Windows 10 start pc zelf op?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moglie38
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-10-2024
Beste tweakers,

Ik heb een issue met windows 10.

Als ik me pc uitzet s'avonds ( dan branden er geen lampjes meer op mijn systeem ) dan staat me pc de volgende middag weer aan. Er is niemand achter mijn pc geweest in de tussen tijd.

Heb alle instellingen nagelopen maar kan niks vinden.

Het vreemde van dit verhaal is als ik me netwerk stekker eruit trekt is het probleem weg!

Iemand enige idee wat het zou kunnen zijn? Want ik vind dit maar raar dat me pc vanzelf opstart.

Hoop dat iemand een antwoord heeft.

Grtz mike

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijnenveger
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09 09:27

Mijnenveger

Veegt mijnen

Wake on LAN uitschakelen, misschien dat dat het probleem verhelpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:33
Wake on Lan inderdaad, en meer bijzonder de "wake on pattern match". Je kan natuurlijk Wake on Lan helemaal uitzetten, maar als je het toch gebruikt zorgt "wake on magic packet" voor minder problemen.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Dit gedrag heeft dan echter weer helemaal niks met Windows 10 te maken. Hoe was het met de PC voordat je er Windows 10 op zette?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moglie38
Mij systeem draaiede perfect onder windows 7 nooit iets raars meegemaakt en vooral niet het zelf opstarten.

Todat ik windows 10 had geinstalleerd. Dus oorzaak, gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moglie38
Mijnenveger en Allard Thanks heren.

Ga dit gelijk opzoeken en aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als een pc zomaar (uit standby/slaapstand) wakker wordt, dan staat er als het goed is een melding in het logboek wat de veroorzaker is, zie bijv. http://answers.microsoft....-86ba-a1cee05f9e4d?auth=1

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 26-08-2015 15:17 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Moglie38 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:53:
Mij systeem draaiede perfect onder windows 7 nooit iets raars meegemaakt en vooral niet het zelf opstarten.

Todat ik windows 10 had geinstalleerd. Dus oorzaak, gevolg.
Wake on Lan is een BIOS instelling. Dat heeft dus niks met Windows te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moglie38
ajhaverkamp schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:23:
[...]

Wake on Lan is een BIOS instelling. Dat heeft dus niks met Windows te maken.
Maar waarom heb ik er onder windows 7 dan geen last van en met windows 10 weer wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moglie38
Ajhaverkamp thanks for the advise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Moglie38 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:08:
[...]
Maar waarom heb ik er onder windows 7 dan geen last van en met windows 10 weer wel?
Geen idee. Met Wake on Lan kun je een PC zonder OS ook wakker laten worden. Daarom snap ik niet waarom dit probleem met de installatie met Windows 10 is ontstaan en verdwijnt bij het ontpluggen van je netwerkkabel. Kijk inderdaad eens in de Windows Evenlog (logboeken, of hoe dat in het NL heet) of daar wat in staat. Het lijkt er een beetje op alsof je PC met Windows 10 geen gehele shut down doet.

• Moglie38
Heb gekeken in me bios instellingen en me wake up from lan staat standaard gedisabled. Dus daar kan het niet aan liggen.

Heb verder the event viewer bekeken maar kan niet echt iets raars vinden.

Heb het automatische opnieuw opstarten ook maar uitgezet met de hoop dat dit wat gaat doen.

Ben benieuwd als ik straks thuis kom of ie nu weer aanstaat.
ajhaverkamp schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:19:
[...]

Geen idee. Met Wake on Lan kun je een PC zonder OS ook wakker laten worden. Daarom snap ik niet waarom dit probleem met de installatie met Windows 10 is ontstaan en verdwijnt bij het ontpluggen van je netwerkkabel. Kijk inderdaad eens in de Windows Evenlog (logboeken, of hoe dat in het NL heet) of daar wat in staat. Het lijkt er een beetje op alsof je PC met Windows 10 geen gehele shut down doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Kijk even in je energie instellingen of je PC ook echt uit staat of dat hij in een soort hybernate modus staat. Soms kan hij dan wakker worden om bijvoorbeeld mail te checken (doet OS X namelijk wel).

Kijk ook in je moederbord instellingen wat hij doet als de stroom er af is geweest; soms start een moederbord dan vanzelf op. Als de stroom bijvoorbeeld is uitgevallen kan dat de oorzaak zijn.

Probeer eens je PC uit te zetten, de stekker er uit te halen, even wachten, stekker er weer in en dan uit laten. Zo kill je een eventuele hybernate of sleep state

Wat draai je nog meer op je netwerk?

[ Voor 3% gewijzigd door Edwin88 op 27-08-2015 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:13

Freedive

] Ken sent me _

Windows 10 zet wellicht je pc in een andere power off state dan Windows 7 deed. Dat zou het kunnen verklaren waarom eerst niet en nu wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:59
De automatische onderhoudsinstelling van Windows 10 kan ook de PC wakker maken. Dit kun je de-activeren door te zoeken op "automatisch onderhoud" en het vinkje bij de PC wakker maken uit te zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door luukske op 27-08-2015 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het verschil is dat windows 7 gewoon uit ging als je de computer uit zet (logisch).

Windows 10 echter gaat in hybernate (daarom start die ook weer zo lekker vlot op). Dat zou in principe dit gedrag niet verklaren, maar is het enige dat ik kan bedenken.
Zo ging vorige week mijn computer gewoon om 3 uur midden in de nacht aan omdat die tijd blijkbaar was ingesteld om updates toe te passen.

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:14
Reepje schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 12:12:
Het verschil is dat windows 7 gewoon uit ging als je de computer uit zet (logisch).

Windows 10 echter gaat in hybernate (daarom start die ook weer zo lekker vlot op). Dat zou in principe dit gedrag niet verklaren, maar is het enige dat ik kan bedenken.
Zo ging vorige week mijn computer gewoon om 3 uur midden in de nacht aan omdat die tijd blijkbaar was ingesteld om updates toe te passen.
Ik heb Windows 8 weinig gebruikt, maar daar was die Hybernate ook al toch? Ik herinner mij nog dat ik dan niet eens in de bios en bootmenu komen enzo, dan moest ik eerst in Windows in de energie-instellingen rommelen. Nu bij 10 lijkt dit beter geregeld, ik kan nu namelijk gewoon nog in de bios komen en alles dus de toetsen reageren wel, maar hij start wel stukken sneller op dan 7 dat is wel fijn.

• Moglie38
Heren allemaal bedankt voor de info / Tips.

Ga ik allemaal nakijken en uitproberen. Ben benieuwd.

Nogmaals bedankt

• drogeworst
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-09 14:39
Ik ben heel ook benieuwd. Ik heb hetzelfde probleem namelijk. Tot nu toe werkte maar 1 oplossing: de stekker uit het systeem...

Het is wat het is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

drogeworst schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 19:34:
Ik ben heel ook benieuwd. Ik heb hetzelfde probleem namelijk. Tot nu toe werkte maar 1 oplossing: de stekker uit het systeem...
Heb je al in het logboek gekeken? http://answers.microsoft....-86ba-a1cee05f9e4d?auth=1

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drogeworst
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-09 14:39
Top. Dank je voor de tip. Ga ik vanavond even bekijken.

In de BIOS zag ik ook een aantal opties die je aan en uit kan schakelen.

Ergens moet het wel op te lossen zijn, maar zo hardnekkig als het nu is, is wel frappant.

Misschien nog ergens in de Virus Scanner. Klinkt gek, maar ook dat valt niet helemaal uit te sluiten.

The search continues...

Het is wat het is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:06
Oom in Windows zelf de WoL settings gecontroleerd op je NIC? Bij sommige PCs kan de WoL setting overruled worden (ik had bv een pc ooit die niet reageerde op wakeup frames als deze geen clean shutdown had gekregen in Windows. Als ik echter de pc aan zette en meteen weer uit - dus voor het laden van Windows - dan werkte het wel).
Lang leve ACPI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 15:05
PC staat in hybernate! Is standaard sinds Windows 8. Een USB apparaat kan de PC dus wekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:38
Sinds een paar dagen Windows 10 in dual-boot met Windows 7.
Zocht gisteren in Windows 10 naar updates, viel me op dat Windows 10 de PC op een bepaalde datum om 03.30 uur zelf wilde opstarten om updates te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04

Detmer

Professioneel prutser

Heb wel eens HP systemen gehad die dit deden. Zelfs met alleen de voedingskabel er in. De bios resetten (batterij er uit, wachten en er weer in) hielp toen bij de meesten, terwijl voor anderen nooit een oplossing is gevonden.

[ Voor 10% gewijzigd door Detmer op 29-08-2015 16:42 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Ja, controleer even of Windows elke dag naar updates zoekt en hoe laat dat is. Wellicht dat de updater hem uit zijn slaap wekt..

Wat je ook kan doen, lost het probleem in ieder geval tijdelijk op, is instellen dat je systeem in slaap of hybernate gaat na een aantal minuten (30 ofzo) inactiviteit. Dan start hij wellicht toch op, maar gaat daarna ook gewoon weer to-sleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadat ik 1 van de 4 windows 7 had geupgrade ging eerst de computer niet uit na het afsluiten, nadat windows 10 geupdate was was dat probleem voorbij. Ook heeft windows 10 een volledig uitgebreide schijfcontrole uitgevoerd op alle bestaande partities. Heb je alles wel up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moglie38
Heb deze instelling gevonden en uitgezet. Deze instelling was het gene wat mijn systeem aanzetten.

Gisteravond stond hij ook weer aan en dat was net na 2 uur. De instelling stond om 2 uur. Thanks heren eindelijk gevonden.
luukbartelet schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 11:19:
De automatische onderhoudsinstelling van Windows 10 kan ook de PC wakker maken. Dit kun je de-activeren door te zoeken op "automatisch onderhoud" en het vinkje bij de PC wakker maken uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dokter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 16:48
Ik had het probleem ook.
In de "event viewer" gekeken en zag in de kolom "source" "Power-Troubleshooter" staan. Daarin stond het volgende:

"Wake Source: Timer - Windows will execute 'NT TASK\Microsoft\Windows\Media Center\mcupdate_scheduled' scheduled task that requested waking the computer."

Vervolgens in de "Task Scheduler" gezocht naar "mcupdate" en bij het tabblad "Conditions" "Wake the computer to run this task" uitgezet.
Pagina: 1