Wat doen jullie met je oude elektronika, computers enzovoort

Pagina: 1
Acties:

• Wiend
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-11 14:15
Echte Tweakers herkennen het misschien wel; je hebt een hobbykamertje wat in de loop der jaren volledig dichtslibt met verouderde elektronika, computers, laptops, draadjes, kabeltjes en weet ik veel wat.

Zelf ben ik al heel lang (>25 jaar) aan het knutselen met allerhande elektronika, computers en ander technisch spul. Wat er meestal gebeurt is dat ik iets koop en daar met veel plezier gebruik van maak. Na een paar jaar komt er weer iets anders omdat het spul alweer te verouderd is, of omdat het leuk is weer wat nieuws aan te schaffen, of omdat bepaalde technieken niet langer meer gebruikt worden. Het oude spul is technisch meestal nog wel goed, maar gaat toch in de hoek, op de plank of in een doos.

Ik ben een beetje aan het opruimen en kom dan laptops tegen van 15 jaar geleden. Werken nog (op de accu na) maat technisch hopeloos verouderd. En dan kom ik daar weer mijn 80486DX4 tegen, met PC-Dos erop, waar ik zo veel plezier van heb gehad. Een oude satellietontvanger. Een doos vol met oude UTP-kabels. USB-kabels in alle soorten en maten. USB-wifi sticks die totaal verouderd zijn. Thin Clients waar ik veel lol van heb gehad, maar die nu vervangen zijn door een Raspberry Pi. En ik heb een hele doos (niet te tillen / 25 kg) vol met adapters die ik in de loop der tijd vergaard heb.

Verreweg de meeste zooi zal ik nooit meer gaan gebruiken. De kringloop wil het ook al niet meer hebben O-) (ech...!). Rationeel weet ik dat het feitelijk gewoon de vuilniscontainer in kan.

Zijn er hier mensen die zeggen:"..Gooi het niet weg, maar daar en daar weet ik nog iets of iemand die er nog wel iets mee kan....".

Of zijn er meer zoals ik, die uiteindelijk met bloedend hart de hele zooi toch maar weg gaat gooien _/-\o_ ?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
>>> AZ

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Met alle hardware die ik rond heb liggen zou ik zo weer 3-4 PC's kunnen opbouwen, maar dan is het net weer dat moederbord niet 100% stabiel meer was, die schijf toch wat issues had, die koeler toch z'n lagers aan het einde zaten, dat ik al aantal keer berg in de container heb gegooid.

Kabels, <1GB usbsticks, CD-spindels (die door teveel zonlicht waarschijnlijk niet betrouwbaar zijn), alles weg. Enige probleem heb ik nog met adapters en laders, ik heb een flinke verzameling nokia's waarvan aantal nog gewoon werken, maar werkelijk elk toestel heeft weer een andere lader. Ooit op DX zo'n Multi-lader gekocht, zaten 7 opzetstukjes bij voor scala aan telefoons, getest en meteen zak vol laders de container in gegooid.

Enige wat ik wel bewaar zijn kabels die nog toepasbaar zijn vandaag, mini/micro usb, cat5/6 kabels (slechts enkele), 3,5 jack of tulp kabels en wat sata kabels. De rest gaat gewoon met de tijd weg, want in de tijd dat ik alles weggooi, is er dezelfde hoeveelheid weer bijgekomen :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:52

vhal

ಠ_ಠ

Afbeeldingslocatie: http://www.trucks.nl/TruckPics/size2/2606274_3.jpg

Enkeltje milieustraat. Kabeltjes e.d. wil nog wel eens bewaren maar de ervaring leert dat ik deze toch nooit meer gebruik.

Strava

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Oude meuk gaat op V&A, desnoods gratis. Zo raak ik eigenlijk alle meuk wel kwijt, maar belangrijker, ik maak er nog iemand blij mee :)

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

vhal schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:04:
[afbeelding]

Enkeltje milieustraat. Kabeltjes e.d. wil nog wel eens bewaren maar de ervaring leert dat ik deze toch nooit meer gebruik.
Dat dus. Milieustraat graag, niet in de grijze container. O-)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:48

Fiber

Beaches are for storming.

Naar je lokale Kringloop Centrum brengen. Willen het niet hebben? In Amersfoort pakken ze het echt wel aan, zoeken het uit, verkopen voor een paar Euro wat het nog doet en de rest is een speciale bak voor die naar de recycling gaat.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Ha, herkenbaar gegeven dit. Ik heb er al moeite mee een defecte videokaart weg te gooien. Ik houd wel een pool van onderdelen aan, dat komt nog wel eens van pas. Ik vind het ook altijd leuk een PC in elkaar te zetten of op te waarderen. Ik geef ook altijd aan bij familie en vrienden dat ze afgedankte hardware aan mij moeten geven.

Af en toe zet ik een zooi advertenties op marktplaats, het loopt meestal niet heel hard maar het is toch leuk iemand met net dat ene kabeltje of onderdeeltje blij te kunnen maken. Alleen vind ik het altijd veel werk al die advertenties te plaatsen en na twee maanden kan je weer opnieuw beginnen.

Oude PC's wil ik nu gaan testen met een lichte Linux distributie en kijken of ik ze weg kan geven aan wat minder bedeelden.
Daarvoor houd ik me aanbevolen. Kan ik nog wel wat mee. Zie mijn advertentie.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• Wiend
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Kringloop hier in de buurt (Den Haag) wil de meeste spullen niet hebben. Heb idd. ook wel eens geprobeerd dingen weg te geven via Marktplaats, maar dat kostte mij teveel tijd (en ergernis :-) ).

Terwijl ik dit zit te tikken realiseer ik mij dat 1 van mijn buren in Oud IJzerhandel zit. Zal eens vragen of hij er nog iets mee kan? En als hij er nog een paar centen aan kan verdienen dan gun ik hem dat van harte.

Op een aantal verouderder PC's heb inderdaad lichte Linux distrubities gezet. Werkt goed. Daarna staan ze maar te staan hier. Niet lelijk bedoeld, maar die "minder bedeelden" willen toch vaak iets snels met Windows 10 erop....

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Ik hou bijna nooit wat over. Als ik een nieuwe pc of laptop koop dan zorg ik ervoor dat de oude meteen verkocht wordt of wordt weggegeven aan familie.
Ik kan gewoon niet tegen ongebruikte hardware die vervolgens na jaren niks meer waard is.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Obelink schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:43:
[...]
Daarvoor houd ik me aanbevolen. Kan ik nog wel wat mee. Zie mijn advertentie.
Zal eens kijken of ik er nog een paar overheb, ongetwijfeld nog ergens in een laatje hier en daar 1 liggen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:54
Figo112 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:27:
Ik hou bijna nooit wat over. Als ik een nieuwe pc of laptop koop dan zorg ik ervoor dat de oude meteen verkocht wordt of wordt weggegeven aan familie.
Ik kan gewoon niet tegen ongebruikte hardware die vervolgens na jaren niks meer waard is.
Dit is nog wel het beste advies, cycle snel met je hardware als het nog waarde heeft. Om het thuis te laten liggen omdat 'het ooit nog van pas kan komen' kan leuk zijn als je echt een electronica wizard bent, maar voor vele is het niets meer dan spul wat plek in neemt.

Voor een stapel oud spul kun je het op marktplaats zetten. Soort van zolder opruiming alles in 1 pakket voor een vriendelijk prijsje. Dan mag het bij de volgende tweakers plek in nemen :9 . Of je maakt van al je onderdelen 1 of 2 pc's met alles erop en eraan die nog nuttig kunnen zijn voor mensen, en doneert deze aan een goed doel.
Anders blijft inderdaad alleen het milieu park over want helaas heeft het spul amper waarde tegenwoordig.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:14
De adapters zou ik niet weggooien, als het adapters zijn die een beetje bruikbare spanningen en vermogens uitspugen (12V met meer dan 2A, 5V met meer dan 500mA) dan komt het altijd wel van pas in projectjes. Voor een 12V 5A voeding (ideaal voor een LED-strip projectje bijv.) betaal je al gauw 15-20 euro per stuk als je ze nieuw moet aanschaffen...

Ander spul zou ik in V&A zetten, anders naar de kringloopwinkel en als last resort de milieustraat. In V&A zitten vaak wel liefhebbers die net iets speciaals zoeken.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2015 11:50 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb hier ook nog genoeg oud spul staan. Ik was vroeger heel er into Sun apparatuur. Dus er staat bij mij van alles van een Sun 3 tot een Sparcserver 1000. En die is toch ook al bijna 15 jaar oud.
Ik heb wel eens een hele stapel oude floppydrives, meer of minder werkende laptops en overtollige behuizingen met spul van P1- PIII weggegooid. Maar een mooie kast waar ik ooit een PIII systeem in heb gehad staat er nog altijd.
Verder is het een grote zooi met kabels, opladers, adapters en ander oud spul.

Oh ja, en ik heb afgelopen jaar een tweaker blij gemaakt met wat rondliggend 30 pins geheugen :D
Ik heb ook nog wat VT220 en VT320 terminals in de aanbieding. Wie maakt me los?

Signatures zijn voor boomers.

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Ik heb een hele doos met adapters.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Verwijderd

Die rot ergens onderin een la :)

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-11 17:22

pistole

Frutter

Hier ook :Y .

En 1x per tijdseenheid (afhankelijk van humeur van echtgenote) alles wegbrengen naar milieustraat :) .

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Als het nog meer dan 20 euro waard is? Verkopen. Is het minder dan dat waard, maar voor sommige mensen nog wel leuk? Weggeven. Is het minder dan dat waard, generiek en heb je er stapels van liggen? Eén of twee exemplaren van houden, de rest weggooien. Het is wel vaak weer zonde, dat wel.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-11 08:36
Werkt het nog => proberen te verkopen.
Werkt het niet meer, verkoopt het niet of te weinig waard=> uit elkaar halen en sorteren voor oud ijzer

Is voor mij een beetje een hobby geworden om alles uit elkaar te halen. PC's schermen, printers, etc.
Metaal, motoren, printplaten, etc er uit halen. De rest gaat naar het containerpark.

Als je voldoende gespaard hebt, eens naar een schroothandel brengen.
Kan ook al eens handig zijn om iets te herstellen. connectortje hier, weerstandje daar, ...

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:24

Typhone

Who Dares Wins

Ik heb eergisteren nog een RT-AC87U weggegeven aan een tweaker die ik verder niet ken. Lag hier hard in de weg en verkopen ben ik in de regel niet zo'n fan van (ik gooi het weg of gebruik het elders voor). Meestal geef ik dingen weg. Geld wat het kost is aan de ene kant mijn hobby. Komt er een nieuwe ultieme router uit? It's mine. Nieuwe iMac? It's mine.

Laatst ook zo'n 30 USB-sticks weggegooid. Ouder dan 2 jaar en nooit gebruikt = garbage in mijn ogen. Zal vast niet voor alles opgaan maar in 99% van de gevallen zit ik met die inschatting wel juist.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Ik heb niet heel veel oude meuk over, maar sommige dingen wil ik niet weggooien.
Een desktop van tien jaar oud gaat wel naar de stort, minus de harde schijven dan.
Adapters heb ik altijd een hele zooi van en dan bewaar ik ze in de hoop ze nog eens te kunnen gebruiken, wat in de praktijk (bijna) nooit gebeurd.
Muizen, toetsenborden en kabeltjes bewaar ik eigenlijk altijd wel, op het moment heb ik een draadloos toetsenbordje op mijn laptopje omdat dat toetsenbord een beetje gaar begint te worden.
Het heeft bij mij ook wel met mijn budget te maken, ik blijf spullen zo lang mogelijk gebruiken.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-11 16:55
Ik heb een aantal jaar geleden al mijn oude hardware weggedaan dit was na een verhuizing en kwam vooral spul tegen waarvan ik niet meer wist dat ik het had. Sommige apparatuur heb ik vervolgens nog eenmaal uit nostalgische redenen ingeschakeld, om ook deze weer van de hand te doen omdat je tot de conclusie komt dat vroeger toch niet alles beter was. Sindsdien heb ik alleen nog hardware in huis wat ik actief gebruik. Alles wat langer dan een paar maanden niet ingeschakeld wordt gaat dan ook weg.

Wat betreft oude en af te danken hardware. Meestal kijk ik of het nog waarde heeft en zet het op marktplaats. Zelf kies ik altijd voor biedingen en gun de hardware aan de persoon die het meest concreet is / het minst loopt te zeuren over van alles en nog wat.

Is de waarde nihil, of ken ik iemand die desbetreffende hardware ook echt nodig hebben? Dan geef ik het gewoon weg. Die instabiele PC of brakke laptop kan vaak weer iemand vooruit helpen.

Adapters en kabels gooi ik overigens gewoon weg. Ik kies zelf zoveel mogelijk voor moderne / zuinige electronica, en heb eigenlijk geen devices meer die ouder zijn dan 5 jaar. Vooral smartphones en tablets maken veel apparaten gewoon overbodig.

[ Voor 11% gewijzigd door merauder op 27-08-2015 13:14 ]

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-11 08:36
Ik kan mij soms zo frustreren aan wat mensen weggooien.
De meeste LCD/LED schermen die "defect" zijn, hebben gewoon last van brakke condensatoren. (vrij veel hardware eigenlijk)

Een tijdje geleden was mijn microgolf over opeens dood.
2 minuten werk om er achter te komen dat de input zekering gesprongen was (250V 15A)
Nog eens 2 minuten werk om die uit een andere microgolfoven te halen en te vervangen. Done, werkt terug.

Kan ik het niet fixen is het goed voor onderdelen.
Is het niet goed voor onderdelen, haal ik het oud metaal er uit.
Heb ik dan nog iets over, dan wordt het stilaan afval / containerpark.

Zie ook Bas z'n knutselblog

Het probleem is meestal dat enkele kleine onderdeeltjes ophalen of laten verzenden ook de moeite niet meer is. Maar als ik ergens mijn auto bijna vol kan proppen, wil ik best nog een eindje rijden.

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:54
IceTeaGX schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:45:
..
Het probleem is meestal dat enkele kleine onderdeeltjes ophalen of laten verzenden ook de moeite niet meer is. Maar als ik ergens mijn auto bijna vol kan proppen, wil ik best nog een eindje rijden.
Dat is inderdaad ook een groot deel van het probleem. Vaak kun je oud spul nog wel repareren voor een kleine investering. Maar hoeveel 17" 4:3 1024x768 lcd schermen heb je nog nodig? Sure ze doen het nog, maar als je echt afvraag wat je ermee gaat doen heb je vaak geen idee. Helaas is dat de realiteit van electronica, doet het vaak nog, maar is totaal overbodig geworden door de vooruitgang.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Verwijderd

MenN schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:39:
[...]

Dat is inderdaad ook een groot deel van het probleem. Vaak kun je oud spul nog wel repareren voor een kleine investering. Maar hoeveel 17" 4:3 1024x768 lcd schermen heb je nog nodig? Sure ze doen het nog, maar als je echt afvraag wat je ermee gaat doen heb je vaak geen idee. Helaas is dat de realiteit van electronica, doet het vaak nog, maar is totaal overbodig geworden door de vooruitgang.
Van oude monitoren een lichtbak maken is soms nog wel handig als bijvoorbeeld studiolamp. ( Gewoon de LCD weghalen en de backlight laten zitten.)

• Wiend
Figo112 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:27:
Dat is misschien wel een hele goede tip. Ga ik hier ook maar invoeren!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-11 21:42
Ik heb hetzelfde probleem; dozen en dozen vol met leuke electronica die in de loop der tijd zijn gegeven/gevonden/gekocht maar die nutteloos liggen te verstoffen.

Gelukkig heb ik een grote opslagkamer; vriendinlief komt daar niet dus zolang het in de hobbykamer blijft mag het.

Binnenkort weer verhuizen en dan ga ik weer een rondje weggooien/weggeven, maar dan voornamelijk de echt nutteloze dingen.

Wat wellicht een goed idee is: foto van de hele meut, lijstje er bij met wat het is en in de V&A voor bieden/ophalen/gratis. Altijd wel iemand die dingetjes zoekt die je zelf niet nodig hebt.

Maarre; mocht iemand wat kwijt willen; ik heb nog wel wat ruimte over :)

[ Voor 6% gewijzigd door Edwin88 op 27-08-2015 18:07 ]

• Wiend
Edwin88 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 18:06:

Wat wellicht een goed idee is: foto van de hele meut, lijstje er bij met wat het is en in de V&A voor bieden/ophalen/gratis. Altijd wel iemand die dingetjes zoekt die je zelf niet nodig hebt.
Die V&A is ook wel een goeie. Was daar eerlijk gezegd nog niet op gekomen. Ik hoef er geen geld voor te hebben (hooguit vergoeding van verzendkosten) maar zou het wel leuk vinden als mijn oude zooi ergens anders nog goed van pas komt.

Ik zal er zeer binnenkort eens de eerste spullen neerzetten.

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Eenvoudig, onmiddellijk naar het containterpark al die zooi, weg er mee, clean house.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:13

MsG

Forumzwerver

Zonde dat het merendeel toch aan lijkt te geven dat de handel domweg de kliko in gaat. Ik dacht dat juist de tweaker wat bewuster hiermee was, of het juist makkelijker een tweede leven geeft.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nooit in de kliko, maar naar de milieustraat van de gemeente. Dan krijgt het nog nuttige deel juist een tweede leven, namelijk na recycling in modernere apparatuur ;)

Ik heb wat kennissen die graag nog een PC uit de beginjaren van Win7 gebruiken. Die wil ik in een verloren uurtje dan wel herinstalleren en weggeven. Als er niet per direct een geïnteresseerde is dan gaat het wanneer ik tijd/zin heb naar de milieustraat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• platenspeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-03-2023
Ik denk dat wij meestal het volgende stappenplan hanteren:

1. Eerst te lang bewaren totdat de technologie verouderd is,
2. Dan proberen te slijten aan familieleden die het ook niet meer willen
3. Dan willen schenken aan iemand die ze repareert en dan aan Afrika geeft
4. En als dat niet werkt inleveren bij de kringloop.

Ik dank dat bij ons, en misschien bij meer mensen stap 1 het langst duurt omdat je steeds denkt oude PC rotzooi nog een keer te hergebruiken en een tweede leven te geven. Lades vol met oude PC kaarten hebben we nog terwijl iedereen in huis een laptop gebruikt :-(

M.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
Dat dus. Ook hou je dingen jaren in de back-up voor het geval dat. Maar bij een 'voor het geval dat' ren je naar de winkel om wat nieuws te kopen. Zo heb ik ook nog een boel troep liggen, soms zelfs voor weinig nieuw gekocht op zo'n PC Discount beurs en nog nooit uitgepakt. :X

Ik moet weer eens een retourtje milieustraat doen. Alleen harde schijven klamp ik nog aan vast. Laatst één uit mid jaren 90 teruggevonden met middelbare school spul erop en die met een whopping 1 MB/s gekopieerd. Was blijkbaar de maximale snelheid van de schijf. _O-

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik baal er nog steeds een beetje van dat we ooit onze Atari 2600, en daarvoor onze Wikipedia: History of video game consoles (first generation) (vergeten welke precies) hebben weggegooid :/ Ik zie nu pas dat die zo ongeveer zijn gemaakt toen ik amper of nog niet eens geboren was.

Maar alle latere PC's: mwoa. Als ik data zou willen hebben bewaard dan had ik het wel gekopieerd bij de toenmalige migratie.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1