Toon posts:

80 bij 80 mm fans

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag 2x een fan in mijn comp steken voor extra koeling. 80 bij 80 mm. moeten ze zijn.

Ik hoor op dit bord erg veel verhalen over lawaai enzo....Dus mijn vraag is:

Welke fan kan ik het beste nemen en hoe duur zijn deze?????

Alvast bedankt

Verwijderd

De beste fans zijn toch niet verkrijgbaar in Nederland :( :( :( :(

Probeer nou al een twee week lang aan Panaflo of Papst fans te komen.

Space-Promotin levert niet de Papst fans die ik wil hebben.

Wil je gewoon goede koeling en neem je het geluid voor lief, Wat ik dus niet die
stop er dan een Delta 80MP in ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja geluid is enigszins van belang, ik wil wel 's-avonds kunnen slapen naast dat ding!!

Dus ik weet niet hoeveel geluid die maakt???

Verwijderd

De stilste 80x80 die je kunt kopen is in elk geval de Papst8412NGL, die maakt maar 12 dB bij een luchtverplaatsing van 33 m³/h.
Je kunt ze kopen bij www.dil.nl of via een emailtje bij www.comex-sales.com (resellers van www.aconto.de)

• SmidsY
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 19:04

SmidsY

hallo!?.............

ga gewoon naar je lokale hardware boer of electronica handel hebben altijd wel wat liggen en meestal niet duur. En echt stil krijg je het toch nooit.

Het probleem is gelokaliseerd, het bevindt zich tussen het keyboard en de rugleuning.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:24
Op maandag 18 juni 2001 23:09 schreef Ro11 het volgende:
80 bij 80 mm. moeten ze zijn.
:?

Engineering

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n Justcooler systemfan 8x8cm, 2500 rpm, SMART is dat wat????

Heeft iemand daar ervaringen mee??

Verwijderd

Neem gewoon een 120mm die minder rpm draait... Die is stiller en toch een grotere airflow...

Verwijderd

Topicstarter
Of een Silent system Cooler

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op maandag 18 juni 2001 23:30 schreef Tupolev het volgende:

[..]

:?
Klopt toch? 8 x 8 cm.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 juni 2001 23:38 schreef Artcore_Trooper het volgende:

[..]

Klopt toch? 8 x 8 cm.
Ja hij snap het niet helemaal!!! :)

• WoyBoy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 09:07
Ik heb zelf twee Sunon's, KD1208PTS3 op 7V ipv 12V, ik hoor ze bijna niet meer:
http://www.sunon.com.tw/standard.htm

Voor de liefhebber:
Het is altijd een compromis tussen geluid en luchtverplaatsing. 1[m]=3[f], dus 1[m^3] = 3*3*3[f^3]=27[f^3]=bijna 30[f^3]. En 1[h]=60[min] dus 1[m^3/h]=30/60[f^3/min]=0,5[f^3/min] :) een makkelijk getal. En 1[f^3]=1[CFM] btw...
:? Anyway, 2[m^3/h]=1[CFM]
Voorbeeld: 40[m^3/h]=20[CFM]

Misschien kun je kijken naar de prijs (in herrie) van luchtverplaatsing, zeg dBA/CFM (CFM wordt dacht ik het meest gebruikt, dus dan doe we dat ook maar ipv [m^3/h]. Volg je me nog? iig, hoe groter die verhouding hoe meer herrie per geleverde lucht oid.

Dus die Papst van 12[dBA] bij 33[m^3/h] levert dan een getal op van 12/16,5=0,72.
Bovengenoemde Sunon levert (uit de tabel van SUNON) : 25/31=0,80 Die SUNON KD1208PTS3 is dus net iets "slechter" dan die Pabst.
En een SUNON KD1208PTS1 levert: 32,5/37,5=0,87 weer iets slechter dus.
Door zelf de verhoudig te berekenen kun je dus inschatten of een koeler beter of slechter presteert in termen van geluidsproductie en luchtverplaatsing, om die twee dingen gaat het bij de meeste mensen :)

Maar je kunt natuurlijk ook de KD1208PTS3 (25dBA en 31 CFM) ook ipv op 12 Volt op 7 Volt laten lopen (zwart aansluiten op +5V en rood op +12V, verschil is 7V ...), dan maakt ie bij mij nauwelijks nog geluid en blaast nog behoorlijk, maar dat is natuurlijk lastig vergelijken met de waardes uit tabellen.

Ik heb voor een SUNON KD1208PTS3 14,50 betaald in een vaag winkeltje in Nijmegen, "Technica", maar de KD1208PTS1 is ook te koop bij NedCool dacht ik voor meer ping ping :(.
KD1208PTS1 moest 12,50 kosten bij Technica.

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 19:41
ehmzz; juist ja! koop dus gewoon een berg sunon fans voor een prikkie en draai ze op 7 volt ;)

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 23:59 schreef salvador4 het volgende:
ehmzz; juist ja! koop dus gewoon een berg sunon fans voor een prikkie en draai ze op 7 volt ;)
Papst zul je bedoelen >:)
Maar dat is een mooi stukkie WoyBoy! Zou haast wel in een faq mogen voor een stil systeem, want hoe vaak ik die vraag de laatste tijd wel niet voorbij zie komen...
Ik heb 'm in elk geval gecopieerd naar een tekstbestandje van me met allemaal handige weetjes & links voor het maken van een stil systeem. thx!

• WoyBoy
Er stond een foutje in!
iig is 2[m^3]=1[CFM]

Ja suf, Pabst heb ik van Tom Pabst, van Tom's Hardware :)

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 19:41
naj ik bedoelde toch echt sunon als je kijkt naar prijs/prestatie/geluid verhouding. die dingen kan ik hier plaatselijk kopen voor 11 piek per stuk, op 7 volt nie te horen. Ik zag laatst de prijzen van die papst fans en ik sloeg stijl achter over.

• WoyBoy
Als je nou echt lekker wilt verder nerden ;) , dan relateer je de prestatie (dBA/CFM) weer aan de prijs.
Dus (gulden*dBA)/CFM
Maar in het algemeen geldt: hoe meer je erbij betrekt hoe subjectiever het plaatje wordt, de kans wordt namelijk steeds groter dat iemand andere dingen belangrijker gaat vinden of anders zou wegen ... dus dit kun je altijd voor jezelf doen, maar hoeft niet te gelden voor anderen ...

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 00:09 schreef salvador4 het volgende:
naj ik bedoelde toch echt sunon als je kijkt naar prijs/prestatie/geluid verhouding. die dingen kan ik hier plaatselijk kopen voor 11 piek per stuk, op 7 volt nie te horen. Ik zag laatst de prijzen van die papst fans en ik sloeg stijl achter over.
'kay, got a point there. Maar dat is bij alle computerhardware zo: voor het beste van het beste betaal je 2x zoveel als voor het 1nabeste :)
En ik wil het allerbeste op het gebied van fans, want ik wil het nu echt stil hebben.
(en waterkoeling vind ik ook geen oplossing, want je hou altijd nog de psu en vaak moet het water ook weer met radiator/fans gekoeld worden).

En voor mij maakt de prijs me dus ook nix uit, het gaat me gewoon om de hoeveelheid dB.

• WoyBoy
Bekijk de verhouding dBA/CFM en dan zie je pas of die (retedure) koeler ook echt blaast voor de herrie die hij maakt en dus beter is dan een cheap modelletje ...

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 01:07 schreef WoyBoy het volgende:
Bekijk de verhouding dBA/CFM en dan zie je pas of die (retedure) koeler ook echt blaast voor de herrie die hij maakt en dus beter is dan een cheap modelletje ...
Dat heb jij toch zonet mooi voor mij uit zitten rekenen?
En die Sunon kost dus volges salvador4 11 piek, en ik weet dat die Papst 8412 NGL zo ongeveer rond de 40 piek zit. Prijstechnisch niet zo'n goede dus, maar hij heeft echt wel de beste dBA/CFM verhouding...

Ohja, jij hebt het over dBA, maar dat vind ik een beetje cheaten. Die waarde voor de Papst is 12 dB, dus misschien zelfs nog maar 10 dBA (in elk geval minder). En ik weet niet hoe SUNON het meet: dB of dBa, maar dat moet eigenlijk wel gelijk aan elkaar zijn!

• WoyBoy
Klopt! :)
Over het hoofd gezien, maar ik denk dat er in de meeste gevallen dBA wordt bedoeld, ook al staat dat er niet, omdat dat dat de herrie is die je hoort en daar hebben we het over (maar dit blijft natuurlijk speculatie).

Maar naast de eenheid is er nog een grotere onzekerheid: de "nauwkeurigheid" van de fabrikant. De fabrikant heeft er belang bij om lagere waarden op te geven ... Maar aan de andere kant kunnen ze het ook niet te gek maken, want dan zouden ze door de mand kunnen vallen. Dus ik denk dat de afwijking t.o.v. een meer neutrale beoordelaar oid wel mee valt.

Maja, aan al dit geblaat (van mij iig) heeft Ro11 misschien niet zo veel, hij kan denk ik het beste een redelijk stille (<25dBA?) 12V koeler kopen en daar eventueel het voltage van aanpassen zodat je je eigen evenwicht kunt maken. En als die el cheapo koeler niet genoeg lucht verplaatst, kun je er als je misschien ruimte hebt er meerdere naast elkaar plaatsen.

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 01:38 schreef WoyBoy het volgende:
Maar naast de eenheid is er nog een grotere onzekerheid: de "nauwkeurigheid" van de fabrikant. De fabrikant heeft er belang bij om lagere waarden op te geven ... Maar aan de andere kant kunnen ze het ook niet te gek maken, want dan zouden ze door de mand kunnen vallen. Dus ik denk dat de afwijking t.o.v. een meer neutrale beoordelaar oid wel mee valt.
yep, ze kunnen niet alteveel sjoemelen want dan krijgen ze toch wel slechte reputatie.
Maar er zijn veel manier om te sjoemelen met dit soort dingen: alleen al de afstand waarop je die dB meter houdt bijvoorbeeld! Het zou een meter moeten zijn, maar dat zal wel een ruim begrip zijn bij de fabrikanten :P

Ik neem in elk geval dan ook maar aan dat als je een koeler van 40 piek koopt dat je wel wat goeds mag verwachten! Ik ben trouwes helaas nog niemand tegengekomen die de Papst 8412 NGL werkelijk heeft en erover kan vertellen, dus ik moet maar erges vanuit gaan: de waardes van de fabrikant...

Verwijderd

Koop gewoon 2 koelers van easycool herie heb ik niet mee!!!!
en koelengoed

*D
Pagina: 1