Netwerkkabel splitter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik zit met een probleem... Ik heb een tijd geleden toen ik mijn PS4 gekocht heb een internetkabel getrokken in de laatste lege buis die nog lag naar mijn kabel en heb ik waar deze uit de muur kwam een splitter gezet. Hierop heb ik een extra kabel gezet voor mijn PS4. Nou heb ik sinds vandaag een nieuwe laptop gekocht en daarvoor dus een kabel aangesloten op de vrije poort van mijn splitter. Maar ik heb dus het probleem dat als ik de kabel van mijn PS4 erin laat zitten dat ik geen internet op mijn laptop heb..

Ik kan dus sowieso geen 2 apparaten tegelijk van internet voorzien maar ik kan zelfs dus geen internet op mijn laptop gebruiken als ik alleen de kabel van mijn PS4 in de splitter heb zitten terwijl mijn PS4 uitstaat!

Weet iemand hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen?
Niet dat het een grote moeite is om die kabel er uit te halen en erna weer in te steken als ik mijn laptop gebruik/gebruikt heb. Maar ik vind het nu al irriteren.. En ik ben er vrij wel van overtuigt dat dit niet de bedoeling is bij een splitter..

Met vriendelijke groet en alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de laatste lege buis die nog lag naar mijn kamer*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-08 21:16
Bedoel je dit met een splitter?
Afbeeldingslocatie: http://www.togadget.nl/image/cache/data/onderdelen/utp5-500x500.jpg

Zo ja, dan linea recta in de prullenbak (of hobby bak) gooien. Dit is niet echt bedoeld voor het geen wat jij wilt. Je kunt beter gebruik maken van een switch en die zijn al voor een heel zacht prijsje te koop.

Kijk eventjes onder dit katern in de pricewatch:
http://tweakers.net/categ...twerk-switches/producten/

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Er bestaat niet zoiets als een netwerk splitter.
Wat je gekocht hebt is waarschijnlijk een Cable Economiser.
Heel technisch verhaal, maar je kan 2 verbindingen over een UTP kabel hebben, maar dan heb je twee van die dingen nodig (1 aan elk eind).

Wat jij nodig hebt is een switch. Dat is een doosje wat werkt als verdeelpunt en signaalversterker.
Heb je meteen extra aansluitingen over voor het geval dat ooit eens nodig zou zijn.
Gooi die 'splitter' maar weg. Aan eentje heb je niks.
Het is ook nog eens een smerige oplossing, want het kan behoorlijk storing veroorzaken en daarmee de snelheid omlaag trekken.

Edit: het technische verhaal is dat je voor een 100Mbps verbinding slechts 4 van de 8 draden in de kabel nodig hebt.
Je kan de tweede set dus ook gebruiken voor een extra verbinding via dezelfde kabel. Die dienen echter wel op de 4 specifieke contactpunten uit te komen die gebruikt worden voor 100Mbps verbinding.
Dat zijn contacten 1,2,3 en 6.
Je kan de draden die normaliter aan 4,5,7 en 8 zitten dus wel inzetten, maar dan zou je aan beide einden twee stekkers moeten maken die de '4/5/7/8' draden in de kabel verbinden met de '1/2/3/6' contacten in de tweede stekker.
Omdat het niet netjes er uit ziet om twee stekkers aan 1 kabel te maken, is de Cable Economiser bedacht. Die haalt dat trucje dus uit, zodat je aan beide einden van de kabel twee stekkergaten krijgt.
Je moet dan dus wel twee kabels uit je router naar de eerste economiser doen, die voegt de beide kabels samen. Aan de andere kant splits je dan weer.

Schematisch ziet zo'n economiser er zo uit van binnen.
Afbeeldingslocatie: http://www.peakelec.co.uk/art/econ.gif

[ Voor 55% gewijzigd door McKaamos op 26-08-2015 00:20 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:19

FreakNL

Well do ya punk?

I concur. Switch kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad dat wat chickpoint op zijn afbeelding liet zien..

Maar jullie adviseren dus eigenlijk simpelweg om een switch te kopen?
Hierbij is het simpelweg kabel 1 van uit de router in de switch en kabel 2 en 3 erin en die richting de apparaten die internet nodig hebben? Dit is even heel simpel gezegd.

Als dit het geval is, kan dan gewoon op beide apparaten tegelijk gebruik worden gemaakt van internet? Wordt het internet hier langzamer door? En wat is het verschil tussen een 100Mbps switch en een 1Gbps of 10Gbps switch?

Is een switch dan het beste of zou ik ook aan de kabel komend van de router een wifi versterker kunnen maken daar op de extra poort die kabel van de ps4 op aansluiten voor betere internet en de laptop via wifi laten werken? Dit als optie voor stabieler internet op beide apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:17

lier

MikroTik nerd

Er is niets stabieler dan een kabel in je devices. Dus indien mogelijk een kabel gebruiken.

Het kan de moeite waard zijn om WiFi dekking te verbeteren door middel van het inzetten van een extra accesspoint. Deze kan je op je nieuwe switch ;) aansluiten.

Alternatief hiervoor is een router als accesspoint te laten werken (zie: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point). Maar begin hier pas mee als je je voldoende ingelezen hebt (en begrijpt wat er bedoeld wordt).

Ten aanzien van de snelheid: gewoon Gigabit nemen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-08 17:27
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 13:31:
Ik heb inderdaad dat wat chickpoint op zijn afbeelding liet zien..

Maar jullie adviseren dus eigenlijk simpelweg om een switch te kopen?
Hierbij is het simpelweg kabel 1 van uit de router in de switch en kabel 2 en 3 erin en die richting de apparaten die internet nodig hebben? Dit is even heel simpel gezegd.
Ja, zo simpel is het.
Als dit het geval is, kan dan gewoon op beide apparaten tegelijk gebruik worden gemaakt van internet? Wordt het internet hier langzamer door? En wat is het verschil tussen een 100Mbps switch en een 1Gbps of 10Gbps switch?
Ja, je kunt beide apparaten tegelijk gebruiken. Het verschil tusseln 100Mbps, 1Gpbs en 10Gbps is de snelheid en de prijs. Advies is om een 1Gbps switch te kopen.
Is een switch dan het beste of zou ik ook aan de kabel komend van de router een wifi versterker kunnen maken daar op de extra poort die kabel van de ps4 op aansluiten voor betere internet en de laptop via wifi laten werken? Dit als optie voor stabieler internet op beide apparaten.
WiFi is ten alle tijden minder stabiel dan een draad. De bovenstaande oplossing levert dus een minder stabiele verbinding op dan een oplossing met een switch.

Dat betekend overigens niet dat deze oplossing een slecht idee is aangezien WiFi wel zorgt voor veel gebruiksgemak. Dit los je echter liever op met een switch en een access point.

Indien je een 'all in one' apparaat wil gebruiken kun je ervoor kiezen om een wireless router aan te schaffen. Hier zit zowel een WiFi access point als een switch in verwerkt. Om ervoor te zorgen dat je tegen zo min mogelijk problemen aanloopt is het te adiviseren om de router functie van dit apparaat niet te gebruiken door deze handleiding te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een switch kan ik dus internet splitten van 1 naar 2 kabels en tegelijk gebruiken, duidelijk haha.

Maar omdat ik op de zolder slaap is mijn WiFi niet super. Als ik dan pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND bijv. zou aanschaffen is dit een switch en een WiFi versterker in een?

Daarbij is dan de WiFi ook sterk genoeg en van een goede snelheid? Wat raden jullie mij hiervoor aan?

Zou je je eerlijke mening kunnen geven over een switch of een versterker en switch in elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:17

lier

MikroTik nerd

Persoonlijk zou ik een router aanschaffen en deze als accesspoint configureren. De How To is inmiddels twee keer gelinked :)

De TP-Link is erg goed op 2,4GHz maar heeft geen 5GHz radio. Voor mij daardoor een absolute no-go. Er zijn tal van alternatieven, de pricewatch kan je goed informeren. Maar het hangt helemaal af van je eisen en wensen.

Bedenk wel dat je iets gaat doen dat niet out-of-the-box aangeboden wordt. Misschien wordt ik op het verkeerde been gezet door je "WiFi versterker" opmerking. Weet ook dat alle informatie hier op het forum te vinden is...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:41:
Persoonlijk zou ik een router aanschaffen en deze als accesspoint configureren. De How To is inmiddels twee keer gelinked :)

De TP-Link is erg goed op 2,4GHz maar heeft geen 5GHz radio. Voor mij daardoor een absolute no-go. Er zijn tal van alternatieven, de pricewatch kan je goed informeren. Maar het hangt helemaal af van je eisen en wensen.

Bedenk wel dat je iets gaat doen dat niet out-of-the-box aangeboden wordt. Misschien wordt ik op het verkeerde been gezet door je "WiFi versterker" opmerking. Weet ook dat alle informatie hier op het forum te vinden is...
Ik ben eigenlijk opzoek naar iets dat via de kabel vanaf de router aangesloten wordt wat zelf een wifi signaal uitzend dat ik kan gebruiken en waar ik ook nog 1 a 2 kabels in kan steken voor PS4 en eventueel laptop via kabel te kunnen voorzien van internet. En dan een beetje prijs kwaliteit een niet te dure die toch zijn werk fatsoenlijk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:53:
[...]

Ik ben eigenlijk opzoek naar iets dat via de kabel vanaf de router aangesloten wordt wat zelf een wifi signaal uitzend dat ik kan gebruiken en waar ik ook nog 1 a 2 kabels in kan steken voor PS4 en eventueel laptop via kabel te kunnen voorzien van internet. En dan een beetje prijs kwaliteit een niet te dure die toch zijn werk fatsoenlijk doet.
In dat geval is de goedkoopste optie om een WiFi router aan te schaffen en de HowTo goed door te lezen. Het apparaat dat je hebt gekozen kan dat maar let wel, er zit, zoals Lier al aangeeft, geen 5Ghz op. Vaak kun je voor iets meer geld een router kopen die dat wel heeft.\

Zoek een leuke uit via deze link

[ Voor 14% gewijzigd door luxan op 26-08-2015 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
luxan schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:57:
[...]

In dat geval is de goedkoopste optie om een WiFi router aan te schaffen en de HowTo goed door te lezen. Het apparaat dat je hebt gekozen kan dat maar let wel, er zit, zoals Lier al aangeeft, geen 5Ghz op. Vaak kun je voor iets meer geld een router kopen die dat wel heeft.\

Zoek een leuke uit via deze link
Zou u mij snel even willen uitleggen wat 5Ghz inhoud..? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:01:
[...]
Kan je hier wat mee?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxan
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:01:
[...]

Er zijn twee verschillende soorten WiFi, 2,4Ghz en 5Ghz. De 5Ghz versie is nieuwer en daarom zijn er minder WiFi netwerken die hier gebruik van maken.

De 2.4 Ghz netwerken hebben soms last van storing omdat het door het grote aantal netwerken erg druk is. Hierdoor merken mensen met een 2.4Ghz netwerk dat ze minder snelheid overhouden. Omdat het aantal 5Ghz netwerken nog beprekt is, heb je hier minder last van.

Belangrijk punt is wel dat je laptop 5Ghz moet ondersteunen om er gebruik van te kunnen maken. Indien je laptop geen 5Ghz ondersteund, is het toch handig om het alvast te hebben omdat steeds meer apparaten 5Ghz ondersteunen. Eventueel kun je een 5Ghz WiFi dongel aanschaffen om je laptop te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Nja, er wordt hier met advies gegooid om een router te kopen en die in te stellen als switch+accesspoint.
Probleem is dat het er niet voor is gemaakt en, no offense intended, ik de topicstarter niet zo hoog in schat dat hij daar wijs uit gaat worden.
Goedbedoeld advies, maar niet voor iedereen weg gelegd.
De betreffende tutorial is al vaker langs gekomen met vragen van mensen die er niet uit kwamen, het hele thuisnetwerk plat gooiden enzovoorts. De tutorial is vrij generiek omdat geen enkele merk+type router gelijk is.

Never-the-less, kijk er wel even naar. Als het wel duidelijk blijkt te zijn voor je, is het zeker een handige oplossing, want dat scheelt wel weer energieverbruik.

Mocht het wel te pittig zijn, koop dan gewoon een switch en een range extender.
De range extenders van Linksys worden geleverd met een handig installatie CDtje. Kan je bijna niks fout aan doen.
Ding in de muur prikken, kabeltje van switch naar extender, paar vragen beantwoorden die de CD stelt en dan ben je al weer klaar.

WiFi is opzich ook best leuk, maar doordat iedereen 20 WiFi (en andere 2,4Ghz) apparaten in huis heeft stoort alles met elkaar en haal je nooit de snelheid die het zou kunnen geven.

Voordelen 2,4Ghz v.s. 5Ghz:
- Bekende techniek, veel apparaten ondersteunen het.
- Gaat relatief goed door muren en plafonds heen
- Er is best kans dat 5Ghz de meest gebruikte standaard wordt. Dus dan loopt de 2,4Ghz band weer leeg en heb je daar alle snelheid.

Nadelen 2,4Ghz v.s. 5Ghz:
- Veeeeeel apparaten op 2,4Ghz die potentieel met elkaar gaan storen.
- Genoeg andere non-WiFi apparaten die ook op 2,4Ghz werken en dus ook storend zijn (Bluetooth, draadloze toetsenborden met RF zender, Babyfoons, om maar wat te noemen).
- 5Ghz is nog lang niet zo verzadigd als 2,4Ghz, dus je hebt nog even om er volop van te genieten tot iedereen het heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 26-08-2015 22:04 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-08 22:13

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:53:
[...]

Kabel vanuit de Router naar: pricewatch: TP-Link TL-SG1005D

En in bovenstaande plug je weer een accesspoint. Routers hiervoor gebruiken is leuk, maar vaak is de performance lager terwijl de prijs gelijk is. Daar komt bij dat dit wel enige kennis vereist over die specifieke router. Info welke prima te vinden is en welke je prima kan verwerken als je het ooit eerder op een andere router hebt gedaan trouwens.

@ Bovenstaande: Niet geheel onhandig om ook te vermelden dat het gros van alle bestaande apparatuur niet aan 5Ghz doet. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 26-08-2015 22:15 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1