Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holadiee
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-12-2020
Beste Tweakers,

Ik ben nog niet zo heel bekend met moederborden en hen specificaties lezen. Daarom zou graag willen dat iemand aan mij bevestigd hoeveel ventilatoren ik op de volgende moederborden kan aansluiten:

- ASRock B85 Pro4 (CPU fan headers: 3 pins en 4 pins en case fan headers: 2x 4-pins)
- MSI B85-G41 PC Mate (CPU fan headers 2x 4 pins en case fan headers: 2x 3-pins, 4-pins)

Ik vraag mij nu dus af of ik op de moederborden nu allebei maar 2 fans kan installeren naast de CPU fan. (Is het überhaupt mogelijk om twee fans op een CPU te zetten)
Daarnaast vraag ik mij af of de inbegrepen ventilatoren van mijn case NXZT s340 wel het juiste aantal pins heeft of hebben nieuwe niet-CPU ventilatoren altijd 4 pins?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holadiee
Excuses voor het opdringerig zijn, ik wil gewoon graag beginnen met het bouwen :P

[ Voor 69% gewijzigd door Holadiee op 25-08-2015 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Er bestaan dus zoals je al noemt 3-pins en 4-pins fans;

3 pins fans zijn niét temperatuur gestuurd en kunnen eventueel alleen via voltage worden gereguleerd.
Je moederbord moet dit dan wel ondersteunen.

4 pins fans hebben dus één pinnetje extra voor 'PWM' control; hoe warmer je processor wordt, hoe harder de fans zullen draaien.

Een 3-pins fan kan je aansluiten op een 3-pin of 4-pin header, dit maakt geen enkel verschil.
Een 4-pins fan kan ook op een 3-pin of 4-pin header zonder enkele problemen; op een 3-pin header zal een 4-pin fan echter niét temperatuur gestuurd worden, daar zijn 4 pinnetjes voor nodig!

pricewatch: ASRock B85 Pro4
- 2 x CPU Fan connectors (1 x 4-pin, 1 x 3-pin)
- 2 x Chassis Fan connectors (2 x 4-pin)

Je hebt CPU koelers die 2 fans gebruiken (bijv. een Scythe Mugen 4, of duurdere Noctua koelers). De 4-pins CPU fan connector zal dan de eerste fan aansturen en de tweede fan zal dan vaak op hetzelfde toerental draaien; je wilt immers dat ze even hard draaien om 'turbulentie' te voorkomen.

pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate
- CPU x 2 / System x 3 FAN connectors

De MSI variant heeft kennelijk een fan connector extra, wel zo prettig.

Mocht je nog niet je bord hebben besteld, dan zou ik persoonlijk voor de Gigabyte B6 sniper gaan die ook in hetzelfde prijsklassement zit: pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6
Deze heeft een M.2 upgradeslot, betere geluidschip (Realtek 1150) maar wel slechts één CPU fan-header. Gelukkig wel 3 x 4-pin casefan.

Een leuke 'tweak' optie is het gebruiken van een splitter cable. Fan headers kunnen over het algemeen wel zo'n 2 á 3 fans aansluiten zonder enig probleem:
pricewatch: Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter
pricewatch: Akasa PWM fan splitter

Hopelijk zijn zo je vragen beantwoord :)

Edit: Het is trouwens niet wenselijk dat je na 30 minuten al je topic bumpt en om help schreeuwt. Je vraag is vrij eenvoudig googlebaar maar ik ben zo lief om even uitgebreid te antwoorden :+

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 25-08-2015 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holadiee
Hartelijk dank, ik zal de Gigabyte G1 sniper overwegen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:12
stin00 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:47:
3 pins fans zijn niét temperatuur gestuurd en kunnen eventueel alleen via voltage worden gereguleerd.
Je moederbord moet dit dan wel ondersteunen.

4 pins fans hebben dus één pinnetje extra voor 'PWM' control; hoe warmer je processor wordt, hoe harder de fans zullen draaien.
Dat klopt niet, het temperatuurgestuurd zijn is een functie van het moederbord, niet van de fan. Het verschil is alleen de manier waarop het moederbord dit kan doen, via PWM kan alleen bij een 4-pins (PWM) fan, spanningsafhankelijk kan bij beide typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Nielson schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:07:
[...]
Dat klopt niet, het temperatuurgestuurd zijn is een functie van het moederbord, niet van de fan. Het verschil is alleen de manier waarop het moederbord dit kan doen, via PWM kan alleen bij een 4-pins (PWM) fan, spanningsafhankelijk kan bij beide typen.
Ah ja correct, dank voor de nuancering :) Wilde het even niet al te ingewikkeld uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holadiee
Dus als ik PWM fans aanschaf en die aansluit op een 4-pin header dan regelt het moederbord automatisch de snelheid van de fans of moet ik daar nog dingen in de BIOS o.i.d. voor aanpassen?

Ik heb besloten om voor de Gigabyte G1.Sniper B6 te gaan. Nu ben ik van plan er twee pricewatch: Cooler Master Silencio FP 120MM - PWM er op aan te sluiten samen met een Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter.
Pagina: 1