Netwerk aanleggen in nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
Goeienavond :)

Ik sta op het punt een nieuwbouwhuis te kopen waarin ik meerwerkopties kan aangeven bij de aannemer. Hieronder vallen uiteraard de loze leidingen voor data en andere bekabeling, dus moet ik alvast na gaan denken over mijn netwerk. Ik woon nu in een appartement en daar is het verre van optimaal ingeregeld en netwerken is helaas niet mijn sterkste kant, vandaar dat ik mij tot jullie wil richten met mijn vragen.

De apparaten die aanwezig zijn en verbinding nodig hebben:
- twee smartphones (wifi)
- één tablet (wifi)
- één laptop (wifi en utp)
- één desktop pc (utp) op de eerste verdieping

Ik wil graag een goed wifi bereik door het hele huis, dus ik zat al wel aan repeaters (access points?) te denken, maar heb daar geen ervaring mee qua sterkte/kwaliteit/positionering.

Momenteel heb ik internet en tv van UPC (ziggo) via de Horizon-box. Bekabeld internet is van goede kwaliteit dus ik wil mijn abonnement gewoon meenemen. Draadloos is het echter een waardeloos ding (kan ook aan mijn appartement liggen) en aangezien ik naar een nieuwbouwwoning ga vermoed ik dat door de betonnen wanden en vloeren ik daar dezelfde problemen ga ervaren. Daarom twijfel ik tussen twee opties die ik geschetst heb op een plattegrondje van het huis:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2cwre6q.jpg

Optie A:
- Er komt een CAI kabel van mijn meterkast naar de plek van het tv-meubel waar mijn horizon box staat. Daar fungeert hij als modem/router en heb ik tv + internet (utp + wifi). Omdat er achter het tv-meubel een loze leiding naar boven gaat komen kan ik mijn PC in de kamer erboven voorzien van bekabeld internet. Dit lijkt dus de kortste klap en de makkelijkste oplossing, ware het niet dat ik dus bang ben voor zeer slecht wifi bereik in de rest van het huis en dat ik afhankelijk ben van de horizon box. Als jullie toch denken dat dit het beste is, hoe zorg ik ervoor dat mijn wifi boven ook nog steeds in orde is?

Optie B:
- Waar ik zelf meer voor voel: Ik zal een aanbieder moeten vragen een data kabel tot in mijn meterkast aan te brengen (glasvezel?) zodat ik een apart modem kan kopen en aansluiten in de meterkast. In de hal hang ik een router op voor draadloos internet door het hele huis (dit lijkt mij bouwkundig gezien de meest ideale plek). De CAI kabel komt er sowieso zodat de horizon box functioneert. Ik gebruik hem dan verder niet als router. Vanuit de meterkast dien ik dan een loze leiding naar boven te leggen voor het bekabelen van mijn PC in de kamer op de 1e verdieping.

De vragen zitten ook verwerkt in de opties, maar ik wil dus met name weten:
- Kan ik niet beter switchen naar aparte modem en router en zo ja: waar plaats ik die?
- Waar moet ik aan denken als ik het beste wifi bereik wil in huis?
- Zie ik nog simpelere oplossingen over het hoofd? Ik heb nu de mogelijkheid om loze leidingen aan te leggen, als jullie geniale ingevingen hebben dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:34

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Mijn advies: wees niet te zuinig met loze leidingen!

Aangezien je Horizon Box zowel als modem als als mediabox fungeert, ontkom je er eigenlijk niet aan deze bij je tv te plaatsen. Laat een loze leiding van meterkast naar tv-hoek aanleggen. Hierin trek je zowel een CAI- als UTP-kabel (eventueel in twee leidingen, da's nog beter).

Vervolgens laat je vanaf de meterkast naar iedere plek waar je in de toekomst een fysieke aansluiting kunt gebruiken een loze leiding trekken (a la optie B dus. Naar de slaapkamer, thuiswerkplek, wellicht slaapkamers van kinderen?).

Verwacht serieus signaalverlies over verdiepingen. Beste is dus op iedere woonlaag waar je netwerktoegang wilt, een access point. Op de BG kan je ws prima af met de dekking van je Horizon Box.

Laat op de overloop van 1e (en evt 2e) verdieping ook een loze leiding uitkomen. Ik heb er in mijn nieuwbouwhuis voor gekozen deze loze leidingen vlak onder het plafond (ca 200mm) uit te laten komen. Dan kan je daar een access point ophangen en heb je prima dekking op de hele verdieping. (alle andere loze leidingen komen 300mm boven de vloer, op dezelfde hoogte als de wcd's)

In de meterkast plaats je een switch. De utp-kabel vanaf de Horizon Box kan dan daarin, en vanaf daar kan je vertakken naar de andere plekken waar je een fysieke verbinding heen wilt.

Als je een switch met PoE-poorten aanschaft, kan je op de kabels naar de access points ook spanning zetten. Je access points (mits PoE-compatible) hebben dan geen adapter nodig, waardoor je er een mooie cleane oplossing van maakt.

Laat wel gewoon loze leidingen aanleggen, ze van kabels voorzien is prima zelf te doen en de aannemer vraagt er de hoofdprijs voor.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:02
Wat hierboven staat, ik heb in elke ruimte 2 loze leidingen laten leggen en voor de accesspoints een loze leiding in het plafond (deze worden gevoed middels PoE).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Geef de aannemer ook mee dat hij voldoende dikke buis gebruikt, geen flexibele buis. Geen kleine bochten toestaan. Wanneer hij ook de kabels levert, je minimale specs meegeven om te voorkomen dat hij gaat voor goedkoop ipv kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:27
Thrilled schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:38:
- Waar ik zelf meer voor voel: Ik zal een aanbieder moeten vragen een data kabel tot in mijn meterkast aan te brengen (glasvezel?) zodat ik een apart modem kan kopen en aansluiten in de meterkast.
Je hebt overigens bij Ziggo gewoon de optie naast Horizon box een los modem aan te vragen. Gaat daarin je cai/coax, komt weer coax uit naar Horizon box en wifi/utp voor je internet. Helemaal geen aparte aansluiting nodig, kan gewoon bij Ziggo, en modem zou gratis moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:34
Heb je toevallig een 'kast' onder de trap? Dan zal ik als ik jou was daar de router plaatsen. Los modem in de MK en Horizon decoder bij de TV natuurlijk. Voor bereik en snelheid over de wifi boven zul je wellicht een Access Point moeten aanschaffen. Kan gewoon met PoE dus slechts 1 utp kabel naar het aansluitpunt.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Voor een AP op de verdiepingen zou ik ook gaan voor PoE. Een extra motivatie om hier goede netwerkkabel te leggen, wanneer je weet dat je hier ook de voeding van je AP over wil gaan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Aangezien de afstand van het AOP (de meterkast in dit geval) en het modem niet groter dan 2m mag zijn volgens de specificaties van Ziggo moet je dus gewoon een extra modem/router vragen aan Ziggo.

Vervolgens je hebt dan wifi vanuit dat modem/router, je schakelt die horizon als alleen accespoint en hebt in de kamer van daaruit wif.

Nieuwbouwhuizen worden tegenwoordig niet meer van beton gemaakt dus je hebt in tegenstelling tot een flat veel meer bereik dus mogelijk is dit voldoende om boven ook bereik te hebben.
Is dat niet het geval dan plaats je boven ook een wifi accesspoint.

Verder zijn loze leidingen vanuit de meterkast naar alle kamers iets waar ik persoonlijk nooit op zou besparen. Je hebt maar eenmaal de kans om dit te verprutsen. |:(

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
Dat zijn veel reacties :o waarvoor dank.. vanavond even wat afkortingen googelen en inhoudelijk reageren :P
Ben(V) schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:45:
Nieuwbouwhuizen worden tegenwoordig niet meer van beton gemaakt dus je hebt in tegenstelling tot een flat veel meer bereik dus mogelijk is dit voldoende om boven ook bereik te hebben.
Is dat niet het geval dan plaats je boven ook een wifi accesspoint.
Dit is echter niet waar.. er zijn nog legio huizen die van beton gemaakt worden, zo ook de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ok dan heb je beton, maar er zal gegarandeerd minder bewapening in zitten dan in een flat en vaak zijn de verdiepingvloeren van die holle brood elementen die veel meer wifi doorlaten dan gewapend beton (het staal is de boosdoener).

Maar het maakt voor het principe niet uit. Met een router in de meterkast en een horizonbox heb je al twee wifi punten.
Als je er later achter komt dat je niet voldoende bereik heb op andere verdiepingen en je heb overal loze buizen liggen dan is een kabeltje naar boven en daar een wifi accespoint aan hangen zo gedaan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:03
Inderdaad wat hierboven gezegd word: Niet te zuinig zijn, beter een pijpje teveel dan (achteraf) toch te weinig. Ik zou zelf persoonlijk vanuit de meterkast zorgen dat er naast de CAI-aansluiting gewoon nog 2 of 3 leidingen (of 1 en dan de rest daar afhandelen met een switch zodra dat nodig is) naar de TV gaan met UTP zodat je eventueel nog een gameconsole of iets dergelijks bedraad kunt aansluiten. Ook zou je een extra pijp voor een eventueel toekomstige huistelefoon (VOIP?) kunnen gebruiken. Zelfde verhaal geld voor naar boven, hier ook gewoon 2 of 3 leiding naartoe (of 1 en dan de rest daar afhandelen met een switch zodra dat nodig is) zodat je mogelijkheden open houdt voor in de toekomst.

Ander voordeel van optie 2 is het feit dat je dan in je meterkast je router / accespoint / switch kan plaatsen, lekker uit het zicht. Daarnaast heb je daar ook plek om uit te breiden, denk aan bijvoorbeeld een NAS of iets dergelijks wat zomaar erbij zou kunnen komen in de toekomst.

Bij mijn ouders thuis kwam de CAI midden in de woonkamer uit. Achter het dressoir lag een hele bos met snoeren + kabels en er ging 1 UTP-kabel naar de gang en van daaruit naar boven (beetje als optie 1). Bij een her-indeling lag ineens midden in de woonkamer... Uiteindelijk de CAI-kabel buitenom verlegd naar de meterkast en van daaruit met coax terug naar de tv. Router zit netjes in de meterkast en van daaruit UTP naar boven. In de meterkast staat een WIFI-puntje en boven een acces point die het signaal voor de bovenverdieping voor z'n rekening neemt, met als gevolg dat door het hele huis prima bereik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilItSelf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Mijn ervaring met een nieuwe huis. Alles verhuist nog een paar keer van lokatie in het huis. Dus ga uit van een aantal verschillende inrichtingen en leg aan de hand daarvan de loze bebuizing aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
zoals al omschreven elke kamer minimaal 2 loze leidingen (liefst in 2 verschillende hoeken op tekening lijkt een indeling ideaal maar uit eindelijk zet je net je linnenkast voor de aansluiting)

waar ik voor zou kiezen:
2 loze leidingen van uit de meterkast naar elke verdieping centraal (bv in trapgat/hal uit laten komen)
van daar uit naar elke kamer een dus de loze leidingen
kan je per verdieping een 10" patchkastje maken die dan uplink hebben naar je meterkast

uiteraard wel elke switch die koopt gelijk met vlan/poe mogelijkheden !!
(mijn persoonlijk voorkeur) pricewatch: TP-Link TL-SG2210P 8-Port Gigabit Smart PoE Switch with 2 SFP Slots

mocht je toch nog in een kamer een aansluiting te kort komen kan je altijd nog een
pricewatch: Cisco SG200-08P
in die kamer zetten die dan gevoed wordt door de verdiepings switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 15-09 22:26
Laten we het weer zo complex mogelijk maken... Het is toch uiterst duidelijk dat dit niet de hobby van de TS is? Maar dat het gewoon moet werken? Waar wil je uberhaupt al die patch kasten netjes wegwerken?

Er is niets wat suggereert dat de TS eisen heeft wat een managed switch noodzakelijk maakt. Maak het dan niet onnodig moeilijk en koop gewoon een unmanaged switch, die dingen kosten bijna niets, dus ook al moet er ooit wat anders komen dan is het nog geen drama.

PoE is leuk als je een accesspoint wilt ophangen dat daar geschikt voor is of een beveilingscamera. Heb je geen nood aan dit soort oplossingen dan heb je dus ook PoE switch nodig. Een fatsoenlijk consumenten router als accesspoint geconfigureerd zal voor de TS waarschijnlijk prima voldoen en is een stuk goedkoper.

Belangrijkste is dat je kabelmodem in je meterkast moet komen, die mag je niet verplaatsen want dan krijg je geen support van de kabelboer als het niet werkt. Maar uiteindelijk kan er gewoon door 1 19 mm pvc pijp zowel een COAX als een ethernet kabel. Optie 1 moet je dus echt niet doen, gewoon vanuit de meterkast je netwerk verdelen. Optie 2 lijkt mij prima, als je niet meer leidingen dan dit ligt zal je echter in de toekomst misschien wel eens spijt kunnen krijgen. 2 loze leidingen per kamer vind ik persoonlijk echt overdreven om voor iedere (slaap)kamer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
@ollman 2 loze leidingen per kamer overdreven ? 1x gevuld met coax en 1x vullen met data ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:24
Ik ben even te lui geweest om de reacties van iedereen door te lezen maar hier volgt mijn advies voor de TS:

De kabels is love de kabel is life, geen storingen altijd prestaties. Alles dat een kabel accepteert krijgt er één.

- Maak een centraal netwerkpunt (meterkast)
- Zet je eigen router, dit is echt wel aan te raden en echt niet moeilijk in te stellen. Kies een model met draadloze zender zo heb je gelijk verbinding op gelijkvloers.
- Ik weet niet wat je tv nodig heeft maar hier moet waarschijnlijk een coax en een netwerkkabel heen voor een settopbox. Voorzie extra loze leidingen en of meteen extra netwerkkabels voor toekomstige uitbreidingen zoals smart-tv, game console, htpc, ... (je kan er ook een switch neer gooien)
- Bovenverdiep, ik raad aan om slaapkamers ook te voorzien van een netwerkaansluiting, je weet maar nooit. Op zijn minst loze leidingen. Werkkamers moeten zeker meerdere aansluiting krijgen. Ook is het aangeraden om op elk verdiep een accespoint te zetten (geen repeater, das rommel)

Leg bovendien zeker extra loze leidingen, overal zit binnenkort netwerkconnectiviteit in.

Succes!

• Oilman
LightStar schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:57:
@ollman 2 loze leidingen per kamer overdreven ? 1x gevuld met coax en 1x vullen met data ?
Dat vind ik wel, in een 19 mm buis kan makkelijk een coax + CAT6 kabel. Op het moment dat je een TV op een slaapkamer ophangt en bijvoorbeeld zowel de TV als een mediaplayer van netwerkconnectiviteit moet voorzien dan kan je dat gewoon netjes met een kleine switch oplossen. Je gaat toch ook niet zoveel stopcontacten aanleggen dat je nooit meer een verdeeldoos nodig hebt?

Maar goed veel ligt natuurlijk aan de meerprijs die gevraagd wordt. Als de meerprijs peanuts is dan zou ik ook lekker extra buizen laten leggen, ook al denk ik ze nooit nodig te hebben. In de praktijk is het echter een mooie melkkoe en groeit niet bij iedereen een geldboom in de tuin. :'(

• LightStar
Een loze leiding kost in ons geval 80,- per stuk dus daar zit het geld niet in, tevens waarom zou je overal losse switches gaan neer leggen terwijl het toch vele malen beter is dit centraal te doen.

• Oilman
Wat is het probleem van een switch achter een TV? Die apparaten gaan gelijktijdig al bij lange na de gbit niet voltrekken, laat staan per stuk. Dus technisch is er echt geen probleem om een switch te gebruiken. In het slechtste geval moet zowel de IPTV als het gewone IP verkeer over dezelfde kabel en heb je een managed switch nodig à €24.

Maar goed nogmaals door 1 19 mm pijp kan zonder problemen 2 CAT 6 kabels of een coax + CAT6 kabel. Daar heb ik meer dan voldoende connectiviteit aan in een slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
Oilman schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:53:
Laten we het weer zo complex mogelijk maken... Het is toch uiterst duidelijk dat dit niet de hobby van de TS is? Maar dat het gewoon moet werken? Waar wil je uberhaupt al die patch kasten netjes wegwerken?

Er is niets wat suggereert dat de TS eisen heeft wat een managed switch noodzakelijk maakt. Maak het dan niet onnodig moeilijk en koop gewoon een unmanaged switch, die dingen kosten bijna niets, dus ook al moet er ooit wat anders komen dan is het nog geen drama.
Mijn dank is groot voor deze opmerking :P

Ik waardeer jullie inzet en reacties enorm, maar sommige oplossingen gaan echt te ver voor mijn situatie.

Op basis van jullie input neig ik nu dus naar 1 loze leiding naar de werkkamer waar ik dan 2 utp kabels doorheen doe. Dan kan in de werkkamer in ieder geval mijn desktop aan de kabel en eventueel een laptop als ik die daar wil gebruiken. Ik zie echter in de meerwerklijst dat de leiding 16 mm groot is.. gaat dat goed komen? Daar rekenen ze overigens € 105,- euro voor, als ik hem bedraad wil laten opleveren met aansluiting kost het me € 135,- euro.

Verder: de modem komt in de meterkast, evenals de router zodat de kabels daar gelijk de leidingen in kunnen (en een toekomstige NAS kan dan ook daar in de MK). Ik begrijp dat de horizonbox ook als access point kan worden ingesteld? Dat wist ik niet, verspreid hij dan hetzelfde wifi netwerk als wat uit de router komt (of moet ie juist op het modem?) of zie ik dan in mijn apparaten meerdere wifi netwerken staan? Zelfde vraag als ik boven ooit nog een access point neer zet? Ik wil uiteraard maar 1 draadloos netwerk in mijn lijst zien staan :P

Ik denk dat met de router in de meterkast en de horizonbox ik genoeg wifi in huis heb, wellicht dat in de toekomst dan nog een access point in de hal komt te hangen, maar dat is voor later :P

De slaapkamer heeft al een loze leiding, maar daar komen geen apparaten te staan, dus die speelt in dit verhaal geen rol. In de toekomst is er dus wel de optie om er kabels naar toe te trekken. De switch-oplossing trekt mij dan nog het meeste aan, mocht ik daar niet genoeg hebben aan de kabels die er door de buis kunnen. De derde slaapkamer op de verdieping zal een washok/kleedhok worden dus is ook geen data voor nodig. Bij kinderen in de toekomst zal de werkkamer naar zolder gaan, dus daar moet nog wel een loze leiding naar toe, maar ik heb nu eentje laten opnemen voor toekomstige zonnepanelen (19 mm). Ik gok dat er een dikke voedingskabel door heen moet, kan dat samen met utp of moet ik echt twee aparte loze leidingen aan laten leggen naar zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Er zijn ook bredere leidingen, zeker bij CAT6 en hoger is dat een voordeel. Welke maten dat precies zijn weet ik niet, maar maakt het een stuk makkelijker. Als dat 19mm is dat natuurlijk prima :) 16mm zou ik dus zeker niet doen, gaat prima met twee CAT5e en vaak ook nog wel met CAT6 als de bochten flauw zijn, maar met CAT7 gaat dat bijvoorbeeld echt niet lukken. En in geval van voedingskabel, ja dan moet je een aparte leiding laten aanleggen. Dat soort kabels mogen ook niet naast elkaar.

Is glasvezel geen optie bij je nieuwbouw woning? Dan hoef je geen coax aan te leggen :P Ik vind coax eigenlijk niet meer van deze tijd, tenzij je geen glasvezel kan krijgen.

[ Voor 71% gewijzigd door Zenix op 28-08-2015 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik vind glasvezel volkomen onzin.
Hebbedingetje voor techno juppies.

Over CAT6 kun je al 10GB draaien dus waarom glasvezel, met z'n peperdure SFP's die je er zelfs nauwelijks aan kunt lassen.
Zelfs als je dat lukt heb je geen apparatuur die de demping kan meten om te controleren of de las goed gemaakt is.

Boven de 10GB kan standaard glasvezel ook niet komen, dan heb je WDM apparatuur nodig en dat is voor een thuisgebruiker onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ben(V) schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:14:
Ik vind glasvezel volkomen onzin.
Hebbedingetje voor techno juppies.

Over CAT6 kun je al 10GB draaien dus waarom glasvezel, met z'n peperdure SFP's die je er zelfs nauwelijks aan kunt lassen.
Zelfs als je dat lukt heb je geen apparatuur die de demping kan meten om te controleren of de las goed gemaakt is.

Boven de 10GB kan standaard glasvezel ook niet komen, dan heb je WDM apparatuur nodig en dat is voor een thuisgebruiker onbetaalbaar.
Ik bedoelde een glasvezel internetverbinding. In huis glasvezel aanleggen lijkt mij inderdaad niet verstandig :P Bij een glasvezel internetverbinding hoef je in huis geen COAX bekabeling aan te leggen, alleen maar UTP. TS wilt zijn Ziggo abonnement graag meenemen, maar als je glasvezel kan krijgen zou ik dat niet doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 28-08-2015 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Hier wordt op 1 van de 4 glasvezels een analoog en digitaal TV signaal gezet. De NT in de meterkast zet dat signaal netjes om naar COAX. Ik kan dus onbeperkt digitale TV kijken en hoef niet per TV een decoder te kopen of te huren.

@TS, voedingskabels met 230V mogen niet gecombineerd worden met data kabels zoals COAX of ethernet. En dat moet je ook niet doen, want mocht het huis ooit afbranden dan is dit direct duidelijk voor de verzekering. Ook al had het er niets mee te maken, dan hebben ze iets om moeilijk over te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Oilman schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:04:
Hier wordt op 1 van de 4 glasvezels een analoog en digitaal TV signaal gezet. De NT in de meterkast zet dat signaal netjes om naar COAX. Ik kan dus onbeperkt digitale TV kijken en hoef niet per TV een decoder te kopen of te huren.

@TS, voedingskabels met 230V mogen niet gecombineerd worden met data kabels zoals COAX of ethernet. En dat moet je ook niet doen, want mocht het huis ooit afbranden dan is dit direct duidelijk voor de verzekering. Ook al had het er niets mee te maken, dan hebben ze iets om moeilijk over te gaan doen.
Ja, dat was inderdaad in het begin zo, tegenwoordig wordt er bijna geen COAX meer geleverd bij Glasvezel. Ik had eergisteren ook nog COAX in mijn NT, maar niet meer sinds ik ben overgestapt.
Wat jij bedoeld is via Glashart Media, waardoor je 1/2/3 in HD hebt neem ik aan? De rest is dan digitaal, terwijl je via een kastje veel meer HD zenders hebt.
Pagina: 1