Plasma 5.4 op Kubuntu 15.04

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 16:22
Vandaag is een nieuwe versie van Plasma uitgekomen: 5.4.0. Zie nieuws: KDE geeft Plasma 5.4.0 vrij met alternatief startprogramma. Ik kan echter niet echt vinden of je dit al kunt (en misschien belangrijker: wilt) gebruiken op Kubuntu 15.04.

Ik heb hier instructies gevonden voor het upgraden, maar helaas komt er bij mij geen update binnen. M'n huidige omgeving is niet erg stabiel, dus wat dat betreft heb ik weinig te verliezen

Hoe kan ik upgraden naar Plasma 5.4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is ook niet zo gek dat er geen updates zijn voor je. Kijk maar eens op https://launchpad.net/~ku...field.series_filter=vivid, geen enkel 5.4.0 package nog te vinden. En dat is ook weer niet zo raar, het is pas vrijgegeven! KDE is enorm, dus het compileren van alle packages en bijbehorende libraries gaat wel even duren. Ga 'm iig niet in 15.10 verwachten, daar zal 5.3 in komen.

Wil je echt heul graag nu KDE 5.4 draaien, dan ga je over naar Arch, die heeft 'm al wel in hun Testing repo. Zie Compizfox in "NOS Kroeg - Deel 2".

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Ik begrijp nog niet helemaal hoe het zit. Waarom duurt het zo lang voordat de nieuwe Plasma in Kubuntu terecht komt? Ook Plasma 5.3 duurde een tijdje voordat hij beschikbaar was. Ik had verwacht dat Plasma snel beschikbaar zou zijn, met name voor Kubuntu-gebruikers.

[ Voor 84% gewijzigd door StephanVierkant op 26-08-2015 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je bent zelf vrij om de packages te gaan builden van source. Je kan de templates van Plasma 5.3 gebruiken hiervoor.

Voor de reden dat het zo lang duurt: heb je wel eens gedacht dat de build server een enorme queue heeft van packages die 't moet bouwen, mensen van meerdere projecten de maintainers zijn en daardoor niet direct tijd hebben om die ene build die jij zonodig wilt hebben kunnen uitvoeren? En zoals ik al zei, KDE is groot. Er zijn veel afhankelijkheden en dat is niet alleen voor het installeren, maar ook voor het bouwen van de packages. Dat is nog wat erger dan bij installatie.

Heb je ervaring met programmeren en compileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Uiteraard snap ik dat zo'n build server niet alles in een nachtje kan draaien, maar ik had verwacht dat zo'n package voor Kubuntu wel meer prioriteit had. Zelfs voor 15.10 komt er nog geen Plasma 5.4?

Heb wel programmeerervaring, maar nog niet met compileren.

Edit:
Hero of Time schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 23:16:KDE is enorm, dus het compileren van alle packages en bijbehorende libraries gaat wel even duren. Ga 'm iig niet in 15.10 verwachten, daar zal 5.3 in komen.
http://linux.softpedia.co...-Environment-479860.shtml

[ Voor 42% gewijzigd door StephanVierkant op 26-08-2015 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, nou, des te beter toch? Kon zijn dat ze al op een punt van ontwikkeling waren met Ubuntu 15.10 dat ze niet zulke grote wijzigingen meer accepteerden.

De prioriteit zal niet al te hoog zijn. De PPA is een backport en dat is geen garantie dat het op de dag van final wordt gescheduled. Mogelijk zelfs dat het helemaal niet voor 15.04 beschikbaar komt vanwege de 15.10 release. Of pas na de 15.10 release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:36

Blokker_1999

Full steam ahead

Geen idee hoe het bij Canonical gebeurt, maar een nieuwe release heeft gewoon tijd nodig. KDE noemt 5.4.0 stabiel, maar dan moet de software alsnog gebouwd worden voor je eigen distributie en daarna nog uitvoerig getest worden (soms in verschillende stappen zoals bij Debian) voordat het zijn weg vind naar een stabiele versie.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En bij een PPA is het niets anders. Overigens zijn de Kubuntu maintainers (die dus zorgen voor KDE in Ubuntu) dezelfde die de PPA bijhouden, dus de focus ligt toch eerst om een versie voor 15.10 te maken alvorens deze in de backports PPA komt.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hero of Time schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 23:16:
Het is ook niet zo gek dat er geen updates zijn voor je. Kijk maar eens op https://launchpad.net/~ku...field.series_filter=vivid, geen enkel 5.4.0 package nog te vinden. En dat is ook weer niet zo raar, het is pas vrijgegeven! KDE is enorm, dus het compileren van alle packages en bijbehorende libraries gaat wel even duren. Ga 'm iig niet in 15.10 verwachten, daar zal 5.3 in komen.
Wel gek dat ze die instructies dan online zetten. Daar staat toch echt Kubuntu 15.04 in.
StephanVierkant schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:44:
Uiteraard snap ik dat zo'n build server niet alles in een nachtje kan draaien, maar ik had verwacht dat zo'n package voor Kubuntu wel meer prioriteit had. Zelfs voor 15.10 komt er nog geen Plasma 5.4?
Het compileren zelf is het werk niet maar er komt nog een hoop handwerk aan te pas om een pakket als Plasma geschikt te maken voor Ubuntu. De meeste software maakt gebruik van allerlei libraries, die moeten eerst worden gepackaged of geupdate. Ook hebben distributies regels over hoe software moet worden geinstalleerd zodat het goed samenwerkt met de rest van het systeem. Alles op z'n plek zetten en netjes aansluiten kan veel werk zijn, daarom kan het een tijd duren. Ik kan me dus voorstellen dat de packages gewoon nog niet klaar zijn, maar waarom die handleiding dan online staat weet ik ook niet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

"Ze" is een of andere blogger. Het is niet direct een garantie dat het in de PPA zit op moment van schrijven. Hoe vaak ik wel niet dat soort blogs heb gezien met bepaalde software, waarbij de versie achterloopt (dus niet klopt met wat ze zeggen) of uiteindelijk de hele repo/ppa offline is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Nog steeds niet in de 'standaard' backports PPA opgenomen. Duurt wel vaker enkele dagen, maar we zijn nu toch al bijna een week verder.

Voor diegenen die niet langer willen wachten, via deze PPA kan het nu al:
https://launchpad.net/~kubuntu-ci/+archive/ubuntu/stable

edit:
Hero of Time schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 23:16:
Ga 'm iig niet in 15.10 verwachten, daar zal 5.3 in komen.
Kubuntu 15.10 zal wel degelijk standaard met plasma 5.4 komen.

Zie https://wiki.kubuntu.org/WilyWerewolf/Beta1/Kubuntu:
'Plasma 5, the next generation of KDE's desktop has been rewritten to make it smoother to use while retaining the familiar setup. The fourth set of updates to Plasma 5 (currently in beta) is the default in this version of Kubuntu.'

Genoemde pagina is voor het laatst aangepast op 27 augustus, waardoor de schrijver op dat moment waarschijnlijk nog niet had meegekregen dat plasma 5.4 inmiddels net final was geworden, en hij het abusievelijk dus nog over 'currently in beta' heeft.

Hoe dan ook, 15.10 dus met plasma 5.4. De eerste beta hiervan is inmiddels ook al verschenen, en te downloaden van http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/releases/wily/beta-1/

[ Voor 64% gewijzigd door Beuzelarij op 31-08-2015 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat was vorige week al gemeld door de TS. ;) Het was een losse gok van mij, ik houd Ubuntu helemaal niet meer bij met wat ze erin gooien.

Pagina: 1