Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

APK vragen ivm eventuele boete

Pagina: 1
Acties:

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Topicstarter
Lijkt me een leuk handig topic voor iedereen ;)

Mijn APK vervaldatum staat op 30 Augustus, dus daar ben ik redelijk laat mee :+
Ik kan pas 31 Augustus bij de garage trecht. Aangezien ik geen zin heb in de (computer uitgestuurde) boete een aantal vragen:

1) Wanneer krijg je de boete voor het niet hebben van een geldige APK? Is dat pa na 2 maanden nadat je APK is verlopen als je kenteken niet ergens is waargenomen of is dit direct na 1 dag zonder dat je kenteken ergens is waargenomen?
2) Kan de garage mijn auto al afkeuren op de vrijdag zodat de 2 weken APK reparatietijd ingaan? (dit meen ik ergens gelezen te hebben).

Iemand die hier antwoord op kan geven? :)

Ja volgende keer regel ik het wat eerder :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

1) Je auto moet APK gekeurd zijn binnen 2 maanden na het verlopen van de APK. Je mag dan niet meer met je auto rijden, tenzij het linea recta naar een garage is.
Hij mag dan nog wel zichtbaar op straat aanwezig zijn (geparkeerd dus). Na de 2 maanden moet je auto gekeurd of geschorst zijn. Indien geschorst, mag hij niet meer zichtbaar zijn vanaf de openbare weg (achter huis, in schuur, oid)
Wordt je staande gehouden door oom agent, dan zal je moeten kunnen aantonen dat je op weg bent voor een APK keuring. Zorg dus dat je iets van een afspraakkaartje of print van een e-mail hebt.
Je bent na het verlopen van de APK al niet meer verzekerd (lees de voorwaarden van je verzekeraar maar), dus je verzekering vergoed niks als je een ongeluk hebt.
En zonder APK ben je *altijd* schuldig, want je voertuig is niet goedgekeurd en wordt gezien als rijdende schroothoop met alle mogelijke mankementen.

2) Afkeuren kan, maar dat boeit dan verder toch niet? Als hij is afgekeurd mag je net zo min er mee rijden als met een verlopen APK.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 26-08-2015 10:08 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

McKaamos schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:07:
Je bent na het verlopen van de APK al niet meer verzekerd (lees de voorwaarden van je verzekeraar maar), dus je verzekering vergoed niks als je een ongeluk hebt.
En zonder APK ben je *altijd* schuldig, want je voertuig is niet goedgekeurd en wordt gezien als rijdende schroothoop met alle mogelijke mankementen.
Heb je daar een bron van? Want ik vind hele andere zaken :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Hooglander1 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:07:
[...]

Heb je daar een bron van? Want ik vind hele andere zaken :)
Heb hetzelfde probleem gehad en nagevraagd bij de RDW. Zij (de telefoonmiep die ik sprak tenminste) zeggen dat je altijd schuldig bent met een ongekeurd voertuig.
En je verzekeraar heeft in 99% van de gevallen gewoon in de voorwaarden staan dat je voertuig gekeurd moet zijn om gedekt te worden door de polis.
Dus je bent gewoon de sjaak als er iets gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 26-08-2015 10:10 ]

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-11 21:12

Joostk

Barkrukprofeet

Antwoorden voor zover ik ze weet.
1) Je krijgt inderdaad na 2 of 3 maanden nadat je APK vervalt pas een boete. Niet rechtstreeks na 1 dag. Je kan prima blijven rijden zonder een geldige APK.
2) Als die afgekeurd is tja geen idee of je er dan nog mee mag rijden.

Kijk als je het kenteken van je auto schorst, mag je er niet mee de openbare weg op. En hoef je ook geen verzekering voor de auto te hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Joostk op 26-08-2015 10:11 ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

https://www.interpolis.nl...verzekerd-zonder-apk.aspx

Je auto moet wel voldoen aan de eisen van de APK, dus je zal eerder een technisch onderzoek aan je broek krijgen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Op de site van de RDW staat een leuke en handige folder.
https://www.rdw.nl/SiteCo...chten%20en%20plichten.pdf
Daarin staat dat je APK mag laten keuren 2 maanden voordat de APK van je auto verloopt.
En je krijgt automatisch een boete als je geen geldige APK meer hebt.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Topicstarter
Joostk schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:14:
Op de site van de RDW staat een leuke en handige folder.
https://www.rdw.nl/SiteCo...chten%20en%20plichten.pdf
Daarin staat dat je APK mag laten keuren 2 maanden voordat de APK van je auto verloopt.
En je krijgt automatisch een boete als je geen geldige APK meer hebt.
Hier spreek je je vorige post dus tegen :) Ik lees dus inderdaad overal wat anders helaas...

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Hooglander1 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:12:
https://www.interpolis.nl...verzekerd-zonder-apk.aspx

Je auto moet wel voldoen aan de eisen van de APK, dus je zal eerder een technisch onderzoek aan je broek krijgen.
Da's netjes van Interpolis.

Maar reken wel dat het een zaakje wordt 'Guilty until proven innocent'.

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Atlas schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:16:
[...]

Hier spreek je je vorige post dus tegen :) Ik lees dus inderdaad overal wat anders helaas...
Ja omdat ik ook in de veronderstelling was dat je tot 2 maanden na verloop van je APK door kon blijven rijden.
De site van de RDW zegt van niet, en die vertrouw ik het meest op dit gebied.

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-11 17:39
Voor zover ik weet is het zo dat je automatisch een boete krijgt als de keuring 2 maanden is verlopen.
Als je rond gaat rijden met een verlopen keuring, meer of minder dan 2 maanden, dan is er altijd kans dat je door de politie aan de kant wordt gezet en een boete krijgt. Ook kan dit problemen geven met de verzekering in het geval van een ongeluk.

In de 2 maanden voor de vervaldatum kan je de auto laten keuren waarbij de nieuwe vervaldatum de oude datum + 1 jaar wordt.

Aan alles komt een eind.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Topicstarter
Joostk schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:20:
[...]

Ja omdat ik ook in de veronderstelling was dat je tot 2 maanden na verloop van je APK door kon blijven rijden.
Daarom vraag 2), als je auto op APK afgekeurd staat dan heb je (volgens mij) 2 weken de tijd om dat te laten fixen. Rondrijden mag inderdaad niet, maar de boete voor de vervallen APK heb je dan niet, want je auto is afgekeurd. Of klopt de denkwijze niet? :P

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Joostk schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:20:
[...]

Dat zetten ze ook niet op de site, anders krijg je n chaos van ongekeurde wagens.
Als je ze belt zeggen ze dat ze pas gaan beboeten bij 2 maanden verlopen. Dat is gewoon een soort coulance regeling voor mensen die vergeten dat ze een APK moeten.
Atlas schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:21:
[...]
Daarom vraag 2), als je auto op APK afgekeurd staat dan heb je (volgens mij) 2 weken de tijd om dat te laten fixen. Rondrijden mag inderdaad niet, maar de boete voor de vervallen APK heb je dan niet, want je auto is afgekeurd. Of klopt de denkwijze niet? :P
Klopt.
Zodra ze weten dat de auto afgekeurd is, wordt je niet beboet. Er is dan bewijs dat je voor de keuring bent geweest en dat je nu weet dat je niet meer mag rijden.

[ Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 26-08-2015 10:24 ]

• Jurgen
  • Laatst online: 05-11 10:23
Ik krijg altijd van het RDW een brief thuis dat het weer tijd is om te keuren. En je kan je auto 2 (of 3) maanden voor de verloopdatum laten keuren, met behoud van de datum.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-11 09:16
Jurgen schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:25:
Ik krijg altijd van het RDW een brief thuis dat het weer tijd is om te keuren. En je kan je auto 2 (of 3) maanden voor de verloopdatum laten keuren, met behoud van de datum.
Daar gaat het hier niet echt om. ;)

En doen ze nog steeds aan brieven ??
Tegenwoordig gaat dat toch allemaal digitaal via Mijn Overheid e.d. ?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:50
Voor wat het waard is, ik heb door onoplettendheid van mij en mijn garage eens anderhalve maand rondgereden met een verlopen APK. Geen boete gekregen, wel direct naar de garage gebracht voor een keuring. Nooit wat van gehoord. Dus dat die automatische boete pas na 2 maanden komt lijkt te kloppen.

Dit was anderhalf jaar geleden.

• Meneer aard
  • Laatst online: 10:51

Meneer aard

Porsche rulez!

Afgekeurd en afgemeld is 14 dagen de tijd voor reparatie.
Laatst zelf helemaal niet meer aan gedacht om de schorsing te verlengen van mijn wagen, tot dat ik een cc formaat kentekenbwijs thuis kreeg..Denk WTF..maar had ook een hele verkeerde datum in mijn hoofd (wel dezelfde maand).
Gelijk geschorst, RDW gebeld en die wisten mij te vertellen dat er geen boete kwam omdat het systeem random een batch pakt qua kenteken voor het boete systeem.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Hoyden schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:27:
[...]

Daar gaat het hier niet echt om. ;)

En doen ze nog steeds aan brieven ??
Tegenwoordig gaat dat toch allemaal digitaal via Mijn Overheid e.d. ?
Overheid en digitaal dingen versturen dat werkt gewoon niet.
Ik krijg vaak genoeg een mailjte van er staat digitale post op mijn overheid voor jou. En dan een dag later een brief thuis met exact dezelfde tekst als online.
Maar APK melding wordt dacht ik altijd nog per post verstuurd.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Ik heb ook een tijdje zonder APK gereden, nooit wat over gehoord :)

Ik ging ook niet naar de garage ermee, ik zocht een nieuwe auto uit. Uiteindelijk ruilde ik mijn oude auto in ermee.

[ Voor 47% gewijzigd door Gamebuster op 26-08-2015 12:07 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-11 15:01
Ik heb een paar jaar geleden een boete gekregen voor het niet hebben van APK. Zou best kunnen dat het precies twee maanden na het verlopen was.

Het zure was dat de auto toen al een week bij de garage stond, omdat ze in verband met de APK op onderdelen aan het wachten waren. In verband met kerst en nieuwjaar duurde dat wat langer.

Zo uit mijn hoofd hadden ze de auto zelfs afgemeld/goedgekeurd op precies ze dag die op de boete stond. Maar pas eind van de middag, natuurlijk.

Bezwaar hielp niet, op zich ook wel logisch, want ik was veel te laat, maar dat het op de dag zo uit kwam was wel bijzonder.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-11 12:57
Wat Meneer aard zegt: Het is maar net wanneer de controle valt en of je auto er tussen zit. Ik heb een aantal jaren geleden in de haast de verkeerde auto geschorst (kentekens beginnen met dezelfde letters en samen met de stress waar ik toen last van had kan dat soort dingen weleens misgaan :P ) Twee maanden met een geschorste auto rondgereden en er ging pas een belletje rinkelen toen ik de boete voor het ontbreken van apk van de andere auto binnenkreeg. Diezelfde auto heb ik wat langer geleden weleens te laat geschorst en na een dikke week viel de boete al op de mat.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Verwijderd

Ze zijn momenteel veel sneller met bekeuren, die 2 maanden regel zou ik niet meer vanuit gaan.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Op de dag verlopen van de oude APK moet de auto gekeurd worden, of die dan goed gekeurd wordt of afgekeurd maakt niet uit, als die wordt afgekeurd mag die nog 2 maanden op de openbare weg staan. Je mag er dan mee rijden mits je naar een garage gaat en terug naar je woning.
Je kan/krijgt een boete als:
1. De auto niet voor keuring aangemeld is na de dag van verlopen.
2. De auto na twee maanden geen geldige APK nog niet geschorst is.
3. De auto geschorst is maar aan de openbare weg staat(moet wel iemand voor langs rijden en je kenteken checken btw).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
https://www.rdw.nl/Partic...tstel-van-APK-plicht.aspx

Staat op de site van de RDW zelf. 2 maanden de tijd heb je na de APK vervaldatum.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dirk33 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:29:
https://www.rdw.nl/Partic...tstel-van-APK-plicht.aspx

Staat op de site van de RDW zelf. 2 maanden de tijd heb je na de APK vervaldatum.
Er staat niet specifiek bij of de auto dan wel of niet afgekeurd moet zijn. Ook stookt deze informatie met meldingen van bekenden en posters hier dat er een boete komt binnen die twee maanden.

Ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe het precies zit.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:06

Destruction

(ex-)Automonteur

Atlas schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:01:
Lijkt me een leuk handig topic voor iedereen ;)

Mijn APK vervaldatum staat op 30 Augustus, dus daar ben ik redelijk laat mee :+
Ik kan pas 31 Augustus bij de garage trecht. Aangezien ik geen zin heb in de (computer uitgestuurde) boete een aantal vragen:

1) Wanneer krijg je de boete voor het niet hebben van een geldige APK? Is dat pa na 2 maanden nadat je APK is verlopen als je kenteken niet ergens is waargenomen of is dit direct na 1 dag zonder dat je kenteken ergens is waargenomen?
2) Kan de garage mijn auto al afkeuren op de vrijdag zodat de 2 weken APK reparatietijd ingaan? (dit meen ik ergens gelezen te hebben).

Iemand die hier antwoord op kan geven? :)

Ja volgende keer regel ik het wat eerder :P
1. Een evt. boete krijg je als een agent achter je rijdt, je kenteken opvraagt en ziet dat de APK verlopen is. Of door een geautomatiseerde steekproef van de RDW, dat kan eigenlijk op elk moment zijn.
2. De garage zou hem in principe kunnen afkeuren, maar ook dan kan een garage een steekproef krijgen en mocht dan blijken dat de garagehouder de auto onterecht afkeurde dan zitten hier ook weer maatregelen aan vast voor de keurmeester/garagehouder. Dat wil je dus niet ;)

Ik zou hem er gewoon maandag naartoe brengen om te laten keuren. Besides that, je mag je auto 2 maanden voor de APK vervaldatum laten keuren, de vervaldatum blijft dan hetzelfde. De APK van mijn auto vervalt 25 november 2015, ik ga altijd 2 maanden van te voren dus 25-9 staat-ie voor de APK. Als-ie er dan door komt (anders zal het hooguit een dag later worden :+) krijg ik op 25 (of 26) september dus een nieuwe APK die geldig is tot 25 november 2016.

* Destruction is voormalig apk keurmeester

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Pagina: 1