T.C schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 19:29:
Allereerst mijn medeleven voor de nabestaanden, dit is iets wat niet zou moeten gebeuren.
Dat gezegd hebbende, de mensen uit de USA denken allemaal dat meer wapens de wereld veiliger maken.
Daarnaast staat de VS nou niet bepaald bekend als het meest sociale en meest intelligente land ter wereld, wat mij betreft bungelen ze ergens onderaan direct boven de streng islamitische en de joodse landen.
In Zwitserland waar verhoudingsgewijs meer wapens in privé bezit zijn, vinden er veeeeeel minder incidenten plaats met vuurwapens.
Wanneer leren ze dat je kinderen geen (vuur)wapens moet geven dat doen wij ook niet, en onze kinderen zijn gemiddeld genomen slimmer dan de volwassenen in de VS
Ik bekijk het zo, het is het resultaat van een jarenlange, decennia-lange, generaties-lange mentaliteit en opvoeding. Amerikanen worden grootgebracht om zich (onterecht) superieur te voelen. Dat is trouwens niet alleen hun eigen schuld, Wereldoorlog 2 heeft volgens mij flink hieraan bijgedragen. Vele andere landen hebben dus de VS veel macht toegeschoven, de VS werd tot een soort van wereldagent (World Cop) uitgeroepen. Mochten er problemen/strijden uitbreken tussen 2 landen, wendde men zich tot de VS. Mocht er hongersnood ergens ontstaan of kreeg men een fysieke ramp, weer deed men aanspraak op de VS.
Bovenal werd er flink geïnvesteerd in de VS met zijn allen, hier werden de allergrootste effectenbeurzen gehuisvest, men koos de Dollar als primaire wereldbetalingsmiddel (waaronder olie-aankoop), en vrijwel ieder peiling- of andere standaard (op het metrisch systeem na) werd van de VS afgekeken.
Ook zijn de meeste en meest-betekenende tech-bedrijven hier gehuisvest, ook werd ingewilligd met alle uitleveringsverzoeken van de Amerikaanse Justitie. Kortom, keek zo'n beetje ieder land op naar de VS als een soort van big uncle (ik gebruik express Big Brother niet, want dat heeft een geladen betekenis

)
Er zijn uiteraard een handjevol uitzonderingen geweest, zoals Cuba, Noord Korea, en Vietnam, maar juist die landen werden door de World Community genadeloos afgestraft, en gemarginaliseerd als ze niet aan de VS-gekte meededen. Ze werden als schurkenstaten bestempeld. Gelukkig staan we tegenwoordig in de internetgeneratie meer open tegenover.
Het is dus grotendeels onze eigen schuld dat de VS zoveel macht heeft en in het verlengde daarvan, dat de Amerikaan zich zo speciaal, superieur, toezichtsplichtig, en machtig voelt jegens de rest van de wereld.
Wij en het merendeel van de andere landen zagen na WO 2 Amerikanen als de grote, goede bevrijders en ze móésten alleen maar het beste voor hebben.
Ik vrees dat het weer minimaal 5 tot 6 nieuwe generaties zal duren, voordat dit denkpatroon doorbroken is. Het is ook niet overnacht of zo tot stand gekomen.
De enige oplossing voor alle problemen is niet naar één oplossing te zoeken.