Joenino en AstralizeR toch even gekeken naar die 21:9 beeldverhouding en eerlijk is eerlijk dat ding ziet er wel vet uit. Games zien er inderdaad heel vet uit maar voor mij is het formaat van het scherm nog wel een enorm twijfelpunt. De specs zijn goed, 2560 / 1080, AH-IPS, full led en Dell staat als merk goed in de markt. De recensies zijn goed dus dit scherm is zeker het overwegen waard. Het is wel meteen een koe van een scherm maar iets zegt me dat dit weleens kan wennen ;-)

pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zwart

Wederom een Dell, 27 inch is een mooie upgrade van mijn 22 inch Samsung en ik denk dat die ook goed zal matchen met de Dell u2412 die ik heb staan (ook qua design). Moet overigens toegeven dat ik het strakke design van Dell erg mooi vind. 2560 / 1440, IPS panel en voldoende pluspunten.

pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-B1 Zwart

Dit keer een scherm van Liyama, het design heeft veel weg van de Dell schermen en bevalt me dus ook goed. Deze heeft eveneens een resolutie van 2560 / 1440 waardoor het wellicht een goede opstap is mijn de huidige computer. Liyama is één van de eerste merken die ik me kan herinneren met een goede naam voor de schermen die ze maken. Recent (de afgelopen paar jaar) weinig met deze schermen te maken gehad, ik heb voornamelijk Dell en Samsung gehad waarbij Samsung vooral de beste prijs/kwaliteit keuze was.

pricewatch: Asus PB287Q Zwart

Tot slot een Asus, nooit gedacht dat ik een Asus scherm zou selecteren maar de reviews die ik heb gelezen en gezien waren extreem goed. Toevallig werd in een review dit scherm vergeleken met de eerdere Samsung U28D590D en de Asus is op veel fronten, met name bouwkwaliteit, stukken beter. Ja, dit scherm heeft een TN paneel en toch zijn veel reviews zeer lovend over de kleuren en kijkhoeken. Let wel, als je gaat voor kleurechtheid voor bewerkingen dan is dit scherm dus niet handig. De specs zijn voor gamen wel heel goed en zeker gezien de prijs is het een mooi scherm als je nu met alle macht een ultra HD scherm wil hebben. Dit scherm is bij mij hoe dan ook afgevallen en wel om twee redenen. De eerste is, zoals Aercaen ook heeft aangegeven, de 30HZ is niet te doen. De tweede reden, stel mijn huidige Samsung gaat nog een jaar mee, tegen die tijd is er voldoende veranderd en zal dit scherm vermoedelijk niet meer de toplijst behalen.

-----

Dus er zijn dan nog drie schermen in de running.

Wat ik me afvraag:
  • Twee schermen hebben DVI aansluitingen waarvan ik afvraag of dan de volledige resolutie en refresh rate benut kan worden.
  • Bij de pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zwart zit geen DVI en ben ik dus overgeleverd aan de Mini-HDMI aansluiting op mijn videokaart en kan deze dan wel de resolutie EN refresh rate aan?
  • Tot slot, kan ik moeiteloos de resolutie een stukje terug schalen mocht mijn huidige pc het niet trekken?
Voor de rest zijn de drie schermen qua prijs, specs en beoordelingen enorm aan elkaar gewaagd. Ik denk dat ik er niet onderuit ga komen om te gaan kijken of de 29 inch niet veel te groot is. Ik wil namelijk wel twee schermen behouden simpelweg omdat ik veel game en tegelijkertijd "tv" kijk.

Nogmaals iedereen bedankt voor de feedback, dit heeft me in de juiste richting geduwd voor een paar researchpunten.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
Welke gpu heb je nu? Dp is eigen het beste. En mini hdmi kan het zelfde aan als hdmi(alleen de aansluiting is anders) en dit kan je weer heel makkelijk vinden via google.

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
De Priester schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 06:54:
Een Acer heb ik eigenlijk niet naar gekeken. Ik heb hier nu ook een Acer staan namelijk de h233H en dat is niet echt superkwaliteit... De eerste monitor waarbij de aan/uit knop kapot is gegaan... Overigens een bekend probleem bij die monitor. Tevens was Acer te karig om voor dat scherm te betalen voor de HDMI standaard waardoor je wel hdmi kunt gebruiken maar het scherm geeft dan ineens kaders...

Acer staat niet heel hoog aangeschreven bij mij maar de prijs ziet er wel aantrekkelijk uit. Ik zal de review eens bestuderen.

.
ja oke
ik heb zelf een LG ips led 27ea63

pricewatch: LG 27EA63V-P Zwart

maar die is max 1920x1080

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• De Priester
loki504 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 09:32:
Welke gpu heb je nu? Dp is eigen het beste. En mini hdmi kan het zelfde aan als hdmi(alleen de aansluiting is anders) en dit kan je weer heel makkelijk vinden via google.
pricewatch: MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC

Helaas nog geen DP vandaar ook de vragen.

• De Priester
De Priester schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:03:
Dus er zijn dan nog drie schermen in de running.

Wat ik me afvraag:
  • Twee schermen hebben DVI aansluitingen waarvan ik afvraag of dan de volledige resolutie en refresh rate benut kan worden.
  • Bij de pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zwart zit geen DVI en ben ik dus overgeleverd aan de Mini-HDMI aansluiting op mijn videokaart en kan deze dan wel de resolutie EN refresh rate aan?
  • Tot slot, kan ik moeiteloos de resolutie een stukje terug schalen mocht mijn huidige pc het niet trekken?
Voor de rest zijn de drie schermen qua prijs, specs en beoordelingen enorm aan elkaar gewaagd. Ik denk dat ik er niet onderuit ga komen om te gaan kijken of de 29 inch niet veel te groot is. Ik wil namelijk wel twee schermen behouden simpelweg omdat ik veel game en tegelijkertijd "tv" kijk.

Nogmaals iedereen bedankt voor de feedback, dit heeft me in de juiste richting geduwd voor een paar researchpunten.
Momenteel is mijn Samsung een halve minuut aan het knipperen als ik die aan zet dus ik vermoed dat die binnen een maand wel kapot zal zijn.

Als iemand me nog kan helpen met bovenstaande vragen dan ben ik jullie wederom zeer dankbaar.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:53
Voor zover kan DVI best wel hoog qua resolutie.
De Dell heeft DP. Dat heeft je grafische kaart ook als je precies de BBG hebt gekocht. Sterker nog, dan heb je 2 keer DP (1 per grafische kaart). Daar kun je dan beide schermen op aansluiten met DP als je voor de Dell U2715H gaat.
Nvm, zie nu net je post daarboven met je huidige grafische kaart.

Ja, je kunt moeiteloos de resolutie omlaag gooien. Nadeel, het wordt er wel iets minder mooi van.
Verwacht dat je pc weinig moeite gaat hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 31-08-2015 11:24 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De Priester schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 06:54:
Beetje offtopic: Maar dat klinkt gewoon als over/underscanning, wat uit te schakelen hoort te zijn.

• aercaen

aercaen

Proud framerate whore

De Priester schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:03:
Wat ik me afvraag:
Even al je vragen beantwoorden:
  • Yes, dual link DVI ondersteund perfect 1440p@60Hz en ook 2560*1080 zou moeten werken op 60Hz (Dual link DVI gaat tot 2560*1600@60Hz)
  • Yes, ook dat zou geen probleem moeten zijn. (Je GPU heeft 1.4a welke ook 1440p@60Hz ondersteund)
  • Natuurlijk gaat dat moeiteloos, maar het zal je wel opvallen, op zich is een 1080p scherm mooier dan een 1440p scherm dat 1080p weergeeft (in mijn ervaring).
Een goede selectie schermen. Ik zou eerlijk gezegd gaan voor de 21:9 omdat ik zelf ook geloof dat dat de beste ervaring geeft bij games (en ook met productieviteit). (Ik zou er al één hebben, maar max refresh rate van 75 Hz..... (framerate whore right here :P))

Maar again, ik zou enkel kopen als u samsung het begeeft. Want je zult veel meer genieten van je scherm met een nieuwe computer :)

• De Priester
aercaen je bent een held! Had het zelf ook net gevonden middels Wikipedia Wikipedia: Digital Visual Interface maar met alle termen vind ik een bevestiging wel enorm fijn. Denk dat ik morgen eens een winkel ga bezoeken om te kijken hoe groot die U29 is :-)

Enne die 60 HZ heb ik nu ook en is op zich prima. Die betere pc komt er snel genoeg ik wil even wachten tot de prijzen droppen van de 8GB videokaarten :-)

Enorm bedankt iedereen voor alle informatie! Ik zal nog even laten weten welke het is geworden en wellicht maak ik zelfs even een leuke review ;-)

Bedankt bedankt bedankt!
Pagina: 1