Vliegmaatschappij wijzigt vlucht datum. Hotelkosten?

Pagina: 1
Acties:

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11 09:46
Hey,

Binnenkort ga ik op vakantie naar Turkije voor 3 weken waarvan de laatste week een all inclusive Hotel is.
Vorig week ben ik opgebeld door mijn vliegmaatschappij met de mededeling dat mijn terugvlucht geannuleerd is en dat ze mij geplaatst hebben in een vlucht die 1 dag(24 uur) eerder is.
Doordat ik een dag eerder terug moet, betaal ik de laatste dag van de hotel voor niets.

Vliegtickets zijn rechtstreeks van vliegmaagschappij besteld, hotel is geboekt via een online reisbureau. Reisbureau en het hotel zeggen dat ze de boeking niet kunnen wijzigen maar ik zou het moeten cancellen en opnieuw moeten boeken. Ze zeggen er alleen niet bij dat het me €400+ gaat kosten als ik vandaag hetzelfde Hotel wil boeken.

Het gaat hierbij om een bedrag van ongeveer 200 euro die ik voor niets betaal aan het Hotel.

Kan ik dit claimen van de vliegmaatschappij? Het gaat om Sunexpress.
Na wat zoeken op internet heb ik gevonden dat de enige recht die ik nu heb is dat ik de vlucht mag cancellen en mijn geld terug krijg. Echter betaal ik ongeveer het driedubbele wanneer ik vandaag opnieuw een terugvlucht zou boeken.

Om even wat vragen te beantwoorden:
Reisverzekering zou ik vanavond pas aanvragen. Aan annuleringsverzekering doe ik niet aan(lees de voorwaarden maar)
Ik heb wel een rechtsbijstandsverzekering die ik zou kunnen inschakelen. Voordat ik dit doe, wil ik zeker weten of het uberhaupt mogelijk is om de vliegmaatschappij aansprakelijk te stellen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
En een vlucht een dag later met het hotel door de airline betaald? Is dat een optie? Doordat reis en verblijf los van elkaar geboekt zijn is dit wel wat lastig te beantwoorden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:47
Je hebt in ieder geval geen recht op compensatie omdat je minimaal 2 weken van te voren bent ingelicht. Hoe zit met de hotelkosten weet ik niet...

http://europa.eu/youreuro...r-rights/air/index_en.htm
With cancelled flights, you won't receive compensation if:
  • the cancellation was due to extraordinary circumstances for example due to bad weather, or
  • you were informed 2 weeks before the scheduled flight date, or
  • you were offered an alternative for the same route with a similar schedule to the original one.

Verwijderd

Hetzelfde ticket kost je bij een andere vliegtuigmaatschappij (met betere dienstverlening voor dat soort zaken) minstens het dubbele. Er is een reden waarom sunexpress, ryanair, vueling, ... een pak goedkoper zijn. Die maatschappijen zijn juridisch dan ook gewoon ingedekt voor dit soort zaken. In hun verkoopsvoorwaarden zal er sowieso staan dat ze het recht hebben om ten allen tijde de data te wijzigen of zelfs cancelen. Het beste wat je kan bereiken is een refund van de airline.

Bekijk het zo: je hebt misschien al 10 keer gevlogen met sunexpress en 10 keer de helft betaald van wat je met jetair (om nu maar voorbeeld te geven) zou betalen. En deze keer trek je aan het kortste eind...

Om je probleem op te lossen. Kijk eens naar een vlucht met turkish airlines (met overstap in istanbul), heb er goeie ervaringen mee en prijs valt wel mee. Dan refund vragen aan sunexpress en die moeten je het volledige bedrag terug ;)

• com2,1ghz
Señor Sjon schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:55:
En een vlucht een dag later met het hotel door de airline betaald? Is dat een optie? Doordat reis en verblijf los van elkaar geboekt zijn is dit wel wat lastig te beantwoorden.
Ik vind het geen probleem om een dag eerder terug te komen. Zo erg ben ik nou ook niet, echter zit ik dus met het hotel.
Een dag later gaat dus niet omdat ik de dag erna weer moet werken. Het was zo gepland dat ik op een dinsdag om 9:00 zou landen en nog even genoeg tijd had om te rusten en woensdag weer te werken.
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:59:
Hetzelfde ticket kost je bij een andere vliegtuigmaatschappij (met betere dienstverlening voor dat soort zaken) minstens het dubbele. Er is een reden waarom sunexpress, ryanair, vueling, ... een pak goedkoper zijn. Die maatschappijen zijn juridisch dan ook gewoon ingedekt voor dit soort zaken. In hun verkoopsvoorwaarden zal er sowieso staan dat ze het recht hebben om ten allen tijde de data te wijzigen of zelfs cancelen. Het beste wat je kan bereiken is een refund van de airline.

Bekijk het zo: je hebt misschien al 10 keer gevlogen met sunexpress en 10 keer de helft betaald van wat je met jetair (om nu maar voorbeeld te geven) zou betalen. En deze keer trek je aan het kortste eind...

Om je probleem op te lossen. Kijk eens naar een vlucht met turkish airlines (met overstap in istanbul), heb er goeie ervaringen mee en prijs valt wel mee. Dan refund vragen aan sunexpress en die moeten je het volledige bedrag terug ;)
offtopic:
Via Istanbul naar Izmir duurt een vlucht ongeveer 9 uur minimaal. Soms zelfs 18 uur als je op het vliegveld moet wachten. En dan betaal je ook nog eens meer geld ervoor. Rechtstreeks van Amsterdam naar Izmir duurt 3 uurtjes

[ Voor 51% gewijzigd door Señor Sjon op 26-08-2015 11:10 ]

• com2,1ghz
Pas je laatste post aan via de wijzig bericht optie. :)

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 26-08-2015 11:09 ]

Verwijderd

com2,1ghz schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:02:
[...]

offtopic:
Via Istanbul naar Izmir duurt een vlucht ongeveer 9 uur minimaal. Soms zelfs 18 uur als je op het vliegveld moet wachten. En dan betaal je ook nog eens meer geld ervoor. Rechtstreeks van Amsterdam naar Izmir duurt 3 uurtjes
Schiphol -> Istanbul -> izmir is 6h30 min en € 300 heen en terug morgen en volgende week terugkeren...
Is wel wat langer als directe vlucht (2u wachten in istanbul) maar zeker een degelijke oplossing voor je probleem

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42
En niet akkoord gaan en desnoods met EUClaim oid voor de maximale vergoeding gaan als ze niet met wat beters komen?

Die reisboeven komen met dergelijke praktijken weg omdat klanten dat toestaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 26-08-2015 17:27 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
com2,1ghz schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:50:
Het gaat hierbij om een bedrag van ongeveer 200 euro die ik voor niets betaal aan het Hotel.
200 euro per nacht in een hotel in Turkije? 4000 euro voor 3 weken dus? Gaat dit over meerdere personen?

• com2,1ghz
RemcoDelft schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:28:
[...]

200 euro per nacht in een hotel in Turkije? 4000 euro voor 3 weken dus? Gaat dit over meerdere personen?
Nee joh, gaat om 7 nachten voor 2 personen. Alles wat ik hierboven heb gezegd gaat over 2 personen.

Heb dat linkje van LongBowNL bekeken en daarin staat een formulier die ik moet invullen en versturen.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:22
com2,1ghz schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 18:32:
[...]

Nee joh, gaat om 7 nachten voor 2 personen. Alles wat ik hierboven heb gezegd gaat over 2 personen.
Voor die ene gemiste nacht kost het dus €29 en daar is deze drukte om? Dat is wel iets anders dan €200.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11 18:45
com2,1ghz schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:50:
com2,1ghz schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 18:32:
[...]

Heb je die 200 bewust neergezet of, want zoals hierboven ook naar boven komt is het eigenlijk maar 29 euro wat je dan teveel zou betlaen? Is dat niet het risico wat je neemt door budget te vliegen en alles los te boeken? Als je een combipakket zou nemen moeten ze het compenseren.

Nu is het eigen verantwoordelijkheid en heeft de maatschappij aan zijn voorwaarden voldaan, zij zeggen namelijk niet dat jij al een dag eerder terug zou moeten (wat hun betreft ga je een week eerder of later terug :P )

[ Voor 30% gewijzigd door lubbertkramer op 27-08-2015 08:51 ]

• com2,1ghz
LordSinclair schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 08:37:
[...]

Voor die ene gemiste nacht kost het dus €29 en daar is deze drukte om? Dat is wel iets anders dan €200.
Waar halen jullie €29 vandaan? Die hele hotelboeking is meer dan 1300 euro
Die ene gemiste nacht wat in totaal 200 euro kost. Dan heb ik het nog niet over mn vakantie die ingekort wordt met 1 dag.

Al zou het 29 euro zijn, dan hoor ik dat alsnog terug te krijgen. Denk je dat je gematst wordt door de vliegmaatschappij als ik 2 weken van te voren mn boeking wil wijzigen.

• lubbertkramer
com2,1ghz schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 08:50:
[...]

Die ene gemiste nacht wat in totaal 200 euro kost. Dan heb ik het nog niet over mn vakantie die ingekort wordt met 1 dag.

Al zou het 29 euro zijn, dan hoor ik dat alsnog terug te krijgen. Denk je dat je gematst wordt door de vliegmaatschappij als ik 2 weken van te voren mn boeking wil wijzigen.
Uit het gesprek erboven :9 Maar de maatschappij heeft in zijn voorwaarden staan dat ze twee weken van tevoren kosteloos mogen wijzigen of annuleren zolang ze jou in kennis stellen (dat is ook het grote nadeel van een chartervlucht / budgetmaatschappij tegenover een lijnvlucht van een KLM wat gewoon vaste tijden heeft iedere week weer) , daar ga je dan toch mee akkoord als je gaat boeken en betalen? Ik vind uitspraken als "Denk je dat je gematst wordt door de vliegmaatschappij als ik 2 weken van te voren mn boeking wil wijzigen" beetje nutteloos want zij gaan niet akkoord met jouw voorwaarden door op accepteren te klikken :9

[ Voor 10% gewijzigd door lubbertkramer op 27-08-2015 08:55 ]

• com2,1ghz
lubbertkramer schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 08:53:
[...]

Uit het gesprek erboven :9 Maar de maatschappij heeft in zijn voorwaarden staan dat ze twee weken van tevoren kosteloos het mogen wijzigen of annuleren, daar ga je dan toch mee akkoord als je gaat boeken en betalen? Ik vind uitspraken als "Denk je dat je gematst wordt door de vliegmaatschappij als ik 2 weken van te voren mn boeking wil wijzigen" beetje nutteloos want zij gaan niet akkoord met jouw voorwaarden door op accepteren te klikken :9
Je snapt wel mn frustratie wel. Voorwaarde of niet. Je zomervakantie doe je maar 1 keer in het jaar.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:22
com2,1ghz schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 08:50:
[...]

Je zegt het zelf: com2,1ghz in "Vliegmaatschappij wijzigt vlucht datum. Hotelkosten?"

Verder is dit een risico als je je vlucht en verblijf apart regelt. Dat is een risico dat je wilt lopen of je je voor in wilt dekken. De luchtvaartmaatschappij is dus niet verantwoordelijk voor je verblijf. Ze zeggen wel als wij niet meer kunnen bieden wat je wilt dan kan je je geld (van de vlucht) terug krijgen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• lubbertkramer
com2,1ghz schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 08:54:
[...]

Je snapt wel mn frustratie wel. Voorwaarde of niet. Je zomervakantie doe je maar 1 keer in het jaar.
True maar ik ben dan zelf van mening boek het goed in plaats van alles aan elkaar te knopen en iets te besparen maar nu achteraf eigenlijk niets te besparen. Denk alleen dat je wel aan het kortste eind gaat trekken in deze zaak omdat dat gewoon het nadeel is van budget vliegen en duidelijk de voorwaarden zijn. Ben benieuwd naar de uitkomst van deze zaak, succes in ieder geval!

• com2,1ghz
lubbertkramer schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:00:
[...]

True maar ik ben dan zelf van mening boek het goed in plaats van alles aan elkaar te knopen en iets te besparen maar nu achteraf eigenlijk niets te besparen. Denk alleen dat je wel aan het kortste eind gaat trekken in deze zaak omdat dat gewoon het nadeel is van budget vliegen en duidelijk de voorwaarden zijn. Ben benieuwd naar de uitkomst van deze zaak, succes in ieder geval!
Ik ben 3 weken op vakantie waarvan de laatste week een hotelvakantie is. Daarom moesten het 2 losse boekingen zijn.
Ik snap niet wat je bedoelt met "boek het goed". Ik heb hier niet te maken met last minute tripjes, alles is ruim op tijd geboekt.

[ Voor 9% gewijzigd door com2,1ghz op 27-08-2015 09:09 ]

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
com2,1ghz schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:07:
[...]

Ik ben 3 weken op vakantie waarvan de laatste week een hotelvakantie is. Daarom moesten het 2 losse boekingen zijn.
Ik snap niet wat je bedoelt met "boek het goed". Ik heb hier niet te maken met last minute tripjes, alles is ruim op tijd geboekt.
Je hebt hier te maken met een boeking waarvan je de voorwaarden hebt geaccepteerd. Dan moet je, als iets verandert binnen die voorwaarden, niet gaan klagen.
Mochten de voorwaarden buiten de wet vallen (geen idee, maar lijkt me stug), dan kun je er wat mee, maar nu is het gewoon kwestie accepteren en doorgaan, je hebt immers ingestemd met de mogelijkheid dat dit kon gebeuren.

Nadeel van goedkoop willen reizen.

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:11
Fly-guy schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:40:
[...]
Nadeel van goedkoop willen reizen.
Zou het verplaatsen van een vlucht nooit gebeuren bij KLM (of een andere, 'dure' airline)?

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Sjoerd_87 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:46:
[...]

Zou het verplaatsen van een vlucht nooit gebeuren bij KLM (of een andere, 'dure' airline)?
Uiteraard wel eens (denk aan rond kerst), maar negen van de tien keer is er een betere optie te krijgen dan een dag eerder.
Binnen Europa zijn er vaak meerdere vluchten per dag van die maatschappij en buiten Europa zijn er vaak afspraken met partners om passagiers om te boeken op een andere maatschappij op dezelfde dag.
Daardoor zal het minder vaak voorkomen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sjoerd_87 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:46:
[...]

Zeker wel. Sterker nog, ik heb een recent voorbeeld waar tickets in december 2014 al waren geboekt en betaald voor een vlucht in oktober 2015 bij een gerenommeerde Nederlandstalige maatschappij. Die bellen vorige maand doodleuk op "ja, we gaan niet; het vliegtuig is doorverkocht aan Sunweb dus u moet daar nieuwe tickets halen". En dat ging om bijna 4000 Euro aan retour-tickets die dus al 7 maanden vooruitbetaald waren. Compensatie 0 (sowieso terugbetaling pas na 3 weken na de melding), geen bemiddeling bij Sunweb (dus geen plek meer), geen enkele coulance.

Gelukkig dacht een andere budget buitenlandse maatschappij wel mee toen ze er lucht van kregen: gezelschap kan nu voor minder mee (1 ticket gratis gekregen) en gratis drinken in het vliegtuig.

Goed, on-topic: een goede reisverzekering is dus heel erg aan te bevelen; kost je paar tientjes per jaar maar dan heb je dit financiele "gezeik" niet.. Sterker nog; als de tickets van com2,1ghz zijn betaald met een creditcard, kan je alsnog de cc-maatschappij bellen om te bemiddelen. Veel cc-maatschappijen hebben aparte verzekeringen op je cc voor dit soort calamiteiten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1