Sharepoint lab-omgeving opzetten met weinig resources

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:13
Ik ben druk bezig om mijzelf eens te verdiepen in verschillende vormen van Windows Server software en ik ben nu tegen Sharepoint aangelopen. Zo gezegd zo gedaan, ik wil een lab-omgeving maken om eens te kijken wat het kan en hoe het werkt. Eventueel als ontwikkelomgeving voor mijn vriendin, een beetje performance is dus wel gewenst.

Ik heb zelf als speelservertje nog een HP Microserver N36l staan met 2* 2tb en 16Gb ram er in. Daarop heb ik weer ESXi 5.5 staan met twee VM's. Ik heb dus een extra losse VM gemaakt met 5gb geheugen en volledig toegang tot alle cores voor mijn Sharepoint VM. Daar staat Windows Server 2012 op en nu dus ook Sharepoint Foundation 2013. All is well en het werkt, maar..

De performance van Sharepoint is echt om te huilen. Ik weet dat mijn specs zeer onder de maat zijn als ik naar de requirements van Microsoft kijk. Maar de requirements zijn dan ook voor 100 tot 1000 users. Hier hebben we het welgeteld over 1 user. Ik heb om de performance een beetje op te schroeven de search-components uitgezet en dat helpt wel iets, maar nog steeds is het onwerkbaar traag. Hebben jullie een idee hoe ik een degelijke Sharepoint lab-omgeving kan krijgen met weinig resources? Ik denk dat ik daadwerkelijk maar naar office365 business essentials ga kijken en dat ga gebruiken. Want ik zie verder geen optie om meer performance uit deze set-up te halen. Is dat echt de enige optie om te spelen met sharepoint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wij moeten ervanuit gaan dat alles, van de hardware tot de hypervisor t/m elk laatste vinkje in Foundation correct staat? Waar/wanneer is de performance ingestort? Was het je al opgevallen tijdens het installeren van het OS? Trad het op tijdens het installeren van Sharepoint?

De requirements van Microsoft zijn soms wel geent op veel users maar de basis van een machine, is vaak de ondergrens. Als ik een Exchange-cluster wil bouwen of een SQL-failover, zal ik toch echt flink aan de bak moeten om de VM's te installeren en van voldoende resources te voorzien nog voordat ik ook maar 1 bitje aan userdata (mail of database-inhoud) erbij heb.

Daarnaast mis ik een beetje hoe ESXi de disks aanspreekt; neem aan dat je ze in een RAID0 hebt staan met de onboard controller en daarna VDMK's hebt uitgedeeld aan je VM's? Heb je wel een up-to-date ESXi en zijn alle VMware Tools geinstalleerd in je VM?

Meer vragen dan oplossingen maar helaas is dat wel een beetje mijn zorg; je wil iets heel graag werkend krijgen (gaaf toch!) maar enkele andere posts op GoT lijken te wijzen naar een mogelijk tekort aan brede & diepgaande kennis van de produkten die je allemaal noemt in je startpost? DM me desnoods als ik jouw kennis volledig verkeerd inschat ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
Powergrim schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:43:
Ik heb zelf als speelservertje nog een HP Microserver N36l
daar hield ik op met lezen. De cpu daar van is nog zwakker dan de gemiddelde smartphone tegenwoordig.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Ik weet dat wat ik vraag misschien duidt op het feit dat ik misschien niet genoeg kennis heb van zaken. Als dat zo is, excuus daarvoor. Ik snap behoorlijk hoe ik een ESXi bakje moet installeren, en producten als SQL, Exchange en the like hebben absoluut nog geheimen voor me. Maar ik kan ze zeer zeker wel installeren en onderhouden.

De server spreekt de disks simpelweg als JBOD aan, ik kan ze in RAID0 zetten maar dat verlaagt de betrouwbaarheid en verhoogt de mogelijk de performance. Maar ik wil dat niet wagen. Ik heb nu een andere kleine VM expres op de andere HD staan met daar een scriptje wat mijn data overhaalt eens in de week. Naast dat is er ook een off-site back-upje. Dat is verder goed geregeld, en als ik die set-up moet veranderen om dit werkend te krijgen dan is het voor mij een no-go.
VMware tools staan zeer zeker op de server, en de server heeft altijd als IIS machine goed gedraaid, daarnaast was het een SQL server voor de RES farm die er achter zat (welgeteld één rdp-servertje maar toch). ESXi is zover up to date als ESXi 5.5 dat kan zijn. Ik zit er aan te denken om over te stappen naar 6 maar ik weet niet of dat ik mijn geval nu al noodzakelijk is. Ik denk dat ik daar best wat mee kan wachten.

Wat betreft Sharepoint zelf. De VM had in eerste instantie 3gb aan geheugen, dat ging zo slecht dat er gewoon time-outs aan vastgeknoopt zaten. Ik heb zelden daadwerkelijk errors gezien dankzij een tekort aan resources. Maar Sharepoint loopt simpelweg vast met te weinig geheugen. Daarna dus alles opgekrikt zodat Sharepoint wat meer geheugen kan pakken. Dat werkt zover dat Sharepoint toen werkte, hetzij enorm traag. Daarna ben ik wat gaan tweaken en wat het meeste heeft geholpen is het search-component uitzetten. Nu loopt het dus aardig, maar verre van goed genoeg als lab-beestje.

Last but not least, het klopt dat de CPU uit een N36l knudde is voor de hedendaagse standaarden. Maar het beestje heeft in het verleden ook goed 5 VM's gedraaid, waarvan 2 met IIS en SQL, één RDP bak met 5 users met daaroverheen RES-Workspace manager er een een een DC met File-server. Ik kan me niet voorstellen dat sharepoint meer trekt dan dit zonder ook maar één user geconnect te hebben.

Buiten dit alles, alles is nu gericht om het werkend te krijgen op een low-powered servertje. Maar zijn er andere manieren om te spelen. Is het bijvoorbeeld mogelijk om dit op mijn werk-station te installeren, ik gok van niet omdat dat geen domein-machine is. Maar ik vraag me af wat jullie ervaring daar in is? En zijn er mensen die met Office365 incl. sharepoint hebben gespeeld en mij kunnen vertellen of dat een leuke lab-ervaring geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitrilvich
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-08 10:56
Powergrim schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:43:
Ik ben druk bezig om mijzelf eens te verdiepen in verschillende vormen van Windows Server software en ik ben nu tegen Sharepoint aangelopen. Zo gezegd zo gedaan, ik wil een lab-omgeving maken om eens te kijken wat het kan en hoe het werkt. Eventueel als ontwikkelomgeving voor mijn vriendin, een beetje performance is dus wel gewenst.

Ik heb zelf als speelservertje nog een HP Microserver N36l staan met 2* 2tb en 16Gb ram er in. Daarop heb ik weer ESXi 5.5 staan met twee VM's. Ik heb dus een extra losse VM gemaakt met 5gb geheugen en volledig toegang tot alle cores voor mijn Sharepoint VM. Daar staat Windows Server 2012 op en nu dus ook Sharepoint Foundation 2013. All is well en het werkt, maar..

De performance van Sharepoint is echt om te huilen. Ik weet dat mijn specs zeer onder de maat zijn als ik naar de requirements van Microsoft kijk. Maar de requirements zijn dan ook voor 100 tot 1000 users. Hier hebben we het welgeteld over 1 user. Ik heb om de performance een beetje op te schroeven de search-components uitgezet en dat helpt wel iets, maar nog steeds is het onwerkbaar traag. Hebben jullie een idee hoe ik een degelijke Sharepoint lab-omgeving kan krijgen met weinig resources? Ik denk dat ik daadwerkelijk maar naar office365 business essentials ga kijken en dat ga gebruiken. Want ik zie verder geen optie om meer performance uit deze set-up te halen. Is dat echt de enige optie om te spelen met sharepoint?
Zoals Razwer al aangeeft is de CPU echt te zwak. Ik ken het type niet, maar deze score van 778/ mag wel een factor 5-10 omhoog. Naast de CPU spelen nog een paar andere factoren:
  • Storage. Als je CPU een beetje recent/snel is dan gaat je storage al snel de bottleneck vormen. Het mooiste is natuurlijk om een ontwikkeling omgeving te hebben die draait op SSD's. Als dit niet mogelijk is dan is de IO per seconde de belangrijkste factor bij het kiezen van een harddisk.
  • RAM. Als je SharePoint een beetje tuned kan je veel geheugen besparen, vooral Search is een bekende die veel geheugen vreet (en trouwens ook CPU). Mocht je nog niet uitkomen met je geheugen, dan gaat je storage weer een grotere rol spelen (swap, appPool recycling, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitrilvich
Powergrim schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:35:
De server spreekt de disks simpelweg als JBOD aan, ik kan ze in RAID0 zetten maar dat verlaagt de betrouwbaarheid en verhoogt de mogelijk de performance. Maar ik wil dat niet wagen.
Op zich win je niet veel met deze verandering. De beste kans op performance winst is om de set te splitsen en dan bijvoorbeeld de SQL+DC op HD1 draaien en SP2013 op HD2. Het spreekt voor zich dat dit niet de veiligste oplossing is :)
Wat betreft Sharepoint zelf. De VM had in eerste instantie 3gb aan geheugen, dat ging zo slecht dat er gewoon time-outs aan vastgeknoopt zaten. Ik heb zelden daadwerkelijk errors gezien dankzij een tekort aan resources. Maar Sharepoint loopt simpelweg vast met te weinig geheugen. Daarna dus alles opgekrikt zodat Sharepoint wat meer geheugen kan pakken. Dat werkt zover dat Sharepoint toen werkte, hetzij enorm traag. Daarna ben ik wat gaan tweaken en wat het meeste heeft geholpen is het search-component uitzetten. Nu loopt het dus aardig, maar verre van goed genoeg als lab-beestje.
Het is niet recommended, maar je zou eens kunnen proberen om dezelfde AppPool te gebruiken voor de Central Admin en de andere WebApplications. Dit levert je minimaal 1 melding in je Health Analyser, maar je kan dan tenminste 1 AppPool uit zetten (scheelt weer zo'n 200-300MB).
Last but not least, het klopt dat de CPU uit een N36l knudde is voor de hedendaagse standaarden. Maar het beestje heeft in het verleden ook goed 5 VM's gedraaid, waarvan 2 met IIS en SQL, één RDP bak met 5 users met daaroverheen RES-Workspace manager er een een een DC met File-server. Ik kan me niet voorstellen dat sharepoint meer trekt dan dit zonder ook maar één user geconnect te hebben.
Helaas wel. Draai thuis DC, Exchange2013, 2xIIS-Webserver, 2xWin8Client, SQL2012, SP2010, SP2013 op één fysieke machine. De SP2013 verbruikt meer CPU dan de rest bij elkaar.
Buiten dit alles, alles is nu gericht om het werkend te krijgen op een low-powered servertje. Maar zijn er andere manieren om te spelen. Is het bijvoorbeeld mogelijk om dit op mijn werk-station te installeren, ik gok van niet omdat dat geen domein-machine is. Maar ik vraag me af wat jullie ervaring daar in is? En zijn er mensen die met Office365 incl. sharepoint hebben gespeeld en mij kunnen vertellen of dat een leuke lab-ervaring geeft?
Als je werkstation meer resources heeft zou je daar SP2013 virtueel kunnen draaien en gewoon lid maken van je Ontwikkel-domein. Het een en ander hangt af van het type installatie (Standalone of Farm) en de beschikbare netwerk connectiviteit.

Als je puur Office 365 wilt ontwikkelen, dan zou je dat vanaf je eigen machine kunnen doen. De hardware eisen zijn dan een stuk lager omdat je dan gebruik maakt van een developers-site in de cloud. Je gaat dan meer richting SharePoint App Development.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wellicht lees ik er overheen, maar heb je SQL Server Express mee geïnstalleerd, of maak je gebruik van een dedicated SQL Server? Indien mee geïnstalleerd, SQL Server gebruikt standaard zoveel resources als vrij zijn, dus ik raad aan dit te beperken (in SQL Server Management Studio, rechtsklikken op de instance en onder opties een max aantal MB toewijzen).

Zoiezo verder geen service applications installeren die je toch niet gaat gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door MaZo op 26-08-2015 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
[b]Mitrilvich schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:55:

Als je werkstation meer resources heeft zou je daar SP2013 virtueel kunnen draaien en gewoon lid maken van je Ontwikkel-domein. Het een en ander hangt af van het type installatie (Standalone of Farm) en de beschikbare netwerk connectiviteit.

Als je puur Office 365 wilt ontwikkelen, dan zou je dat vanaf je eigen machine kunnen doen. De hardware eisen zijn dan een stuk lager omdat je dan gebruik maakt van een developers-site in de cloud. Je gaat dan meer richting SharePoint App Development.
Mijn werkstation is op zich een stuk sterker (16gb en een fx4100). Nog steeds geen hoogvlieger maar het doet wat het moet doen. Zeker mijn SSD'tjes zouden het wel een stukkie rapper kunnen maken. Maar mogelijkerwijs ga ik toch maar eens kijken naar Office 365. Dan kan ik in ieder geval gewoon eens in de basis een sharepoint site-tje bouwen en een beetje kijken of ik er appjes tegenaan kan bouwen. Als is het allemaal maar basaal.
MaZo schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:25:
Wellicht lees ik er overheen, maar heb je SQL Server Express mee geïnstalleerd, of maak je gebruik van een dedicated SQL Server? Indien mee geïnstalleerd, SQL Server gebruikt standaard zoveel resources als vrij zijn, dus ik raad aan dit te beperken (in SQL Server Management Studio, rechtsklikken op de instance en onder opties een max aantal MB toewijzen).

Zoiezo verder geen service applications installeren die je toch niet gaat gebruiken.
Ik had er al SQL Server 2012 enterprise (MSDN for the win :P ) op staan, maar op één of andere manier heb ik waarschijnlijk te snel geklikt en die niet kunnen gebruiken voor sharepoint. Dus SQL Express 2008 staat er naast. Ik zal eens kijken of ik die kan limitten.

• Mitrilvich
Powergrim schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 22:43:
Mijn werkstation is op zich een stuk sterker (16gb en een fx4100). Nog steeds geen hoogvlieger maar het doet wat het moet doen. Zeker mijn SSD'tjes zouden het wel een stukkie rapper kunnen maken. Maar mogelijkerwijs ga ik toch maar eens kijken naar Office 365. Dan kan ik in ieder geval gewoon eens in de basis een sharepoint site-tje bouwen en een beetje kijken of ik er appjes tegenaan kan bouwen. Als is het allemaal maar basaal.
Appjes voor SharePoint bouwen wordt steeds makkelijker gemaakt. SharePoint draait dan in de cloud en je App draait dan lokaal (tijdens het devven) of op een webserver (in productie). De communicatie tussen de App en SharePoint gebeurt dmv webservices welke weer zijn geabstraheerd in een Client-Object-Model (wanneer je .NET gebruikt). De App zelf draait dan bijvoorbeeld op ASP.NET MVC, PHP, Java, etc. Het is trouwens ook mogelijk om een SPA (Single Page App) te maken, dus heavy on the javascript.

Opzetten van je dev-omgeving:
MSDN: Set up a development environment for SharePoint Add-ins on Office 365

SharePoint PnP:
https://github.com/OfficeDev/PnP
Bevat veel werkende code-voorbeelden, wordt ook continue bijgewerkt, aanrader.

Mocht je een Pluralsight subscription hebben, dan zou ik hier eens gaan rondneuzen.
http://www.pluralsight.co...rchTerm=sharepoint%20apps

Leuk spul (kost wel veel tijd :+ )

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Als je MSDN hebt, heb je ook credits voor Azure. Daar kun je een leuke ontwikkelomgeving opzetten.
Ik heb zelf een D4 met 8-core xeon, 28GB ram en 400GB ssd. Daarin draait een standalone SharePoint-installatie met DC-rol, SQL en alle services op dezelfde server.

Voordat ik die VM had, draaide ik SharePoint in een lokale VM (quadcore i7, 10GB toegewezen, ssd) en dat was al te weinig. De processen met een vrij hoog basaalgeheugengebruik draaien ook met maar vijf gebruikers.

Er is natuurlijk veel optimalisatie mogelijk maar ik ben in de eerste plaats consultant en een beetje developer. Dus geen serverberheerder, hoewel ik er natuurlijk nooit helemaal aan ontkom. Daarom ga ik liever wat ruimer in de resources, dat is voor mij efficiënter.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Canaria schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 00:54:
Als je MSDN hebt, heb je ook credits voor Azure.
En anders een Azure trial. Bovendien is de standaard-gift van US$ 100 aan credits per maand vrij gemakkelijk te krijgen. Daar heb je niet perse MSDN voor nodig.

• Mitrilvich
Canaria schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 00:54:
Als je MSDN hebt, heb je ook credits voor Azure. Daar kun je een leuke ontwikkelomgeving opzetten.
Ik heb zelf een D4 met 8-core xeon, 28GB ram en 400GB ssd. Daarin draait een standalone SharePoint-installatie met DC-rol, SQL en alle services op dezelfde server.
Inderdaad, was deze optie helemaal vergeten. En dan kan je gelijk je AD in Azure zetten, hoef je ook zelf geen DC meer te draaien
Voordat ik die VM had, draaide ik SharePoint in een lokale VM (quadcore i7, 10GB toegewezen, ssd) en dat was al te weinig. De processen met een vrij hoog basaalgeheugengebruik draaien ook met maar vijf gebruikers.
Heb dezelfde ervaring, gebruik nu een 3930K met 64GB RAM en 3 SSD's om lekker te kunnen devven. Deze wordt komend jaar vervangen door een nieuwe build met 128GB RAM en PCI-E SSD's.
Er is natuurlijk veel optimalisatie mogelijk maar ik ben in de eerste plaats consultant en een beetje developer. Dus geen serverberheerder, hoewel ik er natuurlijk nooit helemaal aan ontkom. Daarom ga ik liever wat ruimer in de resources, dat is voor mij efficiënter.
Zeker met het devven, al zal je wanneer je je richt app-development het qua resources een stuk makkelijker hebben dan wanneer je farm-solutions ontwikkel.
Pagina: 1