Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Behalve het standaard browsen en e-mailen, voornamelijk videobewerking en -creatie (Adobe Premiere Pro en After Effects) en ook wat grafisch werk (Photoshop/Illustrator).
Géén games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 euro; liefst iets minder.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur (monitor, invoerapparatuur) heb ik al; het gaat puur om de pc.
Ik heb ook twee (trage) HDD's (1TB en 2TB) die ik mee wil nemen; maar wil wel een nieuwe snelle HDD erbij (zie redenen en uitleg beneden).
Ga je overklokken?
Nee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben steeds meer bezig met videobewerking op hobbybasis. Ik merk dat ik met mijn huidige pc niet meer echt vooruit kan (AMD Phenom II X4 965 / 4GB RAM / AMD HD5750 / Trage HDD's). Renderen van FullHD-content uit Premiere duurt erg lang; en After Effects is eigenlijk niks mee te beginnen; elk frame kost een paar seconden rendertijd (afhankelijk van de complexiteit van de compositie natuurlijk).
Ik begrijp dat ik met bovenstaand budget géén rendering-monster zal creëren. Desondanks hoop ik dat het mogelijk is om iets samen te stellen dat in elk geval lekker loopt en werkbaar is.
Ik ben dus op zoek naar zoveel mogelijk "bang for bucks" binnen mijn budget.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst niet té luidruchtig (mijn huidige AMD met stock-koeler lijkt echt op te willen stijgen als ik een renderjob aanzet). Qua kast strak/zakelijk (geen window/led's, etc).
Snelle opslag is een must; dus ik denk SSD en een snelle HDD.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Nvidia. (Zie redenering hier beneden).
Ik heb dit lijstje samengesteld:
Toelichting op mijn keuzes:
Ik heb me behoorlijk ingelezen op wat de beste componenten zijn voor het gebruik bij videobewerking en Adobe in het bijzonder. Daaruit heb ik het volgende geleerd:
Verwachten jullie dat ik met deze setup enigszins vooruit kan in Adobe PP en AE? Zo niet... hoeveel zou ik het budget moeten oprekken?
Of andersom: kan het nog goedkoper zonder (veel) prestatieverlies?
Behalve het standaard browsen en e-mailen, voornamelijk videobewerking en -creatie (Adobe Premiere Pro en After Effects) en ook wat grafisch werk (Photoshop/Illustrator).
Géén games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 euro; liefst iets minder.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur (monitor, invoerapparatuur) heb ik al; het gaat puur om de pc.
Ik heb ook twee (trage) HDD's (1TB en 2TB) die ik mee wil nemen; maar wil wel een nieuwe snelle HDD erbij (zie redenen en uitleg beneden).
Ga je overklokken?
Nee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben steeds meer bezig met videobewerking op hobbybasis. Ik merk dat ik met mijn huidige pc niet meer echt vooruit kan (AMD Phenom II X4 965 / 4GB RAM / AMD HD5750 / Trage HDD's). Renderen van FullHD-content uit Premiere duurt erg lang; en After Effects is eigenlijk niks mee te beginnen; elk frame kost een paar seconden rendertijd (afhankelijk van de complexiteit van de compositie natuurlijk).
Ik begrijp dat ik met bovenstaand budget géén rendering-monster zal creëren. Desondanks hoop ik dat het mogelijk is om iets samen te stellen dat in elk geval lekker loopt en werkbaar is.
Ik ben dus op zoek naar zoveel mogelijk "bang for bucks" binnen mijn budget.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst niet té luidruchtig (mijn huidige AMD met stock-koeler lijkt echt op te willen stijgen als ik een renderjob aanzet). Qua kast strak/zakelijk (geen window/led's, etc).
Snelle opslag is een must; dus ik denk SSD en een snelle HDD.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Nvidia. (Zie redenering hier beneden).
Ik heb dit lijstje samengesteld:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed | € 261,60 | € 261,60 |
| 1 | Gigabyte G1.Sniper B6 | € 82,95 | € 82,95 |
| 1 | Asus GTX750TI-PH-2GD5 | € 127,- | € 127,- |
| 1 | WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB | € 75,95 | € 75,95 |
| 1 | Cooler Master Silencio 452 | € 59,80 | € 59,80 |
| 1 | Microsoft Windows 10 Home EN 64bit OEM | € 97,- | € 97,- |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.3 | € 26,95 | € 26,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 79,95 | € 79,95 |
| 1 | be quiet! Pure Power L8 430W CM | € 59,50 | € 59,50 |
| 1 | Crucial BX100 250GB | € 82,95 | € 82,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 953,65 | |
Toelichting op mijn keuzes:
Ik heb me behoorlijk ingelezen op wat de beste componenten zijn voor het gebruik bij videobewerking en Adobe in het bijzonder. Daaruit heb ik het volgende geleerd:
- Uit diverse bronnen heb ik begrepen dat Intel een voorsprong heeft op AMD voor dit doel. Daarom richt me ik op een Intel-based configuratie.
- Uit deze post begrijp ik dat er voordeel te halen valt uit een CPU die "Multithreading" ondersteund. i5 heeft dat niet; dus die vallen af. Een i7 lijkt niet haalbaar binnen mijn budget, daarom heb ik gekozen voor deze goedkopere Xeon.
- Op mijn huidige PC is trage storage echt een bottleneck. Ik wil daarom sowieso een SSD schijf voor OS en applicaties en als scratchdisk. Maar ook een snelle HDD voor mediacache.
In veel topics in dit forum wordt de B100 aangeraden als SSD. De WD Black schijnt een van de snelste reguliere harddisks te zijn die verkrijgbaar is. Ik heb nog 2 HDD's, 3TB totaal die ik ook kan inzetten voor opslag waarbij snelheid niet zo belangrijk is. - Voor "GPU Acceleration" in Premiere is een Nvidia-kaart noodzakelijk. De GTX750Ti lijkt me een mooie middenmotor. Het merk/model heb ik gekozen vanwege de 2x hdmi-aansluiting.
- Kast: ik wil iets straks/zakelijks. Géén leds, windows, en dat soort ongein. Deze lijkt daar bij aan te sluiten.
- CPU-koeler: heb ik de laatste week in veel lijstjes hier voorbij zien komen. Lijkt me een prima ding. De AMD die ik nu heb heeft een stock-koeler; en het ding lijkt echt op te willen stijgen als ik een renderjob aanzet. Een third-party-koeler lijkt me dus geen overbodige luxe.
- Geheugen: véél RAM lijkt me belangrijk bij video-editing. Merk/model heb ik gekozen aan de hand van reviews in de pricewatch...
Verwachten jullie dat ik met deze setup enigszins vooruit kan in Adobe PP en AE? Zo niet... hoeveel zou ik het budget moeten oprekken?
Of andersom: kan het nog goedkoper zonder (veel) prestatieverlies?